oude meuk

Onderwerp

Theater het Amsterdamse Bos (10 nieuwsberichten)

  • De Amsterdamse Kunstraad heeft haar adviezen bekend gemaakt over de aavragen voor meerjarige subsidie bij de gemeente Amsterdam. In het Kunstenplan 2009-2012 is er op theatergebied wat de Raad betreft geen ruimte meer voor Over het IJ, het Rozentheater, Danswerkplaats Amsterdam, Felix Meritis en Carr? (opnieuw). ZEP, PIPS:lab, The Glasshouse en het ITS moeten in het Kunstenplan worden opgenomen. Ook Maatschappij Discordia krijgt een positief advies, maar financiering is afhankelijk van het beschikbaar komen van twee miljoen euro extra budget.
    Dood Paard, de Stadsschouwburg (voor buitenlandse programmering), de Engelenbak en Theater het Amsterdamse Bos krijgen meer te besteden, terwijl het Uitburo en de fusie van Gasthuis en Frascati minder geld krijgen. De raad is positief over de aanvraag van de Theatercompagnie (die in de huidige periode geen subsidie van de gemeente ontvangt), maar heeft grote moeite met de functie van tweede stadsgezelschap die de groep zichzelf toebedeeld.
    De festivals in de hoofdstad krijgen het zwaar te verduren. De raad is uiterst kritisch over het Holland Festival en het Amsterdam Roots Festival krijgt een drastische korting. In het algemeen maakt de raad zich zorgen over de bouwwoede van de kunstsector: er komen veel nieuwe gebouwen bij (Muziekgebouw aan het IJ, Stedelijk Museum, Filmmuseum, ea.) maar de exploitatie van al die gebouwen gaat de gemeente 19 miljoen per jaar extra kosten.
    In totaal vroegen 259 instellingen zo'n 132 miljoen euro aan. Het beschikbare budget is nu bijna 75 miljoen. (Het Parool, 18/4/08)

  • Het openluchttheater in het Amsterdamse Bos dreigt in problemen te komen door het aanhoudende slechte weer. Vijf van de zeventien voorstellingen moesten door regen worden afgelast. Ondanks de warme julimaand en de goede kritieken voor de voorstelling 'De Goede Mens van Sezuan' liggen de bezoekersaantallen beduidend lager dan eerdere jaren.
    "Normaalgesproken trekken we op een zonnige avond volle tribunes met tweeduizend bezoekers. Nu hebben we 2500 bezoekers per week", aldus zakelijk leider Paul Jekkers. "Door deze opkomst hebben we nu al ongeveer een ton aan inkomsten misgelopen." Naast de vrijwillige bijdragen van de bezoekers mist het gezelschap ook inkomsten uit de horeca en de verkoop van programmaboekjes.
    Het Bostheater beschikt niet over reserves, omdat ook 2005 geen topjaar was. Een voorschot van de gemeente Amsterdam en "een aanzienlijk donatie" van de Vrienden van het Bostheater zorgden ervoor dat er in 2006 toch gespeeld kom worden. "Maar om dit jaar nou weer bij die mensen aan te kloppen. Zomer 2006 zou nog wel eens dramatisch kunnen worden." (Volkskrant, 26/8/06)


  • Geert Lageveen heeft een weekend vol sportieve hoogtepunten achter de rug. Hij staat nu dagelijks als Hendrik V in het Amsterdamse Bos "en met de huidige temperaturen kan ik u verzekeren dat dit echt topsport is". (Parool, 2/8/99)


  • Oscar van Woensel's versie van 'Hendrik IV' gaat vanavond in première in het Amsterdamse Bos. Het is weer eens een brutale tekst. Oscar ontkent dat die korte staccato zinnetjes zoals in Blaat een maniertje zijn: "het is een poging om de brokkeligheid van spreektaal te laten zien". (Volkskrant, 9/7/99)

  • Het dreigende faillissement van het Theater in het Amsterdamse Bos is afgewend. Door het aanhoudende slechte weer van deze zomer leek het erop dat de benodigde inkomsten van bezoekers niet zouden worden binnengehaald. De laatste weken kwamen er echter zeer veel mensen kijken naar 'De vliegende Hollander' en ook de financiële steun was groot. "De bezoekers wisten natuurlijk ook wel dat het geen al te best weer was geweest", aldus een woordvoerder. Hoewel er nog geen definitieve balans kan worden opgemaakt is het al duidelijk dat er geld genoeg is om volgend jaar weer een voorstelling te maken. Dit zal 'Hendrik IV' van Shakespeare zijn, in de regie van Frances Sanders. (Parool, 9/10/98)


  • Ondanks enthousiaste reacties komen er zeer weinig bezoekers naar de voorstelling 'De Vliegende Hollander' in het Amsterdamse Bos. De voornaamste oorzaak ligt in het slechte weer van deze zomer. Het theater heeft de bezoekers en hun vrijwillige bijdragen hard nodig, want het krijgt te weinig subsidies om te overleven. Als de bezoekersaantallen niet omhoog gaan stevent het gezelschap op een faillissement af. (Parool, 7/8/98)

  • Matthijs Rümke, en niet Frances Sanders, regisseert dit jaar het Amsterdamse Bos Openluchttheater. Na dertien edities wilde Sanders een jaartje wat anders doen. Haar tijdelijke vervanger heeft voor een opvallende enscènering gekozen bij 'De Vliegende Hollander' van Jan Veldman. Middenop het podium is een tien meter hoge houten wand verrezen, die de omringende bomen voor het grootste gedeelte aan het zicht onttrekt. Rümke: "De Grieken hadden al bedacht dat je voor het beste geluidseffect een wand vlak achter de spelers moest plaatsen. Dit jaar wil ik aandacht voor de tekst. Volgend jaar mag Frances weer een sprookje vertellen." (Parool, 10/7/98)

    meer over: Matthijs Rümke


  • Matthijs Rümke regisseert de voorstelling 'De Vliegende Hollander' in het openluchttheater in het Amsterdamse Bos. Eerder regisseerde hij de opening van de Amsterdam ArenA, Fly Away van Arjen Ederveen en Kunst van Teneeter. De freelance regisseur volgt volgend seizoen Pauline Mol op als artistiek leider van jeugdtheatergezelschap Artemis in Den Bosch. (Volkskrant, 9/7/98)

  • De gemeente Amsterdam wil 625.000 gulden uittrekken voor de renovatie van het Openluchttheater in het Amsterdamse Bos. De werkzaamheden zullen bestaan uit het vernieuwen van het podium en de aanleg van een beter drainage-systeem. In het uit de jaren '50 stammende theater zijn jaarlijks in de zomer voorstellingen te zien, die gemiddeld 40.000 à 50.000 bezoekers trekken. (Theatermaker, 1/5/98)

    meer over: verbouwing


  • In een interview na aanleiding van de 'Tartuffe' van Art & Pro en Het Amsterdamse Bos zegt Frances Saunders: "Molière leefde in het Frankrijk van Lodewijk XIV, een periode te vergelijken met de onze. Er was veel rijkdom in die tijd, een zekere decadentie. Eigenlijk is Orgon voor mij de hoofdfiguur. Hij denkt dat hij spiritualiteit kan kopen. Dat zie je vandaag de dag toch ook? Mensen gaan naar Ratelband of Oibibio." (Telegraaf, 24/4/98)

    meer over: Molière


praat mee

schrijf een mini