oude meuk

Onderwerp

Johan Doesburg (7 nieuwsberichten)

  • Het Nationaal Toneel zal in 2002 Fassbinders omstreden stuk 'Het vuil, de stad en de dood' gaan spelen. Toen de affaire vorig jaar weer even werd opgerakeld had regisseur Johan Doesburg dat voornemen al bekend gemaakt. Het stuk is zo omstreden omdat er antisemitische uitspraken in gedaan zouden worden. De keuze om het toch op de planken te brengen komt volgens zakelijk leider Evert de Jager voort uit "de oprechte wens om de tekst in alle eerlijkheid te tonen, omdat we het simpelweg ook een zeer goed stuk vinden". (Volkskrant, 27/10/01)

  • De Vlaamse publicist en vertaler Frank Albers is boos op Het Nationale Toneel omdat dit gezelschap zijn vertaling van Shakespeare's 'King Lear' grof zou hebben misbruikt. De voorstelling, met in de hoofdrol Hans Croiset, ging deze week in Den Haag in première.
    Albers noemt het "een heilloos idee van regisseur Johan Doesburg en Het Nationale Toneel om Hans Croiset in te huren. Croiset speelde al eerder in andere King Lears en nu meent hij zijn kijk op het stuk door te kunnen drukken, ten koste van mijn vertaling. Kijk, de 'King Lear' is meer dan welk ander stuk ook door de geschiedenis gekneusd. Veel verzen zijn zo vaak overgeschreven dat ze metrisch niet meer kloppen. Ik heb het metrische patroon gerestaureerd. Maar de heer Croiset heeft de metri naar zijn eigen hand gezet."
    Volgens Frank Albers heeft het gezelschap niet bij de première niet eens een plaats voor hem vrij gehouden. "Maar het gaat hier niet alleen om mij. Het gaat om de positie van de vertaler. Te vaak beschouwt een gezelschap een tekst waar een jaar lang met passie aan is gewerkt als niets meer dan een werkdocument. Ik pleit voor meer respect. Voor de tekst en voor de vertaler." (NRC, 16/10/01)

  • De voorstelling van 'De meisjes' van het Nationale Toneel gaat definitief niet door. Een paar dagen voor de première is volgens regisseur Johan Doesburg "niet het gewenste resultaat behaald". Eerder stapten Pleuni Touw en Hugo Metsers uit de productie, maar met hun vervangers Ella van Drumpt en Marthe-Geke Bracht lukt het ook niet. Dit is de tweede afgelasting van het Nationale Toneel in twee maanden. Eerder werd Nora, in regie van Ger Thijs, afgeblazen. (Parool & Volkskrant, 14/4/00)

  • Oud nieuws! Johan Doesburg wil 'Het vuil, de stad en de dood' nog steeds opvoeren. Het staat in het beleidsplan van Het Nationale Toneel voor de komende cultuurnotaperiode. Doesburg was in 1987 de regisseur van het omstreden stuk. Het was zijn examenvoorstelling voor de Amsterdamse regie-opleiding, maar de voorstelling kende slechts één -besloten- uitvoering. Doesburg zegt dat hij heeft willen wachten met een nieuwe opvoering totdat de rel eromheen zou zijn geluwd: "Ook dit zou dus geen goed moment zijn." Aan de andere kant: "Bij die rel denk ik altijd: laat het stuk dan zien. Speel het! Dan pas krijg je helderheid." Doesburg wil niet bij de Boekenweek-'affairette' betrokken raken, omdat het noch over hem, noch over het stuk gaat: "Ik vind het uitstekend dat Mulisch er een boekje over schrijft en ik vind het uitstekend dat Freek de Jonge dat wil verbranden. Maar laat mij dan regisseren wat ik wil. Ik kan mijzelf alleen maar verdedigen door toneel te maken." (NRC, 14/3/00)

  • Evert de Jager neemt met onmiddelijke ingang de algehele leiding van het Nationale Toneel over. Ger Thijs is niet langer artistiek leider. Johan Doesburg is nog steeds ziek, maar blijft aan. Er komt een artistieke raad met Gijs Scholten van Asschat en Antoine Uitdehaag als leden. De Jager was per 1 september juist aangenomen om het conflict tussen Doesburg en Thijs op te lossen. De Jager noemt de poging daartoe "mislukt".
    Ger Thijs blijft één voorstelling per jaar regisseren en gaat een opleiding voor toneelschrijvers opzetten. "Ik was het allemaal wel van plan. Maar ik had niet de neiging uit de artistieke leiding te stappen. En ik wilde het in mijn eigen tempo. Nu wordt dit alles mij stante pede in de maag gesplitst", aldus Thijs, die acht jaar artistiek leider is geweest. De Jager zegt te streven naar helderheid met het oog op de nieuwe Kunstenplanperiode: "Een artistiek leider die nog maar één regie per jaar aflevert is niet langer gezichtsbepalend voor het gezelschap."
    Thijs lijkt zich nog niet zo goed kunnen vinden in de gang van zaken: "Ik heb net 'Oude mensen' geregisseerd, alle rampen met 'De Kersentuin' opgelost en nu krijg ik te horen van het bestuur dat ik beter uit de leiding kan gaan. Dat hoort bij het jachtige tempo van deze tijd. Stilletjes wordt er een hele generatie toneelmakers gewipt." (Volkskrant, 15/11/99)

  • Zonder dat er van 'De Kersentuin' ook maar een repetitie is geweest heeft Het Nationale Toneel al twee regisseurs versleten. Nadat Johan Doesburg met een "persoonlijke ziekte" naar huis was gegaan, zou Arda Brokman het project overnemen, maar zij vond de overgebleven voorbereidingstijd toch te kort. Nu is de overal en altijd inzetbare Agaath Witteman bereid gevonden om de klus te klaren. De première is een week uitgesteld. (Volkskrant, 9/9/99)


  • Hoewel er met veel gejuich is gereageerd op de benoeming van Ivo van Hove tot artistiek leider van TGA, is er in de bestuurs- en directiekamers van dat gezelschap flink geruzied. Met name Theu Boermans is lange tijd een serieuze kandidaat geweest voor het leiderschap van TGA en op termijn ook van de Stadsschouwburg. Boermans' huidige gezelschap, de Trust, had dan moeten fuseren met TGA. In Eindhoven beginnen de problemen nu pas. Het Zuidelijk Toneel moet deze herfst een beleidsplan opstellen voor het volgende Kunstenplan, dat geldt voor de periode 2001 - 2005, en daarvoor is een artistiek leider onontbeerlijk. De naam van Johan Simons wordt het meest genoemd, maar tegen zijn benoeming pleit dat die op het punt staat met Paul Koek en hun gezelschap Hollandia te gaan verhuizen, waarschijnlijk naar Rotterdam. Een andere mogelijkheid is wellicht Lucas Vandervost van De Tijd. In Arnhem speelt een vergelijkbaar probleem: Leonard Frank verlaat het Theater van het Oosten, dat ingrijpend moet veranderen. Hein Janssen tipt voor deze functie Jos Thie (Oerol, Tryater), maar ook Titus Muizelaar, Gijs de Lange en Johan Doesburg dienen in de gaten gehouden te worden. (Volkskrant, 25/6/99)

praat mee

schrijf een mini