oude meuk

Onderwerp

Ro Theater (30 nieuwsberichten)

  • De jury van TF-1 heeft haar selectie bekend gemaakt. Voor de grote zaal zijn de volgende voorstellingen geselecteerd: Voor de kleine zaal zijn de volgende voorstellingen geselecteerd: De jury bestond uit voorzitter Mieke van der Weij, Ursul de Geer, Ivo Kuyl, Tarkan Köroglu en Daphne Richter en werd bijgestaan door meer dan 35 tipgevers uit de Nederlandse en Vlaamse theaterwereld. De geselecteerde voorstellingen zullen hernomen worden tijdens theaterfestival TF, van 30 augustus tot en met 9 september in Amsterdam.
    Ook de Vlaamse jury heeft haar selectie geopenbaard: Het Vlaamse festival vindt plaats van 23 augustus t/m 1 september in Brussel. (Redactie, 11/5/07)

  • Carel Alons vertrekt op 1 mei 2007 als directeur van het Ro Theater. "Ik was aangesteld om de overgang naar de nieuwe artistieke leiding te begeleiden na het vertrek van Guy Cassiers en nu dat is gelukt, zit mijn taak erop." Sinds augustus dit jaar is Alize Zandwijk de artistiek leider van het Rotterdamse gezelschap. Alons (56) gaat met vervroegd pensioen en verhuist naar Italië.
    Naast zijn werkzaamheden bij het Ro zal hij voor die tijd nog twee klussen moeten afronden. De eerste is daarvan is het rapport van de naar hem genoemde Commissie Alons over de herstructurering van de fondsen, dat vorige week werd gepresenteerd. Daarnaast is er nog een andere Commissie Alons, die onderzoek doet naar het opzetten van regionale toneelvoorziening in Utrecht. (Redactie, 8/12/06)

  • Regisseur Alize Zandwijk wordt per 1 augustus de artistiek leider van het Ro Theater. Zandwijk is al sinds 1998 aan het gezelschap verbonden als regisseur. Bram de Ronde, nu hoofd productie, wordt zakelijk leider. Zandwijk (1961) volgt Guy Cassiers, die naar Antwerpen vertrekt. Carel Alons, nu intendant, blijft directeur van het gezelschap en zit met Zandwijk, regisseur Pieter Kramer en de dramaturgen Liet Lenshoek en Tobias Kokkelmans in de artistieke raad. Het gezelschap zal zich onder leiding van Zandwijk richten op verankering van het gezelschap in de stad Rotterdam, samenwerking met internationale partners, werken met jonge regisseurs en de uitbreiding van het ensemble. Zij wordt hiermee de enige vrouwelijke artistiek leider van een Nederlands groot gezelschap. (Redactie, 22/5/06)


  • In de Meervaart in Amsterdam zijn de VSCD Toneelprijzen uitgereikt. In een eclectische show, georganiseerd door Jörgen Tjon-a-Fong, werd de Louis d'Or uitgereikt aan Jeroen Willems. De Theo d'Or ging naar Ariane Schluter die niet aanwezig was, zij stond nog op het toneel in 'Demonen'. De Arlecchino ging naar Pierre Bokma, de Colombina naar Gilda de Bal. 'Tantalus' van De Appel won de NRC Toneelpublieksprijs
    De Prosceniumprijs ging naar de makers van de Proust-cyclus van het Ro Theater. Ook van het Ro was niemand aanwezig. De hele crew is in Wenen, waar enkele voorstellingen worden gespeeld op de Wiener Festwochen. de VSCD Mimeprijs werd gewonnen door 'Food Coma' van Mugmetdegoudentand en Kadewe. (Redactie, 14/6/04)

  • Het Ro Theater zal drie delen van de Proust-cyclus spelen op de Wiener Festwochen. Regisseur Guy Cassiers is daarvoor uitgenodigd door festivalleider Luc Bondy. Het is voor de derde maal dat het Ro Theater in Wenen is uitgenodigd. Deel 3 van het Proust project, 'Proust 3: de kant van Charlus' gaat op 15 mei in première in de Rotterdamse Schouwburg. (Volkskrant, 1/4/04)

  • Na het vertrek van Guy Cassiers in 2006 krijgt het Ro Theater geen nieuwe artistiek leider, maar een intendant: een algemeen directeur die zelf geen voorstellingen maakt. Regisseur Alize Zandwijk blijft lid van de artistieke raad, Pieter 'Ja zuster, nee zuster' Kramer gaat eens per jaar een familievoorstelling maken.
    Behalve het Ro is ook ZT Hollandia op zoek naar artistieke leiding die per 2005 Johan Simons moet gaan vervangen. De geruchtenmachine draait op volle toeren. Er wordt gepraat over: het opheffen van het ZT, geen nieuw gezelschap in Eindhoven; het omvormen van ZT tot een werkplaats voor jonge makers onder leiding van een intendant (Arthur Sonnen?); de Oostpool-constructie: een bestaande kleine groep neemt de boedel over. Bij deze laatste variant wordt gedacht aan Els Inc. of JongHollandia. Speculeer wat u wilt: eind deze maand wordt de bekendmaking verwacht. (Volkskrant, 9/10/03)

  • In tegenstelling tot eerdere berichtgeving wordt Pieter Kramer niet de nieuwe artistiek leider van het Ro theater. Guy Cassiers blijft nog tot 2006 aan en het Ro theater is nog bezig met het zoeken naar een opvolger. Wel gaat Pieter Kramer, regisseur van de monsterhit 'Ja zuster, nee zuster', een aantal grote zaal regies doen. Zo noemen wij een 'Pygmalion' met Loes Luca en Olga Zuiderhoek. Dat het misverstand rond de opvolging zo lang heeft bestaan, komt omdat het gezelschap op vakantie was. (Volkskrant, 15/8/03)

  • Guy Cassiers zal vanaf juni 2006 Het Toneelhuis in Antwerpen gaan leiden. Hij wordt daar de opvolger van Luk Perceval, die naar Duitsland vertrekt. De artistiek leider van het Ro Theater is geboren Antwerpenaar en liet in de sollicitatieprocedure Johan Simons en Ivo van Hove achter zich. Cassiers wil in Rotterdam wel zijn contract uitzitten. Omdat Perceval al in juni 2005 vertrekt, zal acteur/regisseur Josse De Pauw Het Toneelhuis een jaar leiden.
    In Vlaamse krant De Morgen klaagde Cassiers vorige week nog bitter over de nieuwe situatie in Rotterdam: "De Antwerpse situatie verbleekt gewoon bij wat we hier te horen krijgen. Sinds Leefbaar Rotterdam hier mee in het beleid zit, is de situatie gewoon verschrikkelijk geworden." Het Toneelhuis en het Ro Theater willen overigens nauwer gaan samenwerken. (ANP, 11/3/03)

  • Het Ro Theater is tevreden over de actie 'Verbeelding heeft geen prijs'. De voorstelling 'Lava Lounge', die gratis te bezoeken was, trok meer en jonger publiek dan gebruikelijk voor het Ro. Ook de inleidingen en nabesprekingen werden goed bezocht. Tijdens de actie, bedoeld als bijdrage aan de discussie over de vermeende ontoegankelijkheid en kostbaarheid van de kunst in Rotterdam, werd het publiek naar hun mening gevraagd: 3 procent van de bezoekers vindt dat kunst te veel subside krijgt. 83 procent onderschrijft de stelling dat kunst een stad aantrekkelijker maakt. (NRC, 3/12/02)

  • Het Ro Theater stunt. Alle dertien voorstellingen van 'Lava Lounge' zijn gratis toegankelijk. Artistiek leider Guy Cassiers reageert hiermee op de politieke discussie rond kunst in Rotterdam. Onder het motto 'De verbeelding heeft geen prijs' wil hij een artistieke discussie aanzwengelen in plaats van de commerciële die tot nu toe is gevoerd. (VNG, 23/10/02)

  • Ria Eimers en Steven van Watermeulen hebben respectievelijk de Theo d'Or en de Louis d'Or gewonnen. De trofeeën zijn maandagavond uitgereikt in de Rotterdamse Schouwburg. Eimers won haar prijs met haar rol van Hekabe in 'De Trojaansen' door het Onafhankelijk Toneel. Volgens de jury groeit de actrice uit tot "het brandpunt van de voorstelling met haar tegelijkertijd heftige, wendbare en ingetogen speelstijl".
    Van Watermeulen werd bekroond voor manier waarop hij Tom speelde in 'De Wespenfabriek' van het Ro Theater. "De volstrekte overtuiging waarmee Steven van Watermeulen zijn personage met heel zijn lichaam en met alle registers van zijn stem een ziel en gestalte geeft en je als toeschouwer onderdompelt in zijn schokkende relaas echoot nog lang na de voorstelling na", aldus de jury.
    Beide toneelprijzen worden sinds 1955 uitgereikt en bestaan uit een gouden plak gemaakt door Eric Caus. De prijzen voor de beste bijrollen werden gewonnen door de drie spelers van de voorstelling 'Onder Mannen' van het Noord Nederlands Toneel. Margôt Ros kreeg de Colombina, Geert Lageveen en Frank Lammers wonnen elk een eigen Arlecchino.
    De VSCD Mimeprijs 2001 ging naar 'De Buikspreekster' van Golden Palace voor het stuk. Artistiek leider van Artemis Matthijs Rümke kreeg de Prosceniumprijs vanwege zijn bijdrage aan het het toneel in het algemeen. Rümke regisseerde onder andere de 'Driestuiversopera' van het Noord Nederlands Toneel. (ANP, 11/6/01)

    meer over: Matthijs Rümke


  • Alize Zandwijk en Marinus Vroon van Vis à Vis zijn in Rozendaal aan het knutselen aan '5000 vingers', de nieuwe familie-voorstelling van het Ro Theater. Ze moeten opboksen tegen de inmiddels legendarische voorstellingen die Rieks Swarte tot nu toe voor dit gezelschap maakte. "We maken het publiek duidelijk dat '5000 vingers' heel anders wordt. We hebben wel een paar gefiguurzaagde attributen, maar die gebruiken we weer op een andere manier. Ze willen dan ook niet op de foto met de figuurtjes; "Want dan denkt iedereen toch weer dat het een Rieks Swarte voorstelling wordt." (AD, 15/12/00)

  • Ze hebben het flink verpest, de CKV-leerlingen die onbewaakt op het derde balkon van de Stadsschouwburg in Amsterdam naar 'Nachtasiel' van het Ro Theater zaten te kijken. Kauwgom knallen, praten, commentaar roepen, de hele zaal had er last van. Zo ook de acteurs. Jack Wouterse legde het applaus stil: "Ik hoop dat u een mooie avond hebt gehad. Wij hadden het erg moeilijk. Ik snap dat er pubers naar toneel moeten, maar voor ons was het een hele moeilijke avond." Met vouchers -een soort strippenkaart voor cultuur- kunnen CKV leerlingen gratis naar voorstellingen. De staatssecretaris stimuleert hiermee zelfstandig theaterbezoek. Maar dat gaat er bij Wouterse niet meer in. Ze zijn welkom, maar niet loslopend. "Met begeleiding zijn ze rustig en dan is het top". (Volkskrant, 30/11/00)

  • Alize Zandwijk verovert het Europese theater. 'Nachtasiel', haar eerste regie bij het Ro Theater, was deze zomer een succes op het festival in Edinburgh. Ook op de Wiener Festwochen kreeg ze enkel lof. Recensenten prijzen de grote emoties en het invoelbare spel dat door de acteurs neergezet wordt. Ze wordt zelfs op één lijn gezet met Peter Stein, Peter Zadek en Klaus Grüber. "Luc Bondy wil nu eeuwig co-produceren met het Ro Theater. Hij wil dat ik bij hem in Wenen elk jaar een productie kom doen, ik kan werken met wie ik maar wil, met acteurs als Gerd Voss, Jutta Lampe". Haar volgende regie, 'Macbeth', is ongezien al uitgenodigd in Wenen. (Volkskrant, 20/10/00)

  • Begin juni speelt het Ro Theater 'Nachtasiel' op de Wiener Festwochen. Regisseuse Alize Zandwijk was vorig jaar al door festivalleider Luc Bondy uitgenodigd, maar vindt de opvoering nu "een protest tegen de deelname van extreem rechts aan de regering en een teken van solidariteit met de democratische krachten in Oostenrijk. (AD, 31/5/00)

  • De extra voorstellingen van 'Ja zuster, nee zuster' waren binnen een dag zo goed als uitverkocht. En ook in het buitenland boert het Ro Theater goed: in New York is 80 procent van de kaartjes voor de voorstellingen van 'The Doggy Show' in mei verkocht. (AD, 2/3/00)

  • Het overal volledig uitverkochte 'Ja zuster, nee zuster' van het Ro Theater komt terug: op 31 augustus en 1, 2 en 3 september worden extra voorstellingen gegeven in theater Carré in Amsterdam. De voorverkoop begint op 1 maart. (Volkskrant, 28/2/00)

    meer over: Carré


  • 'Ja zuster, nee zuster' is de theaterhit van het seizoen. Dat het druk zou worden hadden ze bij het RO Theater wel verwacht, maar dat binnen drie dagen na de première alle kaarten voor alle voorstellingen al waren uitverkocht had niemand verwacht. Het publiek mort en het gezelschap onderzoekt de mogelijkheid een week extra te spelen in een theater waar veel mensen in kunnen. Op 10 februari is een benefietvoorstelling in de Rotterdamse Schouwburg ingelast. Kaartjes kosten f100,- en de opbrengst gaat naar Jeugdtheater Hofplein dat afgelopen zomer is afgebrand. (Volkskrant, 13/1/00)

  • Hij was de eerste video-kunstenaar op de loonlijst van een groot Nederlands theatergezelschap, maar nu is hij al weer weg. Walter Verdin heeft in juni ontslag genomen bij het Ro Theater. Zowel Verdin als artistiek leider Guy Cassiers wijten het het afscheid aan misverstanden en vinden het bijzonder spijtig. Cassiers zal in zijn voorstellingen zeker gebruik blijven maken van video-techniek. (Theatermaker, 0/12/99)

    meer over: techniek


  • Hetty Blok presenteerde donderdag 4 november al zingend 'het koffertje' van 'Ja zuster, nee zuster'. In het koffertje bevonden zich de cd's en tekstboeken met alle 58 liedjes en verhalen uit deze populaire kinderserie, plus het dansschema van de Twips. De presentatie werd meteen een eerbetoon aan Harry Bannink, die de hele zomer aan de voorbereidingen ervan gewerkt had. In december gaat bij het Ro Theater de toneelbewerking van 'Ja zuster, nee zuster' in première. (Volkskrant, 5/11/99)

  • De voorstelling 'Nachtasiel' van het Ro Theater heeft veel succes in Edinburgh. De Engelse en Schotse pers is zeer enthousiast over 'The Lower Depths'; kranten koppen met "stunning new heights" en "outstanding". Alize Zandwijk, wiens regie spectaculair wordt genoemd, is blij verrast met het succes: "Ik had me namelijk net zo goed kunnen voorstellen dat er mensen waren weggelopen. Er loopt een naakte man op toneel aan zijn lul te sjorren, er is een decor dat uitdrukkelijk geen decor is. In Engeland zijn ze daar niet zo aan gewend." Ook Luc Bondy, artistiek directeur van de Wiener Festwochen, is enthousiast. Hij heeft het Ro uitgenodigd op zijn festival volgend jaar. (Volkskrant, 27/8/99)

  • De eerste acht nomiaties voor de Toneel Publieksprijs (voorheen Gouden Gids Publieksprijs, nu gesponsord door de AVRO) zijn bekend:
  • Wilhelmina; Je maintiendrai (Imp. Jacques Senf) [minirecensie]
  • Drie keer twee is zes te veel (regie: John Lanting)
  • Danny & Roberta (Muztheater)
  • Jephta (Het Toneel Speelt)
  • Dagboek van een Gek (Henk van Ulsen)
  • Nachtasiel (Ro Theater)
  • De Wachtkamer (Theaterbureau Schmid)
  • Hildegard von Bingen (De Kern)
  • In juni volgen meer nominaties. Uiteindelijk maken vier voorstellingen kans op de Publieksprijs ter waarde van 100.000 gulden. De prijs wordt aan het eind van het seizoen uitgereikt in een televisie-special, samen met de Theo d'Or en de Louis d'Or (Volkskrant, 12/1/99)

  • Acteur Marc Rietman maakt zijn co-regiedebuut met 'Hondje' van het Ro-Theater, samen met Rieks Swarte. Hoewel Rietman zichzelf als acteur nogal schuchter vindt (de reden waarom hij twee jaar geleden met ruzie TGA verliet), heeft hij daar als regisseur geen last van: "Ik wil niets afdoen aan regisseurs, maar ik kan het beter dan de meesten met wie ik heb gewerkt." In september gaat Rietman's eerste solo-regie in première; 'Midzomernachtsdroom', van de belangrijkste Brit van het millennium. (AD, 18/12/98)


  • Koos Terpstra wordt de nieuwe zakelijk en artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel. De stichting heeft de 43-jarige regisseur per 1 september 1999 benoemt. Hij volgt dan Evert de Jager op. Terpstra was eerder al artistiek leider van het RO Theater, maar werd anderhalf jaar geleden verrassend ontslagen. (Volkskrant, 26/11/98)

  • Geert ter Steeg wordt de opvolger van Martin Berendse als zakelijk leider van het RO Theater. Ter Steeg was bestuurder bij de FNV vakorganisatie voor Kunsten, Informatie en Media en Berendse is vertokken naar het Ministerie van OC&W. (Theatermaker, 2/10/98)


  • Het Ro Theater gaat na het succes van 'Mojo' in Nighttown gaat het gezelschap de voorstelling op meer poppodia brengen. Onder de titel Mojo the remix speelt de voorstelling samen met DJ Dimitri in Tivoli, de Effenaar en de Melkweg. (Theatermaker, 1/6/98)


  • Het Ro Theater schrapt 'De Verstekeling' en 'John Gabriel Borkman' wegens ziekte van Joost Prinsen en Peter Tuinman. Beide heren zijn wat overspannen, wat zich bij Peter Tuinman uitte in een aanval van hoogtevrees tijdens een voorstelling in Kampen. (AD, 19/5/98)


  • Martin Berendse, voormalig zakelijk directeur van het Ro Theater, wordt per 1 september hoofd beleidsontwikkeling bij de stafdirectie Cultuurbeleid. (AD, 30/4/98)


  • Rieks Swarte is door Guy Cassiers gevraagd om nog drie jaar de jaarlijkse familievoorstelling van het Ro Theater te regisseren. Volgend jaar gaat het om "Hondje" naar het boek "Hondeleven" van Daniel Pennac. (CJP Magazine, 22/4/98)


  • In een interview met Peter de Baan zegt deze dat hij zich verbaast over het geloof in afbraak van het bestuur van het Ro. De Baan wil een jaar rust nemen van het toneelregisseren en gaat nu TV doen; bijvoorbeeld door 'Beschuit met muisjes' van Herman Heijermans te bewerken. (AD, 17/4/98)

    meer over: Heijermans


praat mee

schrijf een mini