oude meuk

Onderwerp

Bezoekersaantallen (49 nieuwsberichten)

  • Het aantal podiumkunstbezoeken groeide in 2005 met 8 procent van 11,4 tot 12,4 miljoen. Dit meldt de VSCD na onderzoek bij de bij haar aangesloten schouwburgen. Er werden 34.000 voorstellingen gegeven. De groei van het bezoek deed zich vooral voor bij musical/operette, populaire muziek en cabaret/kleinkunst. Maar ook het bezoek aan toneel, klassieke muziek en dans bleef gelijk of groeide licht. Alleen het bezoek aan opera/muziektheater nam iets af. 23 procent van alle voorstellingen was uitverkocht. Vooral bij de populaire genres was de publieksdruk groot (meer dan 40 procent uitverkocht), maar ook bij opera, toneel en klassieke muziek was tien tot twintig procent van alle voorstellingen vol.
    Ook in 2005 melden veel theaters bouwplannen of opleveringen; nieuwe zalen openden in Haarlem, Amsterdam, Alphen aan de Rijn en Apeldoorn en in zo'n 60 gemeenten bestaan plannen of wordt er gebouwd. Tegelijk staat het voortbestaan van podia in een aantal kleinere gemeenten ter discussie, zoals in Lochem, Winterswijk, Wageningen en Weert. Ruim de helft van het toegenomen bezoek is het gevolg van heropening van theaters die het jaar daarvoor vanwege verbouwing gesloten waren, zoals Carré, of werd geteld bij podia of festivals die eerder geen lid waren van de vereniging. Ruim 400.000 extra bezoeken zijn het gevolg van autonome toegenomen belangstelling. Het aantal voorstellingen en uitvoeringen bleef in 2005 met 34.000 even groot als in 2004. De totale omzet van de podia en festivals in 2005 bedroeg 495 miljoen euro (8,5 procent meer). 35% daarvan komt uit kaartverkoop, 30% uit zakelijke verhuur, horeca-activiteiten en sponsoring en 35% wordt gefinancierd door gemeentelijke overheden. (Redactie, 13/12/06)


  • De eerste editie van het nieuwe festival TF-1 werd gisteravond succesvol afgesloten. In totaal zijn er 11.000 kaartjes verkocht. "De doelstelling van de organisatie is behaald en zelfs licht overtroffen", aldus festivaldirecteur Jeffrey Meulman. Grote publiekstrekkers waren de voorstellingen 'Welcome in my backyard' van Wunderbaum, 'Brel 2' van Toneelgroep Oostpool en 'Opening Night' van Toneelgroep Amsterdam en NTGent. Minder belangstelling was er voor de Toneel Publieksprijs genomineerde voorstellingen die in het festival te zien waren. Eén uitvoering van 'Mephisto' van Hummelinck Stuurman moest zelfs worden afgelast wegens gebrek aan belangstelling. Opvallend was de het programma-onderdeel TF-3, met discussies en presentaties goed bezocht werd. Het volgende TF-1 vindt plaats van 25 augustus t/m 9 september 2007. (Redactie, 14/9/06)

    meer over: Jeffrey Meulman, TF-1


  • De samenstelling van het theaterpubliek is sinds 1699 onveranderd. Theaterbezoekers zijn overwegend hoog opgeleid, afkomstig uit de hogere burgerij en behoorlijk oud. Maatregelen om een breder publiek naar de schouwburg te trekken zijn dan ook zinloos. Dit blijkt uit onderzoek van de historicus Henk Gras, die vijftien jaar lang bevolkingsgegevens, belastingarchieven en kaartverkooplijsten van de grote schouwburgen in Nederland doorspitte.
    "Echte arbeiders treffen we nauwelijks aan in de lijsten", aldus Gras. "De goedkoopste plaatsen zijn nooit populair geweest. Dankzij de invoering van subsidies in de loop van de twintigste eeuw neemt het theaterbezoek onder de gegoede middenklasse toe. Dergelijke regelingen steunen dus de leidende cultuur." De wisselingen in belangstelling voor theater zijn volledig terug te voeren op economische conjunctuurgolven, wat volgens Gras duidt op een publiek dat zich niets aantrekt van modegrillen. "De reden waarom bepaalde groepen altijd en andere groepen nooit naar het theater gaan, is puur cultureel van aard. Het is daarom zinloos om ernaar te streven culturele minderheden en jongeren naar klassieken te laten kijken."
    Overigens is Gras geen voorstander van het afschaffen van kunstsubsidies: "Dan keer je terug naar de situatie van de zeventiende eeuw. Dan veroordeel je toneelspelers weer tot de bedelstaf. Theater is een volstrekt oneconomische bedrijfstak geworden, dus zonder subsidie overleeft het toneel niet. Zelfs Joop van den Ende kan niet overleven zonder alle subsidies die hij direct en indirect opstrijkt." (Brabants Dagblad, 3/5/06)

  • De musical 'Turks Fruit' heeft het afgelopen seizoen ruim 80.000 bezoekers getrokken. Dit maakte producent Beeldenstorm bekend. De musical naar het gelijknamige boek van Jan Wolkers heeft zijn landelijke tournee afgesloten en zal nu nog twee weken spelen op de Pepsi Stage in Amsterdam. Beeldenstorm en Robin de Levita werken momenteel aan een internationale versie en hebben het hoopvolle plan om de musical naar Broadway te brengen. (ANP, 1/5/06)

    meer over: Broadway, musical


  • Tussen 1985 en 1999 is het aantal bezoekers aan gesubsidieerd toneel bijna verdubbeld. Dit blijkt uit onderzoek van de VNT onder haar leden. Het aantal voorstellingen steeg in dezelfde tijd met 42 procent. De stijging komt vooral voor rekening van het jeugdtheater (+72 procent) en de kleine gezelschappen (+103 procent). In deze periode is het het totale subsidiebedrag gestegen van 26,5 miljoen naar 38,1 miljoen. Dat is een stijging van 44 procent, maar gecorrigeerd voor inflatie is dat slechts 10 procent. Het is opvallend dat ook het aandeel eigen inkomsten (kaartverkoop en sponsoring) van de gezelschappen sterk is gestegen. In 1985 genereerde een gezelschap slechts 13 procent eigen inkomsten, in 2000 is dat 27 procent, bijna twee keer zoveel als de door de overheid vereiste 15 procent. De VNT hoopt met dit onderzoek een einde te maken aan de hardnekkige mythe dat er geen publiek op gesubsidieerd toneel afkomt omdat het te experimenteel zou zijn. (Volkskrant, 5/7/04)

    meer over: publiek, statistiek, VNT


  • Volgens de VSCD-cijfers is het schouwburgbezoek in 2002 ongeveer gelijk gebleven met dat van het jaar daarvoor. We hebben het hier over 11,7 miljoen bezoekers die naar voorstellingen gingen die gemiddeld 16.297,- euro kostte, wat weer tien procent duurder is dan daarvoor. De recessie heeft dus geen invloed gehad op het schouwburg bezoek, wel op de zakelijke markt van congressen en andere evenementen die ook in uw schouwburg plaats grijpen. (Redactie, 19/3/04)

    meer over: VSCD


  • Het Nationale Ballet haalde over 2003 een stoelbezettingsrecord. Gemiddeld was maar liefst 86 procent van de stoelen bezet. Een hele verbetering want het bezettingspercentage in 2002 bedroeg 76 procent. (ANP, 7/1/04)


  • De Parade heeft dit jaar zo'n 285.000 bezoekers getrokken. Dat is veel meer dan de 250.000 van vorig jaar. De organisatie dankt het mooie weer van deze zomer: "Het was als een warm bed voor alle betrokkenen". Het festival zal in oktober voor de tweede keer naar Barcelona reizen, waar wordt opgetreden onder de naam 'Boulevard of Broken Dreams'. (ANP, 18/8/03)

    meer over: De Parade


  • De organisatie van Boulevard is tevreden over de afgelopen editie van het festival. In totaal zijn er 30.000 kaartjes verkocht. Het totaal aantal bezoekers aan het festivalterrein wordt geschat op 90.000. Het bezoek aan met name het middagprogramma van kindertheater bleef de eerste helft van het festival vanwege de hittegolf achter bij de prognose. "In de tweede helft van het festival is dat echter meer dan goed gemaakt. In het laatste weekend waren opmerkelijk veel voorstellingen uitverkocht. Over de hele linie is de prognose van bezoekersaantallen gehaald", aldus de organisatie. Inhoudelijk is het festival tevreden over de het geprogrammeerde aanbod van Brabantse groepen en over de lokatievoorstellingen van onder meer Theatergroep Delta en 't Arsenaal. (VNG, 17/8/03)


  • Het Holland Festival heeft dit jaar zo'n 45.000 bezoekers getrokken. Dat is een record, en bovendien bijna het maximum haalbare aantal. Van de 79 voorstellingen en uitvoeringen waren en 26 uitverkocht. Met name Pina Bausch, Anne Teresa de Keersmaeker en The Wooster Group waren populair.
    Volgend jaar stelt festivalleider Ivo van Hove zijn laatste festival samen. Enkele programma-onderdelen zijn al bekend: Peter Sellars maakt een opera over het vluchtelingenvraagstuk; filmactrice Isabelle Huppert speelt een stuk van Sarah Kane; de slotvoorstelling wordt 'Wolf', de laatste productie van Alain Platel. Van Hove noemt het een voorstelling waar "alles waar ik artistiek voor sta in samenkomt". 'Wolf' ging afgelopen mei in première op het KunstenFestivalDesArts in Brussel. Het Holland Festival vindt plaats van 2 t/m 26 juni 2004 (ANP & VNG, 25/6/03)

  • De Argentijnse show 'De La Guarda' heeft in Amsterdam meer dan 86.000 toeschouwers getrokken. Nu vertrekt het gezelschap naar Berlijn. Verder staan optredens in onder andere Oostenrijk, Zwitserland en Spanje op het programma. (ANP, 20/11/02)


  • Het gaat erg hard met de kaartjes van 'Cloaca', de tournee is bijna uitverkocht. Er zijn nog wel wat kaartjes voor de voorstellingen in de Stadschouwburg Amsterdam en de Rotterdamse Schouwburg maar Het Toneel Speelt verwacht dat de 54.000 kaartjes allemaal te verkopen, in Nederland een unicum. Ronald Klamer, zakelijk directeur vindt het erg dat de programmering in Nederland zo vol zit dat ze niet langer kunen spelen. Het Toneel Speelt wil daarom in het vervolg nog meer avonden reserveren in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Nu staat 'Cloaca' daar 28 voorstellingen en zei Melle Daamen eerder dat hij Het Toneel Speelt als huisgezelschap niet meer zag zitten. Klamer zou een 'uitwijktheater' willen voor succesvoorstellingen of het Engelse systeem, waar succesvolle voorstellingen uit het gesubsidieerde circuit worden overgenomen door vrije producenten. (NRC, 31/10/02)

  • Het gaat goed met het theaterbezoek! In 2001 hebben ongeveer 13,3 miljoen mensen een theater bezocht, ongeveer een miljoen meer dan het jaar ervoor. Dat bleek uit jaarcijfers van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). Een woordvoerster van de VSCD noemde de toename fors en onverwacht. "Bovendien is het niet zo dat alleen musicals en cabaret veel bezoekers trekken. Ook dans, klassieke muziek, toneel en amateurvoorstellingen zijn populair. We denken dat het einde van de publieksgroei nog niet is bereikt." Andere fijne cijfers uit het onderzoek geven aan dat 6300 voorstellingen uitverkocht waren. Dat is 35 procent van de voorstellingen die in grote zalen werden opgevoerd. (ANP, 21/8/02)

    meer over: statistiek, VSCD


  • De Parade heeft dit jaar weer meer publiek getrokken, de teller staat nu op een kwart miljoen bezoekers, dat is 20.000 man meer dan vorig jaar. Op de laatste avond kreeg Huis a/d Werf een prijs voor de productie 'Mondo Leone' van Leon Giesen. Sanne Vogel kreeg de aanmoedingsprijs voor aanstormend Paradetalent. Loes Luca werd bekroond voor haar gehele Parade-oeuvre. (ANP, 19/8/02)

    meer over: Loes Luca, De Parade


  • Aan alles komt een eind, zelfs aan een musical van Andrew Lloyd Webber. 'Cats' stopt in Londen op 11 mei, de 21e verjaardag van de show. Hij is dan bijna 9000 keer in Londen opgevoerd. "We willen dat 'Cats' stopt terwijl zijn vacht nog glanst", zo verklaarde producent Cameron Mackintosh. 'Cats', gebaseerd op de kattengedichten van T.S. Eliot, was de eerste grote Britse show op Broadway en baande daarmee de weg voor een Britse invasie, met kassuccessen als 'Miss Saigon' en 'Les Miserables'.
    Het einde van 'Cats' is onderdeel van een reeks van stopzettingen in de musicalwereld aan beide kanten van de oceaan. Het gaat daarbij vooral om de langstlopende producties; die moeten het vooral hebben van de buitenlandse toeristen, die na 11 september minder komen. In New York is 'The Fantasticks' gestopt. Die show heeft, met 17.162 opvoeringen in bijna 42 jaar, het wereldrecord van langst lopende musical. In Londen werd eerder deze week aangekondigd dat 'Starlight Express', ook van Andrew Lloyd Webber, zaterdagavond voor het laatst te zien is, na achttien jaar en 7406 voorstellingen. De "musical op rolschaatsen" was, na 'Cats', de op één na langstlopende musical in Londen. Meer dan acht miljoen mensen zagen het spektakel, sommigen kochten zelfs 180 maal een toegangskaartje, aldus de BBC. (ANP, 15/1/02)

  • De belangstelling voor de musical 'Aïda' is volgens Joop van den Ende Theaterproducties "gigantisch. Tot donderdag waren er zo'n 210.000 kaartjes verkocht. Dat aantal is goed voor zo'n 120 uitverkochte voorstellingen in het Fortis Circustheater in Scheveningen. De musical van Elton John en Tim Rice ging zondag in première. Maandag en dinsdag werden per dag ruim 3000 kaarten verkocht. Het was zo druk dat de reserveerlijn van het theaterbedrijf capaciteitsproblemen kreeg en in alle haast meer personeel moest optrommelen. In advertenties in dagbladen werd excuses aangeboden aan het publiek voor de lange wachttijden. (ANP, 25/10/01)

  • De evenementen van Rotterdam 2001 hebben de afgelopen zes maanden ongeveer 1,3 miljoen bezoekers getrokken. Dat blijkt uit cijfers die de organisatie van Rotterdam Culturele Hoofdstad van Europa dinsdag presenteerde. "Rotterdam 2001 is tot leven gekomen", concludeerde voorzitter Paul Nouwen van de organiserende stichting. "Wij zijn hier meer dan tevreden over. We liggen zeer goed op koers". Rotterdam 2001 mikte aan het begin van het evenement over het hele jaar op minstens 2 miljoen bezoekers. Tot nu toe zijn 280 van de in totaal ruim 330 programmaonderdelen afgerond of nog bezig.
    Wat Rotterdam 2001 de stad aan buitenlands bezoek oplevert, is niet duidelijk omdat er volgens de organisatie nog geen cijfers zijn. Wel zou er sprake zijn van meer congressen (15 procent) en zijn er meer buitenlandse touroperators die Rotterdam in hun reisgidsen opnamen. "De ervaring leert dat ongeveer 80 procent van de bezoekers aan dit soort evenementen uit de stad zelf of de regio komt", zegt zakelijk directeur Han de Bruijne. Uit een enquète blijkt volgens de organisatie dat het evenement ook is gaan leven bij de Rotterdammers zelf: 80 procent weet inmiddels dat Rotterdam 2001 aan de gang is terwijl 40 procent meldt naar een of meer activiteiten te zijn geweest. (ANP, 24/7/01)

  • Het Holland Festival heeft minder bezoekers getrokken dan vorig jaar. Volgens de telling van het festival zelf (die de bezoekcijfers van Amsterdam Roots Festival meetelt) waren er dit jaar 73.500 bezoekers, tegen 118.000 vorig jaar. Wordt het Roots festival niet meegerekend, dan blijven er slechts 48.500 bezoekers over, 30.000 minder dan vorig jaar. Het festival meldt dat de zaalbezetting van buitenlands theater en muziektheater rond de 80 procent lagen; bij dansvoorstellingen en concerten lag dat rond de 75 procent. Van de 89 voorstellingen waren er 34 uitverkocht, zoals 'True Love', 'Johnny and Jones', 'Oraculos' en het concert van Sonic Youth.
    Volkskrant-journalisten Roland de Beer en Hein Jansen stellen dat het Holland Festival goochelt met bezoekcijfers: hoge cijfers maar halfvolle zalen. de cijfers zijn namelijk niet gebaseerd op tellingen aan de kassa's van de theaters. Het Amsterdam Roots Festival trok 25.000 bezoekers voor het gratis te bezoeken werelddorp in het Amsterdamse Oosterpark. Jansen en De Beer suggereren dat wellicht ook de bezoekers van de langsrijdende tram 3 zijn meegeteld. (NRC & Volkskrant, 2/7/01)

    meer over: Holland Festival


  • 'Piaf, de musical' plakt er nog maar weer een aantal voorstellingen aan vast. De musical was opgestart als een intieme voorstelling voor de bescheiden zalen, maar het liep nogal anders. Wegens succes is de tournee verlengd met tien voorstellingen in het Beatrix-theater en drie in Carré. Op één van de avonden wordt de honderduizendste bezoeker verwacht. (AD, 8/2/01)

    meer over: musical


  • Het Toneel Speelt breekt alle records met de voorstelling 'Familie'. Tot nu toe heeft de voorstelling 17.000 bezoekers gehad. Dat is een zaalbezetting van 90 procent. (AD, 14/12/00)

  • 'Chicago' stopt! Op zaterdag 30 december is de laatste voorstelling te zien in het Beatrix Theater in Utrecht. Volgens het Joop van den Ende Theaterproducties zullen dan zo'n 700.000 mensen de musical hebben bezocht. 'Chicago' is sinds mei 1999 te zien. Van den Ende maakt binnenkort bekend wat de opvolger van de musical wordt in het Beatrix Theater. (ANP, 3/10/00)

  • Na achttien jaar is het echt mooi geweest en stopt de musical 'Cats' in New York. Geen productie hield het er ooit langer vol dan deze van Andrew Lloyd Webber. Meer dan 10 miljoen mensen zagen de voorstelling, die bijna 1 miljard gulden opbracht. (Volkskrant, 11/9/00)

  • Theater- en muziekfestival Noorderzon, de opening van het culturele seizoen in Groningen, heeft meer bezoekers getrokken dan vorig jaar. De afgelopen twee weken hebben 110.000 mensen het festival bezocht. (AD, 29/8/00)

    meer over: Groningen


  • De Uitmarkt heeft geen last gehad van Sail: er kwamen net als vorig jaar 500.000 bezoekers naar de opening van het culturele seizoen in Amsterdam. Er was dit jaar veel aandacht voor jeugdtheater en wereldmuziek. Minder ruimte was er voor protesten tegen de adviezen van de Raad voor Cultuur. Alleen Orkater mocht op een podium zijn zegje doen. De Appel probeerde een Sail-crossover door in een bootje de Kloveniersburgwal op en neer te varen. De Hoofdstad Operette deed het omgekeerde en voer op het IJ met een bootje met daarop de protestleus "brengt Van der Ploeg de Hoofdstad Operette om zeep?". Maar waar het publiek pas echt warm voor liep was een aangepaste versie van de voorstelling 'Jeff Koons' van De Trust met schilder Peter Klashorst en pornoster Kim Holland in de hoofdrollen. Niet iedereen werd opgewonden van de Uitmarkt: "Het is een gigantische klus. Er ligt meer rotzooi op straat dan tijdens het EK-voetbal", zegt Frans Horsfaul van de Reiniging Binnenstad, de schade inventariserend. (Volkskrant, AD & VNG, 28/8/00)

  • De opvolgingsperikelen in Bayreuth lijken het festival voorlopig niet te schaden. Ruim een half miljoen mensen probeerden de hand te leggen op de slechts 57.000 kaartjes. Het gaat goed met de klassieken in Duitsland. Ook de kaartjes voor Peter Stein's 'Faust' en de 'Richard III' van het Berliner Ensemble zijn niet aan te slepen."Eindelijk gaat het weer om kunst", verzucht de burgemeester Dieter Mronz van het Noord-Beierse stadje Bayreuth. (NRC, 25/7/00)

    meer over: Bayreuth


  • Oerol, het kunstfestival op Terschelling, was ook dit jaar weer een groot succes. Niet alleen tijdens het weekend maar ook gedurende de midweek bleven de bezoekers op het eiland. De midweek werd nooit eerder zo druk bezocht. In totaal zijn er 70.000 kaarten verkocht. Naast de grote publiekstrekkers waren het ook de kleine voorstellingen die op veel toeschouwers konden rekenen. (Telegraaf, 26/6/00)

    meer over: Oerol


  • Het Holland Festival heeft dit jaar 118.000 bezoekers getrokken, 27.000 meer dan vorig jaar. Hierbij moet worden aangemerkt dat het gratis toegankelijke Werelddorp 40.000 bezoekers trok, en dat 29.000 mensen 'Zingharo' bezochten, een voorstelling die helemaal niet in de festivalperiode plaatsvond. Festivaldirecteur Ivo van Hove vindt het essentieel dat er meer geld komt voor het festival. Op de kritiek van de Raad voor Cultuur zegt Ivo: "Of er komt meer geld, zodat het festival ook inderdaad kan groeien, òf men moet de moed opbrengen om nú te stoppen. (AD, 24/6/00)

  • Het Festival aan de Werf heeft dit jaar 40.000 bezoekers ontvangen. Dat is 10.000 minder dan vorig jaar. De organisatie wijt de tegenvaller aan het slechte weer, dat vooral de openluchtconcerten op het Neude van haar bezoekers beroofde. De best bezochte voorstelling van het festival is 'Mare', met 5000 bezoekers. (AD, 30/5/00)

    meer over: Huis a/d Werf


  • De Winterparade is geen overweldigend succes gebleken. Vooral de hoge toegangsprijs van 60 gulden bleek voor veel mensen een te hoge drempel. Marije Jansen van producent Mobile Arts: "De bezoekers verwachtten een soortgelijk evenement als de zomerparade. Maar de Winterparade is een heel ander evenement, meer een theateravond." Toch komt er eind dit jaar waarschijnlijk weer een Winterparade. "We zijn ervan uitgegaan dat er de eerste drie jaar geld bij moet. In die tijd zullen we de Winterparade inderdaad toegankelijker moeten maken." (TM, 0/2/00)

    meer over: De Parade


  • De Parade heeft dit jaar 210.000 bezoekers getrokken. Dat is iets meer dan vorig jaar. Ook financieel verwacht organisator Mobile Arts een succes. Op de Parade waren dit jaar naast theater ook film, opera, dans en beeldende kunst te zien. Voor de kinderen was er een speciale Kinderparade. De buitenlandse uitbreiding die Terts Brinkhoff alweer enige tijd geleden aankondigde, wordt niet op korte termijn gerealiseerd. "Het is een enorme organisatie en het moet wel allemaal worden betaald.": aldus Parade-woordvoerster Marije Jansen. In de Kerstvakantie zal er wel opnieuw een Winterparade plaatsvinden. (NRC & AD, 31/1/00)

    meer over: De Parade


  • 'Ja zuster, nee zuster' is de theaterhit van het seizoen. Dat het druk zou worden hadden ze bij het RO Theater wel verwacht, maar dat binnen drie dagen na de première alle kaarten voor alle voorstellingen al waren uitverkocht had niemand verwacht. Het publiek mort en het gezelschap onderzoekt de mogelijkheid een week extra te spelen in een theater waar veel mensen in kunnen. Op 10 februari is een benefietvoorstelling in de Rotterdamse Schouwburg ingelast. Kaartjes kosten f100,- en de opbrengst gaat naar Jeugdtheater Hofplein dat afgelopen zomer is afgebrand. (Volkskrant, 13/1/00)

    meer over: benefiet, Ro Theater


  • Het gaat goed op Broadway. Tenminste, wat de financiën betreft. In het seizoen '98/'99 waren de inkomsten 558,5 miljoen dollar uit 11,7 miljoen bezoekers. De omzet groeide met 5,5 procent. De groei van de amusementsindustrie in New York is voor een belangrijk deel te danken aan Disney. 42nd Street, vroeger de favoriete locatie voor theaterexploitanten, was in de jaren '70 en '80 verloederd, maar toen Disney het New Amsterdam Theater kocht en voor 38,5 miljoen opknapte, kwamen er langzaam weer meer respectabele bedrijven naar het gebied rond Times Square. Maar met de komst van het grote geld zijn de zakelijke aspecten ook belangrijker geworden. Producenten spelen op zeker en vertrouwen liever op oude musicals en filmsterren dan op nieuw geschreven materiaal. Toch is er nog hoop. Het grootste succes van vorig seizoen, zowel financieel als artistiek was 'Wit', een Off-Broadway voorstelling over een vrouw met eierstokkanker. (NRC, 6/1/00)

    meer over: Broadway, musical


  • De musical 'The phantom of the opera' van Andrew Lloyd Webber bracht aan kaartverkoop meer dan zes miljard gulden op en is daarmee de succesvolste show van deze eeuw: geen andere toneelvoorstelling of film (met inbegrip van 'ET', 'Star Wars' en 'Titanic') bracht zoveel op, aldus de woordvoerder van Lloyd Webber's Really Useful Company. Sinds de première in 1986 is de musical in 91 steden opgevoerd. In Nederland was de voorstelling te zien in het Circustheater in Scheveningen waar de musical drie jaar lang te bewonderen was. (Volkskrant, 13/12/99)

  • Het Theaterfestival had dit jaar een gemiddelde zaalbezetting van zeventig procent. Enkele voorstellingen, zoals 'Iets op Bach' en 'De bitterzoet' speelden voor een nagenoeg uitverkochte zaal. De organisatie noemt het resultaat een succes (Parool, 14/9/99)

  • Het nieuwe seizoen kent een vliegende start door een enorme kaartverkoop. Veel theaters melden een verkoop die ver boven dezelfde periode vorig jaar ligt, terwijl dat al een record-jaar was. Qua toneel doen vooral 'De verlossing' en 'Een zwarte Pool' van Het Toneel Speelt het erg goed. Net als de andere successen van de voorverkoop 'Black box' en 'Het zakkendiner' gaat het hier om voorstellingen met van televisie -met name 'Pleidooi' en 'Oud Geld'- bekende acteurs. Overigens gaat de verkoop van cabaret nog veel beter. (AD, 2/9/99)

  • 'Wilhelmina' heeft in het seizoen '98/'99 125.000 bezoekers getrokken, en is daarmee de best bezochte naoorlogse voorstelling. De voorstelling zal nog twee keer spelen in Rotterdam, op 5 en 6 september in het kader van De Keuze van de Schouwburg, maar daarna is het echt afgelopen. Dat wil zeggen: tot de televisieserie, die Joop van den Ende gaat maken. De twee voorstellingen zijn, vanzelfsprekend, uitverkocht. (AD, 31/8/99)

  • Het seizoen '97/'98 telde een recordaantal bezoekers aan de podiumkunsten. Dit heeft het Centraal Bureau voor de statistiek berekend. Bezoeken aan popconcerten niet meegerekend, vonden er 15,6 miljoen bezoeken aan podium kunst plaats. Het aantal bezoeken steeg met vijf procent en het aantal voorstellingen met acht procent in vergelijking met het seizoen ervoor. Toen werd nog een daling in het theater- en concertbezoek geconstateerd. Cabaret en moderne dans doen het het best, geïmproviseerde muziek en muziektheater doen het het slechtst. Sinds 1993 is er een stijging in het bezoek aan podiumkunst te zien van twaalf procent. De daling van vorig jaar blijkt dus een tijdelijke dip, hoewel op de lange termijn de vergrijzing en het gebrek aan belangstelling voor traditionele kunsten van jongeren hun effect zullen hebben. Amsterdam blijft het zwaartepunt van de podiumkunsten: ruim een zesde van alle voorstellingen vindt daar plaats. In Amsterdam groeit het aantal bezoekers echter licht, terwijl in Rotterdam en vooral Den Haag een grote groei in het aantal bezoeken wordt gemeten (AD & Volkskrant, 18/8/99)

    meer over: statistiek


  • De Parade heeft dit jaar ruim 165.000 bezoekers getrokken. Volgend jaar denkt organisator Mobile Arts de 200.000 bezoekers te halen. Echte liefhebbers hoeven niet tot volgend jaar te wachten, in december wordt in de Westergasfabriek de eerste Winterparade gehouden. (Parool, 16/8/99)

    meer over: De Parade


  • Het Holland Festival heeft bijna tweemaal zoveel bezoekers getrokken als vorig jaar: 81.000 tegen 46.000 in 1998. Daarbij moet worden opgemerkt dat deze toename vooral te danken is aan het succes van gratis evenementen, zoals het Amsterdam Roots Festival en de Oosterpark Ring. Volgens festivaldirecteur Ivo van Hove zijn de intenties van de festivalleiding dit jaar "bevestigd en verdiept. Er waren dit jaar veel crossovers, waardoor het geen academisch festival was. Het bruiste." De vertoning van 'Der Ring des Nibelungen' op een groot videoscherm in het Oosterpark zal volgend jaar een vervolg krijgen met 'Aida'. Het is de bedoeling dat de Nederlandse Opera onder leiding van dirigent Riccardo Chailly het stuk zal uitvoeren. (Parool & VNG, 25/6/99)

    meer over: Holland Festival


  • Het Oerol-festival op Terschelling heeft in totaal 45.000 bezoekers getrokken. Volgens artistiek leider Joop Mulder was deze zeventiende editie een van de mooiste in de geschiedenis van het festival. Mulder roemde de kwaliteit van de producties en het mooie weer tijdens het festival. (Parool, 21/6/99)

    meer over: Oerol


  • Het eerste weekend van het Oerol-festival heeft 20.000 bezoekers getrokken. Het overgrote deel van de voorstellingen is al in de voorverkoop voor de helft uitverkocht. Onder de bezoekers is al gemor te horen. De gemiddelde wachttijd bij de kaartverkoop is twee uur. Het festival duurt nog tot 20 juni. (Volkskrant, 14/6/99)
    zie ook: www.oerol.nl

    meer over: Oerol


  • ShowBizCity gaat haar formule veranderen. Het televisieconcept wordt vervangen door een centrale theatershow, waarvoor de bezoeker kan dineren. Alle herinneringen aan de televisie, zoals de studio van 'Goede Tijden, Slechte Tijden', zullen verdwijnen. Volgens directeur Eric-Paul Dijkhuizen heeft deze verandering niet te maken met tegenvallende bezoekersaantallen, maar met de regelmatige programma-wijziging die bij live entertainment nu eenmaal noodzakelijk is. "Het publiek wil duidelijker weten wat het kan verwachten. Men wil niet ronddwalen langs losse attracties, maar heeft liever een vast programma", aldus Dijkhuizen. Bij de opening van ShowBizCity werd gestreefd naar een bezoekersaantal van 500.000 per jaar. Er komen er tot nu toe slechts 400.000. (AD & Parool, 18/5/99)

    meer over: ShowBizCity


  • 'Wilhelmina: Je Maintiendrai' heeft een voor toneel ongekend hoge zaalbezetting van bijna honderd procent. De tournee loopt af in maart en waarschijnlijk hebben dan zo'n 92.500 mensen de voorstelling gezien. Producent Jacques Senf heeft tot nu toe twee extra voorstellingen ingelast. (Parool, 15/1/99)


  • De voorstelling 'Wilhelmina; Je Maintiendrai' is een groot succes. 75.000 van de in totaal 95.000 beschikbare kaarten zijn tot nu toe verkocht. De voorstelling speelt nog tot eind februari 1999. (Parool, 9/10/98)


  • Het aantal theaterbezoekers is in het seizoen '96/'97 iets afgenomen in vergelijking met voorgaande jaren. Muziek(theater) en cabaret trekken juist meer bezoekers. Dit meldt het CBS in haar publicatie 'Podiumkunsten 1996/'97' In totaal waren er in dit seizoen 52.000 professionele voorstellingen te zien, met bijna 15 miljoen bezoekers. Het gaat hier om muziektheater, cabaret, moderne dans, klassieke, volks- en amusemenstmuziek (geen popmuziek), toneel en poppentheater. Hiermee is een einde gekomen aan de stijging van het theaterbezoek van de laatste paar jaar. (Parool, 5/10/98)

    meer over: statistiek


  • De Parade heeft dit jaar 165.000 bezoekers getrokken, 25.000 meer dan vorig jaar. Het succes wordt toegeschreven aan de toeoeging van een vierde stad en het succesvolle kinderprogramma. Negen voorstellingen van de Parade zullen te zien zijn op het Edinburgh Fringe Festival. Dit in het kader van plannen om met de Parade elk jaar, naast vier Nederlandse steden, één buitenlandse stad te bezoeken. Er is al concreet overleg met New York, maar er wordt ook gedacht aan Berlijn en Barcelona. (Parool, 17/8/98)

  • Ondanks enthousiaste reacties komen er zeer weinig bezoekers naar de voorstelling 'De Vliegende Hollander' in het Amsterdamse Bos. De voornaamste oorzaak ligt in het slechte weer van deze zomer. Het theater heeft de bezoekers en hun vrijwillige bijdragen hard nodig, want het krijgt te weinig subsidies om te overleven. Als de bezoekersaantallen niet omhoog gaan stevent het gezelschap op een faillissement af. (Parool, 7/8/98)

  • Het theaterfestival van Avignon kent dit jaar zijn 52e editie. De ruim dertig producties die in het officiâle programma te zien zijn, zullen naar verwachting 100.000 festivalgangers trekken, terwijl een kleine half miljoen zielen zullen afkomen op de bijna 500 producties in het off-festival. Het totale budget van het Avignon-festival bedraagt ruim 12 miljoen gulden. ter vergelijking: het Holland festival moet het met 6,5 miljoen gulden stellen, maar het bij Avignon naburige festival in Aix-en-Provence heeft een subsidie van 23 miljoen gulden gekregen om vier opera's te produceren. Aan het (laten) maken van eigen producties komt Avignon niet toe. (NRC, 13/7/98)

    meer over: Frankrijk, opera


  • Het Holland Festival heeft in totaal zo'n 48.000 bezoekers getrokken. De zaalbezetting was gemiddeld 79 procent. De Wooster Group was uitverkocht, 't Barre Land moest extra voorstellingen inlassen. De tap-voorstelling van Savion Glover speelde voor halfvolle zalen. Het aantal bezoekers was veel lager dan vorig jaar. Dit komt vooral door de gehalveerde festivalperiode en het afgenomen aantal voorstellingen. Directeur Ivo van Hove zegt dat de doelstelling van het festival, verjonging en verbreding van het publiek, geslaagd is. Het NIPO moet deze conclusie nog bevestigen. Volgend jaar biedt het programma veel muziektheater. Toneelgroep Amsterdam doet een coproduktie met de Wooster Group, Reinbert de Leeuw en Peter Sellars maken de voorstelling 'Biblical Pieces' in Carré. (AD, 29/6/98)

praat mee

schrijf een mini