oude meuk

Onderwerp

Toneelgroep Amsterdam (67 nieuwsberichten)

  • De nieuwe zaal tussen de Stadsschouwburg en de Melkweg in Amsterdam krijgt de naam Rabozaal. Eind dit jaar moet de zaal worden opgeleverd, vanaf februari 2009 wordt hij bespeeld. De Rabobank Amsterdam en omstreken is 'founding partner' geworden van de drie culturele instellingen achter de nieuwe zaal: de Stadsschouwburg, de Melkweg en Toneelgroep Amsterdam. De overeenkomst tussen de bank en de instellingen geldt voor vijf jaar.
    De Stadsschouwburg gebruikt het geld van de bank ook om de verbouwing van het voorgebouw tot 'Stadsfoyer' te financieren. De ingang van het Uitburo, de Theater- en Filmboekwinkel en het bespreekbureau van de Stadsschouwburg komen ook in de Stadsfoyer. De drie instellingen zijn van plan de schouwburg, nieuwe zaal en de Melkweg ook samen te gebruiken voor festivals, waarbij een capaciteit van vijfduizend mensen ontstaat.
    "Toneel is voor sponsoring nogal lastig. Concertgebouwen worden door bedrijven als betrouwbaar gezien: aan een klassiek concert kan weinig fout gaan. Een stuk van Shakespeare dat wordt uitgevoerd door Toneel Groep Amsterdam, kan heel traditioneel zijn, maar er kunnen ook naakte mensen over het podium rennen," zegt schouwburgdirecteur Melle Daamen. "Wij waren dus al blij dat een groot bedrijf het aandurfde met ons in zee te gaan." (Parool, 21/1/08)


  • Toneelgroep Amsterdam start samen met Toneelschuurproducties onder de titel TA-2 vanaf volgend seizoen een platform voor het ontwikkelen van regietalent. In dat kader zijn regisseurs Eric de Vroedt en Thibaud Delpeut aangetrokken om minimaal twee middelgrote producties te maken. Daarnaast wordt de voorstellingenserie 'Mightysociety' van De Vroedt organisatorisch ondersteund door het gezelschap. Artistiek leider Ivo van Hove lost hiermee een belofte in die hij in zijn toespraak Staat van het Theater deed, namelijk om jongere theatermakers in continuïteit te laten werken. Uitgangspunt van TA-2 is overigens niet om de regisseurs zo snel mogelijk door te laten stromen naar de grote zaal, maar vooral om ze te leren werken binnen grotere organisaties.
    Volgend seizoen zal Delpeut 'Britannicus' van Jean Racine regisseren met een volledige TGA-cast en gaat De Vroedt 'A Streetcar named Desire' van Tenessee Williams maken. Van Hove benadrukt dat TA-2 een flexibele omgeving moet zijn: "De noden van iemand als Thibaud Delpeut die net zijn opleiding heeft beëindigd zijn allicht anders dan die van Eric de Vroedt die al enkele jaren zijn eigen parcours uitstippelt. Het apparaat staat ten dienste van de maker, en niet andersom. Het is niet de bedoeling dat de voorstellingen meteen gaan reizen, maar in de luwte tot stand komen. Er moet in volle vrijheid kunnen worden gezocht én gefaald."
    TA-2 moet de komende jaren worden uitgebreid. De alliantie met Toneelschuur Producties wordt verder ontwikkeld, en daarnaast vinden er gesprekken plaats met productiehuis Frascati om een soortgelijk traject te starten. Ook TGA-acteurs als Jacob Derwig wordt ruimte geboden om hun regieambities te concretiseren. (Redactie, 28/2/07)

    meer over: Toneelschuur


  • Afgelopen vrijdag is Marc Meulemans onverwachts overleden in zijn woonplaats Antwerpen. Meulemans was de vaste geluidsontwerper van de voorstellingen van Ivo van Hove, en maakte onder andere het veelgeprezen geluidsdecor met songs van Neil Young voor de voorstelling 'Opening Night'. Hij is vijftig jaar oud geworden.
    Marc werkte in 1998 voor het eerst met Van Hove samen ('Romeo en Julia' bij het Zuidelijk Toneel). In de afgelopen jaren maakte Meulemans het geluidsontwerp voor o.a. Rouw siert Electra, Het temmen van de feeks en Perfect Wedding. Naast zijn werkzaamheden voor Toneelgroep Amsterdam was hij als grafisch vormgever actief, onder meer voor dEUS, het Gentse museum SMAK en als huisontwerper voor het modehuis A.F. Vandevorst. (Redactie, 30/1/07)

  • Jacob Derwig verruilt vanaf september 2005 't Barre Land voor Toneelgroep Amsterdam. "Daarmee is het ensemble van TGA weer compleet", aldus Ivo van Hove, die eerder al Fedja van Huêt, Chris Nietveld, Renée Fokker en Frieda Pittoors aan zich wist te binden, nadat Pierre Bokma, Lineke Rijxman en Titus Muizelaar hun vertrek aankondigden. Derwig (34) noemt het "tijd voor een nieuwe wending", al betreurt hij het vertrek bij 't Barre Land. "Ik wil nu voltijds in mijn toneelspelerschap investeren."
    Ellen Walraven van 't Barre Land is niet verbaasd over de transfer: "Jacob heeft altijd verschillende toneelvaders willen hebben, hij onderzocht andere toneeltradities." (Volkskrant, NRC, 4/5/04)


  • Het advies van de Raad voor Cultuur biedt vooral behoud: een zeer groot aantal instellingen krijgen net zoveel als in de huidige cultuurnotaperiode. Zo'n 100 instellingen vliegen eruit en zo'n 70 nieuwe aanvragers komen erin. In totaal adviseert de Raad om het beschikbare budget van 392,5 miljoen te verdelen over 422 instellingen. Daarnaast vindt de Raad subsidie wenselijk voor 13 instellingen, mits daar extra geld voor komt.
    Onder de afvallers bevinden zich Het Theaterfestival, Carver, Kas en de Wolf, ZEP, Carina Molier, het Volksbuurtmuseum en het ITs. De Theatercompagnie, ZT Hollandia, Dogtroep en Alex d'Electrique moeten flink inleveren. De Raad heeft nog ruimte gevonden voor nieuwe aanvragers: Bambie, Els Inc., Generale Oost, De Berenkuil en Kassys. De Appel maakt na vier jaar zijn rentree. Meer geld is er voor Het Gasthuis, Golden Palace, het Veemtheater, Het Toneel Speelt en Hotel Modern.
    De Raad zegt geschrokken te zijn door de slechte kwaliteit van de beleidsplannen van Het Nationale Toneel en Toneelgroep Amsterdam. Bij beide gezelschappen vindt de Raad dat de positie, taken en verantwoordelijkheden niet helder worden verwoord. Het advies luidt om beide instellingen slechts twee jaar te ondersteunen, en daarna opnieuw te beoordelen op basis van een nieuw beleidsplan.
    De Raad is positief over bijdrage van de Zomerfestivals aan het culturele klimaat. Oerol, Boulevard en Noorderzon krijgen meer geld. Daarnaast is er een nieuwe categorie 'Beeldend locatietheater' toegevoegd en in dat genre krijgen Peergroup (van Sjoerd Wagenaar) en The Lunatics nu geld. Daar staat tegenover dat de Raad minder geld geeft aan Vis à Vis en de Dogtroep. (Redactie, 19/4/04)

  • Sascha van Riel heeft de Charlotte Köhlerprijs voor theatervormgeving gewonnen. Zij werkte onder andere voor Toneelgroep Amsterdam en werkte aan de operaproductie 'Arianna' van Claudio Monteverdi. (ANP, 17/3/04)


  • Ivo van Hove heeft 'A Perfect Wedding', het stuk dat Charles Mee speciaal voor het ensemble heeft geschreven, van het programma gehaald. De samenstelling van het ensemble verandert de komende maanden te veel om een stuk met zo'n grote bezetting te spelen. In plaats daarvan stort Toneelgroep Amsterdam zich nu op 'Kruistochten' van Alan Ayckbourn, dat volgens van Hove goed in de serie 'De getemde feeks' en 'Scenes uit een huwelijk' past. (Het Parool, 3/2/04)


  • Fedja van Huêt transfert volgend jaar van ZT Hollandia naar Toneelgroep Amsterdam. Hij is daarmee de vijfde acteur in korte tijd die tot het ensemble toetreedt. Op dit moment speelt Van Huêt in de reprise van 'De Bitterzoet' van ZT Hollandia. (Volkskrant, 9/1/04)

  • Hans Kesting heeft zijn ontslag bij Toneelgroep Amsterdam ingetrokken. "Mijn beslissing om te vertrekken is enkele weken geleden in woede genomen. Na mijn ontslag heb ik in alle rust een aantal gesprekken gevoerd, waaronder met Ivo van Hove. Dit leidde tot de conclusie om op mijn besluit terug te komen." Kesting had samen met Lineke Rijxman besloten bij het gezelschap te vertrekken uit onvrede met het beleid van artistiek leider Ivo van Hove. Van Hove is erg blij met Kestings beslissing: "Kesting is een klasse-acteur, waarmee ik bijzonder graag samenwerk." Naast dit opvallende nieuws meldt TGA ook dat er vier nieuwe acteurs zullen toetreden tot het ensemble. Het gaat om Renée Fokker, Chris Nietvelt, Eelco Smits en Frieda Pittoors.
    Dit nieuws komt daags na het bericht dat het bestuur van TGA Van Hove een ultimatum heeft gesteld om de crisis in zijn gezelschap te beteugelen. Voorzitter Freek Ossel wil dat er in de zomer orde op zaken is gesteld: "Anders moeten we wat anders doen." Inmiddels is binnen het gezelschap een serie gesprekken gestart, waarbij Van Hove met bijna alle honderd werknemers praat. Een externe 'mediator' begeleidt het proces. (ANP & NRC, 19/12/03)

  • Hans Kesting en Lineke Rijxman hebben hun ontslag ingediend bij Toneelgroep Amsterdam. Ze vertrekken aan het eind van het seizoen. Ook Pierre Bokma overweegt op te stappen. Zij zijn ontevreden met het artistieke beleid van Ivo van Hove. Het vertrek van deze drie acteurs is een grote slag voor het ensemble van TGA. Marieke Heebink en Marjon Brandsma zijn de enigen van de 'oude garde' die nu nog vast aan het gezelschap verbonden zijn.
    Of deze nieuwe escalatie van de crisis bij TGA gevolgen heeft voor de artistiek leider is nog niet duidelijk. De geruchtenmachine draait vanzelfsprekend op volle toeren: TGA zou kunnen fuseren met Theu Boermans' geplaagde Theatercompagnie, of Van Hove zou een stap terug moeten doen en vast regisseur worden. Een intendant zou dan de zakelijke en artistieke leiding over moeten nemen. Namen: Ronald Klamer (van Het Toneel Speelt), Frans Lommerse (van De Toneelschuur, tevens bestuurslid van TGA) en de onvermijdelijke Henk Scholten. (ANP & Volkskrant, 22/11/03)

  • Titus Muizelaar vertrekt per augustus 2004 bij Toneelgroep Amsterdam. Hij gaat vanaf dan regelmatig voorstellingen regisseren bij Het Toneelhuis. Muizelaar is nu bij TGA 'chef d'equipe', dwz. vertegenwoordiger van de acteurs. Het gezelschap benadrukt dat het vertrek van Muizelaar niets te maken heeft met de vorige week ontstane crisis tussen het acteursensemble en Ivo van Hove. (Volkskrant, 30/10/03)

  • De acteurs van Toneelgroep Amsterdam hebben in een vergadering hun ongenoegen geuit met de gang van zaken binnen het gezelschap en het functioneren van Ivo van Hove als artistiek leider. Het hele ensemble heeft een brief ondertekend waarin de acteurs kritiek leveren op de repertoirekeuze, de artistieke koers en de vrijheid van acteurs om tijdelijk bij andere gezelschappen te spelen. Na afloop van de vergadering werd de brief demonstratief verscheurd om aan te geven dat de inhoud alleen voor intern gebruik was. Van Hove heeft naar aanleiding van de klachten een time-out gevraagd en zit een week thuis. De repetities van zijn nieuwe voorstelling 'Rouw siert Electra' zijn onderbroken, maar het gezelschap zegt er alles aan te willen doen om de première op 13 november te laten doorgaan.
    De brief van de acteurs is een uitbarsting van reeds lang levende onrust binnen het gezelschap. Sinds het aantreden van Van Hove als artistiek leider klagen verschillende acteurs dat de sfeer erg veranderd is. Verschillende acteurs van de oude garde voelen zich niet meer thuis en zijn vertrokken. De producties van Van Hove hebben weinig succes en vaak klinkt het verwijt dat zijn directeurschap van het Holland Festival zijn werkzaamheden bij Toneelgroep Amsterdam in de weg zit. Het gezelschap hoopt de problemen intern te kunnen oplossen. (Volkskrant & Parool, 24/10/03)

    meer over: Ivo van Hove


  • Het Toneel Speelt had graag een reprise georganiseerd van de uiterst succesvolle voorstelling 'Cloaca', maar Toneelgroep Amsterdam gooit roet in het eten. Pierre Bokma krijgt geen vrij voor de speelperiode, eind 2004. "We zijn teleurgesteld", zegt Ronald Klamer van Het Toneel Speelt: "Alle andere spelers hadden die periode vrijgehouden." Titus Muizelaar, gezelschapsleider van TGA: "Pierre is bij ons in dienst en gaat in die periode een mooie rol in een mooi stuk spelen. Waar wij kunnen, helpen wij graag, maar in dit geval gaat het gezelschap vóór de zoveelste herneming van 'Cloaca'."
    Muizelaar vindt niet dat TGA moelijk doet over het uitlenen van acteurs: "We hebben Halina Reijn deze week vrij gegeven van 'Drie Zusters' om in de VS gesprekken te voeren over eventuele filmrollen. Die kans geven wij haar graag." (Volkskrant, 10/10/03)

  • Gerardjan Rijnders krijgt de theater-oeuvreprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. De jury roemt Rijnders' interpretaties van Shakespeare-stukken, de bloei van Toneelgroep Amsterdam onder zijn leiding en de grote waardering die zijn stukken ook bij amateurgezelschappen hebben weten te verwerven. Het Rotterdamse Wijktheater krijgt de cultuur-educatieprijs. De prijzen worden op 30 oktober uitgereikt in De Nieuwe Kerk te Amsterdam. (ANP, 7/7/03)

  • In Amsterdam heeft de Stadsschouwburg de definitieve nieuwbouwplannen gepresenteerd voor de nieuwe vlakke vloer-zaal. In het ontwerp van architect Jim Klinkhamer komt de nieuwe zaal te liggen tussen de oude zaal van Stadsschouwburg aan de ene kant en de Melkweg aan de andere. Daarnaast bestaat het plan uit kantoren voor de schouwburg en Toneelgroep Amsterdam, twee repetitieruimtes en een uitbreiding van zaal The Max van de Melkweg. Tenslotte krijgt de schouwburg zelf een facelift: de AUB-Ticketshop en de Theatre Bookshop verdwijnen en alle oude schouwburgingangen komen weer in gebruik. Op de begane grond komt een 'Stadsfoyer', met een horeca-voorziening die de hele dag geopend zal zijn.
    Klinkhamer heeft naar eigen zeggen geprobeerd de nieuwbouw zo "zacht" mogelijk in te passen in de bestaande bebouwing. De kap van de nieuwe zaal steekt een paar meter boven de huidige schouwburg uitsteen. Een glazen gang zal de nieuwe en de oude zaal verbinden, ook komt er een verbinding met de Melkweg. Omdat alle zalen zonder geluidsoverlast van elkaar bespeeld kunnen worden, is het hele complex te gebruiken voor festivals.
    De verbouwing kan, als alles goed gaat, in de zomer van 2004 beginnen en de nieuwe zaal kan dan begin 2007 worden opgeleverd. Een vertragende factor daarin kan zijn dat buurtbewoners, die vrezen voor minder zonlicht en meer overlast van fietsen, bezwaren gaan indienen tegen de benodigde wijziging van het bestemmingsplan. De totale kosten voor het plan bedragen 29,5 miljoen euro, die door de gemeente Amsterdam betaald zullen worden. De verbouwing van de Stadsschouwburg die deze herfst plaatsvindt, staat overigens los van de nieuwbouw. (NRC & VNG, 11/4/03)

  • Ivo van Hove heeft Jochum ten Haaf gecontracteerd voor een produktie bij TGA. Hij zal een rol spelen in 'Rouwt siert Elektra' van Eugene O'Neill. Voorlopig staat Jochum nog op Broadway met 'Vincent in Brixton'. Inmiddels heeft Impresariaat Jacques Senf de rechten voor het stuk in Nederland verworven. Ze hebben Jochum wel gevraagd voor de rol, maar die heeft het aanbod afgeslagen; hij wil niet met de rol vereenzelvigd worden. Wie de rol dan wel gaat spelen en wanneer de produktie in première gaat, is nog niet bekend. (Volkskrant, 8/4/03)

  • Na een kortstondige tv-carrière keert acteur Hans Kesting met 'Othello' terug bij Toneelgroep Amsterdam. In een allesonthullend interview bekent hij zijn liefde voor de rol van Othello: "Dit zijn de rollen waarom je aan het toneel bent gegaan, dit zijn de ijkpunten van je carrière." In de meeste opvoeringen is Othello zwart geschminkt, maar die kleur vindt Kesting niet passen: "Othello is een Noord-Afrikaan, een Marokkaan misschien wel, en Noord-Afrikanen zijn doorgaans bruin met een zweem van geel. Het bleek heel moeilijk om die kleur juist geschminkt te krijgen." (NRC, 2/2/03)

  • TGA-acteur en Hoofd Communicatie Tableau Titus Muizelaar neemt het op voor artistiek leider Ivo van Hove: "In de praktijk is Ivo gemakkelijker te bereiken dan wordt gesuggereerd. De deur van zijn kantoor staat gewoon open, maar acteurs lopen daar misschien niet zo gemakkelijk naar binnen." Er is volgens Muizelaar niet echt sprake van een leegloop van ontevreden acteurs: "Kees Hulst en Hein van der Heijden voelden inderdaad zich niet meer thuis in TA, maar acteurs hebben ook om andere redenen het gezelschap verlaten. Twee jonge Vlaamse acteurs kregen heimwee naar België. Anderzijds hebben we ook spelers binnengehaald: Halina Reijn is een nieuwe aanwinst, Hans Kesting is teruggekeerd.
    Soms is de kritiek onterecht: Pierre Bokma bijvoorbeeld vroeg al twee jaar geleden, net na het aantreden van Ivo, of hij met zijn schoolvrienden in 'Cloaca' mocht spelen. Dat had hij wel verdiend, vonden we. Maar door dat uitstapje kan hij vanwege het repetitieschema sowieso niet meedoen aan drie opeenvolgende producties. Daar kunnen we niets aan veranderen. Maar dan moet hij niet in een interview zeuren dat hij geen werk meer krijgt." Hajo Bruins merkte in een ander allesonthullend interview op dat de warmte weg is. Muizelaar: "Dat is kennelijk zijn gevoel. Ik heb daar met hem gesprekken over gevoerd, maar ik kan hem die warmte niet aanpraten. Ik kan hem alleen garanties geven over zijn werk. Hij heeft altijd al willen zingen, en krijgt nu de gelegenheid om een hoofdrol in de Van den Ende-musical 'Mamma Mia'. Ik gun het hem van harte, en hij weet dat hij na dat jaar direct weer bij ons aan de slag kan." (Parool, 1/2/03)

  • Freek Ossel volgt James Leyer op als voorzitter van het bestuur van Toneelgroep Amsterdam. Ossel is zelfstandig organisatieadviseur. In het verleden maakte hij onder meer deel uit van de directie van het Muziektheater en bekleedde hij managementfuncties bij de gemeente Amsterdam. Hij was van 1995 tot 2000 voorzitter van Paradiso en zit momenteel in het bestuur van AUB-publicaties en CJP. (ANP, 10/1/03)
    zie ook: Lintje voor GJ


  • Toneelgroep Amsterdam zal zijn decoratelier afstoten. Er is te weinig werk voor de zeven werknemers. Het decoratelier bestaat al dertig jaar en werkt sinds 1987 enkel voor Toneelgroep Amsterdam. Het atelier wordt overgenomen door het Rotterdamse bedrijf Vorm en Decor. TGA directeur Ivo van Hove: "Het zijn allemaal mensen die tegen hun pensioen aanzitten. Op den duur was het atelier vanzelf uitgestorven. Er zit veel vakmanschap. Vorm en Decor gaat jonge mensen aan de groep toevoegen, zodat er overdracht van het ambacht kan plaatsvinden." Werknemer Joop Reessen is minder gelukkig: "We worden omgebouwd tot decorfabriek." (NRC, 14/11/02)

    meer over: decor


  • In een allesonthullend interview verwoordt acteur Hein van der Heijden het ijzersterk: "Ik had geen zin om weer helemaal opnieuw te beginnen bij Toneelgroep Amsterdam. Metaalmoeheid belette mij om me te voegen naar Van Hove." Van der Heijden doet het tegenwoordig op zijn manier in de musical 'Sinatra: That's life!': "Ik ben naar een Amsterdamse Sinatra fanclubdag geweest en ik heb de goedkeuring van de leden weg mogen dragen." (Parool, 12/10/02)

  • Als gastactrice speelde Adelheid Roosen met TGA tweemaal 'De koopman van Venetië' in Caïro. Met Engelse boventitels. Roosen: "Het was een geweldig gevoel: de voorstelling is zo Nederlands en dat je dan naar Egypte gaat en dat dat ding het doet. Het doet het! Het communiceert! De voorstelling ging stikgoed. Het publiek reageerde luidruchtiger dan hier. In Nederland worden alle mobieltjes uitgezet. Daar niet. Iedereen had ze aanstaan. Wie gebeld werd, stond gewoon op en begon te praten, wrong zich vervolgens de rij uit en praatte buiten de zaal op zijn gemak verder. Niemand om ze heen stoort zich daaraan. Dan is het ook niet raar. Daardoor had ook niemand van ons er last van. Er verschuift iets in je hoofd." (Parool, 19/9/02)

  • Het Westergasfabriekterrein loopt leeg. Zowel Orkater als DasArts vertrekken binnen een paar maanden, Orkater naar een industrieterrein in het Westelijk Havengebied, DasArts naar de Nooteboomschool in het Oosterpark. Beide instellingen zouden graag blijven, maar projectontwikkelaar MAB biedt hen daarvoor te weinig mogelijkheden. Zo zou Orkater moeten verhuizen naar een casco ruimte die voor 325.000 euro zou moeten worden aangekleed en zou het gezelschap twee keer zoveel huur moeten gaan betalen. MAB kocht twee jaar geleden de gebouwen op het terrein onder voorwaarde dat ze een culturele bestemming moesten houden.
    Het is nog niet bekend wat Toneelgroep Amsterdam gaat doen met haar Transformatorhuis, maar het is algemeen bekend dat Ivo geen liefhebber is van de plek. En zonder Discordia's Fin de Saison lijkt het erop dat de theaterliefhebber nooit meer hoeft af te reizen naar Westerpark. (Parool, 18/9/02)

  • Sylvia Kristel moet haar rol in 'De Nacht van de Bonobo's' van Toneelgroep Amsterdam wegens gezondheidsredenen afzeggen. Onlangs werd bekend dat zij lijdt aan keelkanker. Truus te Selle zal haar rol vervangen. (Parool, 11/9/02)


  • Pierre Bokma speelt in een nieuwe voorstelling van Alex van Warmerdam. Alex heeft wat tijd over, omdat de financiering van zijn nieuwe film 'Grimm' nog niet rond is. Het is de eerste keer sinds elf jaar dat Bokma in een voorstelling buiten Toneelgroep Amsterdam staat. De voorstelling heet 'Welkom in het bos' en Liz Snoijink en Annet Malherbe spelen de overige rollen. (NRC, 27/4/02)

  • Acteur Pierre Bokma heeft maandagavond in de Stadsschouwburg Amsterdam uit handen van Willem Nijholt de Paul Steenbergen-penning gekregen. Bokma ontving deze voor toneelspelers belangrijkste onderscheiding na afloop van de voorstelling 'Macbeth' van Toneelgroep Amsterdam, waarin hij de titelrol speelt.
    De Paul Steenbergen-penning werd in 1982 ingesteld door de gemeente Den Haag ter ere van de 75ste verjaardag van acteur Paul Steenbergen. De opdracht die Steenbergen, die destijds met Ko van Dijk werd beschouwd als de grootste acteur van het land, kreeg was de penning op een zelfgekozen tijdstip "door te geven aan een toneelkunstenaar van zijn keuze". Steenbergen deed dat in 1989 aan Guido de Moor; De Moor op zijn beurt gaf de penning al in 1989 door aan Willem Nijholt.
    Dat Willem Nijholt nu de tijd rijp acht de penning door te geven aan Pierre Bokma motiveerde hij met de constatering dat Bokma momenteel onbetwist de grootste acteur van Nederland is. Nijholt: "Hij is een ongelooflijk vakman. Zijn spel is zowel kwetsbaar als flamboyant. Hij is een meester in het understatement. Wat hij ook doet, hij raakt je altijd."
    Voor actrices bestaat een soortgelijke, persoonsgebonden onderscheiding, de Theo Mann Bouwmeester-ring, die momenteel in bezit is van Anne-Wil Blankers. Het is de bedoeling dat ook zij deze ring op een zelfgekozen tijdstip doorgeeft aan een actrice van een jongere generatie. (Volkskrant, 26/2/02)

  • Wegens de verwachte drukte rondom het huwelijk van kroonprins Willem Alexander en Máxima Zorreguieta heeft de gemeente Amsterdam de opening van het festival 'Tam Tam' van Toneelgroep Amsterdam verboden. De "spectaculaire opening" van het festival zou 's avonds plaatshebben op het balkon van de Stadsschouwburg. In plaats hiervan houdt de groep morgen een bescheidener opening, na de première van 'Con Amore', een voorstelling over de liefde die eindigt met een koninklijk huwelijk. De gemeente verstrekt voor 2 februari voor de binnenstad van Amsterdam geen enkele evenementsvergunning. Tijdens 'Tam Tam' presenteert TGA zich in de maand februari in de Stadsschouwburg en de Melkweg met nieuwe voorstellingen, repertoire en samenwerkingsverbanden. (NRC, 2/2/02)

    meer over: royalty


  • 'The Massacre at Paris' van Toneelgroep Amsterdam die deze week te zien zou zijn in de Amsterdamse Stadsschouwburg is wegens gebrek aan belangstelling afgelast. 'The Massacre...' werd geregisseerd door Ivo van Hove en aangekleed door Walter Van Beirendonck. (Volkskrant, 26/9/01)

  • In een ziekenhuis in Nijmegen is op 45-jarige leeftijd Sylvia Millecam overleden. Voordat ze de populairste vrouw van Nederland werd, speelde ze onder andere bij Toneelgroep Amsterdam, Globe en het Publiekstheater. (ANP, 21/8/01)

    meer over: overleden


  • Bij een motorongeluk in Frankrijk is op 50-jarige leeftijd kostuumontwerpster Tessa Lute omgekomen. Lute maakte onder andere de veel geprezen kostuums voor 'De Cid' en 'Macbeth' van Toneelgroep Amsterdam. (Spits, 2/8/01)

  • In een Berlijns ziekenhuis is de even beroemde als omstreden toneelregisseur Einar Schleef (57) overleden aan een hartaanval. Schleef stierf op 21 juli, maar zijn advocaat heeft zijn overlijden pas nu bekendgemaakt. Schleef werd beroemd door zijn ensceneringen van Elfriede Jellinek's 'Ein Sportstück' (1998) voor het Wiener Burgtheater en Hochhuth's 'Wessis in Weimar' (1993) voor het Berliner Ensemble. In 1999 was zijn bewerking van Oscar Wilde's 'Salome' te zien op het Holland Festival. Volgend seizoen zou hij bij Toneelgroep Amsterdam 'Het balkon' van Genet regisseren. Collega Claus Peymann over Schleef's dood: "Een onbuigzaam genie heeft de wereld verlaten. Het Duitse en Europese theater houdt zijn adem in." (NRC, 2/8/01)

    meer over: Berlijn, overleden


  • De voorstelling 'Mean Streets' van Toneelgroep Amsterdam, die één van de grote theaterproducties zou worden op het komende Holland Festival, is van het repertoire genomen. Het is het gezelschap niet gelukt de auteursrechten te verkrijgen van Martin Scorsese's filmscript. Ter vervanging is regisseur Ivo van Hove afgelopen dinsdag begonnen met de repetities van het stuk 'True Love' van de Amerikaanse schrijver Charles Mee. Het is onduidelijk waarom de rechten uiteindelijk niet zijn toegekend, het auteursrechtenbureau heeft geen enkele reden voor de afwijzing opgegeven. (Volkskrant, 2/5/01)

  • Aankomend seizoen zullen er bij Toneelgroep Amsterdam drie gastregisseurs aan het werk gaan. De nieuwe regisseur Ivo van Hove heeft de spraakmakende Duitse theatermaker Einar Schleef uitgenodigd om 'Het Balkon' van Jean Genet te regisseren. Pierre Audi zal de opera 'Oidipous' van Sophocles op de planken brengen en Mirjam Koen, bekend van het Onafhankelijk Toneel en Carver, is gevraagd voor de regie van Ibsens 'John Gabriel Borkman'. Oud artistiek leider Gerardjan Rijnders regisseert een tekst van Stefan Hertmans en een eigen stuk: 'Snaren'. (Volkskrant, 30/4/01)

  • In juni lijkt er eindelijk een beslissing te vallen over de nieuwe directeurs voor de Amsterdamse Stadsschouwburg. Op dit moment zijn er nog twee kandidaten over die voldoen aan de eisen van de sollicitatiecommissie onder leiding van wethouder van cultuur Saskia Bruines. Zowel Melle Daamen, directeur van de Mondriaan Stichting, als Jacques van Veen, zakelijk leider van het Holland Festival, hebben de test op vermeende managementskwaliteiten overleefd. De nieuwe directeur moet de aanstaande verbouwing van de Stadsschouwburg begeleiden én overweg kunnen met Ivo van Hove, de nieuwe artistiek leider van huisgezelschap Toneelgroep Amsterdam. (Volkskrant, 25/4/01)

  • Toen hij vorig jaar met Cyrus Frisch naar Namibië vertrok begon het hem al te dagen. Nu is het Roeland Fernhout heel duidelijk: wat Frisch doet is "heel fout". Fernhout werkte in Afrika aan de film 'Weg naar de hel' die onderdeel wordt van de voorstelling 'Ik ben bang' die in maart bij Toneelgroep Amsterdam in première gaat. In Namibië zouden ze een scène opnemen in een vluchtelingenkamp. Omdat dit niet voor handen was, richtten ze zelf een kampje in. Met aidspatiënten, mismaakte en spastische kinderen en nog wat ongelukkigen. "Dat cynisme alleen al, het was zo ziek. (...) Een mismaakt meisje stond zich gegeneerd uit te kleden. En ik moest tussen die mensen door gaan lopen (...)." Fernhout is nu uit de productie gestapt. Veel consequenties heeft dat overigens niet. Er moest nog één scène opgenomen worden, die wordt nu geschrapt. (Volkskrant, 15/2/01)

  • Ivo van Hove heeft 100 voorstellingsavonden geclaimd in de Amsterdamse Stadsschouwburg voor het seizoen 2001/2002. Hij wil dat zijn TGA weer het huisgezelschap van de schouwburg wordt. Programmeur Luuk van Eijk vindt het "heel vervelend". Hij brengt liever een breed aanbod aan voorstellingen en gezelschappen. De ruimte wordt wel erg krap omdat ook Het Toneel Speelt meer avonden opeist en een opera een grote hap uit de beschikbare avonden neemt. Volgens Van Eijk is er één voordeel aan deze situatie: het is nu eens te meer duidelijk dat de tweede zaal op de Leidseplein hard nodig is. De Amsterdamse stadsbestuur neemt hierover volgende maand een beslissing. (Volkskrant, 26/10/00)

  • Ivo van Hove neemt drie jonge acteurs mee van het Zuidelijk Toneel naar Toneelgroep Amsterdam: Maarten Claeysens, Jorre Vandebussche en Gunilla Verbeke. Roeland Fernhout, die dit seizoen nieuwkomer was bij TGA, voelt zich nog niet helemaal op zijn plek tussen de veteranen. "Je komt terecht in een geschiedenis waar je niets van af weet, zij hebben dingen meegemaakt waar jij geen deel van uitmaakt. Soms heb ik het idee dat ik in het verleden verzuip." (NRC, 9/6/00)

  • Toneelgroep Amsterdam is uitgebreid besprenkeld door de lintjesregen. James Leyer (voorzitter van het bestuur), Lia Merhottein (hoofd secretariaat) en Gerardjan Rijnders (artistiek leider) hebben een koninklijke onderscheiding toegekend gekregen. Buiten TGA heeft mobiel dramaturg en Theaterfestivaljuryvoorzitter Carel Alphenaar een lintje te ontvangen. (TM, 0/6/00)

  • Ivo van Hove likt zijn wonden, nu deze dubbeldirecteur het zowel bij het Holland Festival als bij Toneelgroep Amsterdam met minder geld zal moeten stellen. De Raad voor Cultuur mist "samenhang en overtuigingskracht" in het beleidsplan van TGA. Van het uitnodigen van gastregisseurs die al een eigen gezelschap hebben ziet de raad het nut niet in. Van Hove: "Heb je de laatste regel van het advies gelezen?: "De raad oordeelt positief, maar adviseert de rijkssubsidie te verlagen." Dat is een contradictio in terminis. Mirjam Koen van het Onafhankelijk Toneel maakt een stuk in de grote zaal. Dat betekent voor haar doorstroming. Met Johan Simons van Hollandia coproduceren we. De kritiek is volkomen ongegrond." Nog veel ongegronder vindt van Hove de kritiek die de raad heeft op het Holland Festival: "De raad adviseerde ons vier jaar geleden om meer accent te leggen op theater, omdat daar een lacune zou bestaan. Dat advies hebben we opgevolgd en we hebben het in praktijk gebracht. Nu bekritiseert de raad haar vorige advies. En dan de opmerking dat er geen samenhang zou zijn in de programmering, terwijl de programmering uit vijf duidelijke thematische blokken bestaat. Je barst toch uit in Homerisch gelach als je dat leest." (Parool, 16/5/00)

  • In verband met ziekte van een van de spelers gaat de voorstelling van 'Jeanne d'Arc van de slachthuizen' van Toneelgroep Amsterdam van dinsdag 7 maart niet door. (Volkskrant, 7/3/00)

  • Onder Ivo van Hove zal er tamelijk veel veranderen bij Toneelgroep Amsterdam. Dit blijkt uit uitspraken van Van Hove vooruitlopend op de officiële presentatie van zijn plannen op 15 maart. De uitvalbasis van het gezelschap wordt de Stadsschouwburg; er wordt minder gereisd, de Toneelfabriek verdwijnt en in het Transformatorhuis komt slechts één voorstelling per jaar.
    Gijs de Lange vertrekt bij het gezelschap, en Titus Muizelaar stopt met regisseren. Van Hove vindt dat zij meer affiniteit hebben met de kleine zaal. Van Hove en Gerardjan Rijnders worden de enige twee vaste regisseurs van het gezelschap. Muizelaar blijft aan als acteur en om de "communicatie met het tableau-de-la-troupe" te coördineren. Verder vertrekken vaste vormgever Paul Gallis en dramaturge Janine Brogt (gedeeltelijk). Zakelijk leider Gerrit Korthals Altes gaat met pensioen. Er komt geen nieuwe zakelijk leider; Ivo wil beide taken zelf vervullen met zijn rechterhand Hans Dowit. Van Het Zuidelijk Toneel neemt Van Hove vormgever en partner Jan Versweyveld en acteurs Steven van Watermeulen en Gunilla Verbeke mee. Chris Nietveld blijft in Eindhoven. De vaste spelersgroep moet worden vergroot van 20 naar 25 acteurs. Voor al deze plannen vraagt Ivo 12 miljoen gulden subsidie per jaar; anderhalf miljoen meer dan TGA nu krijgt.
    Van Hove wil twee regies per jaar doen. In het eerste jaar 'Massacre in Paris' van Christopher Marlowe en een bewerking van 'Mean Streets' van Martin Scorcese. Rijnders doet in dat jaar 'Macbeth' van Shakespeare met Pierre Bokma en Marieke Heebink in de hoofdrollen. Van Hove zoekt daarnaast samenwerking met Mirjam Koen (Onafhankelijk Toneel), Pierre Audi (De Nederlandse Opera) en Dood Paard (NRC, 2/3/00)

    meer over: Ivo van Hove


  • De eensgezindheid van het Holland Festival en Toneelgroep Amsterdam lijkt af te brokkelen. Eerder deze week nog schreven beide instellingen een gezamenlijke brief aan de staatsecretaris van cultuur dat ze het erover eens waren dat Ivo van Hove vanaf 2001 artistiek leider van zowel het Holland Festival als TGA kan zijn. Nu blijkt dat dit slechts een bevestiging was van een principebesluit dat beide partijen in juni namen. TGA denkt dat Van Hove 11 maanden per jaar full-time voor het gezelschap beschikbaar is en alleen in juni geheel beschikbaar moet zijn voor het festival. Volgens Holland Festival bestuursvoorzitter H.D. Tjeenk Willink is daar geen sprake van: "Tijdens het festival hoeft Van Hove alleen maar aanwezig te zijn, het werk gebeurd in de maanden ervoor. Zijn functie houdt meer in dan allleen adviseur of programmeur." Staatssecretaris Rick van der Ploeg vindt de brief van beide instellingen niet genoeg en wil duidelijkheid. Te meer omdat hij niet zonder meer instemt met het principebesluit van het festival. Pas in maart of april 2000 beslist het festivalbestuur definitief over de verlenging van Ivo's contract. (NRC, 23/12/99)

  • Ivo van Hove blijft Neêrlands drukste dubbeldirecteur. Zijn contract bij het Holland Festival dat in 2000 afloopt, wordt verlengd tot 2004. Hij zal deze functie van artistiek leider van het festival vanaf 2001 combineren met het artistiek leiderschap van Toneelgroep Amsterdam. De besturen van zowel het Holland Festival als dat van TGA hebben in een gezamenlijke brief aan Rick van der Ploeg laten weten dat zij geen bezwaar hebben tegen van Hove's dubbelfunctie. De combinatie van werkzaamheden wordt zelfs als voordeel gezien, zo stelt de voorzitter van het bestuur van TGA James Leyer, "het is een vorm van samenwerking tussen TGA en het Festival." (Volkskrant, 21/12/99)

  • Fusies zijn uit; de eerste is alweer afgelast. Toneelgroep Amsterdam, de Stadsschouwburg en de gemeente Amsterdam zijn het erover eens dat de bouw van een nieuw vlakke-vloertheater tussen de Stadsschouwburg en de Melkweg belangrijker is dan de samenvoeging van de organisaties van schouwburg en TGA. De gemeente is bezig om 51 miljoen gulden vrij te maken in de begroting voor de bouw van dat theater. Daarna wordt een nieuwe directeur van de schouwburg gezocht, die voor een periode van minstens vijf jaar wordt aangesteld. Op dit moment wordt de schouwburg geleid door interimdirecteur Henk van der Wolf. (Volkskrant, 10/12/99)

  • Toneelgroep Amsterdam moet opnieuw een voorstelling aflasten. In gesprekken met Pierre Audi, die in april 'Verhalen van Ovidius' zou regisseren, bleek dat deze een solo-voorstelling in gedachten had, terwijl het gezelschap had gerekend op een grote voorstelling met ongeveer tien spelers. De artistiek leider van De Nederlandse Opera gaat waarschijnlijk in een later stadium de voorstelling alsnog maken, als solo. TGA werkt aan een nieuwe voorstelling voor in de periode april/mei 2000. (AD, 22/11/99)

  • In Café de Blincker in Amsterdam is door Moose De Gouden Tomaat uitgereikt, de prijs voor de slechtste voorstelling van het seizoen. Winnaar was 'Dark Lady' van Toneelgroep Amsterdam i.s.m. Gastprogrammering Het Muziektheater. Rijnders kwam de prijs zelf ophalen en verklaarde na het aanhoren van het juryrapport dat hij niet anders kon concluderen dan dat hij de beste voorstelling van het jaar had gemaakt. (Moose, 11/10/99)

  • Niek Koppen gaat een documentaire maken over Toneelgroep Amsterdam. Koppen, die eerder 'De keuken van Kok' maakte, wil vooral aandacht besteden aan de wat er allemaal achter de schermen gebeurt. "Het is een spannend jaar: Gerardjan Rijnders vertrekt, Ivo van Hove maakt zijn entree, de nieuwe zaal aan het Leidseplein moet worden voorbereid en er wordt geschreven aan een nieuw kunstenplan." Koppen denkt zo'n zestig draaidagen nodig te hebben. Op de Uitmarkt is begonnen met filmen. De film zal op z'n vroegst eind 2000 klaar zijn. De NPS zal de tot dusver titelloze documentaire waarschijnlijk in drie delen van een uur uitzenden. (Theatermaker, 3/10/99)
    zie ook: Ivo naar TGA

    meer over: televisie


  • Hoewel er met veel gejuich is gereageerd op de benoeming van Ivo van Hove tot artistiek leider van TGA, is er in de bestuurs- en directiekamers van dat gezelschap flink geruzied. Met name Theu Boermans is lange tijd een serieuze kandidaat geweest voor het leiderschap van TGA en op termijn ook van de Stadsschouwburg. Boermans' huidige gezelschap, de Trust, had dan moeten fuseren met TGA. In Eindhoven beginnen de problemen nu pas. Het Zuidelijk Toneel moet deze herfst een beleidsplan opstellen voor het volgende Kunstenplan, dat geldt voor de periode 2001 - 2005, en daarvoor is een artistiek leider onontbeerlijk. De naam van Johan Simons wordt het meest genoemd, maar tegen zijn benoeming pleit dat die op het punt staat met Paul Koek en hun gezelschap Hollandia te gaan verhuizen, waarschijnlijk naar Rotterdam. Een andere mogelijkheid is wellicht Lucas Vandervost van De Tijd. In Arnhem speelt een vergelijkbaar probleem: Leonard Frank verlaat het Theater van het Oosten, dat ingrijpend moet veranderen. Hein Janssen tipt voor deze functie Jos Thie (Oerol, Tryater), maar ook Titus Muizelaar, Gijs de Lange en Johan Doesburg dienen in de gaten gehouden te worden. (Volkskrant, 25/6/99)

  • Toneelgroep Amsterdam heeft een sponsorcontract gesloten met IT-bedrijf Iquip. Het gaat om een bedrag van 150.000 gulden per jaar. TGA is vrij in de besteding van het geld, maar wil het gebruiken voor speciale projecten. Naast geld levert Iquip ook expertise voor de vernieuwing van de website van TGA. Als tegenprestatie verschijnt het logo van de automatiseerder op affiches en uitgaven van het gezelschap en krijgen werknemers en relaties eersterangs kaarten. TGA en Iquip zijn met elkaar in contact gekomen via sponsor-adviesbureau GLP. De toneelgroep zoekt nog twee sponsors á la Iquip en daarnaast nog een hoofdsponsor. Het gezelschap hoopt uit te komen op een totaal sponsorbedrag van 1 miljoen gulden. (Theatermaker, 20/6/99)
    zie ook: www.tga.nl
    en ook: www.iquip.nl

    meer over: sponsoring


  • Ivo van Hove wordt in 2001 de nieuwe artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Hij verlaat het Zuidelijk Toneel, het ensemble dat hij tien jaar geleden heeft opgericht. Van Hove: "Bij Het Zuidelijk Toneel wilden enkele acteurs toch al iets anders doen. Bij Toneelgroep Amsterdam gaan enkele acteurs met pensioen. Ik sluit dus niet uit dat ik ook mensen meeneem. Er is van beide kanten ruimte." Gerardjan Rijnders en Titus Muizelaar, de huidige artistiek leiders van Toneelgroep Amsterdam, leggen bij de start van het volgende Kunstenplan hun functies neer, al blijven ze wel als acteurs en regisseurs aan TGA verbonden. "Als je je met een gezelschap wil profileren, en dat wil ik met Toneelgroep Amsterdam, kun je niet buiten de grote-zaalvoorstellingen van Rijnders. Ik wilde dus zeker weten dat hij als regisseur aan het gezelschap verbonden zou blijven", aldus Van Hove. Bestuursvoorzitter Tjeenk Willink van het Holland Festival ziet vooralsnog geen problemen in de combinatie van Van Hove's directeurschap van het Holland Festival en zijn toekomstig artistiek leiderschap van TGA. "Sommigen zullen de combinatie slecht vinden, anderen juist fantastisch", aldus Van Hove, "Ik denk nooit in termen van macht en invloed. Ik denk uitsluitend in termen van artistieke projecten." (Parool, 12/6/99)

  • In het Theater aan de Parade in Den Bosch zijn de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt.
  • De Colombina is gewonnen door Sien Eggers voor haar rol in 'De Cocu Magnifique' van Het Toneelhuis. [minirecensie]
  • De Arlecchino is gewonnen door Paul Hoes voor zijn rol in 'Jefta of semitische liefdes' van Het Toneel Speelt.
  • De Hans Snoek Prijs voor de beste jeugdtheatervoorstelling is gewonnen door 'De Tolbrug' van Ybycus.
  • De Theo d'Or is gewonnen door Marieke Heebink voor haar rol in 'Een ideale vrouw' van Toneelgroep Amsterdam. [minirecensie]
  • De Louis d'Or is gewonnen door Lucas van der Eynde voor zijn rol in 'De Cocu Magnifique' van Het Toneelhuis. [minirecensie]
  • De Prosceniumprijs is gewonnen door het Onafhankelijk Toneel voor hun uitvoering van 'De Woudduivel' in de regie van Mirjam Koen. [minirecensie]
  • De Toneel Publieksprijs is gewonnen door zowel 'Wilhelmina; je maintiendrai' als 'Hamlet' van Het Nationale Toneel. [minirecensie 'Wilhelmina'] [minirecensie 'Hamlet']
  • Het geheel werd verder opgeleukt door een Toneelgroep Amsterdam-modeshow, met Hans Kesting als lady-speaker; Stef Bos; een basketbal-opera;fragmenten uit 'De prijs van de liefde' van Henri de Bataille, gespeeld door Theo Mann Bouwmeester gespeeld door Trudy de Jong, Louis Bouwmeester gespeeld door Pierre Bokma, de jonge minnaar gespeeld door Jacob Derwig, en door het dienstmeisje gespeeld door Halina Reijn; een dronken Rick van der Ploeg; en door een ontroerende speech, waarin Marieke Heebink haar prijs opdroeg aan haar moeder. Overigens moeten de beide winnaars van de Publieksprijs het prijzengeld delen. Zowel het Impresariaat Jacques Senf als Het Nationale Toneel krijgen 50.000 gulden. Ook demissionair staatssecretaris Van der Ploeg, die de prijs uitreikte, noemde de uitslag onwaarschijnlijk, "het lijkt de politiek wel". Beide voorstellingen kregen een cijfer van 8,6333. (VNG, 6/6/99)

  • Met de tekst "Het ergste van het niet hebben van elektricteit is dat je de sirenes niet kunt horen" protesteren Nederlandse en Joegoslavische theatermakers in krantenadvertenties tegen de bombardementen op Joegoslavië. Ook Toneelgroep Amsterdam is betrokken in de protestactie. (Parool & NRC, 27/5/99)


  • De Toneelfabriek trekt er weer op uit. Toneelgroep Amsterdam zal 13 t/m 17 april in Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden zetelen. Toneelgroep Amsterdam maakt in het eigen Transformatorhuis meestal voorstellingen die op korte termijn worden opgevoerd en die nooit op tournee gaan. De Toneelfabriek is een eigen initiatief dat TGA de mogelijkheid biedt nieuwe stukken van TGA ook buiten Amsterdam te spelen. (Parool, 1/3/99)


  • Op 18 maart zullen acteurs van TGA ter gelegenheid van de Boekenweek teksten spelen van Connie Palmen. Artistiek leider Titus Muizelaar zal dan ook opnieuw De Dikke Man spelen, de hoofdfiguur uit de columns van Ischa Meijer. (AD, 16/2/99)

    meer over: Titus Muizelaar


  • Volgens ingewijden zal er in Amsterdam een nieuw theater komen tussen de Stadsschouwburg en de Melkweg, dat bespeeld zal worden door TGA. Dit is de voornaamste conclusie van het rapport dat topambtenaar George Lawson schrijft in opdracht van het ministerie van OC&W, dat binnen enkele weken wordt verwacht. Zowel TGA als de gemeente Amsterdam staan positief tegenover het plan, zodat de voornaamste vraag blijft wat het advies van Lawson zal zijn over het bestuur van deze zaal. Moet de Stadsschouwburg een eigen directeur houden of moeten de twee zalen en het gezelschap geleid worden door één persoon (een intendant)? Vanzelfsprekend circuleert er al een lijstje namen voor de verschillende functies en visies op hoe het nou moet met de Stadsschouwburg zijn er ook genoeg. Genoemd zijn Theu Boermans ("Het zou goed zijn als er nieuwe gezichten komen. Ikzelf? Dat is niet aan de orde."), ex-Rotterdamse Schouwburgdirecteur Carel Alons ("Wat wij probeerden in Rotterdam had eigenlijk in Amsterdam gemoeten."), George Lawson zelf en vooral Ivo van Hove, al dan niet samen met de zakelijk leider van het Holland Festival Jacques van Veen. Die zouden in ieder geval de broodnodige sfeer weer kunnen terugbrengen in de Stadsschouwburg, want sinds het vertrek van Cox Habbema, bijna drie jaar geleden, was het er niet meer zo gezellig als tijdens het laatste Holland Festival. (Volkskrant, 12/2/99)

  • TGA moet opnieuw een voorstelling schrappen. Na 'Zonder Titel', het nieuwe stuk van Wim T. Schippers, blijkt nu ook de voorstelling 'North Atlantic II' niet door te kunnen gaan. 'North Atlantic II' was een samenwerkingsproject van TGA en de Newyorkse Wooster Group dat zou worden uitgevoerd tijdens het Holland Festival. Het was de bedoeling dat er afwisselend in New York en Amsterdam zou worden gerepeteerd, maar de Wooster Group had zich verkeken op de artistieke en logistieke consequenties. Er zijn al twee nieuwe producties gepland. In april gaat eerst 'Angst en ellende in het rijk van Kok' in première, het laatste gezamenlijke stuk van Ton Vorstenbosch en de in augustus overleden Guus Vleugel. Later diezelfde maand regisseert Gijs de Lange 'Een ideale vrouw' een stuk van W. Somerset Maugham uit 1927 in het Transformatorhuis in Amsterdam. (Volkskrant, AD en NRC, 2/2/99, 2/2/99)


  • Het Muziektheater vindt 'Dark Lady' een "geslaagde voorstelling". Ondanks de "wisselende" recensies zijn er toch nog 9000 mensen komen kijken. "Wij zijn dan ook blij met deze produktie. Er is dus niets wat een toekomstige samenwerking (tussen TGA en het Muziektheater) in de weg zou staan", aldus voorlichter K. Welling. (Volkskrant, 29/1/99)

  • De opvoering van 'Zonder Titel', het nieuwe stuk van Wim T. Schippers is door Toneelgroep Amsterdam uitgesteld. De voorstelling zou aanvankelijk in april in première gaan, maar dit is door nogal complexe regieaanwijzingen niet haalbaar. Zo schrijft Schippers voor dat er een kudde schapen over het toneel loopt. De voorstelling is nu verschoven naar volgend seizoen. (Parool, 5/1/99)

    meer over: Wim T. Schippers


  • Terwijl Jürgen Gosch, regisseur bij het Deutsches Theater in Berlijn, bij Toneelgroep Amsterdam 'Bakchanten' regisseert, zit Gerardjan Rijnders, de artistiek leider van TGA, in Berlijn om bij het Deutsches Theater 'Penthesilea' te maken. (Parool, 22/10/98)
    zie ook: Vera Liefhebber


  • Op het internationale festival in Sint Petersburg heeft 'Liefhebber' van Toneelgroep Amsterdam de speciale juryprijs gewonnen. Daarnaast heeft Lineke Rijxman de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrolspeelster gekregen. De prijzen bestaan uit een oorkonde en een bronzen beeld. (AD, 20/10/98)

    meer over: Lineke Rijxman


  • George Lawson is de topambtenaar van het ministerie van OC&W die voor de gemeente Amsterdam onderzoek zal gaan doen naar een nieuw vlakke vloer-theater aan het Leidseplein. Lawson zal niet alleen kijken naar de exploitatie- en beheersmogelijkheden, maar ook naar het mogelijke beleid en de artistieke toekomst van de Stadsschouwburg, Toneelgroep Amsterdam en het nieuwe theater. Volgens wethouder Jikkie van de Giessen moet dit het laatste onderzoek worden naar een nieuwe zaal voor TGA. (Volkskrant, 16/10/98)

  • Het Ministerie voor OC&W onderzoekt in opdracht van de gemeente Amsterdam of het mogelijk is om een geheel nieuw theater te bouwen achter de Stadsschouwburg. Het theater zou moeten komen op de plaats van het achterhuis van de schouwburg en gedeeltelijk op bestaande bebouwing van De Melkweg. Het nieuwe theater wordt een vlakke vloer-theater voor Toneelgroep Amsterdam. (Parool, 14/10/98)


  • Philip Dewinter, de leider van het Vlaams Blok, heeft bij de Belgische justitie een aanklacht ingediend wegens zedenschennis tegen Luk Perceval, artistiek leider van Het Toneelhuis in Antwerpen. Dewinter doelt hiermee op de opvoering van 'Liefhebber' van Gerardjan Rijnders in het openingsweekend van het nieuwe gezelschap, waarin "levensechte masturbatie- en verkrachtingsscènes" te zien zijn. Ook de Vlaamse Liberale Partij heeft problemen met de voorstelling: "Het is een uiting van geestelijke armoede en totale decadentie." Bij Het Toneelhuis zelf zijn geen klachten binnengekomen, wel steunbetuigingen.
    Bij Toneelgroep Amsterdam is nogal (VK) en stom- (AD) verbaasd gereageerd op de commotie rond hun voorstelling. Het stuk is dan ook al zo'n 20 keer opgevoerd in België, zonder problemen. "Wellicht is men nu onder meer door de zaak Dutroux extra gevoelig voor dit soort zaken." (Volkskrant & AD, 3/9/98)


  • Louis Janssen, hoofd Technische Dienst van Toneelgroep Amsterdam, heeft de Frits van Haspel Award ontvangen. De Vereniging voor Podiumtechnologie reikt deze prijs jaarlijks uit om meer aandacht te krijgen voor theatertechniek (AD, 2/9/98)

    meer over: techniek


  • Het Holland Festival heeft in totaal zo'n 48.000 bezoekers getrokken. De zaalbezetting was gemiddeld 79 procent. De Wooster Group was uitverkocht, 't Barre Land moest extra voorstellingen inlassen. De tap-voorstelling van Savion Glover speelde voor halfvolle zalen. Het aantal bezoekers was veel lager dan vorig jaar. Dit komt vooral door de gehalveerde festivalperiode en het afgenomen aantal voorstellingen. Directeur Ivo van Hove zegt dat de doelstelling van het festival, verjonging en verbreding van het publiek, geslaagd is. Het NIPO moet deze conclusie nog bevestigen. Volgend jaar biedt het programma veel muziektheater. Toneelgroep Amsterdam doet een coproduktie met de Wooster Group, Reinbert de Leeuw en Peter Sellars maken de voorstelling 'Biblical Pieces' in Carré. (AD, 29/6/98)

  • Kort na de première van Zes personages op zoek van Toneelgroep Amsterdam is Peter Oosthoek, die de rol van Regisseur speelt, voor onderzoek opgenomen in het ziekenhuis. Zijn rol is overgenomen door Gerardjan Rijnders, de regisseur van de voorstelling. (Theatermaker, 1/6/98)

  • Toneelgroep Amsterdam gaat in juni en juli een buitenlandse tournee door Groot Brittannië en Zwitserland maken. Gespeeld worden de voorstellingen 'Ashes to ashes', 'Liefhebber' en 'Een soort Hades'. Het is voor het eerst dat de een Nederlands gezelschap een zo grote buitenlands tournee maakt. (Parool, 15/5/98)


praat mee

schrijf een mini