oude meuk

Onderwerp

Ivo van Hove (49 nieuwsberichten)

  • Afgelopen vrijdag is Marc Meulemans onverwachts overleden in zijn woonplaats Antwerpen. Meulemans was de vaste geluidsontwerper van de voorstellingen van Ivo van Hove, en maakte onder andere het veelgeprezen geluidsdecor met songs van Neil Young voor de voorstelling 'Opening Night'. Hij is vijftig jaar oud geworden.
    Marc werkte in 1998 voor het eerst met Van Hove samen ('Romeo en Julia' bij het Zuidelijk Toneel). In de afgelopen jaren maakte Meulemans het geluidsontwerp voor o.a. Rouw siert Electra, Het temmen van de feeks en Perfect Wedding. Naast zijn werkzaamheden voor Toneelgroep Amsterdam was hij als grafisch vormgever actief, onder meer voor dEUS, het Gentse museum SMAK en als huisontwerper voor het modehuis A.F. Vandevorst. (Redactie, 30/1/07)

  • Een jury bestaande uit Ursul de Geer, Eric Antonis, Berthe Spoelstra en Eric de Vroedt onder voorzitterschap van Monique van de Ven heeft de selectie bekend gemaakt van het nieuwe festival TF-1. Uit het theateraanbod van het afgelopen seizoen kozen zij de volgende elf voorstellingen die in september tijdens het festival hernomen zullen worden: In België blijft Het Theaterfestival overigens gewoon bestaan. Het festival vindt dit jaar plaats in Antwerpen, van 24 augustus tot 2 september. De Vlaamse jury, bestaande uit de Turks-Vlaamse theatermaker Mesut Arslan, de Nederlandse programmeur René van der Pluijm en Theaterfestivalcoördinator Michel Price selecteerde de volgende acht voorstellingen: Onder de titel TF-4 zal een deel van de Vlaamse selectie in Amsterdam te zien zijn. TF-1 wordt op 26 augustus geopend met de traditionele State of the Union, dit jaar uitgesproken door Ivo van Hove. (Redactie, 17/5/06)

  • Ivo van Hove gaat een film regisseren. Dit meldt producent Martin Lagestee. Het gaat om de film 'Barcelona', over uiteenlopende personages uit verschillende Europese landen wiens levens elkaar kruisen in Barcelona. De internationale coproductie heeft een budget van drie miljoen euro. (ANP, 6/2/06)


  • De voorstelling 'Hedda Gabler' die Ivo van Hove in september maakte bij de New York Theater Workshop heeft vier Obie Awards gewonnen. De Obies zijn de belangrijkste prijzen voor Off-Broadway theater. Van Hove won zelf een Obie voor zijn regie, Jan Versweyveld won de Obie voor beste vormgeving. De overige twee awards waren voor Elisabeth Marvel en Jason Butler Harner, respectievelijk de vrouwelijke en mannelijke hoofdrolspeler. Van Hove won eerder een Obie met de voorstelling 'More Stately Mansions', ook bij de New York Theater Workshop. (ANP, 17/5/05)

    meer over: Broadway


  • Ivo van Hove en Jacques van Veen, artistiek en zakelijk leider van het Holland Festival hebben de Franse onderscheiding in de orde van de 'Arts et Lettres' gekregen. Er waren dit jaar extra veel onderscheidingen voor Nederlandstaligen (Kader Abdolah, Adriaan van Dis, Cees Nooteboom) als gevolg van de 'Salon du Livre', waar vorig jaar extra aandacht werd besteed aan Nederlandse literatuur. (ANP, 8/4/04)

    meer over: Holland Festival


  • Pierre Audi wordt vanaf volgend jaar de nieuwe artistiek directeur van het Holland Festival. Audi blijft directeur van De Nederlandse Opera, en zal net als Ivo van Hove dat was, dubbeldirecteur worden. Daarnaast heeft Audi gezegd slechts voor vier jaar aan te blijven, gedurende de Cultuurnota-periode 2005-2008. Ivo van Hove presenteert dit jaar zijn laatste Holland Festival. Zakelijk directeur Jacques van Veen blijft aan. (VNG, 16/2/04)


  • Ivo van Hove heeft 'A Perfect Wedding', het stuk dat Charles Mee speciaal voor het ensemble heeft geschreven, van het programma gehaald. De samenstelling van het ensemble verandert de komende maanden te veel om een stuk met zo'n grote bezetting te spelen. In plaats daarvan stort Toneelgroep Amsterdam zich nu op 'Kruistochten' van Alan Ayckbourn, dat volgens van Hove goed in de serie 'De getemde feeks' en 'Scenes uit een huwelijk' past. (Het Parool, 3/2/04)


  • Hans Kesting heeft zijn ontslag bij Toneelgroep Amsterdam ingetrokken. "Mijn beslissing om te vertrekken is enkele weken geleden in woede genomen. Na mijn ontslag heb ik in alle rust een aantal gesprekken gevoerd, waaronder met Ivo van Hove. Dit leidde tot de conclusie om op mijn besluit terug te komen." Kesting had samen met Lineke Rijxman besloten bij het gezelschap te vertrekken uit onvrede met het beleid van artistiek leider Ivo van Hove. Van Hove is erg blij met Kestings beslissing: "Kesting is een klasse-acteur, waarmee ik bijzonder graag samenwerk." Naast dit opvallende nieuws meldt TGA ook dat er vier nieuwe acteurs zullen toetreden tot het ensemble. Het gaat om Renée Fokker, Chris Nietvelt, Eelco Smits en Frieda Pittoors.
    Dit nieuws komt daags na het bericht dat het bestuur van TGA Van Hove een ultimatum heeft gesteld om de crisis in zijn gezelschap te beteugelen. Voorzitter Freek Ossel wil dat er in de zomer orde op zaken is gesteld: "Anders moeten we wat anders doen." Inmiddels is binnen het gezelschap een serie gesprekken gestart, waarbij Van Hove met bijna alle honderd werknemers praat. Een externe 'mediator' begeleidt het proces. (ANP & NRC, 19/12/03)

  • Hans Kesting en Lineke Rijxman hebben hun ontslag ingediend bij Toneelgroep Amsterdam. Ze vertrekken aan het eind van het seizoen. Ook Pierre Bokma overweegt op te stappen. Zij zijn ontevreden met het artistieke beleid van Ivo van Hove. Het vertrek van deze drie acteurs is een grote slag voor het ensemble van TGA. Marieke Heebink en Marjon Brandsma zijn de enigen van de 'oude garde' die nu nog vast aan het gezelschap verbonden zijn.
    Of deze nieuwe escalatie van de crisis bij TGA gevolgen heeft voor de artistiek leider is nog niet duidelijk. De geruchtenmachine draait vanzelfsprekend op volle toeren: TGA zou kunnen fuseren met Theu Boermans' geplaagde Theatercompagnie, of Van Hove zou een stap terug moeten doen en vast regisseur worden. Een intendant zou dan de zakelijke en artistieke leiding over moeten nemen. Namen: Ronald Klamer (van Het Toneel Speelt), Frans Lommerse (van De Toneelschuur, tevens bestuurslid van TGA) en de onvermijdelijke Henk Scholten. (ANP & Volkskrant, 22/11/03)

  • De acteurs van Toneelgroep Amsterdam hebben in een vergadering hun ongenoegen geuit met de gang van zaken binnen het gezelschap en het functioneren van Ivo van Hove als artistiek leider. Het hele ensemble heeft een brief ondertekend waarin de acteurs kritiek leveren op de repertoirekeuze, de artistieke koers en de vrijheid van acteurs om tijdelijk bij andere gezelschappen te spelen. Na afloop van de vergadering werd de brief demonstratief verscheurd om aan te geven dat de inhoud alleen voor intern gebruik was. Van Hove heeft naar aanleiding van de klachten een time-out gevraagd en zit een week thuis. De repetities van zijn nieuwe voorstelling 'Rouw siert Electra' zijn onderbroken, maar het gezelschap zegt er alles aan te willen doen om de première op 13 november te laten doorgaan.
    De brief van de acteurs is een uitbarsting van reeds lang levende onrust binnen het gezelschap. Sinds het aantreden van Van Hove als artistiek leider klagen verschillende acteurs dat de sfeer erg veranderd is. Verschillende acteurs van de oude garde voelen zich niet meer thuis en zijn vertrokken. De producties van Van Hove hebben weinig succes en vaak klinkt het verwijt dat zijn directeurschap van het Holland Festival zijn werkzaamheden bij Toneelgroep Amsterdam in de weg zit. Het gezelschap hoopt de problemen intern te kunnen oplossen. (Volkskrant & Parool, 24/10/03)

  • Het Holland Festival heeft dit jaar zo'n 45.000 bezoekers getrokken. Dat is een record, en bovendien bijna het maximum haalbare aantal. Van de 79 voorstellingen en uitvoeringen waren en 26 uitverkocht. Met name Pina Bausch, Anne Teresa de Keersmaeker en The Wooster Group waren populair.
    Volgend jaar stelt festivalleider Ivo van Hove zijn laatste festival samen. Enkele programma-onderdelen zijn al bekend: Peter Sellars maakt een opera over het vluchtelingenvraagstuk; filmactrice Isabelle Huppert speelt een stuk van Sarah Kane; de slotvoorstelling wordt 'Wolf', de laatste productie van Alain Platel. Van Hove noemt het een voorstelling waar "alles waar ik artistiek voor sta in samenkomt". 'Wolf' ging afgelopen mei in première op het KunstenFestivalDesArts in Brussel. Het Holland Festival vindt plaats van 2 t/m 26 juni 2004 (ANP & VNG, 25/6/03)

  • TGA-acteur en Hoofd Communicatie Tableau Titus Muizelaar neemt het op voor artistiek leider Ivo van Hove: "In de praktijk is Ivo gemakkelijker te bereiken dan wordt gesuggereerd. De deur van zijn kantoor staat gewoon open, maar acteurs lopen daar misschien niet zo gemakkelijk naar binnen." Er is volgens Muizelaar niet echt sprake van een leegloop van ontevreden acteurs: "Kees Hulst en Hein van der Heijden voelden inderdaad zich niet meer thuis in TA, maar acteurs hebben ook om andere redenen het gezelschap verlaten. Twee jonge Vlaamse acteurs kregen heimwee naar België. Anderzijds hebben we ook spelers binnengehaald: Halina Reijn is een nieuwe aanwinst, Hans Kesting is teruggekeerd.
    Soms is de kritiek onterecht: Pierre Bokma bijvoorbeeld vroeg al twee jaar geleden, net na het aantreden van Ivo, of hij met zijn schoolvrienden in 'Cloaca' mocht spelen. Dat had hij wel verdiend, vonden we. Maar door dat uitstapje kan hij vanwege het repetitieschema sowieso niet meedoen aan drie opeenvolgende producties. Daar kunnen we niets aan veranderen. Maar dan moet hij niet in een interview zeuren dat hij geen werk meer krijgt." Hajo Bruins merkte in een ander allesonthullend interview op dat de warmte weg is. Muizelaar: "Dat is kennelijk zijn gevoel. Ik heb daar met hem gesprekken over gevoerd, maar ik kan hem die warmte niet aanpraten. Ik kan hem alleen garanties geven over zijn werk. Hij heeft altijd al willen zingen, en krijgt nu de gelegenheid om een hoofdrol in de Van den Ende-musical 'Mamma Mia'. Ik gun het hem van harte, en hij weet dat hij na dat jaar direct weer bij ons aan de slag kan." (Parool, 1/2/03)

  • 'The Massacre at Paris' van Toneelgroep Amsterdam die deze week te zien zou zijn in de Amsterdamse Stadsschouwburg is wegens gebrek aan belangstelling afgelast. 'The Massacre...' werd geregisseerd door Ivo van Hove en aangekleed door Walter Van Beirendonck. (Volkskrant, 26/9/01)

  • 'Zonder titel' is het laatste grote ensemblestuk van Toneelgroep Amsterdam onder Gerardjan Rijnders. De voorstelling, die al eerder een seizoen werd opgeschoven, had op zich eerder gespeeld kunnen worden. Wim T. Schippers, schrijver van het stuk: " We hebben er ook nog even over gedacht om hem in het Holland Festival van dit jaar te spelen, maar ik geloof dat directeur Ivo van Hove er niet zo voor voelde." (AD, 12/10/00)

  • In een allesonthullend interview in het Parool biecht Ivo van Hove zijn liefde voor kookprogramma's op: "Koken zelf is al puur drama. Je neemt rauwe materialen, maakt daar combinaties van, moet dat ook op aantrekkelijke manier opdienen. Zelf koken doe ik nooit, maar ik ben er wel graag bij in de keuken. Ik kan goed zeggen wat er moet gebeuren. Ik kan ook goed wijn opentrekken." (Parool, 16/9/00)


  • De try-outs van 'Rent' zijn in volle gang en de cast wordt steeds zenuwachtiger voor de première. Regisseur Ivo van Hove niet: "Een rockmusical lijkt eenvoudig, maar al die polyfonische stukken in 'Rent' vergen veel oefening. Maar je moet het ook kunnen relativeren. Het is tenslotte maar theater. Ik ben begonnen met de instelling "We zullen wel zien". Daar voel ik me ontspannen bij." (AD, 15/9/00)

    meer over: musical


  • Op 3 oktober gaat de musical 'Rent' van producent Joop van den Ende in première, maar nu is er alvast een persconferentie. Regisseur Ivo van Hove moet duidelijk wennen: "Rare dag vandaag, interviews geven terwijl ik nog moet beginnen." Toch weet hij het nodige te melden: "In veel opzichten is het een antimusical. Ook in de keuze voor mij als regisseur zit, denk ik, wel een rebels element. Want ik heb geen ervaring met musical, ik weet nog van niks." (Parool, 8/8/00)

  • Ivo van Hove neemt drie jonge acteurs mee van het Zuidelijk Toneel naar Toneelgroep Amsterdam: Maarten Claeysens, Jorre Vandebussche en Gunilla Verbeke. Roeland Fernhout, die dit seizoen nieuwkomer was bij TGA, voelt zich nog niet helemaal op zijn plek tussen de veteranen. "Je komt terecht in een geschiedenis waar je niets van af weet, zij hebben dingen meegemaakt waar jij geen deel van uitmaakt. Soms heb ik het idee dat ik in het verleden verzuip." (NRC, 9/6/00)

  • Madonna had zich nog aangemeld, maar Ivo van Hove heeft de juiste acteurs ingehuurd voor zijn regie 'A streetcar named Desire' bij de New York Theatre Workshop. Twee van hen, Elisabeth Marvel en Christopher Evan Welch, kregen een Obie Award voor hun prestatie. Deze onderscheiding wordt uitgedeeld aan de beste regisseurs, producties en spelers in Off-Broadway producties. Theatermaker Jan Lauwers won een Obie voor de voorstelling 'Morning Song' van de Needcompany. (Volkskrant, 18/5/00)

    meer over: Broadway


  • Ivo van Hove likt zijn wonden, nu deze dubbeldirecteur het zowel bij het Holland Festival als bij Toneelgroep Amsterdam met minder geld zal moeten stellen. De Raad voor Cultuur mist "samenhang en overtuigingskracht" in het beleidsplan van TGA. Van het uitnodigen van gastregisseurs die al een eigen gezelschap hebben ziet de raad het nut niet in. Van Hove: "Heb je de laatste regel van het advies gelezen?: "De raad oordeelt positief, maar adviseert de rijkssubsidie te verlagen." Dat is een contradictio in terminis. Mirjam Koen van het Onafhankelijk Toneel maakt een stuk in de grote zaal. Dat betekent voor haar doorstroming. Met Johan Simons van Hollandia coproduceren we. De kritiek is volkomen ongegrond." Nog veel ongegronder vindt van Hove de kritiek die de raad heeft op het Holland Festival: "De raad adviseerde ons vier jaar geleden om meer accent te leggen op theater, omdat daar een lacune zou bestaan. Dat advies hebben we opgevolgd en we hebben het in praktijk gebracht. Nu bekritiseert de raad haar vorige advies. En dan de opmerking dat er geen samenhang zou zijn in de programmering, terwijl de programmering uit vijf duidelijke thematische blokken bestaat. Je barst toch uit in Homerisch gelach als je dat leest." (Parool, 16/5/00)

  • Bij de bekendmaking van het programma voor het Holland Festival van dit jaar zei festivalleider Ivo van Hove dat het Festival voor het eerst sinds zijn aantreden de vorm heeft die het moet hebben. "Het is een festival van vernieuwing van de traditie en een festival over de traditie van vernieuwing", aldus Van Hove. Bij de subsidie-aanvragen bij het rijk en bij de gemeente Amsterdam heeft het Festival 1,2 miljoen gulden extra subsidie gevraagd. Het festival begint op zaterdag 3 juni. (NRC, 3/5/00)

    meer over: Holland Festival


  • In een allesonthullend interview met het Parool vertelt Ivo van Hove dat hij het echt niet zo druk heeft als iedereen wel denkt. Een blik in zijn agenda leert dat hij op maandag gewoon thuis was, hij heeft nog frietjes staan bakken. En hij kan de dingen goed uit elkaar houden. Als Holland Festivaldirecteur streeft hij bijvoorbeeld ernaar het aantal vrijkaarten zo klein mogelijk te houden, en daarnaast spoort hij als artistiek leider van het Zuidelijk Toneel zijn pr-man aan zoveel mogelijk vrijkaarten van het Holland Festival los te peuteren. "Wie zaken niet kan scheiden, moet geen leiding geven. Macht interesseert me niet, ik ben alleen geïnteresseerd in artistiek interessante projecten. Wie mij kent, weet dat ik juist altijd op zoek ben naar samenwerking, naar de 'know how' van anderen." (Parool, 31/3/00)


  • Onder Ivo van Hove zal er tamelijk veel veranderen bij Toneelgroep Amsterdam. Dit blijkt uit uitspraken van Van Hove vooruitlopend op de officiële presentatie van zijn plannen op 15 maart. De uitvalbasis van het gezelschap wordt de Stadsschouwburg; er wordt minder gereisd, de Toneelfabriek verdwijnt en in het Transformatorhuis komt slechts één voorstelling per jaar.
    Gijs de Lange vertrekt bij het gezelschap, en Titus Muizelaar stopt met regisseren. Van Hove vindt dat zij meer affiniteit hebben met de kleine zaal. Van Hove en Gerardjan Rijnders worden de enige twee vaste regisseurs van het gezelschap. Muizelaar blijft aan als acteur en om de "communicatie met het tableau-de-la-troupe" te coördineren. Verder vertrekken vaste vormgever Paul Gallis en dramaturge Janine Brogt (gedeeltelijk). Zakelijk leider Gerrit Korthals Altes gaat met pensioen. Er komt geen nieuwe zakelijk leider; Ivo wil beide taken zelf vervullen met zijn rechterhand Hans Dowit. Van Het Zuidelijk Toneel neemt Van Hove vormgever en partner Jan Versweyveld en acteurs Steven van Watermeulen en Gunilla Verbeke mee. Chris Nietveld blijft in Eindhoven. De vaste spelersgroep moet worden vergroot van 20 naar 25 acteurs. Voor al deze plannen vraagt Ivo 12 miljoen gulden subsidie per jaar; anderhalf miljoen meer dan TGA nu krijgt.
    Van Hove wil twee regies per jaar doen. In het eerste jaar 'Massacre in Paris' van Christopher Marlowe en een bewerking van 'Mean Streets' van Martin Scorcese. Rijnders doet in dat jaar 'Macbeth' van Shakespeare met Pierre Bokma en Marieke Heebink in de hoofdrollen. Van Hove zoekt daarnaast samenwerking met Mirjam Koen (Onafhankelijk Toneel), Pierre Audi (De Nederlandse Opera) en Dood Paard (NRC, 2/3/00)

  • "Passende regisseurs bij passende produkties", stelt Erwin van Lambaart, directeur van Joop van den Ende theaterproducties, in zijn reactie op het aantrekken van Ivo van Hove als regisseur voor de musical 'Rent'. Het wordt hoog tijd dat de kunstmatige kloof tussen het commerciële en het gesubsidieerde theater verdwijnt. "Ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren en een kruisbestuiving juich ik dan ook zeer toe." Dat het hier voorlopig eenrichtingsverkeer betreft, geeft Lambaarts toe. "Maar ik weet zeker dat het kunsttoneel ook veel van ons zou kunnen leren." (Volkskrant, 11/1/00)

  • Ivo gaat commercieel! Onze dubbeldirecteur, regisseur en sinds kort ook acteur gaat aan de slag voor Joop. Hij zal de musical 'Rent' gaan regisseren, met - wie weet - Antonie Kamerling in de hoofdrol. Van den Ende is al enige tijd op zoek naar een regisseur uit het gesubsidieerde circuit; al eerder had hij contact met Theu Boermans en Dirk Tanghe. De eerste contacten tussen Van Hove en Van den Ende ontstonden al twee jaar geleden toen er plannen waren om de Amerikaanse versie van 'Rent' in het Holland Festival op te nemen. Dit ging niet door. De Nederlandse versie moet in oktober dit jaar in première gaan. De musical wordt getypeerd als de nineties versie van 'Hair', met in de hoofdrollen ondermeer een lesbisch stel, een travestiet en een rockster. (Volkskrant, 10/1/00)

  • De eensgezindheid van het Holland Festival en Toneelgroep Amsterdam lijkt af te brokkelen. Eerder deze week nog schreven beide instellingen een gezamenlijke brief aan de staatsecretaris van cultuur dat ze het erover eens waren dat Ivo van Hove vanaf 2001 artistiek leider van zowel het Holland Festival als TGA kan zijn. Nu blijkt dat dit slechts een bevestiging was van een principebesluit dat beide partijen in juni namen. TGA denkt dat Van Hove 11 maanden per jaar full-time voor het gezelschap beschikbaar is en alleen in juni geheel beschikbaar moet zijn voor het festival. Volgens Holland Festival bestuursvoorzitter H.D. Tjeenk Willink is daar geen sprake van: "Tijdens het festival hoeft Van Hove alleen maar aanwezig te zijn, het werk gebeurd in de maanden ervoor. Zijn functie houdt meer in dan allleen adviseur of programmeur." Staatssecretaris Rick van der Ploeg vindt de brief van beide instellingen niet genoeg en wil duidelijkheid. Te meer omdat hij niet zonder meer instemt met het principebesluit van het festival. Pas in maart of april 2000 beslist het festivalbestuur definitief over de verlenging van Ivo's contract. (NRC, 23/12/99)

  • Ivo van Hove blijft Neêrlands drukste dubbeldirecteur. Zijn contract bij het Holland Festival dat in 2000 afloopt, wordt verlengd tot 2004. Hij zal deze functie van artistiek leider van het festival vanaf 2001 combineren met het artistiek leiderschap van Toneelgroep Amsterdam. De besturen van zowel het Holland Festival als dat van TGA hebben in een gezamenlijke brief aan Rick van der Ploeg laten weten dat zij geen bezwaar hebben tegen van Hove's dubbelfunctie. De combinatie van werkzaamheden wordt zelfs als voordeel gezien, zo stelt de voorzitter van het bestuur van TGA James Leyer, "het is een vorm van samenwerking tussen TGA en het Festival." (Volkskrant, 21/12/99)

  • In Oporto in Portugal heeft Ivo van Hove zijn debuut als acteur gemaakt. Dit gebeurde nadat acteur Stefan van der Watermeulen wegens familieomstandigheden naar huis moest afreizen. Het uit nood geboren debuut vond plaats op het Ponti Festival, waar Het Zuidelijk Toneel te gast is met de voorstelling 'India Song'. Actrice Chris Nietvelt merkte op dat Van Hove nu wellicht rijp was voor de voorpagina van de Volkskrant, omdat de artistiek leider halfnaakt op het podium had gelegen. (Volkskrant, 20/12/99)

  • In New York is 'A streetcar named desire' in de regie van Ivo van Hove in première gegaan. Het is een getrouwe remake van de voorstelling die hij in 1995 bij Het Zuidelijk Toneel heeft gemaakt. Ook de badkuip, die in de Nederlandse voorstelling zo'n prominente rol speelde is weer van de partij. Dit bracht Ben Brantley, de gevreesde criticus van de New York Times, ertoe de voorstelling om te dopen tot 'A bathtub named desire'. Hij vond het maar niks, "een rammelende deconstructie", de productie "gaat alleen maar over uitkleden". Jim Nicola, de artistiek leider van de New York Theatre Workshop is erg boos: "Mensen als Bradley verzieken het klimaat en blokkeren elke vernieuwing. Dit soort negatieve kritiek is de reden dat makers als Peter Sellars en Robert Wilson het land ontvluchten en liever in Europa werken." Nicola mag zichzelf binnenkort ook in dit rijtje scharen. De New York Theatre Workshop gaat een co-produktie doen met Het Zuidelijk Toneel voor het Holland Festival 2000. (Volkskrant, 15/9/99)

  • Ivo van Hove is nóg belangrijker geworden. Madonna heeft via haar agentschap laten weten de rol van Blanche Dubois te willen spelen in Van Hove's 'A streetcar named desire'. Van Hove, die deze voorstelling bij de New York Theatre Workshop regisseert, heeft haar verzoek echter beleefd afgeslagen. De voorstelling gaat op 12 september in New York in première. (Parool, 7/9/99)

    meer over: Broadway


  • 'India Song' is in Edinburgh nogal gemengd ontvangen. The Herald gaf regisseur Ivo van Hove een Archangel Award, de prijs voor de beste voorstelling van de week. De Financial Times echter vond het echter "zo saai dat het moeilijk is je gedachten bij het stuk te houden, laat staan dat je er, eenmaal buiten, nog een herinnering aan kunt oproepen." De voorstelling wordt door publiek en pers ervaren als zeer avantgardistisch. "Mensen vinden het zeer vreemd om op het toneel te zitten", aldus woordvoerder Max van Engen van Het Zuidelijk Toneel die het wijt het aan het "conservatieve theaterklimaat". Ivo kan z'n prijsje niet zelf op komen halen; hij zit inmiddels in New York (Volkskrant, 3/9/99)

  • Ivo van Hove doet opnieuw een gastregie bij de New York Theatre Workshop. De voorstelling 'A streetcar named desire' van Tenessee Williams gaat op 12 september in première. De voorstelling is een bewerking van de voorstelling naar hetzelfde stuk van Het Zuidelijk Toneel uit 1996. Jan Versweyvelt en Harry de Wit werken ook mee aan de Amerikaanse voorstelling. Van Hove maakte twee jaar geleden al 'More stately mansions' bij de Theatre Workshop, een remake van 'Rijkemanshuis'. Op het Holland Festival 2000 staat een coproductie van Het Zuidelijk Toneel en de New York Theatre Workshop op het programma. (Volkskrant, 23/8/99)

    meer over: Broadway


  • Theatergroep Hollandia en Het Zuidelijk Toneel werken aan een fusie. Er is overeenstemming tussen de verschillende besturen, maar de onderhandelingen liggen stil vanwege de zomerstop. Na de zomer worden de medewerkers ingelicht en Het Zuidelijk Toneel verwacht pas eind augustus de opvolger(s) van Ivo van Hove bekend te maken. Hoewel beide gezelschappen nog geen officiële mededelingen kunnen doen, kon woordvoerder Max van Engen van Het Zuidelijk Toneel niet ontkennen dat Johan Simons de belangrijkste kandidaat is voor de functie van artistiek leider. Het ministerie van OC&W zou informeel op de hoogte gesteld zijn van de plannen. (Eindhovens Dagblad, 7/7/99)

  • Hoewel er met veel gejuich is gereageerd op de benoeming van Ivo van Hove tot artistiek leider van TGA, is er in de bestuurs- en directiekamers van dat gezelschap flink geruzied. Met name Theu Boermans is lange tijd een serieuze kandidaat geweest voor het leiderschap van TGA en op termijn ook van de Stadsschouwburg. Boermans' huidige gezelschap, de Trust, had dan moeten fuseren met TGA. In Eindhoven beginnen de problemen nu pas. Het Zuidelijk Toneel moet deze herfst een beleidsplan opstellen voor het volgende Kunstenplan, dat geldt voor de periode 2001 - 2005, en daarvoor is een artistiek leider onontbeerlijk. De naam van Johan Simons wordt het meest genoemd, maar tegen zijn benoeming pleit dat die op het punt staat met Paul Koek en hun gezelschap Hollandia te gaan verhuizen, waarschijnlijk naar Rotterdam. Een andere mogelijkheid is wellicht Lucas Vandervost van De Tijd. In Arnhem speelt een vergelijkbaar probleem: Leonard Frank verlaat het Theater van het Oosten, dat ingrijpend moet veranderen. Hein Janssen tipt voor deze functie Jos Thie (Oerol, Tryater), maar ook Titus Muizelaar, Gijs de Lange en Johan Doesburg dienen in de gaten gehouden te worden. (Volkskrant, 25/6/99)

  • Het Holland Festival wil Ivo van Hove graag houden als leider houden. Van Hove had zich in eerste instantie voor drie jaar aan het festival verbonden, maar de organisatie wil ook na 2000 verder met Van Hove. Zijn overstap naar Amsterdam wordt door het festival juist als voordeel gezien. "Dan zit hij hier tien meter vandaan", aldus een woordvoerder. Van Hove heeft tot nu toe ruim 40.000 bezoekers naar het festival weten te trekken en dat is zeer veel. (Volkskrant, 17/6/99)
    zie ook: Ivo naar TGA

    meer over: Holland Festival


  • Ivo van Hove wordt in 2001 de nieuwe artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Hij verlaat het Zuidelijk Toneel, het ensemble dat hij tien jaar geleden heeft opgericht. Van Hove: "Bij Het Zuidelijk Toneel wilden enkele acteurs toch al iets anders doen. Bij Toneelgroep Amsterdam gaan enkele acteurs met pensioen. Ik sluit dus niet uit dat ik ook mensen meeneem. Er is van beide kanten ruimte." Gerardjan Rijnders en Titus Muizelaar, de huidige artistiek leiders van Toneelgroep Amsterdam, leggen bij de start van het volgende Kunstenplan hun functies neer, al blijven ze wel als acteurs en regisseurs aan TGA verbonden. "Als je je met een gezelschap wil profileren, en dat wil ik met Toneelgroep Amsterdam, kun je niet buiten de grote-zaalvoorstellingen van Rijnders. Ik wilde dus zeker weten dat hij als regisseur aan het gezelschap verbonden zou blijven", aldus Van Hove. Bestuursvoorzitter Tjeenk Willink van het Holland Festival ziet vooralsnog geen problemen in de combinatie van Van Hove's directeurschap van het Holland Festival en zijn toekomstig artistiek leiderschap van TGA. "Sommigen zullen de combinatie slecht vinden, anderen juist fantastisch", aldus Van Hove, "Ik denk nooit in termen van macht en invloed. Ik denk uitsluitend in termen van artistieke projecten." (Parool, 12/6/99)

  • "Allochtonen willen geen specifiek allochtonen-theater", aldus Ivo van Hove. Het door hem geleide Holland Festival doet veel om de moeilijk bereikbare groepen jongeren en allochtonen aan te spreken. Cross-over en diversiteit zijn volgens de festivaldirecteur de voornaamste lijnen in de programmering van zijn tweede Holland Festival: "Daarmee wil ik een nieuw publiek aantrekken. Vorig jaar heeft men dat geïnterpreteerd als zou ik het oude, traditionele festivalpubliek van mij willen vervreemden. Niets is minder waar. Ik programmeer ook zaken waarin ze zich herkennen." Het overschrijden van genres leeft onder kunstenaars volgens Van Hove: "Het is niet zo dat de festivaldirecteur een thema oplegt. Maar in gesprekken met kunstenaars blijkt mij telkens weer dat zij zichzelf die vragen stellen. Zál er in de komende eeuw nog opera zijn, zijn er dan nog symfonieorkesten? Of verdwijnen de bestaande genres?" Het Holland Festival neemt het zekere voor het onzekere en heeft alvast het Amsterdam Roots Festival gered, door het te adopteren nadat hoofdsponsor Philips er genoeg van had. Ook zoekt het festival nu contact met het ITS. De artiesten uit het eerste zullen workshops geven voor de tweede, is het idee. Het Holland Festival kost dit jaar 6, 5 miljoen gulden, waarvan minder dan de helft bestaat uit subsidie. (Parool, Telegraaf & AD, 4/5/99)

    meer over: Holland Festival


  • Onder de titel 'Het gaat goed met het toneel' zetten Gerardjan Rijnders, Ivo van Hove, Guy Cassiers en Erwin Jans van het Ro Theater in een ingezonden artikel in de Volkskrant,kritische kanttekeningen bij het pamflet van de VNT. Zij keren zich tegen "de negatieve retoriek en grove veralgemeniseringen" in het pamflet en stellen dat de kunstenaar vooral gebaat is bij "autonomie, afstand en onafhankelijkheid". Ook zien zij gevaren in de economisering van de sector: "Een theatervoorstelling is meer dan een produkt, de toeshouwer meer dan een consument en het toneel meer dan een bedrijf." De schrijvers pleiten voor een beleid dat "de geschikte bedding graaft" voor de ideeën en initiatieven van de kunstenaars. "De ontvankelijkheid die de kunstenaar kenmerkt, verwachten we ook van de beleidsmakers." (Volkskrant, 20/4/99)

  • In een eerste reactie op de plannen die staatssecretaris Van der Ploeg tijdens een bijeenkomst op het TIN lanceerde, noemen verschillende theatermakers hem nog steeds "te vaag". Gerrit Korthals Altes, zakelijk leider van TGA: "Iedereen wil dat er meer publiek komt. Dat is zo'n open deur." Ivo van Hove van Het Zuidelijk Toneel: "Het is vooral oude wijn in nieuwe zakken." Geert ter Steeg, de kersverse zakelijk leider van het Ro Theater: "Ik vind zijn analyse van de vergrijzing veel te generalistisch. Sommige voorstellingen zijn meer geschikt voor ouderen en andere meer voor jongeren." Overigens wordt Van der Ploeg geprezen voor het aanzwengelen van de discussie. (NRC, 17/3/99)

  • Jeugdtheatergezelschappen Maccus en Huis aan de Amstel verzorgen op 5 juni de openingsvoorstelling van het Holland Festival. Ze spelen dan de opera 'King Arthur' van Henry Purcell, uitgevoerd door het Combattimento Consort Amsterdam. Naast deze familievoorstelling heeft artistiek leider Ivo van Hove nog een aantal andere voorstellingen op 5 juni gepland. (Parool, 16/2/99)


  • Volgens ingewijden zal er in Amsterdam een nieuw theater komen tussen de Stadsschouwburg en de Melkweg, dat bespeeld zal worden door TGA. Dit is de voornaamste conclusie van het rapport dat topambtenaar George Lawson schrijft in opdracht van het ministerie van OC&W, dat binnen enkele weken wordt verwacht. Zowel TGA als de gemeente Amsterdam staan positief tegenover het plan, zodat de voornaamste vraag blijft wat het advies van Lawson zal zijn over het bestuur van deze zaal. Moet de Stadsschouwburg een eigen directeur houden of moeten de twee zalen en het gezelschap geleid worden door één persoon (een intendant)? Vanzelfsprekend circuleert er al een lijstje namen voor de verschillende functies en visies op hoe het nou moet met de Stadsschouwburg zijn er ook genoeg. Genoemd zijn Theu Boermans ("Het zou goed zijn als er nieuwe gezichten komen. Ikzelf? Dat is niet aan de orde."), ex-Rotterdamse Schouwburgdirecteur Carel Alons ("Wat wij probeerden in Rotterdam had eigenlijk in Amsterdam gemoeten."), George Lawson zelf en vooral Ivo van Hove, al dan niet samen met de zakelijk leider van het Holland Festival Jacques van Veen. Die zouden in ieder geval de broodnodige sfeer weer kunnen terugbrengen in de Stadsschouwburg, want sinds het vertrek van Cox Habbema, bijna drie jaar geleden, was het er niet meer zo gezellig als tijdens het laatste Holland Festival. (Volkskrant, 12/2/99)

  • Met 'Lulu' van Alban Berg heeft Ivo ten Hove zijn debuut als operaregisseur gemaakt bij de Vlaamse Opera in Antwerpen. Van Hove heeft opera ontdekt van de televisie; "Ik ben daarvoor: opera live op televisie, net zoals een voetbalwedstrijd." (Volkskrant, 27/1/99)


  • Omdat Het Zuidelijk Toneel in 1997 een tekort had van7,5 ton (ruim 10 procent van de begroting), gaat het ministerie van OC&W een onderzoek instellen naar het financieel beheer van de toneelgroep. Dit onderzoek komt kort nadat twee administrateurs het gezelschap in november van financieel wanbeheer betichtten. Zo zou zakelijk en artistiek leider Ivo van Hove ten onrechte hebben bijverdiend. Volgens het ministerie staat het onderzoek "in principe" los van de brandbrief van de twee, inmiddels ontslagen, medewerkers. Penningmeester De Koning van Het Zuidelijk Toneel wijt het tekort aan het feit dat het gezelschap vierjarige subsidie krijgt; pas aan het eind van een zo'n periode wordt de totaalbalans opgemaakt. De Koning zegt dat het tekort over 1997 inmiddels alweer voor een groot deel is ingelopen. (Volkskrant & AD, 9/1/99)


  • In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Rick van der Ploeg dat hij de 25 miljoen gulden extra wil gebruiken om "de vergrijzing" in de culturele sector aan te pakken. Dit wil hij onder andere doen door veel geld te geven aan jonge kunstenaars, nieuwe media en educatie. Daarnaast zoekt hij verjonging in zijn adviesorganen, zoals de Raad voor Cultuur. "Op ieder deelgebied krijg je nu het oordeel van mensen die al twintig, dertig jaar meelopen. Ik zou willen dat er ook eens wat jongeren of mensen uit de hoek van de minderheden in zouden komen, zodat je de verstening van zo'n raad doorbreekt", aldus de staatssecretaris. Hij oppert het idee van enkele intendanten, "jonge, eigentijdse mensen met visie", die een gedeelte van het budget naar eigen inzicht kunnen verdelen. Hij noemt als voorbeelden voor deze functie Ivo van Hove en Emile Fallaux. (Parool, 5/11/98)

  • In een ingezonden brief hekelt schrijver Herman Stevens de ideeën van Rick van der Ploeg. Hij stelt dat cultureel ondernemerschap al 15 jaar gemeengoed is en dat zijn hang naar verjonging van het publiek onzinnig, omdat de statistiek laat zien dat de instapleeftijd al tijden zo rond de dertig ligt. Dus geen mosselen met een sausje, zoals Ivo van Hove tijdens het Holland Festival orakelde. "Het publiek wil the genuine article. Geen sandwichformules van in de artistieke sector verdwaalde vormingswerkers. (...) De jaren zeventig komen nooit meer terug. (Parool, 19/9/98)

  • De twee voorstellingen 'Caligula' en 'More Stately Mansions' van Ivo van Hove zijn te zien op het Festival van Edinburgh. De Amerikaanse versie van 'Rijkemanshuis' viel beter in de smaak dan Theaterfestival-winnaar 'Caligula'. De Schotse pers vond de voorstelling "slepend" en "zelfgenoegzaam". The Herald vond 'More Stately Mansions' "a brilliant performance", The Scotsman zocht het in termen als "weird", "radical" en "fascinating". (Parool, 4/9/98)


  • Ivo van Hove zou het een goed idee vinden als het Holland Festival een eigen Fringe festival zou krijgen, zoals ieder jaar gebeurd in Edinburgh. De directeur van het Holland Festival zei dit naar aanleiding van zijn bezoek aan Edinburgh, waar zijn voorstelling 'Caligula' te zien is in het hoofdfestival. Op de alternatieve tegenhanger van het pretentieuze festival, het Fringe Festival, staat de Parade met groot succes. (Telegraaf, 2/9/98)

  • Het Holland Festival heeft in totaal zo'n 48.000 bezoekers getrokken. De zaalbezetting was gemiddeld 79 procent. De Wooster Group was uitverkocht, 't Barre Land moest extra voorstellingen inlassen. De tap-voorstelling van Savion Glover speelde voor halfvolle zalen. Het aantal bezoekers was veel lager dan vorig jaar. Dit komt vooral door de gehalveerde festivalperiode en het afgenomen aantal voorstellingen. Directeur Ivo van Hove zegt dat de doelstelling van het festival, verjonging en verbreding van het publiek, geslaagd is. Het NIPO moet deze conclusie nog bevestigen. Volgend jaar biedt het programma veel muziektheater. Toneelgroep Amsterdam doet een coproduktie met de Wooster Group, Reinbert de Leeuw en Peter Sellars maken de voorstelling 'Biblical Pieces' in Carré. (AD, 29/6/98)

  • Het Holland Festival heeft haar programma bekend gemaakt. Onder de nieuwe artistieke leiding van Ivo van Hove zijn er een aantal nieuwe elementen in de programmering doorgedrongen, zoals een tapdance-avond in Carré (een coproductie met Joop van den Ende), een concert van de Heideroosjes en Rowwen Hèze en een hommage aan Joni Mitchell door o.a. Astrid Seriese en het Mondriaan Kwartet. Zakelijk leider Jacques van Veen wil meer subsidie (1,3 miljoen gulden) om de programmering voor de komende jaren veilig. (Parool, 3/4/98)


praat mee

schrijf een mini