oude meuk

Onderwerp

Joop van den Ende (44 nieuwsberichten)

  • Joop van den Ende trekt zich nog verder terug uit zijn eigen bedrijf. Erwin van Lambaart, die al sinds 1998 algemeen directeur is nu officieel de baas van Joop van den Ende Theaterproducties. "Ik zie de producties voortaan als ze klaar zijn in de zaal. Dat wordt echt nog even wennen," aldus de theatertycoon. Van den Ende blijft nog twee dagen per week werken als raadgever. "Ik zal als het geweten voor Erwin functioneren." Van den Ende, die een aantal jaar geleden een hartaanval kreeg, maakte de beslissing om gezondheidsredenen: "Mijn zus is tachtig jaar en dat wil ik ook worden". (Telegraaf, 16/9/06)


  • Bill Taylor wordt de nieuwe CEO van de Engelse vestiging van Stage Entertainment, het podiumkunstenbedrijf van Joop van den Ende. Taylor was eerder directeur van de Really Useful Group van Andrew Lloyd Webber dat onder zijn bewind een wereldomspannend bedrijf werd met 70 musicals onder zijn beheer. Taylor wordt bij Stage Entertainment verantwoordelijk voor de ontwikkeling van theater en ander amusement in Groot Brittannië en de Verenigde Staten. Van den Ende wil met deze benoeming streker aanwezig worden op Broadway en West End. (ANP, 7/2/06)


  • Hans Croiset gaat een nieuwe theaterafdeling bij Joop van den Ende leiden. De producent wil een breed aanbod voor een groot publiek blijven maken, maar zoekt ook naar manieren om het repertoire te verdiepen. Over de invulling van deze nieuwe afdeling is nog niet veel duidelijk. Voor de 70-jarige Croiset is het een nieuwe stap, na zijn eigen gezelschappen Het Publiekstheater en Het Toneel Speelt. Croiset en Van den Ende werkten al eerder samen. In de Publiekstheater-tijd leende de Joop graag acteurs van Hans en de Vandenende Foundation ondersteunt nu Het Toneel Speelt. Croiset regisseert op dit moment de voorstelling 'One flew over the cuckoo's nest' bij Van den Ende. (GPD, 25/1/06)

  • In Amsterdam heeft Joop van den Ende het ontwerp voor de nieuwe theaters aan de Marnixstraat gepresenteerd. Architecten Arno Meijs (zo'n beetje de huisarchitect van Van den Ende) en Jo Coenen vervangen de sombere gevel van het huidige Nieuwe de la Mar en de bioscoop Calypso/Cinerama door een grote glazen wand die direct zicht geeft op de foyers. Het theater krijgt twee zalen, een van 850 en een van 600 stoelen. Het oorspronkelijke ontwerp voorzag in een derde zaal, maar dat kwam niet door de welstandscommissie, die het gebouw te hoog vond worden.
    Van den Ende benadrukt dat het nieuwe theater niet zijn persoonlijke speeltje wordt. De VandenEnde Foundation geeft 45 miljoen euro voor de bouw en daarna jaarlijks één miljoen voor de programmering. De leiding van het theater blijft onafhankelijk -naar een directeur wordt nog gezocht- en alle theaterproducenten, gesubsidieerd en vrij, blijven welkom. De naam blijft vertrouwd: Nieuwe de la Mar Theaters. Het theater moet in 2008 zijn deuren openen. De gemeente Amsterdam hoopt dat de nieuwe zalen helpen met het revitaliseren van het Leidseplein. (Parool, 12/1/06)

  • In Amsterdam hebben Joop van den Ende en architect Jo Coenen het ontwerp onthuld voor het nieuwe musicaltheater aan de Zuidas. Ook de naam is al bekend: Vandenende Theater. Joop plaatst zich daarmee naast Tuschinski en Carré. Het ronde gebouw wordt een opvallende verschijning tegenover de RAI en aan de A10. Het theater krijgt 1850 plaatsen en opent als alles goed gaat in 2007 haar deuren. De bouw van het theater kost "zeventig à tachtig miljoen euro". De helft daarvan wordt betaald door Joop en Janine via de Vandenende Foundation. Van den Ende wil in dit theater meer gedurft musical-repertoire brengen, hij overweegt 'The producers' als openingsvoorstelling. (Volkskrant, NRC, 22/4/04)

  • Joop van den Ende en Duco Stadig hebben een overeenkomst getekend voor het bouwen van een musicaltheater in de buurt van de RAI. In 2007 moet het aan 1850 bezoekers plaats bieden. De architectencombinatie Jo Coenen & Co en Arn. Meijs Arch. gaan het gebouw, plein en ondergrondse parkeergarage ontwerpen. (ANP, 27/1/04)

    meer over: Amsterdam, nieuwbouw


  • Joop van den Ende sponsort aankleding en bouw van de artiestenfoyer in de Hoornse schouwburg Het Park met zestigduizend euro. Joop van den Ende Theaterprodukties gebruikt de Schouwburg vaak als repetitie en montage-theater. De schouwburg is waarschijnlijk in september 2004 klaar. (Volkskrant, 16/8/03)

  • De gemeente Amsterdam is verrast door de plannen van het Nieuwe de la Mar voor een renovatie van 2,5 miljoen euro. Op dit moment onderzoekt de gemeente de plannen van Joop van den Ende voor een zalencomplex waarvoor het Nieuwe de la Mar gesloopt moet worden. "Volgende week worden hier intern de contouren van het haalbaarheidonderzoek besproken. Maar het kan nog enige tijd duren voordat duidelijk is hoe en wat", aldus de woordvoerder van wethouder Belliot. (Volkskrant, 8/2/03)

  • Theatercombinatie Bellevue/Nieuwe de la Mar in Amsterdam wil geen onderdeel worden van het Joop van den Ende-imperium. Volgens directeur J. Smit verliest het Amsterdamse theater daarmee haar onafhankelijkheid. "De gemeente moet oppassen haar culturele accommodaties in de private sfeer onder te brengen. Daarmee raakt zij haar zeggenschap kwijt." De gemeente Amsterdam is momenteel bezig met een haalbaarheidsonderzoek voor de gebouwen rondom het Leidseplein, het populairste uitgaansgebied in de hoofdstad. De gemeente kijkt daarbij ook naar de plannen van Van den Ende. (ANP, 6/2/03)

  • Stadsdeel Zuideramstel in Amsterdam heeft de gemeente 11 eisen gesteld, als die instemt met het bouwen van het musicaltheater aan de Zuidas. Het gaat voornamelijk om maatregelen tegen de verwachte parkeeroverlast en de verkeerstoename die het theater met zich mee zou brengen. Joop van den Ende, die het theater gaat uitbaten zou aan de plannen moeten meebetalen.
    Het stadsdeel vindt dat het theatercomplex voldoende parkeerplaatsen moet bieden en dat de openbare ruimte tussen de RAI en het nieuwe theater (aan de overkant van de Europaboulevard) moet worden verfraaid. Joop heeft al laten weten dat hij "zich goed in kan leven" in de wensen van de buurt. Hij geeft binnenkort een persconferentie over zijn plannen in Amsterdam (Parool, 5/2/03)

    meer over: Amsterdam, musical


  • Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen moet de voorstelling 'Cabaret' terugtrekken. Joop van den Ende blijkt de rechten voor Nederland te hebben. Hij wil de voorstelling in seizoen 2004-2005 uitbrengen. (Parool, 16/9/02)

  • Volgens de bewoners van Stadsdeel Zuideramstel is het laatste woord er nog niet over gesproken, maar het lijkt erop dat Joop van den Ende eindelijk een theater in Amsterdam gaat krijgen. Er is een lokatie (naast de RAI) waarover zowel de gemeente als Joop enthousiast zijn en het musicaltheater met 1700 stoelen past binnen het masterplan voor de Amsterdamse Zuidas. Daarbinnen valt ook de bouw van een Kunsthal, woningen, kantoren en een school. De omwonenden maken zich echter zorgen over mogelijke parkeeroverlast. Daarnaast moet ook nog de projectontwikkelaar (ING-Groep) akkoord gaan. (ANP, 9/9/02)

    meer over: Amsterdam, nieuwbouw


  • Joop goes nog internationaler. Aan onze collega's van 'Variety' vertrouwde hij toe dat hij nieuwsgierig is naar Oost-Europa en Rusland. "Ik heb veel belangstelling voor Moskou", aldus van den Ende. De musicals 'Aida' en 'The lion king' gaan al naar Spanje, Italië en Frankrijk. (Parool, 5/9/02)

  • De VSCD en Joop van den Ende praten over samenwerking rond en hun respectievelijke prijzen. Van den Ende heeft de VSCD benaderd, omdat hij wil dat musical en theater meer naar elkaar toe groeien, zodat grote acteurs en toneelregisseurs ook musicals gaan maken. En de VSCD-prijzen kunnen wel wat glamour gebruiken. Thomas Smit van de VSCD zegt dat zij ook wat meer ruchtbaarheid aan hun prijzen willen geven. Ook ziet hij mogelijkheden om de VSCD de jurering van de Musical Awards over te laten nemen. Voorlopig blijft het bij gesprekken en kan een daadwerkelijke samenwerking nog wel een paar jaar op zich laten wachten. (NRC, 12/4/02)

    meer over: musical, VSCD


  • Joop van den Ende begint een musicalschool. Wie eind januari door de audities komt, mag straks meedoen aan een 'masterclass' voor musicaltalent. Iedereen van 18 tot en met 30 jaar kan zich aanmelden voor de audities, die 25, 26 en 27 januari plaatshebben. Twintig werkelijk getalenteerden krijgen daarna les van mensen als Willem Nijholt, Petra Laseur en Theu Boermans plus een beurs om volop te kunnen deelnemen. Het worden intensieve lessen op het gebied van dans, zang, acteren, acrobatiek en logopedie.
    De beste studenten kunnen in aanmerking komen voor rollen in 'De Drie Musketiers' en 'The Sound of Music'. Die laatste musical werd in Nederland in het seizoen 1963/1964 al eens uitgevoerd, maar de zalen bleven destijds leeg door een blunder met de rolbezetting. Voor de rol van antinazi-kapitein Von Trapp was Johannes Heesters ingehuurd, die als Nederlander kritiekloos carrière had gemaakt in nazi-Duitsland. (ANP, 28/12/01)

  • Projectontwikkelaar Viable Entertainment spant een rechtszaak aan tegen de gemeente Amsterdam. Directeur S. Simsek maakte donderdag bekend dat Viable via de rechter alsnog de mogelijkheid wil krijgen aan de Arenaboulevard een megatheater te bouwen.
    Nadat in 1997 Joop van den Ende en een tweede groep projectontwikkelaars hadden aangegeven niet te zijn geïnteresseerd in het theatercomplex, ging de gemeente in zee met Viable. Die verleende medio vorig jaar een optie op de grond aan het bedrijf. In juni besloten het college en de betrokken raadscommissie echter niet in te stemmen met de plannen van Viable. Volgens het college zijn de plannen financieel niet haalbaar. De gemeente voelt bovendien meer voor de ideeën van het bureau van Joop van den Ende om een theatercomplex in de binnenstad te bouwen.
    Viable-directeur Simsek wijst de financiële bezwaren van de gemeente van de hand. ,,Een grote bank als de ABN Amro zou ons anders niet financieren. En ook de door de gemeente ingeschakelde accountant Price Waterhouse Coopers vindt ons plan goed doordacht en haalbaar." (ANP, 13/9/01)

    meer over: Bijlmer


  • De gemeente Amsterdam heeft besloten geen toestemming te geven aan Viable Entertainment om aan de Arena-boulevard in Amsterdam Zuidoost een musical- en operatheater te bouwen. Het college van b&w denkt dat er in Amsterdam maar plaats is voor één musicaltheater gezien de concurrentie met het huidige theater Carré. De plannen van directeur-eigenaar Simsek van Viable zijn volgens het college financieel onhaalbaar. Bovendien zou het theater zoals Simsek het voor ogen had niet passen in het stadsdeel Zuidoost. Er zou daar eerder behoefte zijn aan een kleiner theater.
    Joop van den Ende heeft echter tegelijkertijd te kennen gegeven dat hij binnen de ringweg A10, in de buurt van het RAI-congrescentrum of aan de Marnixstraat, ook een nieuw theater wil bouwen. Van den Ende is wel in vergaand overleg met de gemeente Amsterdam, die zijn plan minder riskant vindt dan dat van Simsek. (Volkskrant, 2/6/01)

    meer over: Bijlmer, nieuwbouw


  • De VandenEnde Foundation heeft haar eerste projecten bekend gemaakt. De stichting van Joop van den Ende en zijn vrouw Janine steekt per jaar 20 miljoen gulden in ondersteuning van projecten voor kunstenaars en zal vooral geld steken in initiatieven op het gebied van podiumkunsten en audiovisuele media die niet voor andere subsidie in aanmerking komen. Inmiddels hebben zo'n veertien organisaties geld van de stichting toegezegd gekregen. Daaronder bevinden zich:
  • de Mary Dresselhuys-prijs (Deze tweejaarlijkse werkbeurs van 25.000 gulden voor een acteur of theatermaker is 1992 door Van den Ende ingesteld en wordt nu onder de hoede van de foundation genomen);
  • het AVRO-televisieprogramma 'Kwestie van Smaak' (kan de komende vier jaar op ruim 8 miljoen gulden rekenen als bijdrage in de productiekosten van het wekelijkse kunstprogramma);
  • Het Toneel Speelt (krijgt voor twee jaar 600.000 gulden om de continuïteit van het gezelschap te waarborgen);
  • het Holland Festival (krijgt de komende drie jaar zo'n 800.000 gulden per jaar);
  • het Internationaal Theaterschoolfestival (krijgt 35.000 gulden voor het programma-onderdeel 'jonge makers').
  • Andere doelen waar reeds geld aan is toegezegd zijn onder andere de Academie voor Lichte Muziek, Dansacademie Lucia Marthas, John Adams Instituut, Joods Historisch Museum en de Amsterdam School of Communications Research (Ascor), die voor een halve ton per jaar onderzoek gaat doen naar de maatschappelijke betekenis van populair televisiedrama.
    Het echtpaar Van den Ende richtte de stichting op na de verkoop van het televisieproductiebedrijf Endemol in 2000 aan het Spaanse Telefónica. Van den Ende drong in dat jaar door tot de top tien van rijke Nederlanders van het blad Quote. Zijn vermogen werd geschat op 2,9 miljard gulden. In het bestuur van de stichting zitten behalve het echtpaar Van den Ende mr. Hans van Veggel, Peter Prein, drs. Frank Klijberg, Eddy Habbema en mr. Hans Marseille. Directeur is Ryclef Rienstra. (ANP, 25/4/01)

  • Een afscheidscadeau van Joop van den Ende aan tv-kijkend Nederland. Zo noemt de NCRV in de wandelgangen de vierdelige dramareeks 'Wilhelmina', die 2 april begint. Van den Ende stak er zeven miljoen gulden in, de NCRV zelf twee. Of het geld er ooit uitkomt, is de vraag, al zijn er reeds gesprekken met het buitenland. Het lijkt Van den Ende weinig te kunnen schelen. "Ik had persoonlijk behoefte dieper te gaan, toen dit kwam dacht ik: dit is het ideale project. Ik heb ook iets met sterke persoonlijkheden."
    Het tv-drama is wezenlijk anders geworden dan het toneelstuk. Ontbraken bij voorbeeld prins Hendrik en prins Bernhard in het toneelstuk als persoon, op tv zijn ze nadrukkelijk van de partij. Ook de tijdspanne is langer; op tv begint het meteen als Wilhelmina op tienjarige leeftijd tot het koningschap wordt geroepen. Haar poppen moeten weg en, zegt haar moeder, ze is een flinke mens die niet loopt te jammeren. Wilhelmina zal er altijd gehoor aan geven, slechts een enkele keer breekt ze.
    "We hebben gezocht naar de juiste balans tussen waarheid en fictie om een zo getrouw mogelijk beeld te geven van een personage, zonder te verkrampen door bij ieder detail het waarheidsgehalte als uitgangspunt te nemen. 't Is historisch drama, daar moeten de mensen maar aan wennen", stelt regisseuse Olga Madsen.
    Anne Wil Blankers speelt behalve als die nog heel jong is in de serie weer Wilhelmina, Van 't Sant is een rol van Mark Rietman, Jasperina de Jong is koningin Emma, Hendrik krijgt gestalte door Johann van Bullow en later door Victor de Wachter, Juliana wordt gepeeld door Mirjam Stolwijk en Bernhard door Geert Lageveen. (ANP, 19/3/01)

  • Joop van den Ende is vandaag Commandeur in de orde van Oranje Nassau geworden. Deze onderscheiding werd hem door Rick van der Ploeg opgespeld tijdens een besloten feest in het Circustheater in Scheveningen. De onderscheiding viel hem ten deel omdat hij al dertig jaar theaterproducties realiseert en aanstaande vrijdag 59 wordt. Van der Ploeg prees zijn verrichtingen op theater- en mediagebied en noemde hem achtereenvolgens energiek, creatief, inspirerend en charmant. (ANP, 21/2/01)

    meer over: lintjes


  • Joop van den Ende is doorgedrongen tot de top tien van de Q-list, de lijst van de 500 rijkste Nederlanders die jaarlijks door geldblad Quote wordt samengesteld. Joop siert de tiende plaats met een vermogen van 2,9 miljard gulden. Zijn vermogen werd dit jaar vergroot door de verkoop van Endemol aan het Spaanse Telefónica. (AD, 8/11/00)


  • Joop verkoopt zijn ShowBizCity. Het centrum wordt overgenomen door Evenementenbureau Wentink Events en gaat EventCentreAalsmeer heten. Sinds de opening in 1997 heeft een half miljoen mensen ShowBizCity bezocht, dat waren er veel minder dan verwacht. (Volkskrant, 30/9/00)

    meer over: ShowBizCity


  • Op 3 oktober gaat de musical 'Rent' van producent Joop van den Ende in première, maar nu is er alvast een persconferentie. Regisseur Ivo van Hove moet duidelijk wennen: "Rare dag vandaag, interviews geven terwijl ik nog moet beginnen." Toch weet hij het nodige te melden: "In veel opzichten is het een antimusical. Ook in de keuze voor mij als regisseur zit, denk ik, wel een rebels element. Want ik heb geen ervaring met musical, ik weet nog van niks." (Parool, 8/8/00)

    meer over: Ivo van Hove, musical


  • Joop goes charity! Van den Ende wil een fonds oprichten van enkele honderden miljoenen guldens, waarvan het rendement zal worden gebruikt voor culturele en sociale doelen. De VandenEnde Foundation wil jonge mensen steunen bij projecten die commercieel niet haalbaar zijn en die ook niet voor subsidie in aanmerking komen. Van den Ende benadrukt dat zowel binnenlandse als buitenlanse projecten voor steun in aanmerking komen. "Ik heb mijn vermogen niet alleen in Nederland opgebouwd", verklaart Joop. Driekwart van het rendement zal worden besteed aan culturele doelen, zoals bijvoorbeeld expositieruimte en marketingbudgetten voor beeldend kunstenaars en scripts voor film en televisie. Een kwart moet worden besteed aan sociale projecten, zoals "mensen uit de Derde Wereld die televisie willen gaan maken, die onafhankelijke journalistiek willen bedrijven of een studiebeurs nodig hebben. Naar verwachting zal Van den Ende 3 miljard gulden rijker worden van de verkoop van Endemol aan het Spaanse Telefónica. (NRC, 2/6/00)

  • Veertien van de drieentwintig nominaties voor de John Kraaijkamp Musical Award zijn voor artiesten uit Joop van den Ende musicals. Toch is de Stichting Musical Awards die de prijs uitreikt volstrekt onafhankelijk, aldus de woordvoerder van Joop. Als het Joop om zelfprijzing ging, had hij "wel een award voor een hele musicalproductie in het leven geroepen". De prijs wordt op 18 april uitgereikt. (Volkskrant, 13/4/00)

    meer over: musical


  • Ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van het theaterproductiebedrijf van Joop van den Ende organiseert het Theaterinstituut een tentoonstelling gewijd aan de invloed van Joop op de vrijetheatersector. De tentoonstelling heet 'Koopman in illusies' en is vanaf 2 september te zien in het Theatermuseum. Op de tentoonstelling is veel archiefmateriaal te zien, maar ook een videopresentatie waarin Willem Nijholt praat met onder andere André van Duin, Simone Kleinsma en Mary Dresselhuys. Joop is vereerd met de tentoonstelling: "Ik liet me in 1988 in een interview ontvallen dat ik graag te boek zou staan als iemand die veel bijgedragen aan het toneel. Ik denk dat dat gelukt is en niet alleen op het gebied van toneel, maar ook musical en revue. Deze tentoonstelling is daar het bewijs van. (VNG, 22/3/00)

  • Joop heeft een burn-out. Hij treedt daarom terug als vice-president van Endemol. Of hij aanblijft als directeur van zijn eigen theaterproductiebedrijf is nog onbekend. (NRC, 18/3/00)


  • Op 18 april worden de Musical 2000 Awards uitgereikt. Het gaat om een nieuwe prijs voor de beste Nederlandse of Vlaamse musical. De prijs is een initiatief van Joop van den Ende, maar alle musicalvoorstellingen die in Nederland of Vlaanderen in 1999 in première zijn gegaan doen mee. Onbekend is nog wie er in de jury zit, hoe hoog de prijs is en wanneer de nominaties bekend worden gemaakt. RTL5 zal het spektakel op 3 mei uitzenden. (AD, 14/3/00)

    meer over: musical


  • De vierdelige televisieserie 'Wilhelmina' die in november bij de NCRV te zien moet zijn, is niet langer een Joop van den Ende-produktie. Olga Madsen's bedrijfje Creative Film Compagnie gaat het overnemen. Olga kon haar functie, hoofd drama bij Joop, niet langer combineren met het werk aan 'Wilhelmina'. Madsen: "Ik werd nogal door 'Wilhelmina' opgeslokt". (AD, 6/3/00)

    meer over: televisie


  • Joop van den Ende werft leden voor De Nieuwe Omroep met vrijkaartjes voor "Elizabeth' en 'Chicago'. H. Koetje, voorzitter van het Commissariaat voor de Media, vindt dat er een "geur rond De Nieuwe Omroep komt te hangen van koppelverkoop en commercie die ongewenst is voor een publieke omroep in wording." De toegangskaartjes voor 'Elizabeth' en 'Chicago' variëren in prijs van 75 tot 125 gulden, terwijl de contributie van De Nieuwe Omroep 12,60 gulden bedraagt. Omdat De Nieuwe Omroep nog niet zendgemachtigd is, zijn de bepalingen in de Mediawet echter niet van toepassing. (Parool, 24/2/00)
    zie ook: Sissi flaneert


  • Enkele stellen hadden gehoor gegeven aan de oproep van Joop van den Ende en flaneerden gekleed als keizerin Sissi en haar man over de Scheveningse Boulevard. Op die manier maakten ze kans op vrijkaartjes voor de première van 'Elisabeth' in het Circustheater. (Volkskrant, 22/11/99)

    meer over: Circustheater


  • In Den Haag heeft de eerste bijeenkomst van cast en crew van 'Elisabeth' plaatsgevonden. Joop houdt peptalk en staat even stil bij de financiële risico's. De show kost 14 miljoen gulden en houdt 200 man aan het werk. Dat betekent dat de zaal een jaar lang uitverkocht moet zijn om uit de kosten te komen. Gelukkig maar dat Joop schrijver Michael Kunze en componist Sylvester Levay heeft opgedragen de musical te herschrijven. Joop vond het eerst "te veel opera, te bombastisch" en bovendien moet er heel wat meer worden uitgelegd aan het Nederlandse publiek, dat van Sissi nauwelijks meer weet dan de tranen van Romy Schneider. Aan Pia Douwes zal het ook niet liggen. Zij werd door dezelfde rol in Oostenrijk zo beroemd, dat ze niet meer over straat kon en dat haar beeltnis tot op chocolaatjes 'vereeuwigd' werd. Overigens word de rol van Velma die Douwes speelde in 'Chicago' overgenomen door haar understudy Sophia Wezer. De nieuwe publiekstrekker voor deze musical, naast Simone Kleinsma, moet Jenny Arean worden, die vanaf dit najaar de rol van Mama Morton zal delen met Marjolein Touw. (Volkskrant & AD, 31/8/99)

    meer over: musical, Pia Douwes


  • Frans Schmitz, beter bekend als Frans Muriloff, is op 95-jarige leeftijd overleden. De van oorsprong klassieke danser maakte de balletten van grote revues zoals die van Snip en Snap, maar richtte zich later meer op produceren. Hij was de man achter de schermen bij 'De Bonte Dinsdagavondtrein', bij optredens van grote sterren als Vera Lynn en bij het 'Grand Gala du Disque'. Nog later richtte hij met zijn vrouw Phyllis Lane een theateradviesbureau op, waarmee hij feestavonden voor grote bedrijven organiseerde. Toen Joop van de Ende hem uit deze markt concurreerde omdat die ook de catering verzorgde voor dit soort avonden, zei Frans "ik doe niet in spruitjes" en hield het voor gezien. (Parool, 13/8/99)

    meer over: overleden


  • Joop gaat de gemeente Amsterdam soewen als de omgeving van theater Carré op zondag 19 september wordt afgesloten voor autoverkeer. De gemeente overweegt een gedeelte van de binnenstad autovrij te maken ter gelegenheid van de nationale autoloze zondag, maar Joop had op die dag de première van 'Oliver!' gepland. De schadeclaim wordt zeker enkele tonnen. (Parool, 9/8/99)

    meer over: Carré


  • Met afschuw is gereageerd op de onthulling van de nieuwe gevel van het Woonhuis van Joop van den Ende en zijn Jasmine in Baarn. Het landgoed Intimis aan de Ferdinand Huycklaan 9 is twee keer zo groot geworden. En dat terwijl Joop nog zo z'n best had gedaan het deze keer goed te doen. In Laren hadden buurtbewoners ervoor gezorgd dat hij na vier jaar wachten geen toestemming kreeg om zijn landgoed Raboes te verbouwen. Daarna kocht hij in april 1998 voor 7,1 miljoen gulden het oude zomerverblijf van de Amsterdamse bankiersfamilie Pierson. Dit zou echter flink verbouwd moeten worden, omdat 28 kamers toch nog wat weinig was. Binnen een half jaar werd het bestemmingsplan gewijzigd en kreeg Joop toestemming om o.a. 380 bomen te kappen. Vervolgens verdween de gevel van Intimis achter wit plastic. Er werd nog een voorlichtingsbijeenkomst voor buurtbewoners georganiseerd, en nadat een vrachtwagen met bouwmateriaal voor wat overlast had gezorgd kregen alle buren een persoonlijke excuusbrief. Later volgde een kerstpakket.
    Nu het nieuwe gebouw achter het plastic te voorschijn is gekomen is de buurt nogal geschrokken: het huis is twee keer zo groot geworden en van de vroegere, intieme sfeer is niets meer over. De woede richt zich vooral op de gemeente, die toestemming heeft gegeven voor de bouw van dit "wangedrocht", zoals royalty-watcher Han Lammers, die even verderop woont, het betitelt. Niet iedereen doet mee in het koor van critici. "Hij investeert z'n geld tenminste hier en niet in België", vindt de nieuwe overbuurman van Joop. Joop zelf laat zich niet verleiden tot enige uitspraak; "Mijnheer Van den Ende beschouwt de zaak als uiterst privé", faxt een woordvoerder. (HP/De Tijd, 9/7/99)


  • Het imperium van Joop is met een musicaltheater in Utrecht uitgebreid. De pers mocht alvast rondkijken in het nieuwe Beatrixtheater, de voormalige congreszaal van de Jaarbeurs. Architect Arno Meijs, die eerder het Circustheater klaar maakte voor Joop, heeft gekozen voor zwart, grijs en dieprood als voornaamste kleuren en voor marmer en chroom als materiaal. Voor de deur komt een vier meter hoog bronzen beeld (Joop: "Ik ben een groot liefhebber van hedendaagse kunst geworden.") van een theatraal masker dat wordt gebroken door twee handen. Op 9 mei zal het theater officieel worden geopend met de première van 'Chicago'. Wordt het theater een succes, dan wil Van den Ende tegenover de beurs een nieuw musicaltheater bouwen voor 2500 bezoekers. Voor grote musicals is het Beatrixtheater namelijk te klein. Vooralsnog zal het Circustheater de grote spektakels en het romantische repertoire herbergen en zal in Utrecht kleiner en artistieker geprogrammeerd worden. Joop heeft inmiddels de rechten verworven van de Broadway-hit 'Rent' en van de Abba-musical 'Mamma Mia'. Daarnaast gaat Joop ook meer schrijfopdrachten uitdelen. Over onderwerpen maakt hij zich niet druk: "Rembrandt, Van Gogh, ach, er zijn zoveel onderwerpen die zich lenen voor een musical." Joop heeft nog steeds de wens om een theater in Amsterdam te openen, al liepen eerdere onderhandelingen met de gemeente op niets uit. Joop: "Het is niet voor niks dat er in Amsterdam nauwelijks film- of televisiestudio's zijn. Amsterdam richt zich teveel op gesubsidieerd theater. Ik vraag geen subsidie, alleen een goede locatie." (Volkskrant & Parool, 22/4/99)

  • Joop wil nu ook het Internet hebben! Televisieproducent Endemol wil de interactieve media gaan bestormen. Veel wil topman John de Mol hierover nog niet kwijt. Het concern bezit volgens hem een aantal 'interactieve kroonjuwelen' en er lopen onderhandelingen met een aantal partijen. Over een aantal maanden hoopt hij meer duidelijkheid te kunnen geven. (Parool, 20/4/99)

    meer over: internet


  • Het toneelstuk 'Wilhelmina' zal de basis vormen van een groots opgezette tv-serie in drie delen. Olga Madsen, directeur drama bij Joop van den Ende TV-Producties, zal de zeven miljoen kostende produktie gaan regisseren: "Op tv kunnen wij natuurlijk veel meer laten zien dan op het toneel mogelijk is. In het toneelstuk wordt bijvoorbeeld gepraat over het vertrek per boot naar Engeland bij het uitbreken van WO II. Op televisie kan je dat ook laten zien." De rolbezetting voor de film staat nog niet vast. In ieder geval zal Anne-Wil Blankers opnieuw de rol van Wilhelmina vertolken. (Telegraaf, 10/4/99)

    meer over: televisie


  • Joop van den Ende heeft deze week zijn eigen bedrijf aan zichzelf verkocht! Bij deze wonderlijke transactie kwamen alle theateractiviteiten van Endemol in handen van Joop van den Ende. Dat kostte hem 169,5 miljoen gulden. Joop is er financieel wel wijzer van geworden. Hij bezit namelijk tien miljoen aandelen Endemol, en die schoten na de aankondiging van deze verkoop omhoog van 47 naar bijna 70 gulden. Deze stijging levert Joop een papieren winst op van 230 miljoen gulden. Van den Ende: "En dan zeggen ze dat ik niet zakelijk ben!" (Volkskrant, 13/2/99)

  • Joop van den Ende heeft plannen om ShowBizCity uit te breiden met een casino. (AD, 19/12/98)

    meer over: ShowBizCity


  • Endemol Entertainment stoot al haar theateractiviteiten af. Er onstaat een nieuw bedrijf onder leiding van Joop van den Ende, die overigens wel grootaandeelhouder en bestuurslid van Endemol blijft, dat Joop van den Ende Theaterproducties, het VSB Circustheater, Showbizcity, de Reserveerlijn, Holiday on Ice en de Amerikaanse theateractiviteiten overneemt. Endemol zal zich nog slechts richten op televisie om zo betere beursresultaten te halen. "Bij live entertaiment heb je te maken met relatief hoge risico's en relatief lage marges in vergelijking met televisie", aldus Van den Ende, die verder zegt geen moeite te hebben met eventuele slechte bedrijfsresultaten, en blij is met de nieuwe "artistieke ruimte". In het seizoen '96/'97 waren de live-activiteiten goed voor een kwart van de totale omzet van Endemol van 808 miljoen gulden. (Telegraaf, 14/10/98)

  • Joop van den Ende heeft onderzoek laten doen naar zijn eigen naamsbekendheid. Aan 463 Nederlanders boven de 18 werd gevraagd of ze Joop kenden en wat ze van hem vonden. Hij kan gerust zijn: 41% kent hem spontaan, en als de enqueteurs een beetje helpen weet 96% wie hij is. Ook met het imago zit het wel goed. Men vindt hem 'professioneel' en 'eigentijds'. 15,8% van de ondervraagden vindt hem staan voor 'perfecte uitvoering', 13,4% voor 'voor een breed publiek' en 8,4% voor 'groots spektakel'. Negatieve opmerkingen zijn er ook: men vindt hem te duur (10,4%), te commercieel (10,1%) of te ver weg (6%). Twee derde van het Nederlandse volk zou helemaal niets negatiefs weten te noemen, zelfs niet na doorvragen. (Trouw, 29/8/98)


  • Het Holland Festival heeft haar programma bekend gemaakt. Onder de nieuwe artistieke leiding van Ivo van Hove zijn er een aantal nieuwe elementen in de programmering doorgedrongen, zoals een tapdance-avond in Carré (een coproductie met Joop van den Ende), een concert van de Heideroosjes en Rowwen Hèze en een hommage aan Joni Mitchell door o.a. Astrid Seriese en het Mondriaan Kwartet. Zakelijk leider Jacques van Veen wil meer subsidie (1,3 miljoen gulden) om de programmering voor de komende jaren veilig. (Parool, 3/4/98)


  • Joop van den Ende is niet welkom in Laren. Zijn afzien van de villabouw is met gejuich ontvangen. (Telegraaf, 12/3/98)


praat mee

schrijf een mini