oude meuk

Onderwerp

publiciteitsstunts (24 nieuwsberichten)

  • De campagne 'Tegengif' van het Nederlands Dans Theater blijkt een succes. Er zijn dit seizoen al vijf procent meer kaartjes verkocht dan vorig jaar om deze tijd. Ook de website trekt meer bezoekers. Sinds het begin van het seizoen maakt het NDT minder reclame voor de aparte voorstellingen, maar probeert het merk NDT meer bekendheid gegeven. "Er is al genoeg lelijkheid in de wereld", aldus een woordvoerder van het gezelschap, "en daartegen biedt het NDT dus Tegengif. De boodschap is dat je bij het NDT kunt bijkomen en nieuwe inspiratie kunt opdoen." De campagne trekt volgens de woordvoerder meer aandacht dan "weer mooie danserslijven". (ANP, 7/2/06)
    zie ook: NDT.nl

    meer over: dans


  • De theatersector begint met een collectieve campagne om meer mensen het theater in te krijgen tijdens de tweede helft van het seizoen. Door het typisch Nederlandse systeem van voorverkoop van abonnementen wordt het grootste deel van de kaarten voor voorstellingen in mei/juni verkocht en ontstaat er een dip in het theaterbezoek vanaf januari.
    De campagne wordt georganiseerd door het Bureau Promotie Podiumkunsten en wil inspelen op de goede voornemens van mensen om vaker naar het theater te gaan. Theaterbezoekers kunnen prijzen winnen van een jaar lang gratis theater tot boeken en dvd's. De campagne is vormgegeven door reclamebureau Saatchi & Saatchi. (VNG, 3/1/06)

    meer over: publiek


  • Toneelgroep De Appel gaat vanaf volgend seizoen publiek werven onder de circa 25.000 expats die in Den Haag wonen. Er komt een Engelstalige publiciteitscampagne en de groep overweegt voorstellingen met boventitels aan te bieden. In eerste instantie zullen vooral voorstellingen met veel dans en muziek onder de aandacht gebracht worden, zoals 'Dans' en 'En God zag dat het goed was'. "Die voorstellingen zijn heel goed te volgen voor mensen die geen Nederlands begrijpen", aldus een woordvoerder.
    Samen met het Nederlands Dans Theater en het Residentie Orkest laat De Appel nu onderzoeken in hoeverre expats hun tijd nu al besteden aan kunst en cultuur. De buitenlandse werknemers zijn over het algemeen 35 tot 45 jaar, met een goede opleiding en baan. Het initiatief van De Appel past in het beleid van de gemeente Den Haag om internationaal aantrekkelijker te worden. (NRC, 31/5/05)

    meer over: De Appel, Den Haag


  • Er zijn helemaal niet zoveel festivals en andere culturele evenementen in Amsterdam als men wel denkt, aldus de Amsterdamse Kunstraad. Dit komt omdat alles tegenwoordig een festival heet. De term festival wordt door theaters, filmhuizen en concertzalen gebruikt om voor de dagelijkse programmering een groter publiek te bereiken. "Festivals worden geassocieerd met feestelijkheden en dat bevordert de belangstelling." Volgens de Kunstraad houdt Hannah Belliot hier onvoldoende rekening mee. "De gedachte om het aantal gesubsidieerde festivals terug te brengen kan geen stand houden." (ANP, 4/9/03)


  • Het Ro Theater is tevreden over de actie 'Verbeelding heeft geen prijs'. De voorstelling 'Lava Lounge', die gratis te bezoeken was, trok meer en jonger publiek dan gebruikelijk voor het Ro. Ook de inleidingen en nabesprekingen werden goed bezocht. Tijdens de actie, bedoeld als bijdrage aan de discussie over de vermeende ontoegankelijkheid en kostbaarheid van de kunst in Rotterdam, werd het publiek naar hun mening gevraagd: 3 procent van de bezoekers vindt dat kunst te veel subside krijgt. 83 procent onderschrijft de stelling dat kunst een stad aantrekkelijker maakt. (NRC, 3/12/02)

  • Het Ro Theater stunt. Alle dertien voorstellingen van 'Lava Lounge' zijn gratis toegankelijk. Artistiek leider Guy Cassiers reageert hiermee op de politieke discussie rond kunst in Rotterdam. Onder het motto 'De verbeelding heeft geen prijs' wil hij een artistieke discussie aanzwengelen in plaats van de commerciële die tot nu toe is gevoerd. (VNG, 23/10/02)

    meer over: Ro Theater, Rotterdam


  • De Stadsschouwburg en de Oosterpoort in Groningen hebben een folder aan 12.000 klanten gestuurd met daarin een klein hakenkruis. In de folder staat een foto van acteur Ludo Hoogmartens van het Noord Nederlands Toneel die op zijn arm een zwart hakenkruis heeft getatoeëerd. De directeur van de cultuurcentra, Thom van der Goot, betreurt de zaak. Volgens hem is er per ongeluk geen verband aangegeven tussen het stukje over de voorstelling en de foto. Hierdoor zouden de lezers in de war kunnen raken, zegt hij. Van der Goot zegt geen actie te ondernemen om de fout te herstellen. Ludo Hoogmartens speelt in de voorstelling 'Arturo Ui', van het NNT, die komend seizoen in de schouwburg in reprise gaat. (ANP, 5/4/02)

  • Schrijver Haye van der Heyden, van wie dit seizoen 'Midzomerstrandkomedie' op dit planken staat, geneert zich op geen enkele manier voor zijn commerciële manier van denken. "Het schrijven van een puur amusementsproduct vind ik het hoogste genot op deze aarde", aldus de auteur die zijn jongste roman 'O o o, wat is het fijn om getrouwd te zijn' bewust deze kado-vriendelijke titel heeft gegeven. Dat zijn gezelschap Mussen en Zwanen heet, heeft ook meer met marketing dat met ornithologie te maken; het is de naam van de eerste voorstelling die de acteurs samen speelden. "Dat heb ik van Purper geleerd: als je zo'n clubje een naam geeft, ontstaat er ook een eigen publiek, dat elke nieuwe voorstelling wil zien." (NRC, 19/3/02)


  • De theaters op Broadway zijn een grote reclamecampagne begonnen om toeristen en anderen tot een bezoek aan hun shows te verleiden. De verkoop van kaartjes is sinds de aanslagen van 11 september met 7 procent gedaald.
    Toeristen die tot 16 januari meer dan 500 dollar (550 euro) uitgeven in een groot aantal winkels, restaurants en musea, krijgen gratis toegang tot musicals en andere voorstellingen in het New Yorkse theaterdistrict. De gemeente New York heeft voor de actie 2,5 miljoen dollar uitgetrokken. Zij heeft 50.000 kaartjes ingeslagen. Daarvan zijn 16.000 gegeven aan liefdadigheidsinstellingen en mensen die na de aanslag op het World Trade Center bij het reddingswerk waren betrokken.
    Het gebrek aan belangstelling de afgelopen maanden leidde ertoe dat diverse voorstellingen, waaronder de musical 'Kiss Me Kate', voortijdig werd afgebroken. Normaal is eind december al de helft van alle zitplaatsen in de theaters voor januari en februari gereserveerd. Nu gold dat voor slechts 15 procent van alle plaatsen. (ANP, 4/1/02)

  • De belangstelling voor de musical 'Aïda' is volgens Joop van den Ende Theaterproducties "gigantisch. Tot donderdag waren er zo'n 210.000 kaartjes verkocht. Dat aantal is goed voor zo'n 120 uitverkochte voorstellingen in het Fortis Circustheater in Scheveningen. De musical van Elton John en Tim Rice ging zondag in première. Maandag en dinsdag werden per dag ruim 3000 kaarten verkocht. Het was zo druk dat de reserveerlijn van het theaterbedrijf capaciteitsproblemen kreeg en in alle haast meer personeel moest optrommelen. In advertenties in dagbladen werd excuses aangeboden aan het publiek voor de lange wachttijden. (ANP, 25/10/01)

  • De Eindhovense Stadsschouwburg biedt bezoekers het komende seizoen vier keer een zogenoemde blind date aan. Geïnteresseerden kopen een kaartje, terwijl ze niet weten welke voorstelling ze te zien krijgen. Uit een eerste reactie van de abonnementhouders blijkt een grote belangstelling voor de verrassingsvoorstellingen, aldus een woordvoerster vrijdag. Nog niet alle voorstellingen zijn volgens haar door de schouwburg geboekt. "We hebben nu de mogelijkheid om producties die pas in de loop van het seizoen tot stand komen, naar Eindhoven te halen." Aan het eind van het seizoen besluit de schouwburg of de blind date-boekingen een vervolg krijgen. (ANP, 14/9/01)

    meer over: Eindhoven


  • Onder de titel 'Rickie, geef me nog een likkie' heeft Orkater een carnavalskraker opgenomen. Met het lied hopen ze meer subsidie los te peuteren bij Rick van der Ploeg. Peter Blok en Annet Malherbe zijn voor de gelegenheid in de huid gekropen van het duo Cor Kater en zijn Corrie. Orkater is in onderhandeling met verschillende platenmaatschappijen voor het uitbrengen van het lied op CD. Alle Tweede Kamerleden zijn sowieso voorzien van een exemplaar voordat zij op 13 november de Cultuurnota van Van der Ploeg bespreken. Er is ook een clip gemaakt die aan verschillende muziekzenders is aangeboden.
    Orkater had een subsidieaanvraag van 3 miljoen ingediend, maar kreeg niets. Van der Ploeg heeft de toneelgroep toch 1 miljoen toegezegd, die vervolgens verhoogd werd tot 1,9 miljoen. Orkater is niet tevreden en vreest bovendien voor de commercialisering van de kunstenwereld. "We zijn nu even commercieel met deze nummer één. Als dit de kunst is die jij wilt, dan zijn we heel ver heen", aldus Cor en Corrie. (ANP, 31/10/00)

  • De run om de origineelste publiciteitsstunt is nog niet gestreden. Nu heeft Huis a/d Werf weer iets nieuws bedacht: een envelopsticker voor de postbode: "Hallo postbode, ja dit is een bericht voor u." De sticker promoot 'Zorg en de droomcentrifuge' van Growing up in Public, "een voorstelling over avontuurlijke postbodes". (Volkskrant, 13/4/00)

  • De Appel leeft zich uit in hun nieuwste reclamecampagne: in de kranten staan korte briefjes aan bekende personen ("Beste Rick van der Ploeg. Daar vraag je wat: je richten op jongeren...") die vervolgens uitgenodigd worden voor de nieuwste Appel-voorstelling. Klinkt als een geniaal idee van een enorm duur reclamebureau, maar nee, dat kan De Appel niet betalen. Artistiek leider Aus Greidanus: "Je identiteit kan je het best zelf bepalen. Het is gewoon hier binnen het gezelschap verzonnen". In het briefje aan Rick van der Ploeg heeft de groep zo vlak voor de verdeling van de subsidies niet willen sarren. Men heeft alleen de vraag willen stellen op wie je je als gezelschap nu moet richten. Nu zijn dat jongeren en allochtonen, "bij het kunstenplan 2004 worden dat misschien wel weer de ouderen". De voorlichter van Rick: "Een uitnodiging per brief met postzegel was goedkoper geweest". (Volkskrant, 6/4/00)

  • Medio Februari nam danseres Valerie Valentine afscheid van het Nationale Ballet met een benefietgala in Carré ten bate van zieke kinderen. Een maand later zou zij de rol van Sharon Tate spelen in de pop-opera 'The Manson Family'. Zo ver is het nooit gekomen. Op het gala lagen overal de folders van 'The Manson Family', waarop Valentine met bloed aan haar handen was afgebeeld. Valentine wist echter niets van deze publiciteitsactie en verweet Thom Stuart, artistiek leider van de Dutch Don't Dance Division, dat hij het gala had misbruikt om reclame te maken voor zijn eigen winkeltje. Valentine heeft daarop haar rol teruggegeven. Er gaan geruchten dat Valentine nu een rol krijgt in de musical 'Fosse' van Joop van den Ende. (Parool, 23/3/00)

    meer over: benefiet, Carré, dans


  • Joop van den Ende werft leden voor De Nieuwe Omroep met vrijkaartjes voor "Elizabeth' en 'Chicago'. H. Koetje, voorzitter van het Commissariaat voor de Media, vindt dat er een "geur rond De Nieuwe Omroep komt te hangen van koppelverkoop en commercie die ongewenst is voor een publieke omroep in wording." De toegangskaartjes voor 'Elizabeth' en 'Chicago' variëren in prijs van 75 tot 125 gulden, terwijl de contributie van De Nieuwe Omroep 12,60 gulden bedraagt. Omdat De Nieuwe Omroep nog niet zendgemachtigd is, zijn de bepalingen in de Mediawet echter niet van toepassing. (Parool, 24/2/00)
    zie ook: Sissi flaneert


  • Miljoenen Nederlanders kregen de afgelopen week de nieuwe Hema-folder in de bus, met op de voorkant een foto van een sullige man in een tuttige slaapkamer. Wie weleens naar de televisieserie 'Hertenkamp' heeft gekeken, herkende in deze man onmiddelijk Max, een personage van de acteur Marcel Musters. Over ruim een week beginnen de uitzendingen van deze serie van het theatergezelschap Mug met de Gouden Tand, maar van een publiciteitsstunt is volgens Erik de Ruiter, zakelijk leider van het gezelschap, geen sprake. Volgens hem heeft Marcel Musters een geintje uitgehaald met de vormgevers van de Hema-folder, die ook de vaste vormgevers van de Mug met de Gouden Tand zijn. Bij de VPRO zijn ze niet zo gelukkig met de actie van Musters. Het commissariaat van de media kijkt tenslotte mee. Joost de Wolff, eindredacteur drama, wijt het voorval vooral aan "onervarenheid van het toneelgezelschap met de regels van tv." (Volkskrant, 14/10/99)

  • Er is geen belangstelling voor de speciale versie van de seizoensbrochure van de Goudse Schouwburg voor blinden en slechtzienden. Er was slechts één belangstellende voor de braille theatergids. (AD, 1/10/99)


  • De Stichting Promotie Leeuwarden heeft er alles aan gedaan om de wereld op de hoogte te brengen van de tweede editie van het festival Sirkus Ljouwert. Journalisten werden per helicopter van Schiphol naar Leeuwarden gevlogen voor een nachtelijke persconferentie met als thema: 'Festivals als marketing-tool'. De randstedelijke pers bleef weinig onder de indruk van het festival, ondanks de ontvangst met champagne, rode loper, fanfare en burgemeester. Op de eerste avond van het festival bleven de feesttenten namelijk nog angstvallig leeg. De organisatoren gaven toe dat Sirkus Ljouwert nog niet is wat het moet worden, maar Leeuwarden heeft volgens hen wel de aspiraties. Genodigde Martin van Amerongen mompelde: "Ik schrijf het allemaal maar op, maar het heeft niet veel zin." Genodigde Joop Mulder, organisator van het Oerol-festival: "Promotiestichtingen willen een breed publiek. Vaak wordt de inhoud van het festival dan een verzameling kunstjes naast elkaar. Maar een festival moet bovenal eigenwijs zijn, en dus geen concessies doen. Aan een culturele braderie heeft niemand behoefte." (Parool, 14/9/99)

  • Om meer mensen 'moeilijke' voorstellingen te laten bezoeken, heeft Schouwburg De Harmonie in Leeuwarden een heus manifest in haar schouwburgkrant bijgesloten. "De Grote Namen, Het IJzeren Repertoire, De Leuke Lolbroek, daarover hoeven wij ons geen zorgen te maken," staat er in het manifest, dat de titel 'De Ambitie' draagt. "Over datgene wat onbekend is (...), dat zoekt naar een nieuwe taal, op zoek is naar een nieuwe vorm, daarover maken wij ons wel zorgen. (...) Niet alles is laagdrempelig." Schouwburgdirecteur Gerard Tonen vindt dat het manifest aansluit bij de roep van staatssecretaris Van der Ploeg om 'cultureel ondernemerschap'. "Ik vind ook dat hier de zalen vol moeten zitten, maar als dat het enige streven is, slaat de marktwerking te ver door," aldus Tonen. Bij het manifest is een antwoordkaart gevoegd met daarop een adhesiebetuiging: "Nee, ik ben niet bang voor het onbekende! Nee, ik schuw het moeilijke niet!" Mensen die de antwoordkaart opsturen krijgen informatie opgestuurd over 'moeilijke' voorstellingen en worden opgenomen in het adressenbestand van de schouwburg. Tonen: "Toegegeven, wij zien dit natuurlijk ook als marketingsmiddel." (Parool & AD, 27/4/99)

    meer over: Friesland


  • Voor de musical 'Chicago', die op 9 mei in première gaat in het nieuwe Beatrix-theater in Utrecht zijn al 100.000 kaarten verkocht. Dat is opmerkelijk, omdat dit uitsluitend een gevolg van de publiciteitscampagne kan zijn geweest. (AD, 21/4/99)

  • Het Parool, De Volkskrant,en Trouw hebben een advertentie voor de voorstelling 'Adel Blank', een voorstelling van De Trust en De Mexicaanse Hond, geweigerd. De advertentie had de vorm van een rouwannonce voor Adel Blank, met bovenaan een stijlvol kruisje en onderaan de tekst "Naar de hel met je!". Eerder kregen vaste Trust-bezoekers een brief thuisgestuurd van een notarissenkantoor, waarin de geadresseerde op de hoogte werden gesteld van de nalatenschap van Adel Blank. De campagnes voor voorstellingen van De Trust worden gemaakt door het reclamebureau BBDO Business Communications. Per voorstelling gaat het bureau in gesprek met de regisseur, een acteur en de mensen van de publiciteit. Jan Ottenhof van BBDO: "Vervolgens maken we mood boards, waarin we een gevoel verbeelden uit het stuk. Wat wij doen is eigenlijk: het dramatiseren van het stuk. Niet op het toneel, maar in de echte wereld. Een toneelstuk is een inhoudelijk product." (Parool, 18/3/99)

    meer over: De Trust


  • Niet iedereen is blij met de publiciteitsstunt die De Trust uithaalde voor haar nieuwe voorstelling. Alle vaste bezoekers van het Amsterdamse gezelschap kregen een brief van een gefingeerd notariskantoor waarin staat dat ze een niet onaanzienlijke erfenis krijgen van ene Adel Blank uit Noordwijk. Ondertekend door mr. M.J. Platteel en op briefpapier van DT & DMH notarissen. Voor velen bleek pas later dat dit een afkorting is voor De Trust & De Mexicaanse Hond, die op deze manier hun co-productie 'Adel Blank' onder de aandacht wilden brengen. Het stuk gaat over een vrouw die op sterven ligt, terwijl haar familie al ruziet over de erfenis. "Wij willen de bezoekers bij de voorstelling betrekken door hen te wijzen op hun eigen inhaligheid", aldus zakelijk leider van De Trust H. van Duin. Bij diverse mensen is de grap echter in het verkeerde keelgat geschoten. "Zo'n onsmakelijke confronterende brief blijkt een doodordinaire publiciteitsstunt. Van een theatergroep mag iets mee niveau worden verwacht", aldus de boze Henk John. De Trust ontving klachten van mensen die zelf met een boedelscheiding of een sterfgeval zitten. Van Duin vermoedt echter dat een deel van de klagers de pest in heeft omdat ze zijn beetgenomen. (Volkskrant, 11/3/99)
    zie ook: Vera Liefhebber

    meer over: De Trust


  • De reclamecampagne voor 'Chicago', de nieuwe Joop-musical, is begonnen. Met opvallende posters met daarop teksten als "All men have to go to jail", "All students have to go to jail" en "All art critics have to go to jail" moet eerst de nieuwsgierigheid worden geprikkeld. Van wie deze advertenties zijn wordt pas duidelijk als je het bijgevoegde telefoonummer belt. Met deze campagne wil Joop van den Ende een nieuw, meer trendy musical-publiek aanspreken. 'Chicago' heeft dan ook weinig gemeen met het reguliere musicalrepertoire dat in Nederland te zien is. De voorstelling gaat over een vrouw die in de jaren '20 wegens de moord op haar man in de gevangenis zit en door de media te manipuleren vrijuit gaat en furore maakt in het nachtclub-circuit. (Volkskrant, 4/12/98)

praat mee

schrijf een mini