oude meuk

Onderwerp

Amsterdam (69 nieuwsberichten)

  • De Amsterdamse Kunstraad heeft haar adviezen bekend gemaakt over de aavragen voor meerjarige subsidie bij de gemeente Amsterdam. In het Kunstenplan 2009-2012 is er op theatergebied wat de Raad betreft geen ruimte meer voor Over het IJ, het Rozentheater, Danswerkplaats Amsterdam, Felix Meritis en Carr? (opnieuw). ZEP, PIPS:lab, The Glasshouse en het ITS moeten in het Kunstenplan worden opgenomen. Ook Maatschappij Discordia krijgt een positief advies, maar financiering is afhankelijk van het beschikbaar komen van twee miljoen euro extra budget.
    Dood Paard, de Stadsschouwburg (voor buitenlandse programmering), de Engelenbak en Theater het Amsterdamse Bos krijgen meer te besteden, terwijl het Uitburo en de fusie van Gasthuis en Frascati minder geld krijgen. De raad is positief over de aanvraag van de Theatercompagnie (die in de huidige periode geen subsidie van de gemeente ontvangt), maar heeft grote moeite met de functie van tweede stadsgezelschap die de groep zichzelf toebedeeld.
    De festivals in de hoofdstad krijgen het zwaar te verduren. De raad is uiterst kritisch over het Holland Festival en het Amsterdam Roots Festival krijgt een drastische korting. In het algemeen maakt de raad zich zorgen over de bouwwoede van de kunstsector: er komen veel nieuwe gebouwen bij (Muziekgebouw aan het IJ, Stedelijk Museum, Filmmuseum, ea.) maar de exploitatie van al die gebouwen gaat de gemeente 19 miljoen per jaar extra kosten.
    In totaal vroegen 259 instellingen zo'n 132 miljoen euro aan. Het beschikbare budget is nu bijna 75 miljoen. (Het Parool, 18/4/08)

  • De Rekenkamer Amsterdam gaat het kunst- en cultuurbeleid van de gemeente Amsterdam doorlichten. Aanleiding is onder meer de ophef over subsidies aan Cosmic (kreeg 2,5 miljoen extra terwijl de gemeente niet wist dat er interne problemen waren) en Carré (in de schulden na dure renovatie en tegenvallende bezoekcijfers). Dit geeft volgens de Rekenkamer te denken "over de wijze waarop Amsterdam uitvoering geeft aan het kunstbeleid".
    De Rekenkamer zal specifiek de grote nieuwbouw- en verbouwprojecten van de laatste jaren onderzoeken. Veel grote gebouwen zijn neergezet of verbeterd, maar kampen nu met exploitatietekorten. Daarnaast worden steekproefsgewijs dertig culturele instellingen beoordeeld op de doelmatigheid van de subsidiebesteding. Vier instellingen -de Kleine Komedie, FOAM, Frascati/Nestheaters, en het Muziekgebouw aan 't IJ- worden uitgebreider onderzocht.
    De gemeente Amsterdam subsidieert 121 instellingen jaarlijks met 76 miljoen euro uit het Kunstenplan. Op 18 april zal de Amsterdamse Kunstraad met haar inhoudelijke adviezen over deze instellingen komen. De resultaten van het onderzoek van de Rekenkamer worden in september gepresenteerd. (Volkskrant, 8/4/08)


  • De nieuwe zaal tussen de Stadsschouwburg en de Melkweg in Amsterdam krijgt de naam Rabozaal. Eind dit jaar moet de zaal worden opgeleverd, vanaf februari 2009 wordt hij bespeeld. De Rabobank Amsterdam en omstreken is 'founding partner' geworden van de drie culturele instellingen achter de nieuwe zaal: de Stadsschouwburg, de Melkweg en Toneelgroep Amsterdam. De overeenkomst tussen de bank en de instellingen geldt voor vijf jaar.
    De Stadsschouwburg gebruikt het geld van de bank ook om de verbouwing van het voorgebouw tot 'Stadsfoyer' te financieren. De ingang van het Uitburo, de Theater- en Filmboekwinkel en het bespreekbureau van de Stadsschouwburg komen ook in de Stadsfoyer. De drie instellingen zijn van plan de schouwburg, nieuwe zaal en de Melkweg ook samen te gebruiken voor festivals, waarbij een capaciteit van vijfduizend mensen ontstaat.
    "Toneel is voor sponsoring nogal lastig. Concertgebouwen worden door bedrijven als betrouwbaar gezien: aan een klassiek concert kan weinig fout gaan. Een stuk van Shakespeare dat wordt uitgevoerd door Toneel Groep Amsterdam, kan heel traditioneel zijn, maar er kunnen ook naakte mensen over het podium rennen," zegt schouwburgdirecteur Melle Daamen. "Wij waren dus al blij dat een groot bedrijf het aandurfde met ons in zee te gaan." (Parool, 21/1/08)


  • Het leek zo'n leuk idee. Theater Nomade van Ab Gietelink zal voor het begin van de vergaderingen van het Amsterdamse stadsdeel Centrum optreden. Het stadsdeel hoopt hiermee meer burgers naar de raad te trekken. Gietelink zal vanaf 20 december in zes keer een feuilletonachtige versie van Vondels Gijsbrecht van Aemstel voordragen.
    Een relletje werd geboren toen Het Parool de kosten voor dit projectje (zo'n 5000 euro) fijntjes terugrekende naar de kosten per minuut (80 tot 160 euro). De hele stadsdeelraad is enhousiast behalve de SP: "De politiek zorgt voor genoeg theater. Wij worden er nog goed voor betaald ook. Daarvoor hoeven we geen acteurs in te huren", aldus SP-fractieleider Marnix Bruggeman.
    Naar aanleiding van de kritiek besloot Gietelink dat hij zijn optreden gratis zal doen. "Als niet-structureel gesubsidieerde toneelspeler verdien ik minder dan de koffiejuffrouw, maar ik wil graag benadrukken dat ik het niet voor het geld doe."
    Toneelspeler Gietelink vindt het belangrijk om de voorstelling aan de deelraadsleden –"erfgenamen van Gijsbrechts Amsterdam"– op te voeren. "Ik wil de politici liefde en respect voor de geschiedenis van de oude stad bijbrengen, en hoop dat ze dat respect voortaan meenemen in hun besluitvorming. Ik beschouw het als een inburgeringscursus voor hoogopgeleide autochtonen." (Parool & NRC, 28/11/07)


  • Jacques van Veen wordt per 1 maart 2008 directeur van de Nieuwe de la Mar Theaters in Amsterdam. De theaters worden op dit moment gebouwd in de Marnixstraat in Amsterdam en zullen eind 2009 hun deuren openen. De theaters zijn een initiatief van de VandenEnde Foundation, het cultuurfonds van Joop en Janine van den Ende. Van Veen zal als onafhankelijk directeur verantwoordelijk zijn voor zowel de programmering als de exploitatie van de Nieuwe de la Mar Theaters. Van Veen is nu nog zakelijk directeur van het Holland Festival. "Dit is een unieke kans om op deze legendarische plek een nieuw hoofdstuk in de theatergeschiedenis te schrijven en hiermee een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het Leidseplein tot hét theaterplein van Nederland", aldus Van Veen. (Trouw, 26/11/07)

  • Het Amsterdams Fonds voor de Kunst krijgt een subsidieregeling met supersnelle beoordeling. "Professionele kunstenaars, initiatiefnemers van kunstprojecten en amateurkunstenaars krijgen de gelegenheid om in een half uur een aanvraag toe te lichten. Al de volgende dag krijgt de aanvrager de uitslag over de gevraagde bijdrage en wordt het bedrag beschikbaar gesteld. Hiermee wil het Fonds vooral jonge en nieuwe Amsterdammers actief bij de kunsten betrekken", aldus een woordvoerster. Een ander doel is het beter kunnen inspelen op de actualiteit. De regeling staat open voor projecten waarvoor een bijdrage van maximaal 3.000 euro wordt gevraagd. (Volkskrant, 19/9/07)
    zie ook: website AFK


  • Bouwvakkers en andere betrokkenen hebben bij de sloop van het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam tevergeefs gezocht naar een penning met de afbeelding van de Heilige Genesius, de beschermer van de toneelspelers. De legendarische penning zou volgens de overlevering onder het toneel zijn ingemetseld om geluk en succes te bevorderen voor degenen die er op de bühne stonden.
    De Stichting Marnixstraattheaters/Nieuwe de la Martheaters, die het complex samen met Joop van den Ende bouwt, wilde de penning opduikelen om deze ook in de nieuwbouw een goede plek te geven. Hoewel de speciale zoekactie op niets is uitgelopen, blijven de bouwvakkers wel alert op de penning, aldus een woordvoerder. (Volkskrant, 10/7/07)


  • Komende winter worden in twee Nederlandse bioscopen live-uitzendingen vertoond van opera's uit New York. Bioscoopexploitant Pathé heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met de New York Metropolitan Opera ('The Met'). Het gaat om acht matinees, die in Nederland tussen 18.30 en 19.30 uur aanvangen in Tuschinski in Amsterdam en Pathé Buitenhof in Den Haag. De uitzending is in digitale High Definition, en dergelijke bioscopera's zijn in de VS al zeer populair. Op het programma staan vanaf 15 december onder meer uitvoeringen van 'Peter Grimes', 'Tristan und Isolde', en 'La Bohème'. (Redactie, 14/6/07)

    meer over: Den Haag, opera


  • In de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam wordt deze week voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog weer voorstelling gegeven. Op vrijdag en zondag spelen Peer Mascini, Bill van Dijk en Katja Herbers 'Ik ben Nietzsche!', een nieuw stuk van Ton Vorstenbosch en Kiek Houthuijsen. De voorstelling gaat over Elisabeth Nietzsche, zus van, die met de nazi's sympathiseerde en haar broer daarmee ten onrechte de reputatie van nazi-ideoloog bezorgde.
    De Hollandsche Schouwburg was vanaf 1893 een populair theater. In de Tweede Wereldoorlog werd het theater gebruikt als opvangruimte voor joden die op transport werden gesteld naar doorgangskamp Westerbork. Sinds 1958 is het een monument voor joodse oorlogsslachtoffers. (ANP, 26/4/07)

    meer over: Ton Vorstenbosch


  • Amsterdam krijgt een productiehuis voor kleine musicals. Onder de naam M-Lab opent het huis in juni zijn deuren in Amsterdam Noord. M-Lab is een initiatief van Joop en Janine van den Ende, hun VandenEnde Foundation zal de komende jaren 400.000 euro bijdragen aan de exploitatie. De gemeente Amsterdam geeft een startsubsidie van 200.000 euro, Koen van Dijk wordt artistiek leider. M-Lab zal jaarlijks ongeveer acht kleinere musicalproducties maken, die in de eigen zaal voor 150 man publiek kunnen worden getest en verbeterd. Bij succes kunnen de voorstellingen worden overgenomen door reguliere producenten om op tournee te gaan. "Een dergelijk Off-Broadway-achtig systeem bestaat in Nederland nog niet", aldus Van Dijk, "Er is een gapend gat tussen een goed idee op papier en een produktie in de theaters." M-Lab wil ook lezingen van nieuwe teksten en onuitgevoerd buitenlands repertoire brengen. (NRC, 11/4/07)
    zie ook: www.m-lab.nl


  • De nieuwe vlakke vloerzaal van de Amsterdamse Stadsschouwburg wordt minstens een half jaar later geopend dan gepland: najaar 2008 in plaats van maart 2008. De vertraging is te wijten aan de gemeente, die te lang doet over het goedkeuren van de staal- en betonconstructies in het gebouw. Na incidenten met nieuwbouw, zoals op het Bos en Lommerplein in Amsterdam, zijn de gemeentelijke controles verscherpt. Het huidige budget van 31,3 miljoen euro zal door de nieuwe vertraging overschreden worden. Komend voorjaar zal wel de verbouwing beginnen van het voorhuis van de schouwburg tot stadsfoyer. (Volkskrant, 7/12/06)


  • Toneelgroep Amsterdam, de Stadsschouwburg en het Holland Festival hebben een plan opgesteld om jaarlijks tien buitenlandse producties naar Amsterdam te halen en twee coproducties op te zetten. "Op muziek- en museumgebied is Amsterdam met het Concertgebouw, het Muziektheater en het Van Gogh museum toonaangevend in Europa", aldus Stadsschouwburgdirecteur Melle Daamen, "Maar op toneelgebied blijven we achter in vergelijking met bijvoorbeeld Berlijn of München."
    Het probleem is de kostenstijging van internationale produkties. "Op dit moment kunnen wij grote, belangrijke producties niet naar de stad halen. Internationale theatergrootheden als Christoph Marthaler of Frank Castorf gaan aan onze neus voorbij. Zelfs groepen als die van Alain Platel of Les Ballets C de la B. kunnen we niet meer betalen".
    Het plan kost 2,7 miljoen euro, waarvan 1,9 miljoen afkomstig is uit de reguliere programmabudgetten van Toneelgroep Amsterdam en de Stadsschouwburg. Acht ton moet van de gemeente Amsterdam komen, één ton van diverse fondsen. De gemeente Amsterdam heeft budget beschikbaar voor de internationale positionering van de stad in het kader van 'Amsterdam Topstad'. Op 27 september beslist de gemeenteraad over te toekenning van die gelden. (NRC, 16/9/06)


  • In de Nes in Amsterdam wordt dit najaar een nieuw theater geopend voor cabaret en standup comedy. Initiatiefnemer is impresario Frans Ruhl (o.a. Claudia de Breij en Javier Guzman), die al jaren een eigen theater wil: "In de bestaande theaters moeten we steeds harder vechten om voor onze cabaretiers een plaatsje te verwerven. Zó vol zitten die theaters. Een man als Alex Agnew, die in 2003 de jury- en de publieksprijs heeft gewonnen op het Leids Cabaretfestival, kan met veel moeite één avond in de Kleine Komedie krijgen. Dat is onvoorstelbaar jammer."
    In de eerste maanden zal de programmering voornamelijk bestaan uit artiesten uit Ruhls eigen stal, maar vanaf januari wil Ruhl breder gaan programmeren. De verbouwing van het pand, een vroegere tabaksmakelaardij die al jaren leeg staat, kost zo'n 60.000 euro, die grotendeels wordt gesponsord door het in sms-diensten gespecialiseerde bedrijf Glomobi van Ruhls zoon. De eerste voorstellingen zijn er te zien tijdens de Uitmarkt, de officiële opening is op 12 oktober. (NRC, 16/6/06)

    meer over: cabaret, verbouwing


  • Het Nieuwe De La Mar theater werd dan wel op 31 december gesloten, maar omdat de aangekondigde verbouwing op zich laat wachten gaat het theater tijdelijk weer open. Initiatiefnemer is Ivo Niehe, die onder de naam Oude Delamar tot de sloop en herbouw zal beginnen voorstellingen bedenken en produceren. Niehe zelf zal als eerste optreden met fragmenten uit zijn Theatershow, en met John Kraaykamp. Andere voorstellingen zijn een Reve-avond (op 12 mei) en een avond over het Amsterdamse levenslied (22 mei). Tijdens het WK zal het Oude Delamar worden omgetoverd tot stadiontheater. (Redactie, 18/4/06)

  • In Amsterdam heeft Joop van den Ende het ontwerp voor de nieuwe theaters aan de Marnixstraat gepresenteerd. Architecten Arno Meijs (zo'n beetje de huisarchitect van Van den Ende) en Jo Coenen vervangen de sombere gevel van het huidige Nieuwe de la Mar en de bioscoop Calypso/Cinerama door een grote glazen wand die direct zicht geeft op de foyers. Het theater krijgt twee zalen, een van 850 en een van 600 stoelen. Het oorspronkelijke ontwerp voorzag in een derde zaal, maar dat kwam niet door de welstandscommissie, die het gebouw te hoog vond worden.
    Van den Ende benadrukt dat het nieuwe theater niet zijn persoonlijke speeltje wordt. De VandenEnde Foundation geeft 45 miljoen euro voor de bouw en daarna jaarlijks één miljoen voor de programmering. De leiding van het theater blijft onafhankelijk -naar een directeur wordt nog gezocht- en alle theaterproducenten, gesubsidieerd en vrij, blijven welkom. De naam blijft vertrouwd: Nieuwe de la Mar Theaters. Het theater moet in 2008 zijn deuren openen. De gemeente Amsterdam hoopt dat de nieuwe zalen helpen met het revitaliseren van het Leidseplein. (Parool, 12/1/06)

  • Bezoekers van de Stadsschouwburg en het Concertgebouw in Amsterdam kunnen vanaf september gratis naar hun voorstelling reizen. De twee theaters hebben een deal gemaakt met het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) die inhoudt dat toegangskaartjes gelden als vervoersbewijs. De service geldt op de dag van de voorstelling drie uur vóór en vier uur na de aanvangstijd. De twee instellingen willen met deze actie iets doen aan de parkeerproblemen (van auto's én fietsen) rondom hun gebouwen. (ANP, 17/5/05)


  • De Amsterdamse Kunstraad (AKR) geeft toe dat ze een rekenfout heeft gemaakt bij het uitrekenen van de totale bezuinigingen op de gemeentelijke cultuurnota 2005-2008. Het uiteindelijke bedrag is niet 9,7 maar 7,8 miljoen euro. Het potje dat wethouder Hannah Belliot voor eigen beleid had gereserveerd blijkt niet 3,8 maar 1,9 miljoen te bevatten. De AKR blijft bij haar bezwaren tegen dit potje, dat zij "een extra bezuiniging op het voorheen voor kunstinstellingen beschikbare budget" noemt. (Volkskrant, 18/5/04)

  • De Amsterdamse Kunstraad (AKR) heeft haar adviezen voor de structurele subsidies van de gemeente Amsterdam bekend gemaakt. De individuele adviezen waren al eerder via de instellingen bekend geworden: De Theatercompagnie, Het Theaterfestival, DNA, Carré en het ITs moeten volgens de Kunstraad geen subsidie meer krijgen. In totaal adviseert de Raad negatief over 23 bestaande instellingen. Bijna veertig nieuwe instellingen komen volgens de Raad nu in aanmerking voor structurele subsidie. Hieronder bevinden zich Urban Myth, Toetssteen en Bekijk 't.
    Opmerkelijk is dat de wethouder Hannah Belliot nog vier miljoen extra wil bezuinigen op de stedelijke cultuurnota 2005-2008, bovenop de eerder aangekondigde vier miljoen. Belliot wil dit geld gebruiken voor haar eigen nieuwe beleid. Deze extra korting staat wel in de adviesaanvraag, maar verhuld in "woordkunst en cijferkunst", vindt de AKR. Zowel de AKR als de gemeenteraad als de kunstinstellingen hebben er overheen gelezen. De AKR is ontstemd en is er bovendien op tegen dat er met dit 'potje van Belliot' een derde geldstroom ontstaat, naast de structurele subsidies en projectsubsidies van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). De AKR adviseert dan ook om het AFK 1,9 miljoen euro minder te geven, omdat het fonds "dezelfde speerpunten" hanteert als de wethouder. Belliot beroept zich op haar macht: "De kunstraad heeft geen alleenrecht op het cultuurbudget." (ANP, NRC, Volkskrant, 11/5/04)

  • In Amsterdam hebben Joop van den Ende en architect Jo Coenen het ontwerp onthuld voor het nieuwe musicaltheater aan de Zuidas. Ook de naam is al bekend: Vandenende Theater. Joop plaatst zich daarmee naast Tuschinski en Carré. Het ronde gebouw wordt een opvallende verschijning tegenover de RAI en aan de A10. Het theater krijgt 1850 plaatsen en opent als alles goed gaat in 2007 haar deuren. De bouw van het theater kost "zeventig à tachtig miljoen euro". De helft daarvan wordt betaald door Joop en Janine via de Vandenende Foundation. Van den Ende wil in dit theater meer gedurft musical-repertoire brengen, hij overweegt 'The producers' als openingsvoorstelling. (Volkskrant, NRC, 22/4/04)

  • Uit een 'pre-advies' blijkt dat de Amsterdamse Kunstraad negatief gaat adviseren over structurele subsidie voor een aantal gerenommeerde Amsterdamse theaterinstellingen. Zo dreigen de Theatercompagnie, Het Theaterfestival, De Nieuw Amsterdam (DNA) en het ITs hun gemeentelijke subsidie te verliezen. Daarnaast adviseert de Kunstraad flinke kortingen op de subsidies voor een aantal theaters, zoals Carré en het Rozentheater. De Theatercompagnie is het tweede gezelschap in Amsterdam, na Toneelgroep Amsterdam en krijgt nu 680 duizend euro subsidie van de stad, naast 1,8 miljoen van het rijk. Daarbij zit de subsidie voor het Rozentheater inbegrepen. Ook DNA en Het Theaterfestival krijgen geld van het rijk naast gemeentelijke subsidie.
    Directeur Jacqueline van Benthem van het ITs laat het er niet bij zitten: "Er staan zoveel feitelijke onjuistheden in het advies. De commissie zegt dat wij een nieuw festival zijn. We bestaan al jaren. Ons werd verweten dat we geen selectie maken binnen de voorstellingen. Ook onzin. Ik vertrouw volledig op Hannah Belliot."
    Naast de verliezers zijn er ook instellingen met een gunstiger beoordeling: Cosmic krijgt meer geld, net als Het Syndicaat. De commissies zijn positief over het werk van de Nestheaters en het Gasthuis. Nieuwe aanvrager Urban Myth krijgt een positief advies.
    De Amsterdamse Kunstraad adviseert wethouder Hannah Belliot over de besteding van 80 miljoen euro in het kader van het Kunstenplan 2005-2008 van de hoofdstad. Het definitieve advies komt uit op 10 mei. (Volkskrant, Parool & redactie, 3/4/04)

  • Nog een kogel door de kerk: Joop heeft ook getekend voor het Nieuwe de la Mar-complex. De hoop is dat het nieuwe theater in 2006 geopend kan worden, maar dat is nogal optimistisch gepland. Inmiddels is er asbest gevonden in Cinerama. (ANP, 10/2/04)


  • Joop van den Ende en Duco Stadig hebben een overeenkomst getekend voor het bouwen van een musicaltheater in de buurt van de RAI. In 2007 moet het aan 1850 bezoekers plaats bieden. De architectencombinatie Jo Coenen & Co en Arn. Meijs Arch. gaan het gebouw, plein en ondergrondse parkeergarage ontwerpen. (ANP, 27/1/04)

  • De theaters aan het Leidseplein willen meer samenwerken. Het gaat om de Stadsschouwburg Amsterdam, Bellevue/Nieuwe de la Mar, de Balie, de Melkweg en Paradiso. De directeuren van deze theaters vormen het bestuur van de Stichting Samenwerkende Leidseplein Theaters. Marc Verstappen, directeur van Villanella, gaat 'De Nachten' naar Amsterdam halen. Begin 2005 zal dit Antwerpse 'Crossing Border' op het plein neerstrijken. Volgend jaar wordt 'Kunstkoters' verwacht, een culturele manifestatie voor het hele gezin, ook in de koker 'Heavenhotel' over vreemdelingen. (Parool, 7/10/03)


  • De Amsterdamse kunstraad heeft aan wethouder Hannah Belliot een positief advies gegeven over de plannen van de VandenEnde Foundation voor het Nieuwe de la Mar. Het complex zou een "opwaardering" van het Leidseplein en omgeving zijn en een versterking van het kunst- en cultuurgehalte. (ANP, 15/9/03)

  • Eberhard van der Laan wordt de bemiddelaar in de De La Mar kwestie. Van der Laan is advocaat en zat vroeger voor de PvdA in de Amsterdamse Gemeente Raad. (Volkskrant, 11/9/03)

  • Zonder extra subsidie van de gemeente Amsterdam komen het Fijnhouttheater, Cinema de Liefde, het Ostade Theater, Crea, Theater Krater, het Muiderpoorttheater en het Plein theater in de problemen. Volgens Emiel Koning, directeur Pleintheater en directeur van het Overleg Kleine Theaters Amsterdam, komt dit vooral omdat de subsidie op ID-banen is verlaagd van 20.000 euro naar 16.000 euro. Er werken zo'n 30 ID-ers bij de kleine theaters. Vrijdag is er een overleg met stadsdelen, theaters en de gemeente waar een oplossing gevonden moet worden. (Parool, 9/9/03)

    meer over: subsidiekorting


  • De Amsterdamse wethouder van Cultuur Hannah Belliot heeft een nog onbekende bemiddelaar aangesteld om het gesprek tussen gemeente, de Vandenende Foundation en de directie van het Nieuwe de la Mar weer op de rails te krijgen. Belliot wil snel tot een oplossing komen. Volgens Ryclef Rienstra van de Vandenende Foundation wordt het Nieuwe de la Mar niet een Joop-podium: "Het moet een plek worden waar vooral de toneelproducties van anderen komen te staan, naast die van Van den Ende. Wij hebben de gemeente ook toegezegd dat de huidige gevarieerde programmering in het Nieuwe de la Mar behouden blijft. Wij investeren de opbrengst uit populaire voorstellingen in niet-rendabele, artistiek interessante producties." Zowel de Vandenende Foundation als de Gemeente Amsterdam blijven erbij dat dit gesprek zowel los staat van de plannen voor een musicaltheater bij de Rai als de miljoenen voor het Stedelijk Museum Amsterdam. (Volkskrant, 7/9/03)

  • Er zijn helemaal niet zoveel festivals en andere culturele evenementen in Amsterdam als men wel denkt, aldus de Amsterdamse Kunstraad. Dit komt omdat alles tegenwoordig een festival heet. De term festival wordt door theaters, filmhuizen en concertzalen gebruikt om voor de dagelijkse programmering een groter publiek te bereiken. "Festivals worden geassocieerd met feestelijkheden en dat bevordert de belangstelling." Volgens de Kunstraad houdt Hannah Belliot hier onvoldoende rekening mee. "De gedachte om het aantal gesubsidieerde festivals terug te brengen kan geen stand houden." (ANP, 4/9/03)


  • De Amsterdamse Kunstraad velt in een ongevraagd advies aan cultuur-wethouder Belliot met de titel 'No guts, no glory' een vernietigend oordeel over het hoofdstedelijke kunstbeleid: het wordt gedomineerd door algehele malaise en futloosheid, ontbeert visie en ambitie en daarnaast stagneert de noodzakelijke vernieuwing en ontwikkeling aan de basis van de kunsten. Belliot noemt de kritiek "pijnlijk, maar ook hier en daar terecht". Het advies van de Kunstraad staat los van de onlangs verschenen 'Lange-termijnvisie' van Belliot, aldus secretaris Bert Janmaat: "In feite staat er ook niets nieuws in. Wij roepen dit al jaren." (Volkskrant, 18/3/03)

    meer over: Hannah Belliot


  • De raadsleden van verschillende partijen reageren ook op Belliots 12 miljoen: Saskia Bruines (D66) noemt het onverstandig: "Kunst en cultuur in de brede zin zijn niet één pot nat. Volgens Charlotte Riem-Vis (PvdA) onderschat Belliot de autonomie van de kunstinstellingen: "Of de Stadsschouwburg Turkse dans brengt is aan de Stadsschouwburg, niet aan de politiek. Ruud Nederveen (VVD) maakt er geen woorden aan vuil: "Ik ga niet in op losse flodders". (Volkskrant, 21/2/03)

  • Bert Janmaat, algemeen secretaris van de Amsterdamse Kunstraad noemt Hannah Belliots voorstel om 12 miljoen vrij te maken voor "nieuwe interculturele creatieve dynamiek" onmogelijk. "Twaalf miljoen is al meer dan het Stedelijk per jaar krijgt. Ook de gewenste toegankelijkheid van amateurkunst tot de professionele podia stuit op weerstand: "De Stadsschouwburg legt zich vooral toe op de beste theatervoorstellingen die Nederland te bieden heeft. Alleen dat aanbod is zo groot, dat de schouwburg ieder jaar heel wat theatermakers moet teleurstellen. Dan kun je niet zomaar meer ruimte gaan bieden aan amateurkunstenaars." Een woordvoerder van Belliot zegt dat het "nooit haar bedoeling is geweest de boel meteen op slot te gooien". (Volkskrant, 21/2/03)

    meer over: Hannah Belliot


  • Het graf van de legendarische acteur Louis Bouwmeester wordt gerestaureerd. Het TIN gaat de restauratie verzorgen en financieren. Het graf, op begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam verkeert in slechte staat. De grafsteen is omgevallen en deels afgebroken. Bouwmeester (1842 - 1925) maakte zijn debuut in 1860. Zijn grootste triomfen vierde hij als vertolkte hij als Shylock in 'De Koopman van Venetië'. De actie houdt verband met de tentoonstelling Speelruimte, die op zaterdag in het Theatermuseum werd geopend. (ANP, 21/2/03)

  • De Amsterdamse wethouder van cultuur Hannah Belliot (PvdA) wil jaarlijks een vijfde van haar budget, ongeveer twaalf miljoen euro, gaan investeren in projecten die een 'nieuwe interculturele creatieve dynamiek' op gang moeten brengen. Ze denkt aan projecten als Turks ballet in de Stadsschouwburg. "Nu al is 65 procent van de kinderen tot vijftien jaar van niet Nederlandse komaf. Die mensen moet je voor het erfgoed interesseren, wil je het voortbestaan van instellingen als Rijks- en Stedelijk Museum tot in 2090 kunnen waarborgen." Belliot wil dat het hele college zich bezig gaat houden met cultuur. "Mijn portefeuille is de afgelopen vijftien jaar te veel verzand in de benepenheid van een 'cultuurtje' en een 'budgetje'. Cultuur is van grote economische betekenis voor Amsterdam, en raakt daarom ook aan financiën, economische zaken en ruimtelijke ordening." Geert Dales, wethouder financiën, bereidt dan ook een eigen cultuurnota voor. Belliot heeft niet het voornemen organisaties doormiddel van kortingen of bonussen te prikkelen. De Amsterdamse kunstinstellingen reageren overwegend positief op de plannen, die in juni 2003 aan de Gemeenteraad zullen worden voorgelegd. (Volkskrant, 17/2/03)

    meer over: Hannah Belliot


  • De gemeente Amsterdam is verrast door de plannen van het Nieuwe de la Mar voor een renovatie van 2,5 miljoen euro. Op dit moment onderzoekt de gemeente de plannen van Joop van den Ende voor een zalencomplex waarvoor het Nieuwe de la Mar gesloopt moet worden. "Volgende week worden hier intern de contouren van het haalbaarheidonderzoek besproken. Maar het kan nog enige tijd duren voordat duidelijk is hoe en wat", aldus de woordvoerder van wethouder Belliot. (Volkskrant, 8/2/03)

  • Theatercombinatie Bellevue/Nieuwe de la Mar in Amsterdam wil geen onderdeel worden van het Joop van den Ende-imperium. Volgens directeur J. Smit verliest het Amsterdamse theater daarmee haar onafhankelijkheid. "De gemeente moet oppassen haar culturele accommodaties in de private sfeer onder te brengen. Daarmee raakt zij haar zeggenschap kwijt." De gemeente Amsterdam is momenteel bezig met een haalbaarheidsonderzoek voor de gebouwen rondom het Leidseplein, het populairste uitgaansgebied in de hoofdstad. De gemeente kijkt daarbij ook naar de plannen van Van den Ende. (ANP, 6/2/03)

  • Stadsdeel Zuideramstel in Amsterdam heeft de gemeente 11 eisen gesteld, als die instemt met het bouwen van het musicaltheater aan de Zuidas. Het gaat voornamelijk om maatregelen tegen de verwachte parkeeroverlast en de verkeerstoename die het theater met zich mee zou brengen. Joop van den Ende, die het theater gaat uitbaten zou aan de plannen moeten meebetalen.
    Het stadsdeel vindt dat het theatercomplex voldoende parkeerplaatsen moet bieden en dat de openbare ruimte tussen de RAI en het nieuwe theater (aan de overkant van de Europaboulevard) moet worden verfraaid. Joop heeft al laten weten dat hij "zich goed in kan leven" in de wensen van de buurt. Hij geeft binnenkort een persconferentie over zijn plannen in Amsterdam (Parool, 5/2/03)

  • Het Muziektheater in Amsterdam krijgt 2,5 miljoen euro om te verbouwen. Dit geld was eerder gereserveerd uit een overschot in het budget voor de verbouwing van Carré, maar dat moet van de gemeenteraad worden gebruikt voor het Rozentheater. Waar deze miljoenen vandaan komen wordt later beslist, in de voorjaarsnota. De verbouwing zal deze zomer plaatsvinden. (NRC, 21/1/03)

  • De Blincker heeft een nieuwe artistieke leiding. Jan-Willem Bergmeester en Berber van den Heuvel nemen deze maand de Blincker over van Sjaak Verswijveren. Sjaak Verswijveren was vanaf de opening, in oktober 1982, de eigenaar van het theatercafé in Amsterdam. In een gesprek met Moose gaf Jan-Willem aan niet te veel te willen veranderen, maar langzaam een aantal subtiele verbeteringen in te voeren. Zo kunnen bijvoorbeeld tot later op de avond tosti's en andere hapjes besteld worden. Voor die-hard klanten: het pofboek is gewoon overgenomen. (VNG, 14/1/03)


  • Om de Amsterdamse daklozen ook een kerstige voorstelling te laten beleven, wordt er voor hen op kerstavond op het Spui een speciaal straattheater opgevoerd. Een groep van vijftien jongeren speelt een eigentijdse versie van het Kerstverhaal. Voor de uitvoering zijn ruim zestig daklozen uitgenodigd. Na de uitvoering is er voor de toeschouwers een warme maaltijd, een kerstpakket, dat bestaat uit sokken, sjaals en mutsen. Het idee voor het daklozen-straat-theater komt van Kim Heerema; "Ik wilde eens iets anders doen met kerst dan met zijn allen eten, drinken, televisie kijken en spelletjes doen. Toen ik bedacht om een toneelstuk op te voeren met veel mensen, kwam het idee om het te doen voor de daklozen eigenlijk vanzelf. Die mensen hebben het al zo moeilijk." (ANP, 18/12/02)

  • De prijzen van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) veranderen van opzet. De 18 bestaande prijzen verdwijnen en in plaats daarvan komt er één prijs die naar de fantasierijke naam 'Amsterdamprijs' luistert. Jaarlijks krijgen drie kunstenaars een Amsterdamprijs à 35.000 euro. Ook de vijftien aanmoedigingsprijzen maken plaats voor een fonds dat jaarlijks 20.000 euro verdeelt onder drie beginnende kunstenaars onder de dertig. "Door de grote hoeveelheid Amsterdamse prijzen nam de uitstraling af", aldus coördinator Desmond Spruijt. De gemeenteraad behandelt het voorstel op 15 december. (NRC, 29/11/02)


  • Volgens de bewoners van Stadsdeel Zuideramstel is het laatste woord er nog niet over gesproken, maar het lijkt erop dat Joop van den Ende eindelijk een theater in Amsterdam gaat krijgen. Er is een lokatie (naast de RAI) waarover zowel de gemeente als Joop enthousiast zijn en het musicaltheater met 1700 stoelen past binnen het masterplan voor de Amsterdamse Zuidas. Daarbinnen valt ook de bouw van een Kunsthal, woningen, kantoren en een school. De omwonenden maken zich echter zorgen over mogelijke parkeeroverlast. Daarnaast moet ook nog de projectontwikkelaar (ING-Groep) akkoord gaan. (ANP, 9/9/02)

  • De Akademie voor Kleinkunst en de Amsterdamse Toneelschool gaan 1 januari samen. Regisseur Ruut Weissman (45), hoofd van de Kleinkunst, wordt artistiek leider van de nieuwe opleiding die de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie gaat heten. De academie (opgericht in 1960) en toneelschool (1874) werkten de afgelopen tien jaar al op diverse gebieden samen. De opleiding kan door de fusie "mentaal scherper, gevarieerder en tegelijkertijd gespecialiseerder" onderwijs geven, aldus de organisaties. De nieuwe school valt, net als de twee fusiepartners nu, onder de Theaterschool, faculteit van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. De huidige leider van de toneelschool, Meral Taygun, wordt artistiek coördinator van een nog op te richten internationale voortgezette opleiding voor acteurs en theatermakers. (ANP, 28/11/00)

    meer over: Toneelschool


  • De vlakke-vloertheaters Amsterdam, die zichzelf ACT/PACT.theaters noemen, komen met een speciaal scholierenabonnement. Met dit het abonnement kan je tussen de twintig en vijftig procent korting te krijgen. Behalve met de korting proberen de theaters de CKV-leerlingen ook te lokken met workshops en voor-en nabesprekingen. (NRC, 3/8/00)

    meer over: CKV


  • 40 miljoen gulden gaat de gemeente Amsterdam neertellen om theaters voor 2002 aan de nieuwste eisen van de ARBO-wet te laten voldoen. Het geld gaat naar achterstallig onderhoud en naar aanpassingen die worden voorgeschreven door de ARBO-wet, zoals elektrisch bedienbare trekkenwanden. (Volkskrant, 15/7/00)

    meer over: ARBO


  • Artistiek leider David Greaves is door het bestuur van de Amsterdamse jongerentheatergroep Artisjok Nultwintig ontslagen. Het ontslag komt voort uit de meningsverschillen die tussen algemeen directeur Marion Schiffers en artistiek leiders David Greaves en Nita Liem ontstonden bij het samenstellen van de subsidieaanvraag 2001 - 2004. Medewerkers hebben protest tegen het ontslag aangetekend. De Raad voor Cultuur schrijft in haar advies het vreemd te vinden dat men niet van het conflict op de hoogte is gesteld. In de gesprekken tussen de Raad en het gezelschap werd het belang van Greaves juist steeds benadrukt. (Parool, 22/5/00)

  • De Amsterdamse gemeenteraad heeft besloten het jaarbudget voor cultuur structureel te verhogen met 6 miljoen gulden. De verhoging komt voort uit een aantal financiële meevallers voor Amsterdam die samen honderden miljoenen guldens opleveren. (Parool, 8/4/00)

    meer over: subsidies


  • Het Parool denkt met Theater Pantijn het kleinste theater van Amsterdam gevonden te hebben. Het theater van poppenspeler Wim Kerkhove van Pantijn in de Sint Pieterspoortsteeg nummer 33 kan dertig volwassenen of veertig kinderen herbergen. De redactie van Moose werd enkele weken geleden echter vergast op een persbericht van het Kamertheater in Amsterdam, waarin beweerd wordt dat er in dit theater op de Nassaukade 42 plaats is voor slechts 28 toeschouwers. Kerkhove van Pantijn beraadt zich nu op een tegenzet. (VNG & Parool, 1/4/00)


  • Een nieuwe lente, een nieuw manifest! Dit keer hebben de hoofdstedelijke intelligentsia een manifest geschreven met als titel 'Kunst van Vooruitzien'. Hierin wordt de Amsterdamse gemeenteraad opgeroepen meer geld, tijd en energie te investeren in de ontwikkeling van de culturele sector, want "de oorspronkelijkheid, de ambitie en de 'sense of urgency' om noodzakelijke veranderingen te bewerkstelligen en de bloeiende cultuur ook voor de toekomst te behouden ontbreken te veel." Burgemeester Patijn heeft inmiddels toegezegd dat het Amsterdamse college binnen zes weken met een lijst stellingen zal komen, aan de hand waarvan een brede maatschappelijke discussie gevoerd kan worden over de toekomst van kunst en cultuur in de hoofdstad. (Parool, 21/3/00)


  • Bijna 30 scholen in de regio Amsterdam doen mee aan het CKV-project 'Bekijk 't' van Toneelgroep Amsterdam, Het Syndicaat, De Trust, Dogtroep en Orkater. Op deze 30 scholen lopen sinds begin januari VIPs rond, leerlingen als contactpersoon van een gezelschap op school. Deze VIPs worden uitgenodigd voor nagesprekken, persconferenties, kijkjes achter de schermen en repetities. De gezelschappen hopen toegankelijker te worden voor CKV-leerlingen. (TM, 1/2/00)

    meer over: CKV


  • Er fietst een cultuurpaus door onze hoofdstad. Niet lang meer, want de Engelsman Trevor Davies heeft haast. In twee weken tijd moet hij een impressie zien te krijgen van de culturele patronen in Amsterdam. Nu al kan hij zeggen dat de stad 'lazy' is geworden en voortborduurt op het verleden. Amsterdam verliest volgens hem terrein aan Rotterdam, dat nu alle ruimte krijgt om een plaats te veroveren in de internationale kunstenwereld. Ook verbaast hij zich over de mensen uit het culturele leven die zich zorgen maken over het multiculturalisme van de stad, terwijl dat volgens Davies juist nieuwe mogelijkheden biedt. Hij is dan ook erg enthousiast over initiatieven als het Five o' clock-project in activiteitencentrum Ganzenhoef en de stijgende populariteit van de Bijlmer bij verschillende toneelgezelschappen. In november presenteert Davies zijn resultaten aan de Amsterdamse gemeenteraad. (Parool, 16/10/99)

    meer over: Bijlmer, Rotterdam


  • Henk Jan Gortzak (1946) wordt per 1 november de nieuwe directeur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Dit fonds stimuleert de kunsten in de hoofdstad met 13 miljoen gulden per jaar. Gortzak is nu directeur van het Tropenmuseum en lid van de museumcommissie van de Raad voor Cultuur. Hij volgt Tijmen van Grootheest op, die voorzitter van het college van bestuur van de Gerrit Rietveldacademie wordt. (Parool, 31/7/99)

    meer over: museum


  • De gemeente Amsterdam wil jaarlijks een buitenlandse cultuurpaus uitnodigen om commentaar te leveren op de kunst en het kunstbeleid in de stad. In oktober komt de eerste: de Engelsman Trevor Davies (49) uit Kopenhagen. Davies was daar secretaris generaal van Kopenhagen Culturele Hoofdstad van Europa 1996 en is nu directeur van het internationale theater CIT. Het bezoek duurt van 4 tot 17 oktober en gaat gepaard met een door De Balie georganiseerd symposium met vertegenwoordigers van de Amsterdamse kunstwereld. In november zal Davies verslag uitbrengen aan de raadscommissie voor cultuur. (Parool, 24/7/99)


  • Moose redacteur Miel de Zwart krijgt een cadeautje van het Holland Festival: op 17, 18, 20 en 23 juni zal er tegenover zijn huis op een videoscherm van vijf bij zes meter de integrale 'Ring des Nibelungen' worden geprojecteerd. De beelden worden via een live-verbinding vanuit het Muziektheater naar het Oosterpark in Amsterdam doorgeseind. De Oosterpark-Ring zal elke avond door zo'n 3000 bezoekers gratis te zien zijn. Niels Peter van Doorn van De Nederlandse Opera is er blij mee: "We wilden graag meewerken aan een laagdrempelige, Glyndebourne-achtige picknicksfeer. We zijn benieuwd of het werkt, 's avonds in het park zes uur lang naar Wagner op een scherm kijken. Het is geen popmuziek tenslotte." (Parool, 3/5/99)

  • De Amsterdamse wethouder van Kunst en Cultuur Jikkie van der Giessen verlaat de politiek. Per 15 april is zij voorzitter van het college van bestuur van de Hogeschool voor Muziek en Theater in Rotterdam. Zij volgt hier de interim-manager L. Vleggaert op. (Theatermaker, 7/4/99)


  • Na Pasen wordt De Melkweg in Amsterdam gedeeltelijk verbouwd. Onder andere worden de theaterzaal en het theehuis samengevoegd tot één zaal voor theater en dansvoorstellingen. De kosten voor de verbouwing bedragen 4,5 ton. 3,5 ton daarvan wordt betaald door de gemeente Amsterdam. (AD, 1/4/99)

    meer over: verbouwing


  • De Jan Klaassen-poppenkast op de Dam in Amsterdam is gered. De poppenkast van theater Pantijn dreigde te verdwijnen, omdat de gemeente Amsterdam in 1999 de subsidie stopzette. De BankGiroLoterij zegde echter 25.000 gulden toe en de gemeente Amsterdam verleent alle vergunningen en ontheffingen. (Telegraaf & Parool, 27/3/99)

    meer over: subsidiekorting


  • Op 9 april gaat na zes maanden het café-restaurant van De Brakke Grond weer open. Na het faillisement in oktober '98 had eigenaar Interbrew heel wat moeilijkheden om een nieuwe uitbater te vinden, maar dat probleem is van de baan. Een horeca-holding die al verschillende cafés in Amsterdam uitbaat, werd bereid gevonden café-restaurant De Brakke Grond nieuw leven in te blazen. Er moest alleen verbouwd worden om het saaie interieur te verbeteren. Dat de nieuwe uitbaters goede ideeën hebben, wordt al zichtbaar in de plannen voor die verbouwing. Elementen uit de Rode Zaal die nu nog liggen te rotten in de kelders van De Brakke Grond krijgen een plaatsje in het café, zodat de sfeer van de Rode Zaal daar wordt doorgetrokken.
    De officiële opening is op 9 april om 19.00 uur, en vanaf dan is het café weer gewoon open, dus kan je ook later binnenspringen. (Bram, 26/3/99)


  • Architect Jim Klinkhamer, die eerder de uitbreiding van de Melkweg heeft ontworpen, heeft vorige week een plan gepresenteerd voor het nieuwe theater aan het Leidseplein in Amsterdam. Volgens cultuurwethouder van der Giessen is dit écht het laatste plan. Het theater zal boven het achtertoneel van de Stadsschouwburg en een deel van de Melkweg komen te zweven. Het nieuwe plan maakt een kostbare akoestische scheidingswand tussen de Melkweg en het theater overbodig. Er zal gelijktijdig in de Stadsschouwburg en in het nieuwe theater gespeeld kunnen worden, het monument Stadsschouwburg zal ongeschonden blijven en de nieuwe zaal 'The Max' van de Melkweg kan tien meter worden doorgetrokken. In het nieuwe theater komen 525 zitplaatsen. Zonder tribunes, bijvoorbeeld tijdens een popconcert, kunnen er 1200 mensen in. Er zijn nog twee obstakels die de bouw kunnen verhinderen: de gemeente moet bereid zijn 38,4 miljoen van de benodigde 51 miljoen voor haar rekening te nemen, en het theater zal vijf meter boven de Stadsschouwburg uitsteken. Dat is vijf meter te hoog, volgens het bestemmingsplan. (Parool, 25/2/99)

  • Volgens ingewijden zal er in Amsterdam een nieuw theater komen tussen de Stadsschouwburg en de Melkweg, dat bespeeld zal worden door TGA. Dit is de voornaamste conclusie van het rapport dat topambtenaar George Lawson schrijft in opdracht van het ministerie van OC&W, dat binnen enkele weken wordt verwacht. Zowel TGA als de gemeente Amsterdam staan positief tegenover het plan, zodat de voornaamste vraag blijft wat het advies van Lawson zal zijn over het bestuur van deze zaal. Moet de Stadsschouwburg een eigen directeur houden of moeten de twee zalen en het gezelschap geleid worden door één persoon (een intendant)? Vanzelfsprekend circuleert er al een lijstje namen voor de verschillende functies en visies op hoe het nou moet met de Stadsschouwburg zijn er ook genoeg. Genoemd zijn Theu Boermans ("Het zou goed zijn als er nieuwe gezichten komen. Ikzelf? Dat is niet aan de orde."), ex-Rotterdamse Schouwburgdirecteur Carel Alons ("Wat wij probeerden in Rotterdam had eigenlijk in Amsterdam gemoeten."), George Lawson zelf en vooral Ivo van Hove, al dan niet samen met de zakelijk leider van het Holland Festival Jacques van Veen. Die zouden in ieder geval de broodnodige sfeer weer kunnen terugbrengen in de Stadsschouwburg, want sinds het vertrek van Cox Habbema, bijna drie jaar geleden, was het er niet meer zo gezellig als tijdens het laatste Holland Festival. (Volkskrant, 12/2/99)

  • Er is een nijpend tekort aan theaters voor een breed publiek in Amsterdam, aldus Hans Schaamle van produktiebureau Dans in Uitvoering. Vooral groepen die op projectbasis werken zijn hiervan de dupe, omdat zij pas te horen krijgen of hun subsidie doorgaat op het moment dat alle theaters al volgeboekt zijn. Hierdoor kan bijvoorbeeld de voorstelling 'Sladek' van Het Nationale Toneel niet naar Amsterdam komen. (Volkskrant, 29/1/99)

  • De vice-fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer, C. Cornielje, beschuldigt de PvdA van het blokkeren van de kandidatuur van ex-VVD-leider Frits Bolkestein voor de Amsterdamse Kunstraad vanwege diens denkbeelden over de multiculturele samenleving. Premier Kok kan het zich niet voorstellen. (Parool, 9/1/99)


  • Nu New Metropolis langzaam naar de afgrond glijdt, beginnen de aasgieren zich boven het gebouw te verzamelen. "Casco laten staan, van binnen uitbreken, toneelvloer erin en Joop van den Ende heeft het mooiste theater van Amsterdam", aldus makelaar Harry Mens. Een woordvoerder van Joop is iets realistischer: "We hebben altijd gezegd: als er ooit iets prachtigs vrijkomt in Amsterdam, dan kopen we het. Maar nu we het nieuwe bedrijf Live Entertainment aan het bouwen zijn, moeten we even rustig aan doen. Al kunnen we natuurlijk wel gaan kijken." (Parool, 9/1/99)

  • Het nieuwe hoofdkantoor van Joop van den Ende Live-entertainment komt in Amsterdam. Vanaf volgende maand betrekt het bedrijf het pand van de voormalige Boerhave-kliniek aan het museumplein. Het voormalige ziekenhuis is een omstreden gebouw; de vorige eigenaar, papierconcern KNP BT, liet er zeer tegen de zin van de buurtbewoners een parkeergarage in bouwen. In de deelgemeenteraad Amsterdam Zuid zijn ellenlange discussies gevoerd over een boom die daarvoor gekapt zou moeten worden en daaraan de naam Patijnboom dankt. Door de aanwezige parkeergarage is de huur van het pand extreem hoog: 700 gulden per vierkante meter. De buren zijn tevreden met de nieuwe bewoner. (Telegraaf en Parool, 9/1/99)


  • Het Ministerie voor OC&W onderzoekt in opdracht van de gemeente Amsterdam of het mogelijk is om een geheel nieuw theater te bouwen achter de Stadsschouwburg. Het theater zou moeten komen op de plaats van het achterhuis van de schouwburg en gedeeltelijk op bestaande bebouwing van De Melkweg. Het nieuwe theater wordt een vlakke vloer-theater voor Toneelgroep Amsterdam. (Parool, 14/10/98)


  • Op 5 november speelt De Trust haar nieuwe voorstelling 'De Koorts' van Wallace Shawn in de Balzaal van de ambswoning van burgemeester Patijn van Amsterdam. Shawn speelde de monoloog over de de verhouding tussen de machtigen en misdeelden op deze wereld in New York zelf bij 'the Rich and Powerful' thuis. De Nederlandse versie wordt gespeeld door Sylvia Poorta. (Volkskrant, 1/10/98)

    meer over: De Trust


  • Amsterdam gaat investeren in de verbouwing van bekende culturele accomodaties. Onder andere wordt de fundering van Frascati voor 4,2 miljoen gulden hersteld. (Telegraaf, 2/9/98)

    meer over: verbouwing


  • Er wordt een muziektheaterstuk over Simon Carmiggelt gemaakt. Het wordt geschreven door Jurrian van Dongen in opdracht van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Het stuk zal waarschijnlijk volgend jaar in première gaan, met Rob van Meeberg en Fred Florusse in de hoofdrollen. "Dramatisch interessante gegevens over Carmiggelt zijn onder meer hoe hij de dood van zijn broer Jan verwerkte," aldus Van Dongen, "Verder wordt wel beweerd dat Carmiggelt altijd een rol speelde en zelf dus meer een man werd die Simon Carmiggelt speelde." (Parool, 1/7/98)


  • De acht belangrijkste vlakke vloer-theaters in Amsterdam hebben een samenwerkingsverband gesloten onder de naam 'De Coalitie'. Er is overleg over de programmering en er wordt gewerkt aan een gezamenlijk educatie- en marketingbeleid. De deelnemende theaters zijn De Balie, Bellevue, Cosmic, Danswerkplaats Amsterdam, Gasthuis, NEStheaters, De Republiek en Het Veemtheater. De Felix Meritis is uitgenodigd, maar wil niet meedoen. (Theatermaker, 1/5/98)


  • Patijn stelt verbod straatartiesten uit. (Telegraaf, 17/3/98)


praat mee

schrijf een mini