oude meuk

Onderwerp

De Appel (30 nieuwsberichten)

  • Toneelgroep De Appel gaat vanaf volgend seizoen publiek werven onder de circa 25.000 expats die in Den Haag wonen. Er komt een Engelstalige publiciteitscampagne en de groep overweegt voorstellingen met boventitels aan te bieden. In eerste instantie zullen vooral voorstellingen met veel dans en muziek onder de aandacht gebracht worden, zoals 'Dans' en 'En God zag dat het goed was'. "Die voorstellingen zijn heel goed te volgen voor mensen die geen Nederlands begrijpen", aldus een woordvoerder.
    Samen met het Nederlands Dans Theater en het Residentie Orkest laat De Appel nu onderzoeken in hoeverre expats hun tijd nu al besteden aan kunst en cultuur. De buitenlandse werknemers zijn over het algemeen 35 tot 45 jaar, met een goede opleiding en baan. Het initiatief van De Appel past in het beleid van de gemeente Den Haag om internationaal aantrekkelijker te worden. (NRC, 31/5/05)


  • In de Meervaart in Amsterdam zijn de VSCD Toneelprijzen uitgereikt. In een eclectische show, georganiseerd door Jörgen Tjon-a-Fong, werd de Louis d'Or uitgereikt aan Jeroen Willems. De Theo d'Or ging naar Ariane Schluter die niet aanwezig was, zij stond nog op het toneel in 'Demonen'. De Arlecchino ging naar Pierre Bokma, de Colombina naar Gilda de Bal. 'Tantalus' van De Appel won de NRC Toneelpublieksprijs
    De Prosceniumprijs ging naar de makers van de Proust-cyclus van het Ro Theater. Ook van het Ro was niemand aanwezig. De hele crew is in Wenen, waar enkele voorstellingen worden gespeeld op de Wiener Festwochen. de VSCD Mimeprijs werd gewonnen door 'Food Coma' van Mugmetdegoudentand en Kadewe. (Redactie, 14/6/04)

  • Het advies van de Raad voor Cultuur biedt vooral behoud: een zeer groot aantal instellingen krijgen net zoveel als in de huidige cultuurnotaperiode. Zo'n 100 instellingen vliegen eruit en zo'n 70 nieuwe aanvragers komen erin. In totaal adviseert de Raad om het beschikbare budget van 392,5 miljoen te verdelen over 422 instellingen. Daarnaast vindt de Raad subsidie wenselijk voor 13 instellingen, mits daar extra geld voor komt.
    Onder de afvallers bevinden zich Het Theaterfestival, Carver, Kas en de Wolf, ZEP, Carina Molier, het Volksbuurtmuseum en het ITs. De Theatercompagnie, ZT Hollandia, Dogtroep en Alex d'Electrique moeten flink inleveren. De Raad heeft nog ruimte gevonden voor nieuwe aanvragers: Bambie, Els Inc., Generale Oost, De Berenkuil en Kassys. De Appel maakt na vier jaar zijn rentree. Meer geld is er voor Het Gasthuis, Golden Palace, het Veemtheater, Het Toneel Speelt en Hotel Modern.
    De Raad zegt geschrokken te zijn door de slechte kwaliteit van de beleidsplannen van Het Nationale Toneel en Toneelgroep Amsterdam. Bij beide gezelschappen vindt de Raad dat de positie, taken en verantwoordelijkheden niet helder worden verwoord. Het advies luidt om beide instellingen slechts twee jaar te ondersteunen, en daarna opnieuw te beoordelen op basis van een nieuw beleidsplan.
    De Raad is positief over bijdrage van de Zomerfestivals aan het culturele klimaat. Oerol, Boulevard en Noorderzon krijgen meer geld. Daarnaast is er een nieuwe categorie 'Beeldend locatietheater' toegevoegd en in dat genre krijgen Peergroup (van Sjoerd Wagenaar) en The Lunatics nu geld. Daar staat tegenover dat de Raad minder geld geeft aan Vis à Vis en de Dogtroep. (Redactie, 19/4/04)

  • 'Tantalus' blijft succesvol. De Appel heeft weer extra voorstellingen gepland, in september en oktober 2004. Daarnaast zal het gezelschap delen uit de marathon spelen op het Butrinti 2000 festival in Albanië. Het succes van de voorstelling heeft ook positieve gevolgen voor de financiële situatie van het gezelschap, dat het sinds 2001 met flink wat minder subsidie moet doen. (Volkskrant en redactie, 9/4/04)
    zie ook: 'Tantalus'


  • Wegens succes verlengd: 'Tantalus'. De marathonvoorstelling van De Appel wordt vanwege de grote belangstelling ook in juni gespeeld. (ANP, 23/2/04)
    zie ook: 'Tantalus'


  • De plannen van de Appel voor volgend seizoen zijn bekend. Ze zullen maar één voorsteling maken: 'Tantalus'. De voorstelling duurt dan wel weer twaalf uur. 'Tantalus' is een tiendelige cyclus over de Trojaanse oorlog waar de Britse regisseur John Barton twintig jaar aan heeft gewerkt. De cyclus is pas één keer eerder opgevoerd door een gezelschap in Denver. Daar speelde ze de totale, achtenveertig uur durende cyclus over verschillende dagen. Aus Greidanus heeft toestemming gekregen het werk in te korten. John Barton maakte eerder andere eindeloze voorstellingen als 'The Greeks' en 'The Wars of the Roses'. Die laatste tekst inspireerde de Blauwe Maandag Compagnie in 1997 voor de twaalf uur durende voorstelling 'Ten Oorlog'. (NRC, 8/10/02)

    meer over: Aus Greidanus


  • Met een unieke regeling krijgt theatergroep Würz voor 2002 en 2003 een toelage van 90.000 Euro van het ministerie van OC&W. Würz zal in deze periode minimaal drie producties in Den Haag uitbrengen. Hiermee wordt de gemeente Den Haag gecompenseerd voor de gedwongen sanering van toneelgroep De Appel. De regeling is tot stand gekomen op voorspraak van de gemeente Den Haag.
    Würz werkt al sinds 1996 regelmatig in Den Haag en artistiek leider Jules Terlingen maakte drie voorstellingen bij De Appel. (VNG, 15/1/02)

    meer over: Den Haag, Würz


  • Hoe gaat het er nu mee. Toneelgroep De Appel en Maatschappij Discordia krijgen geen subsidie meer, maar zijn springlevend en vol met plannen. Hoe kan dat?
    "Alle groepen hebben geld gekregen om in ieder geval dit seizoen af te maken. Dus we zijn weer een tijdje uit de regen", zegt Jan Joris Lamers van Discordia. Tot oktober speelt het Fin de Saison op het Westergasfabriekterrein. In november speelt de groep in Brussel. Lamers: "Bij onze naam schrijven de kranten altijd 'met opheffing bedreigd', maar aan opheffen zijn we nog niet toe. Als we geen subsidie meer krijgen, zullen we alles met andere maten moeten nemen. Maar dat is nog niet aan de orde. Eerst deze ruzie afmaken."
    Discordia wacht, samen met veel andere groepen, op de behandeling van een bezwaarschrift tegen het beëindigen van de subsidie. Ze krijgen nu geld om te voorkomen dat er een nieuwe Djazzex-situatie ontstaat, waarbij de groep al is opgeheven voordat ze van de rechter gelijk hebben gekregen. Het is echter niet zo dat de groepen geld krijgen tot ze zijn uitgeprocedeerd. Na opheffing kunnen de groepen zonder geld voortbestaan als halfslapende stichtingen, en zo juridisch blijven doorvechten.
    De Appel heeft ook een tijdelijke verlenging van de rijkssubsidie gekregen. De gemeente Den Haag subsidieert de groep structureel met voor drie miljoen gulden per jaar. Dat betekent volgens zakelijk leider Gerrit Dijkstra echter een bezuiniging van vijf ton. Dus de groep laat het er niet bij. Het bezwaarschrift van De Appel is al behandeld, de zaak ligt nu bij de bestuursrechter. "De uitkomst kan zijn dat de minister opnieuw advies moet vragen aan de Raad voor Cultuur. Dat kan dus nog wel een tijd duren..." De groep heeft volop plannen voor het volgend seizoen en op dit moment wodt gewerkt aan 'Trojaanse Vrouwen', de openingsvoorstelling van Oerol, op een zandplaat op Terschelling. "In augustus en september spelen we het stuk op het Scheveningse strand. Momenteel strijden we vooral tegen de springvloed, en niet tegen de subsidiënten", Aldus Dijkstra.
    Andere groepen hebben minder geluk. De meeste kregen tot en met deze maand subsidie. Carrousel speelt zijn laatste voorstellingen moet zijn pand uit, maar hoopt te herrijzen onder de naam Atelier Delphine, een werkplaats voor vrouwelijke regisseurs. Atelier Delphine heeft een subsidieaanvraag lopen bij het Fonds voor de Podiumkunsten.
    De Gebroeders Flint gaat als eenmanszaak van Felix Strategier door als Theatergroep Flint. De groep speelt deze zomer een reprise van 'Bingo' op festival De Parade. In december volgt de muzikale productie 'Het zingend Schip'. Strategier houdt zijn theater, De Roode Bioscoop in Amsterdam, aan. Hij zal moeten rondkomen van de kassaopbrengst, en van eventuele ad hoc-subsidies. Margreet Huizing, ex-medewerker, zegt: "Het is wel sappelen, maar hij zal nooit stoppen. Vroeger ging hij ook met de pet rond."
    Het 35-jaar oude Amsterdamse bewegingstheater Bewth zou volgens de Tweede Kamer nog twee jaar afbouwsubsidie moeten krijgen, maar het ministerie heeft dat veranderd in subsidie voor twee voorstellingen. Daarnaast krijgt de groep geld om een boek of een film te maken "als hommage aan ons bestaan." Artistiek leider Ben Zwaal: "Het moet een boek over de toekomst worden. We krijgen nog wat geld wegens onze lange staat van dienst. Verder hebben we nog wat opheffingsreserves liggen. We zijn nog niet weg." (NRC, 13/6/01)

  • Toneelgroep De Appel stapt naar de bestuursrechter om verder te vechten tegen het afwijzen van de subsidieaanvraag door het rijk. Dinsdag wees staatssecretaris Van der Ploeg het bij het ministerie gemaakte bezwaar van de groep af. (ANP, 18/4/01)

    meer over: rechtszaken


  • Staatssecretaris Van der Ploeg heeft het bezwaar tegen de subsidiestop van Toneelgroep De Appel in Den Haag ongegrond verklaard. De bezwaarschriftencommissie adviseerde de staatssecretaris al de meeste bezwaren van De Appel ongegrond te verklaren. Zo oordeelde de commissie onder meer dat de procedure om tot een beoordeling te komen wel degelijk voldoende zorgvuldig was. Wel vindt de commissie dat de Raad voor Cultuur onvoldoende duidelijk heeft gemaakt op grond van welke gegevens hij zijn kwaliteitsoordeel heeft gebaseerd. De staatssecretaris neemt dit deel van het advies van de commissie niet over. Er is volgens de commissie ook geen sprake van vooringenomenheid door de Raad voor Cultuur, zoals De Appel had betoogd. Daarnaast was de commissie het niet eens met de Appel dat de contra-expertises van externe deskundigen die de toneelgroep had laten uitvoeren, bestudeerd hadden moeten worden door het adviesorgaan. (ANP, 17/4/01)

  • De Appel gaat reorganiseren. Vijf leden van het administratief en technisch personeel en vier acteurs worden ontslagen. Vakbond FNV-Kiem gaat onderhandelen over een sociaal plan. (VNG, 19/2/01)

    meer over: FNV KIEM


  • De Tweede Kamer heeft besloten de regering niet te vragen om extra geld voor De Appel. Eerder had de Kamer een motie aangenomen om de groep te laten bestaan. Nadat het kabinet die ter zijde had gelegd, riep de Kamer woensdag in meerderheid dat aangenomen moties moeten worden nagekomen. Een nieuwe motie om dat dan ook nog eens kracht bij te zetten, haalde het donderdag echter toch niet. De gemeente Den Haag en De Appel "trekken samen op" om een oplossing te vinden voor het gezelschap. Van de gemeente krijgt De Appel 3 miljoen gulden subsidie, maar de groep heeft 4 miljoen nodig om te kunnen blijven bestaan. Wethouder Louise Engering van cultuur gaf eerder al aan dat ze De Appel niet zal laten vallen. Gemeente en De Appel hebben ook nog hoop gevestigd op een juridische procedure tegen de beoordeling van de Raad voor Cultuur, die negatief over het gezelschap adviseerde. (ANP, 15/12/00)

    meer over: Tweede Kamer


  • De politieke strijd om De Appel gaat onverminderd voort. De Tweede Kamer-fractie van het CDA heeft woensdag tijdens een algemeen overleg om een nieuw debat gevraagd over de subsidieweigering door de regering. Dat gaat nog deze week plaatshebben. De Tweede Kamer nam recent een motie van het CDA aan om De Appel ook de komende vier jaar rijkssubsidie te geven, maar het kabinet legde die naast zich neer. De Raad voor Cultuur vindt de kwaliteit van de groep namelijk onvoldoende en het is niet aan de overheid een eigen oordeel over de inhoud van de kunsten te vellen. Den Haag, waar De Appel gevestigd is, zou wel twee keer twee ton krijgen omdat de Hofstad er in het komende Kunstenplan anders zo bekaaid afkomt. Het CDA vindt de houding van het kabinet onacceptabel en kreeg woensdag de steun van vrijwel de hele Kamer, ook van de partijen die niet met de oorspronkelijke motie hadden ingestemd. Een door het parlement aangenomen motie moet nu eenmaal worden gerespecteerd, aldus de politici. (ANP, 13/12/00)

    meer over: Tweede Kamer


  • Eric Schneider is behalve acteur ook pentekenaar. Zijn werk wordt vanaf 9 december tentoongesteld in theater van de Haagse toneelgroep De Appel. In de tekeningen toont hij de angsten van de acteur voordat hij opgaat. Schneider probeert de mens "met de neus op die dubbele realiteit drukken waarvan tijdens het toneelspelen sprake is: proberen iets waarachtig te ervaren, daar een vorm voor te vinden en tegelijkertijd de beschouwer van jezelf zijn". (ANP, 27/11/00)

    meer over: museum


  • Het kabinet geeft toneelgroep De Appel in Den Haag geen rijkssubsidie. In plaats daarvan kan de gemeente Den Haag in 2001 en 2002 per jaar 200.000 gulden extra tegemoet zien voor "nieuwe kwalitatieve impulsen voor het theaterklimaat". De regering handelt daarmee naar eigen zeggen "in de geest van" de motie van het CDA die maandag door een meerderheid van de Tweede Kamer werd aangenomen. Daarin wordt gevraagd om De Appel, ondanks het negatieve advies van de Raad voor Cultuur, toch subsidie te verlenen. Een van de argumenten is dat Den Haag er in de Cultuurnota toch al bekaaid afkomt.
    Staatssecretaris Van der Ploeg liet meteen na de stemming al doorschemeren dat hij De Appel weinig kans gaf. Volgens hem zijn er in het advies van de raad geen aanknopingspunten om toch geld te geven. Verder zou een heroverweging kunnen leiden tot juridische procedures van andere gezelschappen die geen subsidie meer krijgen. De gemeente Den Haag heeft De Appel wel 3 miljoen gulden toegezegd. De Appel, heeft volgens eigen berekening 4 miljoen gulden nodig om te kunnen blijven bestaan. Zakelijk leider G. Dijkstra van het gezelschap noemt het kabinetsbesluit bizar. "Als een staatssecretaris zich niet laat overtuigen door een kamerbrede meerderheid die vindt dat De Appel van groot belang is voor het Nederlandse toneel, dan is dat bizar", zegt hij. "Wat moet je als je tot in het parlement wordt gesteund, maar te maken hebt met een staatssecretaris die alleen maar een advies van de Raad voor Cultuur kan uitvoeren?" Volgens Dijkstra is De Appel zonder de rijkssteun en ondanks het geld van de gemeente Den Haag, gedoemd te stoppen. "Daar hebben wij op ingezet. Als het miljoen er niet komt, valt het doek", aldus Dijkstra. Het gezelschap zal in elk geval nog tot in de zomer volgend jaar blijven spelen. De indienster van de motie, CDA-Tweede-Kamerlid Visser, noemt de reactie van het kabinet typisch Paars en vreest dat haar poging het gezelschap te redden zal mislukken. "Ik kan alleen maar concluderen dat de motie niet wordt uitgevoerd en dat Paars De Appel laat vallen. Ik zal proberen druk uit te oefenen, maar ik moet de realiteit van het politieke veld onder ogen zien." (ANP, 24/11/00)

  • De Appel lijkt gered. De komende vier jaar zal het gezelschap nog rijkssubsidie ontvangen. Dat is dinsdag in de Tweede Kamer met 74 tegen 68 stemmen besloten. Het besluit gaat in tegen de wens van Van der Ploeg en het is nog maar de vraag of de staatssecretaris de motie gaat uitvoeren.
    De motie voor steun aan de Appel was afkomstig van het CDA, de PvdA en de SP. Tegenstemmers waren VVD en D66. De woordvoerders van de VVD en D66 zijn van mening dat de politiek hiermee een inhoudelijk oordeel velt over de kunst terwijl zij daar volgens de leer van liberaal Thorbecke juist verre van moet blijven. Saillant detail is dat VVD-leider Hans Dijkstal bestuurslid is van de Appel. Boris Dittrich (D66) had een andere motie ingediend die ging over een heroverweging van het besluit om bepaalde instellingen geen subsidie toe te kennen. Deze motie werd echter met precies dezelfde stemverhoudingen verworpen. VVD en D66 hadden een heroverweging gewild voor onder andere de Appel, het Holland Festival, het TIN, het Nationale Toneel en de BEWTH. (AD & ANP, 22/11/00)

    meer over: Tweede Kamer


  • De kunstwereld laat weten geen genoegen te nemen met de budgetverruiming voor cultuur die staatssecretaris Van der Ploeg voorstelt. FNV Kiem, de Vereniging van Werkgevers in de Kunsten, de Federatie van Kunstenaarsverenigingen, Kunsten '92 en de Nederlandse Toonkunstenaarsbond eisen 150 miljoen extra. Komt dit geld niet tijdens de Algemene Beschouwingen (die tot donderdag duren), dan volgen er meer acties zoals de wegblokkade eerder deze week. Ook wordt er gedreigd met onderbrekingen van voorstellingen en zelfs totale stakingen. Het extra geld moet ten goede komen aan handhaving van bewezen kwaliteit, goed functionerende orkesten, dans- en theaterinstellingen, verbetering van arbeidsvoorwaarden en stijgende werkgeverslasten.
    Ook in de theaterwereld is woedend gereageerd op de Cultuurnota. De Appel en het TIN hebben aangekondigd naar de rechter te stappen nu Rick van der Ploeg de adviezen van de Raad voor Cultuur heeft overgenomen. Beide instellingen noemen de adviezen 'wankel en onzurgvuldig'.
    Orkater is in een rare positie terecht gekomen. In de cultuurnota is één miljoen gulden uitgetrokken voor het gezelschap, mits de gemeente Amsterdam hen ook steunt. Maar dat wordt lastig. "De bestedingsruimte van de wethouder is uiterst beperkt", zegt Bert Janmaat, secretaris van de Kunstraad. Mocht er meer geld komen, dan zijn er al prioriteiten gemaakt. De Trust bijvoorbeeld, die door een rekenfoutje 3 ton minder kreeg Wel kan hij indenken dat er een uitruil plaats vindt. "Bijvoorbeeld: het rijk heft die zeven ton korting op TGA op en Amsterdam houdt Orkater binnen boord." (Volkskrant, 20/9/00)

  • De gemeente Den Haag geeft De Appel drie miljoen gulden per jaar. Volgens artistiek leider Aus Greidanus zou dat betekenen dat er 10 tot 12 ontslagen vallen en dat er geen reisvoorstellingen meer gemaakt kunnen worden. Het gezelschap is dan echter wel gered. "Maar we gaan er nog steeds van uit dat de staatssecretaris het advies naast zich neerlegt", aldus Greidanus. Ook theater PePijn is uit de brand. De gemeente geeft 280.000 gulden, ondanks een negatief advies van de Haagse cultuurcommissie. (AD, 5/7/00)

  • De Haagse wethouder van cultuur, Louise Engering wil ondanks het negatieve advies van de Haagse culturele adviescommissie toch de Appel blijven ondersteunen met 2,7 miljoen gulden per jaar. Ingewijden in de Haagse gemeentepolitiek zeggen dat een meerderheid van de gemeenteraad haar daarbij zal steunen. Het Kunstenplan 2001-2005 voor de stad Den Haag wordt in augustus in de raad behandeld.De Appel heeft een grote groep Vrienden, onder wie veel prominente Hagenaars. Vier jaar geleden gebeurde hetzelfde op rijksniveau: de Raad voor Cultuur gaf een negatief advies voor De Appel, maar staatssecretaris Nuis legde dat naast zich neer. Of Rick van der Ploeg dit jaar hetzelfde zal doen is twijfelachtig: stopzetten van subsidie aan de het gezelschap past goed in zijn jong-voor-oud-beleid. Het is onduidelijk of De Appel genoeg heeft aan 2,7 miljoen gemeentelijke subsidie om voort te bestaan. Overigens kwamen er zo'n 6000 mensen hun steun betuigen op de protestbijeenkomst 'De Appel: 5 vóór 12'. Dat is meer dan de 500 man die het gezelschap op "een gewone zaterdagmidag" binnenhaalt. (AD, 17/6/00)

  • De Appel slaat terug! Er komt actie! Op 10 juni organiseert de groep een theatermarathon, van vijf voor twaalf 's middags tot vijf voor twaalf 's nachts onder het motto 'De Appel - 5 vóór 12!'. Acteurs en actrices van De Appel, collega's en vrienden treden op in het Appeltheater in Den Haag. Publiek kan vrij in- en uitlopen. (Volkskrant & NRC, 30/5/00)


  • De Appel heeft de lopende serie voorstellingen van 'De gang, de gal en het maal' afgebroken, vanwege de naderende beëindiging van hun structurele subsidie. De groep zegt te willen spelen, maar ze zien zich genoodzaakt voorlopig alle artistieke activiteiten op te schorten om zich naar behoren te kunnen verweren tegen het advies van de Raad voor Cultuur. (VNG, 17/5/00)

  • In een eerste reactie in het radioprogramma 'Opium' noemt Aus Greidanus, artistiek leider van De Appel, het negatieve advies van de Raad voor Cultuur "Een ramp! Een ramp voor het gezelschap, voor Den Haag en ook voor het totale aanbod in Nederland". Greidanus heeft vooral moeite met de argumenten van de Raad: "Als je ertoe besluit een gezelschap, dat zo lang een prominente rol heeft gespeeld, van de ene op de andere dag te liquideren mag je toch wel een gedegen advies verwachten. Dit advies is echter gebaseerd op twee mensen. Twee leden van de raad hebben de helft van onze voorstellingen gezien." De Raad stelt dat De Appel zwaar leunt op een trouw publiek dat nog afkomt op de reputatie die het gezelschap in het verleden heeft opgebouwd. Greidanus noemt dit "waanzin" en hekelt ook het argument dat hij geen uitzonderlijk regisseur is en als artistiek leider geen vertrouwen wekt: "Ik ben dan benieuwd waar dat vandaan komt. En is dat dan binnen het gezelschap of buiten het gezelschap? Hoe is dat te meten?"
    Vandaag liet ook de gemeentelijke adviescommissie van Den Haag weten van plan te zijn de gemeentelijke subsidie aan De Appel stop te zetten. De groep is niet vernieuwend genoeg. Greidanus pareert: "Kun je überhaupt vernieuwen in toneel? Als je kijkt vanaf Aischylos tot nu dan heb je toch eigenlijk binnen toneel nog altijd te maken met een achterdoekje en een tekst en een aantal goede acteurs, en ideeën daaromtrend. Binnen dat middel vindt helemaal niet zoveel vernieuwing plaats."
    Greidanus ziet nog een klein kansje om in ieder geval de gemeentelijke subsidie te behouden: "We zijn natuurlijk maar voor een klein deel van het rijk afhankelijk en voor 70 procent van Den Haag. Het is nu aan de wethouder en de gemeenteraad om uiteindelijk te bepalen wat nou de winst is als de Appel verdwijnt en wat er voor in de plaats komt."
    Ook InDependance reageert "met verbijstering en grote teleurstelling" op het negatieve advies van de Raad voor het Arnhemse produktiehuis. Het bestuur van InDependance verwijt de Raad dat in het advies een "zeer op de personen gericht oordeel" is en beschuldigt de commissie ervan dat "het oordeel al gevormd was nog voordat de Raad kennis had kunnen nemen van de toekomstvisie van InDependance". Het bestuur gaat proberen om regionale overheden in te zetten om het advies ongedaan te maken, maar schort vooralsnog alle geplande activiteiten voor 2001 op. (VNG, 15/5/00)

  • De Appel leeft zich uit in hun nieuwste reclamecampagne: in de kranten staan korte briefjes aan bekende personen ("Beste Rick van der Ploeg. Daar vraag je wat: je richten op jongeren...") die vervolgens uitgenodigd worden voor de nieuwste Appel-voorstelling. Klinkt als een geniaal idee van een enorm duur reclamebureau, maar nee, dat kan De Appel niet betalen. Artistiek leider Aus Greidanus: "Je identiteit kan je het best zelf bepalen. Het is gewoon hier binnen het gezelschap verzonnen". In het briefje aan Rick van der Ploeg heeft de groep zo vlak voor de verdeling van de subsidies niet willen sarren. Men heeft alleen de vraag willen stellen op wie je je als gezelschap nu moet richten. Nu zijn dat jongeren en allochtonen, "bij het kunstenplan 2004 worden dat misschien wel weer de ouderen". De voorlichter van Rick: "Een uitnodiging per brief met postzegel was goedkoper geweest". (Volkskrant, 6/4/00)

  • Na vier jaar artistieke leiding bij Theatergroep De Appel zal Aram Adriaanse per 1 januari 2000 artistiek leider worden van De Nieuw Amsterdam. Hij volgt Alida Neslo op die Ritsaert ten Cate zal opvolgen als directeur van DasArts. (NRC, 25/10/99)

  • 'In de Arena' heet het eerste boek van Erik Vos, waarin hij zijn theaterherinneringen opschreef. Alles staat er in, van zijn eerste acteerpogingen als vierjarige roodgemutste kerstkabouter tot aan de regie van 'Oidipous', zijn afscheidsvoorstelling bij de Appel. Aad Nuis hield een feestrede bij de presentatie van het boek, die plaats vond in het Appeltheater. (Volkskrant, 4/10/99)

    meer over: Erik Vos


  • Het gaat helemaal niet goed met De Appel! Naar nu blijkt heeft Aram Adriaanse niet alleen de regie van 'Old Times' moeten opgeven, hij vertrekt per direct als artistiek leider. Het gezelschap "betreurt en respecteert" de beslissing, maar wil verder geen mededelingen doen vanwege de "persoonlijke redenen" van de beslissing. Aus Greidanus, de andere artistiek leider, blijft aan. (NRC, 27/9/99)

    meer over: Aus Greidanus


  • Het gaat allemaal niet zo goed bij De Appel. Eerst maakte Aram Adriaanse een ongelukkige val bij hem thuis, had een hersenschudding en moest de regie van 'Old Times' overdragen aan Edwin de Vries en nu is Carol Linssen, de hoofdrolspeler van 'De knecht van twee meesters' door ziekte geveld. Na een periode van onzekerheid heeft regisseur en artistiek leider Aus Greidanus nu de rol van de knecht overgenomen. In het repetitieproces wordt hij begeleid door de acteurs. De première is een week uitgesteld. (VNG, 24/9/99)

    meer over: Aus Greidanus


  • Een update in de nominaties voor de belangrijke theaterprijzen!
    Voor de Theo d'Or, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol, zijn dit jaar genomineerd:
  • Marieke Heebink ('Een ideale vrouw', TGA) [minirecensie]
  • Marjon Brandsma ('Na de repetitie', De Appel)
  • Sylvia Poorta ('De Kersentuin', De Trust) [minirecensie]
  • Voor de Louis d'Or, de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol, zijn dit jaar genomineerd:
  • Gijs Scholten van Asschat ('Hamlet', Het Nationale Toneel) [minirecensie]
  • Lucas van der Eynde ('De Cocu Magnifique', Het Toneelhuis) [minirecensie]
  • Voor de Colombina, de prijs voor de beste vrouwelijke bijrol, zijn dit jaar genomineerd:
  • Sien Eggers ('De Cocu Magnifique', Het Toneelhuis) [minirecensie]
  • Anneke Blok ('De Kersentuin', De Trust) [minirecensie]
  • Voor de Arlecchino, de prijs voor de beste mannelijke bijrol, zijn dit jaar genomineerd:
  • Gees Linnebank ('Tweeduister', Het Nationale Toneel)
  • Paul Hoes ('Jefta of Semitische liefdes', Het Toneel Speelt)
  • Voor de Publieksprijs (voorheen de Gouden Gids Publieksprijs) komen de volgende voorstellingen in aanmerking:
  • 'De Hel' (Grünfeld Theaterproducties)
  • 'Hamlet' (Het Nationale Toneel) [minirecensie]
  • ''t Gelag' (Fred Delfgauw)
  • 'Wilhelmina, Je Mantiendrai' (Impresariaat Jacques Senf) [minirecensie]
  • De winnaars van deze prijzen zullen, samen met de Prosceniumprijs (beste voorstelling) en de Hans Snoekprijs (beste jeugdvoorstelling), op 6 juni bekend gemaakt worden tijdens een gala-avond in Theater aan de Parade in Den Bosch. (Parool, 18/5/99)

  • Het nieuwste stuk van Lodewijk de Boer, 'De Herinnering', beleeft zijn wereldpremière op 5 februari in het Stadtheater in Stockholm. Aan de Zweedse voorstelling, met als titel 'I minne', werken de decorontwerper Jan Klatter en belichter Reinier Tweebeeke mee. In het stuk speelt Anita Ekström de rol van Zarah Leander die in een hotel in het hiernamaals woont, dat bestierd wordt door Orpheus en Anne Frank. Het stuk wordt in 2000 in Nederland opgevoerd door De Appel. (Volkskrant, 21/1/99)

    meer over: Zweden


  • In 'De Lady Macbeth uit het district Mtensk' van de Appel staan de drie acterende leden van de familie Linssen op het toneel: vader Carol, dochter Judith en moeder Christine Ewert. Carol: "Wat we gemeen hebben is dat we geïnteresseerd zijn in het surreële, in de droom. Voor ons is dat een werkelijkheid." Christine: "We zijn nu eenmaal een expressieve familie. Door te spelen wordt het lichter in deze kille wereld en ontstijg je aan de zwaartekracht. Het is het principe van Icarus. In kunst verken je grenzen." Judith: "Tegen een kleuterjuf vertelde ik dat mijn vader bij het circus zat en gewichtheffer was." Carol, verbaasd: "Maar dat ben ik toch? Tors je als mens niet van alles mee?" (Telegraaf, 31/12/98)

    meer over: circus


praat mee

schrijf een mini