oude meuk

Onderwerp

Eindhoven (13 nieuwsberichten)

  • Acteur Bert Luppes vertrekt bij Het Zuidelijk Toneel. Volgens Luppes lopen zijn visie en die van Matthijs Rümke te zeer uiteen. De acteur zegt zijn vertrek al in november te hebben aangekondigd en neemt aan het einde van volgend seizoen afscheid. Na het ontslag van Olivier Provily is Luppes het tweede lid van de artistieke raad dat vertrekt binnen korte tijd.
    Luppes zegt bij het aantreden van Rümke in 2005 uit volle overtuiging in Eindhoven te zijn gebleven, maar ging gaandeweg toch twijfelen aan Rümkes aanpak. "Voornamelijk nieuw Nederlandstalig repertoire, dat zich nog niet heeft bewezen, het is een uitdaging, maar ook een erg groot risico." Dat Rümke, zoals Luppes vaststelt, vooral de stukken centraal stelde en niet zozeer de acteurs begon bij hem eveneens te wringen. "Ik sta graag in dienst van een voorstelling, maar wil er niet ondergeschikt aan worden gemaakt", aldus de acteur, die benadrukt dat er geen sprake is van een conflict. Regisseur Matthijs Rümke wijst erop dat het gezelschap zich nog in de opbouwfase bevindt. Recent kondigde HZT al een koerswijziging aan. "Meer publieksgericht werk, en de experimenten beproeven we eerst in festivalvorm voordat we ermee naar de schouwburgen gaan. Maar ik houd wel vast aan die experimenten. Als Bert dat avontuur niet aan wil is het voor iedereen wijzer dat hij zijn eigen dingen doet. En dat is een aderlating, ja, want hij is een goed acteur. Maar ik ga geen 'Macbeth' doen omdat Bert 'Macbeth' wil spelen", Aldus Rümke.
    Luppes was vanaf de oprichting 25 jaar geleden acteur bij Theatergroep Hollandia. Hij volgde het gezelschap naar Eindhoven toen dat in 2001 fuseerde met het Zuidelijk Toneel tot ZT Hollandia. (Brabants Dagblad, 31/3/07)


  • De storm die gisteren over Nederland trok had ook zijn gevolgen voor het theater. Veel acteurs konden de zalen niet bereiken, zodat voorstellingen moesten worden afgelast. Zo werd 'Jan Rap en z'n maat' in Nijmegen afgelast vanwege een ongeval waarbij Susan Visser, Terence Schreurs en Margreet Boersbroek betrokken waren. Een boom kwam terecht op de auto waarmee de drie actrices op weg waren. De actrices kwamen met de schrik vrij.
    Het slechte weer is speciaal een tegenslag voor de openingsweek van het gerenoveerde Parktheater in Eindhoven. Voor de feestweek was de Spiegeltent in de tuin opgezet voor de optredens van Sven Ratzke en The Tiger Lillies. De tent is stormbestendig, maar de wind zorgt voor te veel geluidsoverlast om optreden mogelijk te maken. Ook de voorstelling 'Dreamin' with Alice in the Park' moest worden aangepast omdat een buitenscène niet kon doorgaan. Ook in (onder andere) Alkmaar ('Het Goede Lichaam'), Breda ('Chess' in Chassé), Leiden ('La Vie Parisienne'), Purmerend ('Nacht, moeder'), Venlo en Heerlen worden afgelastingen gemeld. (ANP, 18/1/07)

  • Na het vertrek van Guy Cassiers in 2006 krijgt het Ro Theater geen nieuwe artistiek leider, maar een intendant: een algemeen directeur die zelf geen voorstellingen maakt. Regisseur Alize Zandwijk blijft lid van de artistieke raad, Pieter 'Ja zuster, nee zuster' Kramer gaat eens per jaar een familievoorstelling maken.
    Behalve het Ro is ook ZT Hollandia op zoek naar artistieke leiding die per 2005 Johan Simons moet gaan vervangen. De geruchtenmachine draait op volle toeren. Er wordt gepraat over: het opheffen van het ZT, geen nieuw gezelschap in Eindhoven; het omvormen van ZT tot een werkplaats voor jonge makers onder leiding van een intendant (Arthur Sonnen?); de Oostpool-constructie: een bestaande kleine groep neemt de boedel over. Bij deze laatste variant wordt gedacht aan Els Inc. of JongHollandia. Speculeer wat u wilt: eind deze maand wordt de bekendmaking verwacht. (Volkskrant, 9/10/03)

  • Yvonne Franquinet wordt de nieuwe artistiek directeur van Huis a/d Werf en Festival a/d Werf. Zij volgt daar Jeffrey Meulman op, die per 1 september vertrekt om zijn adviesbureau voort te zetten. Franquinet is nu theaterprogrammeur bij Plaza Futura in Eindhoven. Daarnaast werkt ze als dramaturg en productieleider voor diverse gezelschappen en festivals. (VNG, 11/8/03)

  • Johan Simons vertrekt per september 2005 bij ZT Hollandia. Hij wordt artistiek directeur bij het Publiekstheater in Gent. Simons heeft inmiddels veel buitenlandse contacten opgedaan, maar kiest toch weer voor een vast huis: "Ik ben een familiemens, ik heb een familie om me heen nodig." Hij wil het Publiekstheater modelleren naar Het Toneelhuis.
    Simons wil ZT Hollandia goed achterlaten, met jonge mensen aan het roer. "Dit gezelschap is momenteel op de toppen van zijn kunnen en zijn roem, ik zou niet weten hoe ik dat nog acht jaar zo kan houden, dat lijkt me een onmogelijke opgave." Eindhoven heeft hem ook niet enorm kunnen inspireren: "De stad, het gebouw, ik heb er weinig mee. Als je hier de deur uitstapt sta je meteen op een troosteloze parkeerplaats. In Gent staat het theater aan een prachtig plein."
    Simons erkent dat zijn beslissing te maken heeft met de dreigende bezuinigingen op cultuur: "In Nederland wordt de spoeling dun en juist op dat internationale werk zou wel eens bezuinigd kunnen worden." Tot 2005 gaat Simons nog een voorstelling regisseren in München, een opera in Parijs en de 'Oresteia', een grootschalige samenwerking tussen zijn oude en nieuwe werkgever. (Volkskrant, 8/7/03)


  • De Eindhovense Stadsschouwburg wordt uitgebreid en ingrijpend gerenoveerd. Het theater krijgt een extra multifunctionele zaal en komt meer in het aangrenzende Stadswandelpark te liggen. 'Daarom veranderen we de naam ook maar in Parktheater Eindhoven', aldus schouwburgdirecteur F. Bruins. Bruins noemt zichzelf een 'overgelukkig mens'. Na zes jaar van onderhandelen kan hij eindelijk aan de slag met zijn vernieuwingsplan, dat bijna 60 miljoen gulden moet gaan kosten. De gemeente Eindhoven zal 46 miljoen bijdragen, de rest moet komen uit sponsorgelden en eigen reserves.
    Het paradepaardje wordt de nieuwe zaal met vijfhonderd zitplaatsen, die geschikt is voor zowel lijst- als vlakkevloertheaer. Als voorbeeld dient het Teatro Central in Sevilla. De huidige grote zaal wordt gerenoveerd en ook de Globezaal wordt vernieuwd en uitgebreid. De feestelijke opening van het Parktheater Eindhoven staat gepland voor 2 oktober 2005, precies 41 jaar na de opening van de Stadsschouwburg door prinses Beatrix. (Volkskrant, 26/9/01)

    meer over: verbouwing


  • De Eindhovense Stadsschouwburg biedt bezoekers het komende seizoen vier keer een zogenoemde blind date aan. Geïnteresseerden kopen een kaartje, terwijl ze niet weten welke voorstelling ze te zien krijgen. Uit een eerste reactie van de abonnementhouders blijkt een grote belangstelling voor de verrassingsvoorstellingen, aldus een woordvoerster vrijdag. Nog niet alle voorstellingen zijn volgens haar door de schouwburg geboekt. "We hebben nu de mogelijkheid om producties die pas in de loop van het seizoen tot stand komen, naar Eindhoven te halen." Aan het eind van het seizoen besluit de schouwburg of de blind date-boekingen een vervolg krijgen. (ANP, 14/9/01)

  • De Stadsschouwburg van Eindhoven heeft een verbouwingsplan op tafel gelegd dat volgens het gemeentebestuur niet door de beugel kan. Met een gerenoveerde Grote Zaal en een nieuw te bouwen, hypermoderne middenzaal aan het Stadswandelpark zou de schouwburg volgens directeur F. Bruins een noviteit in Nederland zijn. Het grote nadeel van dit ambitieuze plan is het prijskaartje. Het schouwburgbestuur is volgens wethouder N. van der Spek buiten haar boekje gegaan en moet met een plan komen dat minstens 10 miljoen gulden goedkoper is. Een nieuwe schouwburg in de binnenstad van Eindhoven acht de gemeente wel mogelijk; ondanks de nog hogere kosten zou een dergelijk project gunstig zijn voor de ontwikkeling van de stad. Schouwburgdirecteur Bruins wil echter helemaal niet naar de binnenstad. Hij voorziet de grootste parkeerellende van bezoekers uit de regio.
    De gemeenteraad heeft besloten om de alternatieven nog eens goed te laten onderzoeken. Want "de Schouwburg heeft drie jaar gewerkt aan een plan dat gewoon niet kan", aldus wethouder Van der Spek. (Volkskrant, 18/4/01)

    meer over: verbouwing


  • De specialisten hebben hun werk goed gedaan. De vleermuis die tijdelijk zijn intrek had genomen in De Eindhovense stadschouwburg is versufd op het podium gevonden. Het beestje is buiten weer losgelaten. (AD, 7/9/00)

    meer over: dieren


  • De Eindhovense stadsschouwburg heeft een ongewenste bespeler. Een vleermuisje verstoort de voorstellingen. Omdat de vleermuis het publiek laat lachen terwijl dat niet de bedoeling is, moet hij gevangen worden. Waarschijnlijk woont het beestje in het dertig meter hoge toneelhuis, maar het kan ook zo zijn dat hij steeds van buiten af binnenkomt. Vleermuizen zijn beschermd en het is nog een hele klus ze te vangen. Specialisten schieten met elastiekjes en propjes zilverpapier in de lucht en maken geluidjes; dé middelen om een vleermuis te vangen. Voorlopig laat het diertje zich niet uit de tent lokken. (Metro, 6/9/00)

    meer over: dieren


  • Cabaretier Theo Maassen wond zich zodanig op over een reclamestoet van het telecombedrijf Priority door de binnenstad van Eindhoven, dat hij zich niet meer kon beheersen. Hij kreeg een sterke aandrang om de reclame-actie "te verkloten" en probeerde stekkers eruit te trekken, bracht de Hitler-groet en haalde zijn piemel uit zijn broek. Maassen zei na afloop zich vooral te storen aan het feit dat negenjarige meisjes in sexy badpakjes werden ingezet en dat de reclameleuzen "wel nazi-propaganda leken." De politie moest de razende cabaretier verwijderen en Maassen bracht drie uur in de cel door. De organisatie van de stoet is not amused en heeft een officiële aanklacht ingediend wegens "het brengen van de Hitlergroet", "het laten zien van zijn kloten" en het "vernielen van enkele vlaggetjes". Volgens zijn impresario heeft Maassen geen spijt van zijn protest, hoewel de manier waarop hij die toonde wellicht niet zo handig is geweest. "Maar hij is nu eenmaal een impulsief mannetje." (Volkskrant, 25/6/99)

    meer over: cabaret, Theo Maassen


  • Hoewel er met veel gejuich is gereageerd op de benoeming van Ivo van Hove tot artistiek leider van TGA, is er in de bestuurs- en directiekamers van dat gezelschap flink geruzied. Met name Theu Boermans is lange tijd een serieuze kandidaat geweest voor het leiderschap van TGA en op termijn ook van de Stadsschouwburg. Boermans' huidige gezelschap, de Trust, had dan moeten fuseren met TGA. In Eindhoven beginnen de problemen nu pas. Het Zuidelijk Toneel moet deze herfst een beleidsplan opstellen voor het volgende Kunstenplan, dat geldt voor de periode 2001 - 2005, en daarvoor is een artistiek leider onontbeerlijk. De naam van Johan Simons wordt het meest genoemd, maar tegen zijn benoeming pleit dat die op het punt staat met Paul Koek en hun gezelschap Hollandia te gaan verhuizen, waarschijnlijk naar Rotterdam. Een andere mogelijkheid is wellicht Lucas Vandervost van De Tijd. In Arnhem speelt een vergelijkbaar probleem: Leonard Frank verlaat het Theater van het Oosten, dat ingrijpend moet veranderen. Hein Janssen tipt voor deze functie Jos Thie (Oerol, Tryater), maar ook Titus Muizelaar, Gijs de Lange en Johan Doesburg dienen in de gaten gehouden te worden. (Volkskrant, 25/6/99)

  • De Technische Universiteit Eindhoven biedt haar docenten een cursus Theatervaardigheden aan. Dr. ir. Meeuwsen wil docenten zo leren de aandacht vast te houden. (Telegraaf, 9/1/99)

    meer over: theatertherapie


praat mee

schrijf een mini