oude meuk

Onderwerp

Huis a/d Werf (7 nieuwsberichten)

  • De commissie die in opdracht van de gemeente Utrecht de aanvragen voor structurele subsidie van de gemeente beoordeeld adviseert negatief over de aanvraag van Growing up in Public. Ook de community-theatre groep STUT wordt niet subsidiabel geacht. De andere Utrechtse groepen -'t Barre Land, Aluin, De Paardenkathedraal, De Berenkuil, Het Filiaal en DOX- krijgen een positief advies.
    De commissie is kritisch over Tweetakt en Huis a/d Werf. Het jeugdtheaterfestival wil zelf gaan produceren, maar de commissie wil daar geen geld voor geven. Het beleid van Huis a/d Werf moet na twee jaar geƫvalueerd worden. Nieuwe directeur Yvonne Franquinet heeft geen plan voorgelegd dat volledig kon overtuigen, maar de commissie heeft begrip voor de korte tijd waarin zij haar stempel moest zetten. (Redactie, 13/4/04)

  • Yvonne Franquinet wordt de nieuwe artistiek directeur van Huis a/d Werf en Festival a/d Werf. Zij volgt daar Jeffrey Meulman op, die per 1 september vertrekt om zijn adviesbureau voort te zetten. Franquinet is nu theaterprogrammeur bij Plaza Futura in Eindhoven. Daarnaast werkt ze als dramaturg en productieleider voor diverse gezelschappen en festivals. (VNG, 11/8/03)

  • Het Festival aan de Werf heeft dit jaar 40.000 bezoekers ontvangen. Dat is 10.000 minder dan vorig jaar. De organisatie wijt de tegenvaller aan het slechte weer, dat vooral de openluchtconcerten op het Neude van haar bezoekers beroofde. De best bezochte voorstelling van het festival is 'Mare', met 5000 bezoekers. (AD, 30/5/00)

  • De run om de origineelste publiciteitsstunt is nog niet gestreden. Nu heeft Huis a/d Werf weer iets nieuws bedacht: een envelopsticker voor de postbode: "Hallo postbode, ja dit is een bericht voor u." De sticker promoot 'Zorg en de droomcentrifuge' van Growing up in Public, "een voorstelling over avontuurlijke postbodes". (Volkskrant, 13/4/00)

  • Huis a/d Werf biedt meer dan theater alleen! Dat deed het Utrechtse theater al door regelmatig concerten te programmeren, nu worden er ook sportwedstrijden gehouden. Het Huis wil 'meer cultuuruitingen laten zien dan kunst alleen'. Dus organiseert de kersverse Nederlandse Olieworstel Bond de eerste Utrechtse indoorkampioenschappen (Turks) Olieworstelen op het podium dat speciaal voor de gelegenheid met grasmatten belegd werd. Directeur Meulman:"dit is het tweede deel van een trilogie. In april halen we een Midden-Amerikaanse kerkdienst binnen, compleet met Gospelkoor. Aan theatraliteit geen gebrek." (Volkskrant, 13/3/00)

    meer over: Jeffrey Meulman


  • Het onderzoeksbureau Motivaction heeft in opdracht van de vereniging voor Vlakke Vloer Theaters (VVT) de postitie van de kleine theaters in Nederland onderzocht. Uit het onderzoek is gebleken dat in de bij de VVT aangesloten theaters, zoals de NES theaters in Amsterdam en Huis a/d Werf in Utrecht, 17 procent van het totale gesubsidieerde podiumkunsten-aanbod te zien is. Dat is meer dan tot nu toe werd aangenomen. Het zijn juist deze podia die kampen met een tekort aan professionals -een derde werknemers is vrijwilliger, Melkertbaner of WEPper- en een tekort aan geld voor marketing en publiciteit. Als aanbeveling wordt gegeven het versterken van de merknaam, omdat het publiek niet zozeer afkomt op het vernieuwende aanbod van deze theaters, maar juist op de sfeer en 'leefomgeving'. Daarnaast vragen de theaters extra geld, omdat ze een nieuw publiek naar een vernieuwend aanbod leiden. (Volkskrant, 11/3/99)

  • Jeffry Meulman wordt de nieuwe artistiek directeur van het Festival aan de Werf en de daaraan gekoppelde produktiekern Huis aan de Werf. Per januari '99 volgt hij daar Petra Blok op. Meulman programmeert nu het Kruithuis en de Stadsschouwburg in Groningen en leidt het festival Noorderzon. kiest voor het Utrechtse vanwege het "trendsettende, producerende en gedurfde karakter" van het festival. (Volkskrant, 24/11/98)

    meer over: Jeffrey Meulman


praat mee

schrijf een mini