oude meuk

Onderwerp

Rotterdam (61 nieuwsberichten)

  • Carel Alons vertrekt op 1 mei 2007 als directeur van het Ro Theater. "Ik was aangesteld om de overgang naar de nieuwe artistieke leiding te begeleiden na het vertrek van Guy Cassiers en nu dat is gelukt, zit mijn taak erop." Sinds augustus dit jaar is Alize Zandwijk de artistiek leider van het Rotterdamse gezelschap. Alons (56) gaat met vervroegd pensioen en verhuist naar Italië.
    Naast zijn werkzaamheden bij het Ro zal hij voor die tijd nog twee klussen moeten afronden. De eerste is daarvan is het rapport van de naar hem genoemde Commissie Alons over de herstructurering van de fondsen, dat vorige week werd gepresenteerd. Daarnaast is er nog een andere Commissie Alons, die onderzoek doet naar het opzetten van regionale toneelvoorziening in Utrecht. (Redactie, 8/12/06)

  • Regisseur Alize Zandwijk wordt per 1 augustus de artistiek leider van het Ro Theater. Zandwijk is al sinds 1998 aan het gezelschap verbonden als regisseur. Bram de Ronde, nu hoofd productie, wordt zakelijk leider. Zandwijk (1961) volgt Guy Cassiers, die naar Antwerpen vertrekt. Carel Alons, nu intendant, blijft directeur van het gezelschap en zit met Zandwijk, regisseur Pieter Kramer en de dramaturgen Liet Lenshoek en Tobias Kokkelmans in de artistieke raad. Het gezelschap zal zich onder leiding van Zandwijk richten op verankering van het gezelschap in de stad Rotterdam, samenwerking met internationale partners, werken met jonge regisseurs en de uitbreiding van het ensemble. Zij wordt hiermee de enige vrouwelijke artistiek leider van een Nederlands groot gezelschap. (Redactie, 22/5/06)


  • Choreograaf William Forsythe gaat samenwerken met de Rotterdamse Dansacademie om zijn choreografieën om te zetten tot een soort lesmethode. (Volkskrant, 8/10/03)

  • De stichting Kunst=Zinnig maakt in metrostation Wilhelminaplein met acht Rotterdamse daklozen een voorstelling over hun leven. Scènes in 'Under Cover' zijn gebaseerd op interviews en hebben dan ook namen als 'Biertje, biertje'. Behalve een mooie voorstelling moet er een ander beeld neergezet worden van daklozen en moet het de spelers structuur en zelfvertrouwen geven. Na Rotterdam trekt de productie het land in. (Volkskrant, 7/9/03)

    meer over: theatertherapie


  • Theo Ruyter, directeur van Lantaren/Venster, is door het bestuur ontslagen. Lantaren/Venster had een begrotingstekort van een ton, adjunct directeur Berend Dikkers probeert dat sinds maart weg te werken. Het reorganisatieplan, de cultuuromslag en de bezuinigingen vragen om een nieuw leiderschap, aldus het bestuur dat inmiddels een interim heeft aangesteld. Wie is nog niet bekend. (Volkskrant, 3/9/03)


  • De ondernemingsraad van het Rotterdamse theater en filmhuis Lantaren/Venster heeft het vertrouwen opgezegd in de directie. Volgens de or ontbreekt het directeur Theo Ruyter aan visie. Er heerst al langer onvrede bij het theater. "Er is een vervelende werksfeer ontstaan door de hele organisatie heen", aldus or-lid Arthur Vriens. (ANP, 13/8/03)


  • Guy Cassiers zal vanaf juni 2006 Het Toneelhuis in Antwerpen gaan leiden. Hij wordt daar de opvolger van Luk Perceval, die naar Duitsland vertrekt. De artistiek leider van het Ro Theater is geboren Antwerpenaar en liet in de sollicitatieprocedure Johan Simons en Ivo van Hove achter zich. Cassiers wil in Rotterdam wel zijn contract uitzitten. Omdat Perceval al in juni 2005 vertrekt, zal acteur/regisseur Josse De Pauw Het Toneelhuis een jaar leiden.
    In Vlaamse krant De Morgen klaagde Cassiers vorige week nog bitter over de nieuwe situatie in Rotterdam: "De Antwerpse situatie verbleekt gewoon bij wat we hier te horen krijgen. Sinds Leefbaar Rotterdam hier mee in het beleid zit, is de situatie gewoon verschrikkelijk geworden." Het Toneelhuis en het Ro Theater willen overigens nauwer gaan samenwerken. (ANP, 11/3/03)

  • Coen Moulijn, de legendarische linksbuiten van Feyenoord wordt vertoneeld. Volgens directeur Jan Zoet van de Rotterdamse Schouwburg zijn de plannen nog in een zeer pril stadium. Jan Schuurman Hess heeft een kleine synopsis geschreven. Het zal gaan over de succesvolle voetballer en zijn moeilijke privé-leven. Moulijn, die een kledingzaak had, werd geplaagd door hartproblemen. Ook moest hij een nier afstaan aan zijn zoon. Daar zit natuurlijk drama in. Men denkt aan Wilfried de Jong voor de hoofdrol. (ANP, 22/1/03)

    meer over: voetbal


  • Het Ro Theater is tevreden over de actie 'Verbeelding heeft geen prijs'. De voorstelling 'Lava Lounge', die gratis te bezoeken was, trok meer en jonger publiek dan gebruikelijk voor het Ro. Ook de inleidingen en nabesprekingen werden goed bezocht. Tijdens de actie, bedoeld als bijdrage aan de discussie over de vermeende ontoegankelijkheid en kostbaarheid van de kunst in Rotterdam, werd het publiek naar hun mening gevraagd: 3 procent van de bezoekers vindt dat kunst te veel subside krijgt. 83 procent onderschrijft de stelling dat kunst een stad aantrekkelijker maakt. (NRC, 3/12/02)

  • Het oude Luxor theater in Rotterdam blijft open. "Het theater trekt gemiddeld 700 bezoekers per avond en versterkt de levendigheid op en rond de Kruiskade. Een geblindeerde gevel zal niet bijdragen aan het gevoel van veiligheid van passanten. Daarom hebben we besloten de programmering voorlopig voort te zetten" aldus burgemeester en wethouders. Het theater blijft in ieder geval de rest van dit seizoen open. Volgens eerdere plannen zou het oude Luxor aan de Kruiskade begin 2003 gesloopt worden om plaats te maken voor een nieuw middelgroot theater. Die plannen gaan voorlopig de ijskast in. (ANP, 7/11/02)

    meer over: theatertherapie


  • Het Ro Theater stunt. Alle dertien voorstellingen van 'Lava Lounge' zijn gratis toegankelijk. Artistiek leider Guy Cassiers reageert hiermee op de politieke discussie rond kunst in Rotterdam. Onder het motto 'De verbeelding heeft geen prijs' wil hij een artistieke discussie aanzwengelen in plaats van de commerciële die tot nu toe is gevoerd. (VNG, 23/10/02)

  • Rotterdam wil in 2005 een operafestival en wat doen aan de zomerstop in theater en muziekzalen. Het nieuwe operafestival is bedoelt voor de midden- en hogere inkomensgroepen die dan "deze kunstvorm in de aantrekkelijke vestingsplaats Rotterdam kunnen vinden." De operaproducerende gezelschappen werkten al samen op het gebied van marketing, het gaat om de Rotterdamse Schouwburg, het Nieuwe Luxor Theater, De Doelen, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Gergiev Festival, Onafhankelijk Toneel, het Ro Theater en Rotterdam Festivals. De ambitie is om een festival van nationale en liefst internationale betekenis op te zetten. Verder moet er in de zomer doorgeprogrammeerd worden voor de thuisblijvers en de toeristen, mogelijk met wat populairder repertoire dan in de rest van het seizoen. Het college kwam op dit idee nadat de de voorstelling 'City' van Mini en Maxi met veel succes in de zomer langer doorspeelde. (NRC, 8/10/02)

    meer over: Mini & Maxi, opera


  • Na een hoop onrust lijkt het allemaal wel mee te vallen, daar in Rotterdam. Kunst en cultuur heeft volgend jaar 1,2 procent minder te besteden en dit percentage loopt op tot 5 procent in 2006. Dat is ongeveer evenredig met bezuinigigingen op andere gemeentelijke portefeuilles. Eerder had men uit het stadhuis geluiden vernomen over forse bezuinigingen. Ook hadden raadsleden van Leefbaar Rotterdam kenbaar gemaakt dat ze de uitgaven voor kunst en cultuur te hoog vonden. Naar aanleiding daarvan hadden vier belangrijke zakenlieden uit de stad (tevens bestuursleden van de grote Rotterdamse kunstinstellingen) via een brief hun ongerustheid uitgesproken. Ook staatssecretaris Cees van Leeuwen had zich kritisch uitgelaten over de bezuinigingen. Het is nog niet duidelijk op welke subsidies gaat worden bezuinigd, over anderhalve week wordt de begroting gepresenteerd. (NRC, 27/9/02)


  • De Franse kunstenares Niki de Saint Phalle is na een langdurige ziekte op 71-jarige leeftijd overleden in de Amerikaanse stad San Diego. De in Parijs geboren De Saint Phalle was vooral bekend door haar reusachtige Nana-beelden. Ooit zou in Rotterdam een dertig meter hoge Nana komen met een theaterzaal in haar baarmoeder. Het project is destijds om verschillende redenen afgeblazen. (ANP, 22/5/02)

    meer over: overleden, Parijs


  • Rotterdam Culturele Hoofdstad van Europa krijgt in 2005 waarschijnlijk een vervolg, korter en kleiner van opzet, maar opnieuw met de nadruk op het multiculturele karakter van de stad. De Rotterdamse raad beslist volgende week over het voorstel daartoe, dat is gebaseerd op een plan van Bert van Meggelen, de intendant van Rotterdam Culturele Hoofdstad. Het voorstel sluit aan bij de opvatting van lokale beleidsmakers en medewerkers van Rotterdam Culturele Hoofdstad dat de expertise die vorig jaar is opgedaan, niet verloren mag gaan. (NRC, 20/2/02)

  • Rotterdam 2001 krijgt een cadeautje van Joop van den Ende Theaterproducties. Het gaat om een musicaloptreden op het Schouwburgplein 3 augustus met artiesten als Simone Kleinsma, Danny de Munk en Henk Poort. De voorstelling is een gratis voorproefje van de show 'Musicals in Concert', met hoogtepunten uit Van den Ende-musicals van de afgelopen tien jaar. (NRC, 26/7/01)

  • De evenementen van Rotterdam 2001 hebben de afgelopen zes maanden ongeveer 1,3 miljoen bezoekers getrokken. Dat blijkt uit cijfers die de organisatie van Rotterdam Culturele Hoofdstad van Europa dinsdag presenteerde. "Rotterdam 2001 is tot leven gekomen", concludeerde voorzitter Paul Nouwen van de organiserende stichting. "Wij zijn hier meer dan tevreden over. We liggen zeer goed op koers". Rotterdam 2001 mikte aan het begin van het evenement over het hele jaar op minstens 2 miljoen bezoekers. Tot nu toe zijn 280 van de in totaal ruim 330 programmaonderdelen afgerond of nog bezig.
    Wat Rotterdam 2001 de stad aan buitenlands bezoek oplevert, is niet duidelijk omdat er volgens de organisatie nog geen cijfers zijn. Wel zou er sprake zijn van meer congressen (15 procent) en zijn er meer buitenlandse touroperators die Rotterdam in hun reisgidsen opnamen. "De ervaring leert dat ongeveer 80 procent van de bezoekers aan dit soort evenementen uit de stad zelf of de regio komt", zegt zakelijk directeur Han de Bruijne. Uit een enquète blijkt volgens de organisatie dat het evenement ook is gaan leven bij de Rotterdammers zelf: 80 procent weet inmiddels dat Rotterdam 2001 aan de gang is terwijl 40 procent meldt naar een of meer activiteiten te zijn geweest. (ANP, 24/7/01)

  • De Franse operaregisseur Bernard Broca vervangt toneelregisseur Leonard Frank bij de opera 'Rigoletto' die vanaf 6 september bij de Wilhelminapier in Rotterdam zal worden uitgevoerd. Volgens een woordvoerder van het organiserende Companions werd de voorbereidingstijd voor Frank te kort. "Het kostte erg veel tijd om de setting met drie boten binnen ons budget rond te krijgen. Frank was intussen bang dat hij de voorstelling niet meer zou kunnen realiseren zoals hij voor ogen had." In tegenstelling tot Frank is Broca een door de wol geverfde operaregisseur. (Volkskrant, 19/6/01)

    meer over: opera


  • Het oude Luxor-theater aan de Kruiskade in Rotterdam gaat definitief tegen de vlakte. Uit een onderzoek van een ingenieursbureau is gebleken dat het gebouw te veel verouderd is en dat het zelfs na een verbouwing niet meer aan de huidige eisen zou voldoen. Dat blijkt uit een voorstel dat burgemeester en wethouders van Rotterdam aan de gemeenteraad hebben gestuurd. Het college stelt voor een nieuw middelgroot theater aan de Kruiskade te bouwen. Wethouder Kombrink (Kunstzaken) besloot een onderzoek te doen na vragen van raadsleden tijdens de begrotingsbehandeling voor het jaar 2001. De raad en b en w hadden al bepaald dat er een middelgroot theater (zeshonderd à zevenhonderd stoelen) in het centrum moest blijven, na de nieuwbouw van het Luxor op de Kop van Zuid. De locatie van het oude Luxor is ook nog eens de plek waar zo'n nieuw theater het snelst kan worden gerealiseerd. Sloop en nieuwbouw aan de Kruiskade kost een jaar of drie, terwijl het minstens zeven jaar zou duren als het theater op een andere plaats zou moeten komen, zo blijkt uit het voorstel. Het oude Luxor is nog tot het eind van dit jaar open. (ANP, 5/6/01)


  • Met de opening van het Nieuwe Luxor is het Rotterdamse toneelaanbod weer zo goed als op vooroorlogse sterkte. Naast het gloednieuwe theater beschikt de stad over de Rotterdamse Schouwburg, het Zuidplein Theater, Lantaren/Venster en het Oude Luxor, waar Paul de Leeuw tot het einde van dit jaar programmeert. Alleen een middelgrote zaal ontbreekt, maar die moet in 2004 gereed zijn.
    Het gebouw is met zijn 'grootschalig amusement' een geduchte concurrent geworden van andere Randstedelijke theaters. Het Nieuwe Luxor wordt volgens vriend en vijand het Carré van Rotterdam. Volgens directeur Rob Wiegman moet je het echter niet als concurrentie zien, maar: "Ik vind het wel leuk dat wij 1300 eersterangsplaatsen hebben en zij minder", aldus Wiegman. (Volkskrant, 28/4/01)

    meer over: Carré


  • Het Nieuwe Luxor Theater op de Kop van Zuid in Rotterdam gaat bijna open; het boek is er al... Youp van 't Hek overhandigde de eerste twee exemplaren dinsdag in de foyer van het theater aan het duo Mini&Maxi. Het gebouw wordt zaterdag officieel geopend in het bijzijn van koningin Beatrix. De makers van het boek, fotograaf Rob 't Hart en schrijver Frans Happel, hebben er naar eigen zeggen dan ook voor "gevochten" om het werk af te hebben voordat de nieuwe cultuurtempel aan de voet van de Erasmusbrug op de Kop van Zuid de deuren voor het publiek opent. In het boek wordt de bouw van het theater in beeld gebracht vanaf de eerste paal tot en met de eerste volle zaal tijdens een try-out van Mini&Maxi.
    Mini&Maxi wijden het theater de komende maanden in met hun show 'City' die speciaal voor Rotterdam is samengesteld en tachtig keer zal worden opgevoerd. Mini (Karel de Rooij) en Maxi (Peter de Jong) zijn na enkele proefvoorstellingen al vol lof over de schepping van architect Peter Wilson: "Het is een lekkere zaal om in te spelen", aldus de Rooij. Peter de Jong is bijzonder ingenomen met de kleedkamers: "Normaal zit je in de kelder, zowat onder de grond. Hier hebben we grote ramen en een mooi uitzicht. Maar toen ik de architect daar een compliment over maakte, bleek het eigenlijk niet de bedoeling. Hij kon vanwege het grondwater geen kelder maken. Anders waren we daar alsnog beland."
    Het Nieuwe Luxor is het eerste theater dat Peter Wilson ontwierp. "Een theater is een van de moeilijkste gebouwen om te ontwerpen. Je hebt te maken met een lastige logistiek", zegt hij. Voor diegenen die ook eens een ontwerppoging willen wagen, is er het boek over het Nieuwe Luxor. Want volgens schrijver Frans Happel komt de inhoud overeen met "iets van een Teleac-cursus theaterbouwen".
    De opening is op zaterdag 28 april, met de premièrevoorstelling van 'City', en op 5 mei is er een open dag voor het publiek. (ANP, 24/4/01)

  • Jeugdtheater Hofplein uit Rotterdam speelt zaterdag in Papendrecht een musical over het leven van de legendarische Bep van Klaveren, de Rotterdamse bokser die in 1928 Olympisch kampioen werd. 'Danse jochie, danse!', zoals de musical heet, is mede mogelijk gemaakt door Rotterdam 2001 Culturele Hoofdstad van Europa. In september zal daar de officiele première plaatsvinden. Jules Deelder en Louis Lemaire zijn verantwoordelijk voor het script. (ANP, 10/4/01)

  • Rotterdam 2001 is al flink van start, maar het mist nog een gezicht. Bert van Meggelen was tenminste nog iemand die met zijn uiterlijk kunst uitstraalde: warrig halflang haar, baardje, een scheve, licht gekwelde houding. Voorzitter Paul Nouwen straalt voornamelijk zijn vorige werkgever, ANWB, uit. Rotterdam lost dit probleem zo op: er komen vlaggen in de stad en winkeliers krijgen subsidie als zij R2001 parafernalia in hun etalage uitstallen. (Volkskrant, 15/2/01)

  • Bert van Meggelen, intendant van Rotterdam 2001, is weer beter. In november moest hij wegens ziekte de leiding van het programma overdragen, dit betekende in praktijk dat hij tweede viool moest gaan spelen. Hij zal zich nu gaan richten op ondersteuning van programmamakers en hulp bij presentatie en communicatie. Van Meggelen gaat gedeeltelijk voor de gemeente werken en houdt nu ook bij de gemeente kantoor. Het feit dat hij nu fysiek vertrekt uit het R2001-gebouw, zou mede zijn ingegeven door de verstoorde persoonlijke verhoudingen met zakelijk directeur Han de Bruijne. Binnen de organisatie van de culturele hoofdstad rommelt het nog steeds. Wendela Sandberg - hoofd sponsoring - is ontslagen, omdat zij de kant van Van Meggelen had gekozen in diens conflict met de directie. (Volkskrant, 8/2/01)

  • Paul de Leeuw is al vanaf mei vorig jaar geen ambassadeur meer van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. De hele term is namelijk afgeschaft. De organisatie had alleen verzuimd dit voldoende wereldkundig te maken. "Daar hebben we achteraf spijt van", aldus woordvoerder A. van der Pijl van Rotterdam 2001. Van der Pijl's spijt geldt de suggestie van de laatste dagen, dat De Leeuw zou zijn 'afgetreden' als ambassadeur en dat hij daarom ontbrak op het openingsfeest van het culturele festijn. Zijn afwezigheid, en ook die van mede-ambassadeur dirigent Valery Gergiev, ontlokte veel commentaar omdat dat strijdig zou zijn met de functie. "Maar ondertussen blijven De Leeuw en Gergiev, maar ook Loes Luca en Gerrit Komrij zich gewoon inspannen voor Culturele Hoofdstad. Ieder op zijn of haar eigen manier. En daar zijn we heel blij mee", aldus Van der Pijl. (ANP, 1/2/01)

  • Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa is vrijdagavond officieel begonnen in aanwezigheid van koningin Beatrix en president J. Sampaio van Portugal. Rotterdam deelt de titel culturele hoofdstad met collega-havenstad Porto. Volgens Paul Nouwen, voorzitter van Rotterdam 2001, zal Rotterdam zich het komende jaar presenteren als "broedplaats voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kunst, architectuur en multicultuur". "De stad wil laten zien dat alles, waarvan velen denken dat het er niet is, er wèl is", aldus Nouwen in zijn toespraak. Burgemeester Ivo Opstelten van Rotterdam noemde de havens van zijn stad en Porto een "uniek toneel voor de culturele hoofdstad".
    Het programma van Rotterdam 2001 bestaat uit 333 onderdelen. Op 1 januari begon het culturele jaar al officieus met een daklozenmanifestatie in de Laurenskerk. Verder zijn in de stad al diverse projecten te zien zoals Going Dutch waarbij bedrijven een kunstwerk uit hun collectie op hun gevel projecteren. (ANP, 27/1/01)

  • Het programmaboekje van Rotterdam 2001 dreigt een bestseller te worden. Bij de Rotterdamse boekhandel Donner is het op dit moment het best verkochte non-fictie boek; er worden zo'n tachtig exemplaren per week verkocht. Ook in de rest van Nederland loopt de titel goed. (AD, 26/1/01)

  • De Stichting Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001 heeft een tekort van 2 miljoen gulden. Zij heeft wethouder Kombrink en burgemeester Opstelten in een vertrouwelijk gesprek gevraagd of de gemeente hiervoor garant wil staan, zodat de hele programering zeker door kan gaan. De gemeente wil voor als nog 'meedenken' maar wil niet garant staan. CDA, D66 en de SP tonen zich zeer kritisch over de organisatie van het evenement. D66-raadslid Marapin: "Als ik over een jaar een auto wil kopen dan ga ik sparen, maak ik een plan. Maar dan loop ik niet een paar weken van tevoren naar m'n broer om te zeggen: ik heb een probleem." De SP wil weten of de Rotterdammers wel wat hebben aan de programma-onderdelen die nu op de tocht staan. (AD, 27/11/00)

  • Loes Luca heeft sinds vrijdagavond haar eigen foyer. Tijdens de heropening van het Hofpleintheater in Rotterdam werd in het gebouw het Loes Luca-plein onthuld. Als dank voor haar inzet bij het weer in orde maken van het vorig jaar door brand verwoeste theatergebouw, geeft het jeugdtheater de actrice "haar eigen plekje". Anderhalf jaar geleden hield een hevige brand huis in het theater. Van het gebouw bleef maar weinig over. Het gezelschap vond met hulp van de gemeente tijdelijk onderdak in een partycentrum elders in de stad.
    Volwassen acteurs en muzikanten zoals Loes Luca en Harry Jekkers hielpen het jeugdtheatergezelschap met de recette van een aantal van hun optredens. Daarmee konden nieuwe kostuums en decors worden gemaakt. Loes Luca heeft het Hofpleintheater volgens een medewerker de afgelopen maanden wel erg hard geholpen en daarom heeft zij nu haar eigen foyer. In de ruimte hangen allerlei attributen die naar haar verwijzen. De komende maanden worden in het theater verschillende stukken opgevoerd waaronder 'Peter Pan', 'Hans en Grietje' en 'Don Quichot'. (ANP, 25/11/00)

  • Aan de oever van de Oude Maas in Zwijndrecht verrijst in oktober volgend jaar een theater gebouwd uit honderd zeecontainers. Tussen de containerwanden voert muziektheater Hollands Diep zes keer de opera 'Akhnaten' van Philip Glass op. De loods waarin de voorstelling aanvankelijk zou worden gehouden, brandde in juli af en is gesloopt. De bouwers van het containertheater laten de zijde achter het toneel deels open, zodat het uitzicht op Dordrecht en de rivier als decor fungeert. De opera is de bijdrage van de Drechtsteden aan het programma van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. De gemeente Zwijndrecht werkt mee aan de duurdere oplossing en stelt tienduizenden guldens beschikbaar. De architect heeft de gemeente verzekerd dat de geluidsoverlast voor de omgeving kan worden beperkt. (ANP, 13/11/00)

  • Intendant Bert van Meggelen is uit de directie van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001 gestapt. Hij deed dit op eigen verzoek. Van Meggelen, de bedenker van het concept 'Rotterdam is vele steden', blijft als intendant betrokken bij het inhoudelijk programma. (Volkskrant, 9/11/00)

  • De opening van het nieuwe Luxor-theater door Mini & Maxi begint steeds meer vorm te krijgen. De show, die 7,5 miljoen mag kosten, gaat 'City' heten en de heren zijn nu opzoek naar multi-culti-skaters. Er waren maar twintig gegadigden voor de audities. Marco Gerris, bekend theaterskater die de audities begeleidde, verklaart dit lage aantal: "In heel Nederland zijn er vermoedelijk niet meer dan honderd jongeren die op het niveau zitten dat voor onze show nodig is. Bovendien zijn het individualisten die niet snel op het idee komen om zich aan een 14 weken durende show te verbinden. In de voorgesprekken zijn daarom nogal wat kandidaten afgevallen. Ze moeten namelijk wel enigszins gedisciplineerd zijn en dus niet straks bij de eerste zonnestralen van het voorjaar naar het strand in Scheveningen vertrekken." (AD, 26/10/00)

    meer over: audities, Mini & Maxi


  • Paul Nouwen, vroeger topman bij Nationale Nederlanden en de ANWB, is voorzitter van de Stichting Rotterdam 2001 Culturele Hoofdstad van Europa. Hij moet het bedrijfsleven warm maken voor het evenement, en dat is niet makkelijk. Zo kort na Sail en Euro 2000 is de koek een beetje op. Toch gaat het goed: het doel is om 17 miljoen bij elkaar te krijgen, het rijk en de gemeente leggen een zelfde bedrag op tafel. "We zitten nu tegen de 16 miljoen aan, maar bijna alle bedrijven willen wel een tegenprestatie", aldus Nouwen. Het zijn weer de grote namen die het evenement dragen. "Als je het MKB hoort, dragen ze de hele economie in Nederland, maar daar heb ik in in de sponsoring weinig van gemerkt." (AD, 24/10/00)

  • Loes Luca is behalve Parade-paardje tegenwoordig ook Reus. In het kader van de Culturele Hoofdstad zet Rotterdam vanaf oktober elke maand een culturele reus in de schijnwerpers. Reuzen worden een week lang in theater Calypso onderworpen aan interviews, kringgesprekken, mogen hun helden voorstellen en een amusementsavond samenstellen. (AD, 12/10/00)

  • Koningin Beatrix zal toch aanwezig zijn bij de opening van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. In eerste instantie was de opening gepland op 20 januari, vanwege de leuke cijfercombinatie: 20/01/2001. Op deze datum zou Beatrix echter nog op vakantie zijn in Sint Maarten. De openingsplechtigheid is nu verplaatst naar 26 januari. Volgens de organisatie louter omdat de oorspronkelijke locatie de Laurenskerk niet in de smaak viel en De Doelen pas vanaf 26 januari beschikbaar is. Een geluk bij een ongeluk dus. Koningin Beatrix is beschermvrouwe van de stichting Rotterdam Culturele Hoofdstad. Zij zal tijdens de opening samen met alle andere aanwezigen een impressie krijgen van de programmering van Rotterdam 2001. (AD, 11/10/00)

  • Bonheur blijft! Door 1,5 ton extra van Rotterdam en projectsubsidies kan het gezelschap blijven draaien. Wethouder Kombrink van Kunstzaken vindt Bonheur van grote betekenis voor het Rotterdamse kunstklimaat. Fact heeft daarintegen een landelijke uitstraling en krijgt daarom geen extra geld: "Wij gaan niet de gaten in de Rijksbegroting dichten", aldus de wethouder. Rotterdam heeft meer geld voor cultuur dan voorheen; de gemeente krijgt vanaf volgend jaar 11 miljoen extra. Zelf doet het College daar nog eens 4,7 miljoen bij. "Dat doet Amsterdam ons niet na", constateert Kombrink tevreden. Het extra geld komt ten goede aan onder andere het Gergjev festival, de R' Uitmarkt, en het Internationale Productiehuis, een project van de Rotterdamse Schouwburg, V2, Museum Boijmans van Beuningen en het Internationale Filmfestival voor interdisciplinaire projecten. De plannen moeten nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd. (AD, 26/9/00)

    meer over: FACT, subsidies


  • Productiebedrijf Companions stopt vanaf 2002 met het organiseren van mega-opera's in Ahoy. Directeur Peter Kroone gooit na acht jaar de handdoek in de ring. De spektakels in het sportpaleis maakten opera voor een breed publiek toegankelijk en kregen goede kritieken. De bezoekers aantallen bleven echter steken rond de 7000 per voorstelling. Dat is erg veel, maar nog steeds te weinig om winst te maken. Kroone kan, hoewel hij hogere kunst voor een groot publiek brengt, niet rekenen op steun van de overheid. Nu pas geeft de gemeente Rotterdam 250.000 gulden om de plannen tot 2002 af te ronden. Kroone: "Als de beleidsmakers en de overheid nieuwe ontwikkelingen willen bevorderen, zouden ze juist moeten kijken naar wat wij doen. De grenzen tussen het commerciële en gesubsidieerde circuit vervagen. Het gaat om het publiek. Ik vind het kortzichtig hoe overheid in opiniemakers in de cultuursector naar cultuur kijken. Zo van: als het grootschalig is en gebracht wordt door een commercieel bedrijf, kan het nooit goed zijn. Ik denk dat het wél kan, en ik denk ook dat we dat bewezen hebben." (AD, 29/8/00)

    meer over: opera


  • Utrecht wil in 2013 Culturele Hoofdstad van Europa worden. Het is dan 300 geleden dat de Vrede van Utrecht werd gesloten, die een einde maakte aan de Spaanse Successieoorlog. Volgens de regels mag Nederland pas 17 jaar na Rotterdam 2001 weer een nieuwe Culturele Hoofdstad leveren, maar aangezien dat dezelfde regels zijn die stellen dat er per jaar maar één Culturele Hoofdstad mag zijn (het zijn er dit jaar zeven, en volgend jaar twee), verwacht de Utrechtste wethouder voor cultuur weinig problemen. (AD, 29/4/00)

  • Dirk Monsma wordt de nieuwe directeur van de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR). Hij volgt Henk Mali op, die met pensioen gaat. Monsma (52) komt van Kunstweb, de Amsterdamse SKVR. (TM, 0/3/00)


  • Paul de Leeuw wordt ambassadeur van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001 én programmeur, voor dat jaar, van het oude Luxor theater. Het nieuwe Luxor theater, op de Kop van Zuid opent haar deuren voorjaar 2001 met de nieuwe show van Mini & Maxi, maar de betrokkenen vinden het niet gepast om in een culturele hoofdstad een theater te sluiten. Twee voorstellingen staan al vast: 'Art' van Yasmina Reza (eerder in Nederland gespeeld onder de titel 'Kunst'), met naast De Leeuw Edwin de Vries Hans Kesting en de Annie M.G. Schmidt-musical 'Foxtrot', met wederom Paul de Leeuw in de hoofdrol. Daarnaast wil hij cabaretiers uitnodigen, smartlappenzangers en een open podium maken voor mensen die zich artiest wanen. Ook wil hij er het nieuwe televisieprogramma 'Ouwe Jongens' opnemen, dat hij samen met TGA-acteur Hans Kesting gaat presenteren. (Volkskrant & Parool & NRC, 22/2/00)

  • Naar schatting 12.000 mensen hebben een uitvoering van 'La Traviata' live via het internet bekeken. Deze productie werd in het Rotterdamse Ahoy' door het Nederlands Balletorkest en dirigent Ed Spanjaard uitgevoerd. Verslaggever Paul Janssen was niet onder de indruk: "Zo'n 'webcast' mag een leuk speeltje zijn, maar waar het vooralsnog op neer komt, is vier uur luisteren naar een gemankeerde radiouitzending met hier en daar wat plaatjes." (Parool, 24/1/00)

    meer over: internet, opera


  • Op 20 januari 2001 opent Rotterdam Culturele Hoofdstad van Europa 2001 met een groot feest op de Kop van Zuid. Het hele project gaat 51 miljoen gulden kosten. 34 miljoen daarvan worden betaald door de staat en de gemeente, 17 miljoen moeten worden opgebracht door sponsoring door het bedrijfsleven en fondsen. Daarvan is tot nu toe 11 miljoen opgehaald. Het programma van het hele jaar bestaat vooral uit tentoonstellingen, maar er is ook theater: Mini & Maxi openen het nieuwe Luxor theater bij de Erasmusbrug met een reeks voorstellingen van vier maanden. Ook het Ro Theater doet mee. Het gezelschap reist niet, maar maakt voorstellingen in het eigen theater. Artistiek leider Guy Cassiers maakt in januari een voorstelling met het Blindman Kwartet in de Rotterdamse Schouwburg. (AD, 6/1/00)

  • Er komt een opera over Erasmus. Gerrit Komrij schrijft het libretto over de vriendschap tussen de Rotterdamse humanist en de Portugees Damião De Gões. 'Erasmus' wordt een coproductie van de twee culturele hoofdsteden van Europa in 2001, Rotterdam en Porto. De muziek wordt geschreven door de jonge Portugese componist Antonio Chagas Rosa, die in Nederland heeft gestudeerd en in Portugal woont. De artistiek leiders van het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam, Mirjam Koen en Gerrit Timmers, zijn benaderd voor de regie. Half januari wordt hierover beslist. Programmeur Klemens Wannemacher van Rotterdam 2001 zegt over het project: "'Erasmus' wordt een kameropera, gemaakt door een oudere Nederlandse schrijver en een jonge Portugese componist die bovendien in beide landen hebben gewoond. Het is een mooi organisch project". (Volkskrant, 24/12/99)

  • In de Rotterdamse Millinxbuurt wordt de misère van de stedelijke volkshuisvesting getrotseerd en bekritiseerd in de buurtsoap. Regisseur Cees Bavius hanteert grimmige of aandoenlijke verhalen van buurtbewoners als leidraad voor de soap. Buurtbewoners spelen de personages en de soap wordt opgevoerd in een tent, die uitpuilt van de bezoekers. "De buurtsoap is onze spreekbuis en onze uitlaatklep", stelt buurtsoapactrice Masja Parlevliet. Een medebuurtbewoonster vult haar aan: "De soap helpt voor de terugkeer van het Millinxgevoel. Mensen staan weer voor elkaar klaar." (Volkskrant, 21/12/99)

    meer over: theatertherapie


  • Er fietst een cultuurpaus door onze hoofdstad. Niet lang meer, want de Engelsman Trevor Davies heeft haast. In twee weken tijd moet hij een impressie zien te krijgen van de culturele patronen in Amsterdam. Nu al kan hij zeggen dat de stad 'lazy' is geworden en voortborduurt op het verleden. Amsterdam verliest volgens hem terrein aan Rotterdam, dat nu alle ruimte krijgt om een plaats te veroveren in de internationale kunstenwereld. Ook verbaast hij zich over de mensen uit het culturele leven die zich zorgen maken over het multiculturalisme van de stad, terwijl dat volgens Davies juist nieuwe mogelijkheden biedt. Hij is dan ook erg enthousiast over initiatieven als het Five o' clock-project in activiteitencentrum Ganzenhoef en de stijgende populariteit van de Bijlmer bij verschillende toneelgezelschappen. In november presenteert Davies zijn resultaten aan de Amsterdamse gemeenteraad. (Parool, 16/10/99)

    meer over: Amsterdam, Bijlmer


  • Jeugdtheater Hofplein heeft een nieuw onderkomen: het voormalige zalencentrum Monte Carlo aan de Westzeedijk in Rotterdam. Daar wordt inmiddels hard gewerkt aan de kerstproduktie 'Alice in Wonderland'. Het duurt nog minstens een jaar voordat het uitgebrande Hofpleintheater is gerestaureerd. (AD, 2/10/99)

    meer over: jeugdtheater


  • Johan Simons hoopt eind augustus de fusiebesprekingen tussen Hollandia en Het Zuidelijk Toneel af te ronden. De belangrijkste struikelpunten zijn nog het inpassen van de locatieprojecten, het handelsmerk van Hollandia, en het budget. Simons wil graag de budgetten die de twee gezelschappen nu hebben (Hollandia krijgt 2,1 miljoen; HZT 4,8 miljoen) bij elkaar optellen. Simons had overigens graag met Hollandia naar Rotterdam gewild, maar hij had moeite met het feit dat daar al twee groepen zaten (het RO theater en het Onafhankelijk Toneel), waarvan het OT al lang een nieuw theater wil. In Rotterdam is nogal verbaasd gereageerd op de gang van zaken. Een woordvoerder van de Commissie Culturele Zaken van de gemeente zegt dat extra geld voor Hollandia zeker bespreekbaar was. Rotterdam rekende op een verhoging van de rijksbijdrage, waar ook het OT en FACT van zouden profiteren. (Volkskrant, Parool & AD, 11/8/99)

  • Het Rotterdamse college van b&w heeft een uitgangspuntenbrief geschreven voor het stedelijke cultuurplan 2001-2004 onder de titel 'Een stad met veel culturen; een stad met veel cultuur'. Subsidieaanvragers moeten rekening houden met de volgende punten: kunstinstellingen moeten van de gemeente binding zoeken met nieuwe generaties en bevolkingsgroepen; er moet meer aandacht komen voor cultuur in de wijken; het cultureel erfgoed moet open staan voor een zo breed mogelijk publiek. (AD, 29/7/99)

    meer over: subsidies


  • Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam is door brand zwaar beschadigd. De foyer en een gedeelte van het podium brandden uit, de zaal is zwartgeblakerd en het hele gebouw heeft rook- en waterschade. Hoewel de schade verzekerd is, is het nog maar de vraag of het theater op tijd open is voor de traditionele kerstvoorstelling van de jeugdtheaterschool. Uitwijken naar een andere lokatie is ook zeer moeilijk, omdat alle theaters in Rotterdam al lang van te voren zijn volgeboekt. (AD, 22/7/99)


  • Theater van het Oosten zoekt verder naar een artistiek leider, nadat Hollandia niet heeft toegehapt. Herman Hofman, woordvoerder van de sollicitatiecommissie: "Theatergroep Hollandia was naar ons idee een gezelschap dat uitstekend in Arnhem zou hebben gepast. Het had kunnen fuseren met het Theater van het Oosten. We hadden de subsidies bij elkaar kunnen optellen, zodat Hollandia een groot gezelschap zou zijn geworden. Maar vorige week heeft Johan Simons besloten om naar Rotterdam te verhuizen." Er dingen nu vijf partijen naar de baan van artistiek leider, zowel gezelschappen als individuen, waaronder de gezelschappen Growing Up in Public en Het Oranjehotel. De uiteindelijke beslissing ligt bij het bestuur van het Theater van het Oosten, dat naast Hofman bestaat uit een accountant, een Tweede Kamerlid, een gedeputeerde, een schouwburgdirecteur, een burgemeester en de korpschef van de regio politie Gelderland Midden. "Ik vind het een vreemde praktijk dat de besturen blijven zitten als de artistiek leider weggaat," zegt Ellen Walraven van theatergroep 't Barre Land, dat overigens niet heeft gesolliciteerd naar de vacante post. "Die besturen weten vaak geen snars van toneel, maar moeten wel beslissen wie opnieuw wordt aangenomen. Ze durven geen risico's te nemen, dus nemen ze de grotere namen. En geld speelt daarbij een belangrijke rol. Als Ivar van Urk van het jonge gezelschap Het Oranjehotel naar Arnhem gaat, neemt die geen geld mee; hij maakt het op. Terwijl Johan Simons of Theu Boermans geld meebrengen. Als groep, of als artistiek leider, ben je dus ongeveer zo groot als je portemonnee." (Parool, 2/7/99)

  • Hoewel er met veel gejuich is gereageerd op de benoeming van Ivo van Hove tot artistiek leider van TGA, is er in de bestuurs- en directiekamers van dat gezelschap flink geruzied. Met name Theu Boermans is lange tijd een serieuze kandidaat geweest voor het leiderschap van TGA en op termijn ook van de Stadsschouwburg. Boermans' huidige gezelschap, de Trust, had dan moeten fuseren met TGA. In Eindhoven beginnen de problemen nu pas. Het Zuidelijk Toneel moet deze herfst een beleidsplan opstellen voor het volgende Kunstenplan, dat geldt voor de periode 2001 - 2005, en daarvoor is een artistiek leider onontbeerlijk. De naam van Johan Simons wordt het meest genoemd, maar tegen zijn benoeming pleit dat die op het punt staat met Paul Koek en hun gezelschap Hollandia te gaan verhuizen, waarschijnlijk naar Rotterdam. Een andere mogelijkheid is wellicht Lucas Vandervost van De Tijd. In Arnhem speelt een vergelijkbaar probleem: Leonard Frank verlaat het Theater van het Oosten, dat ingrijpend moet veranderen. Hein Janssen tipt voor deze functie Jos Thie (Oerol, Tryater), maar ook Titus Muizelaar, Gijs de Lange en Johan Doesburg dienen in de gaten gehouden te worden. (Volkskrant, 25/6/99)

  • Ernst Braches wordt per 1 juni parttime artistiek leider van FACT. Hij gaat samenwerken met de huidige artistiek leider Klemens Wannemacher, die deel gaat uitmaken van de programmastaf van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. Wannemacher blijft wel eindverantwoordelijk voor de samenstelling van het programma en het beleid van FACT. (Theatermaker, 20/6/99)


  • Directeur Ruud Breteler van Theater Zuidplein in Rotterdam beseft uitstekend hoe de wind staat. Hij heeft twee programmaraden in het leven geroepen, die een afspiegeling vormen van de bevolking van Rotterdam Zuid, waar 60 procent van de bevolking eerste of tweede generatie migrant is en nauwelijks naar het theater gaat. Één van de twee raden bestaat uit jongeren tussen de 14 en 21, de andere uit mensen ouder dan 21. Het is de bedoeling dat deze raden over een aantal jaar een groot deel van de programmering bepalen. Door toedoen van de jongerenraad is de vormgeving van de seizoensbrochure al aangepast. Breteler wil zo de koers van zijn theater wijzigen van provinciaal naar multi-cultureel. Vorig jaar was een Marokkaans festival, met Marokkaanse artiesten en groepen al een doorslaand succes. Dit jaar staan een Turks en een Kaapverdisch festival op het verlanglijstje. (AD, 3/6/99)
    zie ook: IN: MultiCulti


  • Er wordt opnieuw gestaakt de Rotterdamse theaters. Door de stukgelopen onderhandelingen over een nieuwe CAO Gemeenten konden eind april al enkel voorstellingen in de Rotterdamse Schouwburg niet doorgaan. Dit keer staken niet alleen de technici van de Rotterdamse Schouwburg, maar ook die van Theater Zuidplein en het Luxor Theater. Hierdoor gaan onder andere een voorstelling van Herman Finkers en van de Royal Shakespeare Company niet door. Alle toeschouwers worden opgebeld en kunnen een andere keer de voorstelling inhalen (Volkskrant, 11/5/99)

  • Theatergroep Hollandia wil weg uit Zaandam, omdat het gezelschap in de Zaanstreek uit zijn jasje is gegroeid. Het gezelschap voert onderhandelingen met de gemeenten Rotterdam en Utrecht. De voorkeur van het gezelschap gaat uit naar Rotterdam. Die stad heeft een meer "dynamisch kunstklimaat". "Rotterdam is bijvoorbeeld de R&B stad van Nederland. Dat moet je oppikken", aldus artistiek leider Paul Koek. Hollandia krijgt van het Rijk 1,6 miljoen gulden. De provincie Noord Holland heeft onlangs de subsidie verlaagd van vijf ton naar vier ton. Het gezelschap gaat volgend jaar enkele projecten op locatie doen in de regio Rotterdam, onder andere in de haven. (NRC & AD, 27/11/98)

    meer over: Hollandia


  • Annekee van Blokland heeft de Pendrecht Cultuurprijs 1998 gewonnen. De prijs is gericht op het bevorderen van kunst en cultuur in Rotterdam. Van Blokland, artistiek leider van Theatergroep Bonheur, krijgt 15.000 gulden, die ze naar eigen inzicht mag besteden. (Theatermaker, 1/11/98)


  • De Rotterdamse wethouder Hans Kombrink bereid zich voor op zijn theaterdebuut. Samen met Freek de Jonge zal hij een korte voorstelling maken ter gelegenheid van het slaan van de eerste paal van het nieuwe Luxor theater aan het Wilhelminaplein op de Kop van Zuid in Rotterdam. De voorstelling is 'Kombrink en De Jonge en de Heipaal' gedoopt. (AD, 16/9/98)


  • In de Rotterdamse haven zal waarschijnlijk een baarmoedertheater worden gemaakt. Sponsors dragen in totaal veertig miljoen bij om de bouw van een dertig meter hoge zwangere vrouw met een baarmoedertheater mogelijk te maken. In het theater komt een podium vol met eicelstoelen, terwijl de zwemmende zaadcellen op de muren zullen worden geprojecteerd. In het breintheater kiest het publiek eerst zelf, bij meerderheid van stemmen, door wiens ogen het de wereld wil zien. Kiest het voor de jongen, dan ziet het door twee grote ogen een mooi meisje verschijnen. Een robot legt uit wat dan gebeurt in het lichaam: "Kijk, je bloeddruk gaat omhoog." (Parool, 17/7/98)

    meer over: nieuwbouw


  • Het Schouwburgplein in Rotterdam moet worden opgeknapt, zodat er minder plassen op liggen. De kosten hiervoor worden geschat op 635.000 gulden. (AD, 13/6/98)

    meer over: verbouwing


  • Rotterdam wordt in 2001 samen met Porto de culturele hoofstad van Europa. (Parool, 30/5/98)


  • Theater Zuidplein in Rotterdam begint in september een éénjarige opleiding voor cabaretier/comedian. De opleiding, die bedoelt is voor jongeren tussen de 14 en 20 jaar zal onder leiding staan van cabaretier/cabaretregisseur Bert Klundert. Het project wordt gesubsidieerd door de gemeente Rotterdam en enkele culturele instellingen. (NRC, 29/4/98)


praat mee

schrijf een mini