oude meuk

Onderwerp

Theater Instituut Nederland (39 nieuwsberichten)

  • Op 30 januari is op 99-jarige leeftijd de theaterwetenschapper Ben Albach overleden. Albach wordt gezien als de grondlegger van de theaterwetenschap in Nederland en was één van de oprichters van Het Toneelmuseum, tegenwoordig het Theater Instituut Nederland (TIN).
    Ben Albach werd in 1907 in Amsterdam geboren en wordt op 15-jarige leeftijd gegrepen door het toneel door de Internationale Theater Tentoonstelling in het Stedelijk Museum. Vanaf 1934 publiceerde hij regelmatig over toneelgeschiedenis, eerst artikelen in Het Toneel en Het Vaderland, later boeken over o.a. de 'Gijsbreght van Aemstel' en Jan Punt en Marten Corver.
    Tot op hoge leeftijd was Albach betrokken bij het wel en wee van het TIN, als regelmatig bezoeker van de bibliotheek en als adviseur voor diverse tentoonstellingen. Zijn eigen archief, bestaande uit onder meer correspondentie en aantekeningen voor onderzoek, werd in 2000 aan het TIN overgedragen. (Redactie, 1/2/07)


  • Henk Scholten wordt per 15 januari de nieuwe directeur van het Theater Instituut Nederland. Hij volgt daar Kees Vuyk op, die universitair hoofddocent is geworden aan de Universiteit Utrecht. Scholten (53) is nu nog directeur van de Stadsschouwburg Utrecht en is daarnaast lid van de Raad voor Cultuur. Eerder, van 1993 tot 1998, was hij directeur van het Fonds voor de Podiumkunsten. Scholten is "vereerd" met zijn benoeming: "Ik heb op verschillende plekken in het theater gewerkt, maar zie het Theater Instituut toch als het hart van de sector. In mijn nieuwe functie hoop ik bij te dragen aan de verdere versterking van de positie van het Nederlandse theater in binnen- en buitenland."
    Wie Scholten in Utrecht gaat opvolgen is nog niet bekend. Tot 15 januari is communicatie-adviseur Wim van Luyken interim-directeur van het instituut. (Redactie, 19/10/06)


  • Eind september aanstaande beëindigt Kees Vuyk zijn functie als directeur van Theater Instituut Nederland. Op 1 oktober 2006 treedt hij in dienst van de Universiteit Utrecht. Hij wordt als universitair hoofddocent verantwoordelijk voor de masteropleiding Kunstbeleid en -Management. Kees Vuyk: "De gedachte dat ik nog eens iets anders wilde gaan doen, hield me al langer bezig. Onlangs besefte ik dat ik niet te lang moest aarzelen, omdat anders mijn leeftijd een te grote belemmering zou kunnen worden. Mijn voorkeur ging uit naar een baan waarin ik bezig zou kunnen zijn met onderzoek en advies en misschien onderwijs. Een universitaire baan past goed in dat profiel en ik ben dan ook blij met het resultaat". Het is nog niet bekend wie Kees Vuyk zal opvolgen. (Redactie, 14/7/06)

    meer over: Kees Vuyk


  • Wie wil weten wie wanneer wat speelde in de Tweede Wereldoorlog, kan terecht op de website van het Theater Instituut Nederland. Naast een database is ook achtergrond informatie te vinden en wordt iedereen uitgenodigd te publiceren over het onderwerp theater in WOII. (Redactie, 17/3/04)

  • Vanaf vrijdag 5 september is het graf van één van Neerlandsch Grootste Tooneelspeelers weer in ere hersteld. Louis Bouwmeesters graf op begraafplaats Zorgvlied was volkomen verwaarloosd. Met vereende krachten heeft het theaterveld zich van deze blamage bevrijd. Het TIN, organisator van de restauratie, lapte 1000 euro. In Carré werd tijdens de prijsuitreiking van de toneelprijzen zo rond de 1775 euro ingezameld, wat de VSCD weer aanvulde tot 2500. De laatste 500 euro is geschonken door Stadsdeel Slotervaart, waar we de Louis Bouwmeesterstraat en school kunnen vinden. Vrijdag is een extra feestelijke dag voor de heer Bouwmeester, niet alleen is zijn graf dan weer helemaal opgeknapt, hij is dan ook jarig. (Redactie, 3/9/03)

    meer over: VSCD


  • Het Van Gogh Museum gaat een tentoonstelling maken over de Scala in Milaan. Decorontwerpen en kostuums, vooral van de "exotische" opera's als 'Aïda', 'Madam Butterfly' en 'Turandot', vormen de kern van de expositie. 'La Scala, de Oriënt en de Opera, 1780-1930' heet de tentoonstelling dan ook. De schatten van de Scala zijn van 7 november tot en met 8 februari te bewonderen. Het TIN organiseert in dezelfde periode een schaduwtentoonstelling 'De Oriënt in de Opera Nu'. (ANP, 29/8/03)

  • Het archief van organisator en regisseur Carel Briels (1916-1983) is door zijn zoon geschonken aan het Theater Instituut Nederland. Briels kreeg de bijnaam 'de Nederlandse Cecil B. de Mille' door de grootschaligheid van de evenementen die hij organiseerde, zoals de openluchtspelen 'Het drama der bezetting' in het Olympisch Stadion in Amsterdam (1946) en 'De waterweg heroverd' in het Feyenoord Stadion in Rotterdam (1947). "In het archief zijn alle manifestaties en voorstellingen gedocumenteerd. Uit de vaak onomwonden correspondentie laat Briels zich kennen als een gedreven organisator, die bij tegenwerking in grote woede kon uitbarsten en dat ook onomwonden in zijn brieven kenbaar maakte", aldus het TIN (ANP, 23/6/03)


  • Het graf van de legendarische acteur Louis Bouwmeester wordt gerestaureerd. Het TIN gaat de restauratie verzorgen en financieren. Het graf, op begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam verkeert in slechte staat. De grafsteen is omgevallen en deels afgebroken. Bouwmeester (1842 - 1925) maakte zijn debuut in 1860. Zijn grootste triomfen vierde hij als vertolkte hij als Shylock in 'De Koopman van Venetië'. De actie houdt verband met de tentoonstelling Speelruimte, die op zaterdag in het Theatermuseum werd geopend. (ANP, 21/2/03)

    meer over: Amsterdam


  • Shakespeare is de meest gespeelde auteur in het Nederlandse theater; afgelopen seizoen gingen er 28 stukken in première die van zijn hand waren. In het seizoen '93-'94 werden de meeste, namelijk 36 stukken gespeeld. Alleen in het seizoen '91-'92 legde hij het af tegen Samuel Beckett aan wie in dat jaar een festival werd gewijd. "Er zijn geen auteurs die ook maar in de buurt komen van Shakespeare", aldus de onderzoeker Merijn Rengers. Rengers heeft de database van het TIN onderzocht en kwam tot meer weinig verrassende conclusies. Zoals dat het aantal producties van buiten het Nederlands taalgebied sinds 1986 verdubbelde tot vierhonderd. Dat in totaal ongeveer 1500 tot 2000 producties per seizoen in première gaan. En dat de theaterwereld aan 'oktobergekte' lijdt. De herfst is de drukste periode als het gaat om eerste voorstellingen met oktober als topmaand, met vorig seizoen 129 voorstellingen. Juli en augustus scoorden vorig jaar samen slechts 55 premières. Dit alles valt nog eens rustig na te lezen in 'De oktober-gekte en de Van der Ploeg-piek' dat opgenomen is in het Theaterjaarboek van afgelopen seizoen. (ANP, 25/11/02)

    meer over: Beckett, Shakespeare


  • Het Ministerie van OC&W heeft bekend gemaakt dat twaalf culturele organisaties bij elkaar 10 miljoen euro krijgen voor internationale projecten. Het grootste bedrag (3.965.000 euro) gaat naar het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten dat het geld weer als subsidie aan derden mag verstrekken. Andere 'grootverdieners' zijn ondermeer de Mondriaan Stichting (2,7 miljoen euro) en het Theater Instituut Nederland (1.037.680 euro). Het geld is afkomstig uit het "potje" HGIS-cultuurbudget, bedoeld als steun in de rug voor het internationale cultuurbeleid van Nederland. (ANP, 21/11/02)

  • Rick van der Ploeg mocht bezuinigen op subsidies van een aantal culturele instellingen in Amsterdam, zo heeft de Raad van State besloten. Het betrof een slepend conflict naar aanleiding van subsidiekortingen die Van der Ploeg tussen 1998 en 2000 had doorgevoerd. De instellingen, waaronder het TIN, vonden dat Van der Ploeg hiermee tegen de afspraken inging die zij met de vorige staatssecretaris Aad Nuis hadden gemaakt. Het rechtscollege vondt dat de relatief geringe korting op de salarisbudgetten geen ernstige aantasting van de financiële armslag kon betekenen. (Parool, 5/8/02)


  • Decor- en kostuumontwerper Nicolaas Wijnberg (83) heeft een groot deel van zijn collectie aan het Theater Instituut Nederland overgedragen. De schenking omvat ontwerpen voor toneel-, opera- en dansproducties, grafiek, theaterfoto's en ander archiefmateriaal. (NRC, 10/6/02)

  • Drs P heeft zijn archief aan het Theater Instituut Nederland geschonken. Het was niet echt zijn archief maar een archief over Drs P, aangelegd door Ivo de Wijs. Hoe het ook zij: het ligt nu in het TIN. (NRC, 11/4/02)

    meer over: archieven


  • Vrouwen hebben een achterstand als het gaat om leidinggevende functies in de kunst en cultuur. Dat blijkt uit een onderzoek van A. Fischer, hoogleraar Gender, Cultuur en Management aan de Universiteit van Amsterdam. Zij bekeek 413 organisaties. Van de leidinggevenden was 32 procent vrouw. In grotere organisaties is het percentage vrouwen in topfuncties kleiner. Het onderzoek 'Het glazen plafond in de kunsten' werd in opdracht van het ministerie van OC&W uitgevoerd. De sector beeldende kunst scoort het hoogst; 43 procent van de leidinggevenden daar is vrouw. Het laagst scoorde de sector media; minder dan 22 procent van de topfuncties wordt door vrouwen bekleed. Fischer presenteert haar onderzoek tijdens de conferentie 'De macht van het imago' op maandag 21 januari in het Theater Instituut Nederland in Amsterdam. Om de doorstroom van vrouwen in de kunstsector te bevorderen is in opdracht van OC&W het project 'Coaching in de kunsten' opgezet. (NRC, 16/1/02)

  • Twintigduizend toneel-, dans-, cabaret-, opera- en musicalvoorstellingen en vele digitale museumcollecties zijn sinds deze week toegankelijk via internet. Met een database theaterproducties, een catalogus en een adressenbestand maakt het Theater Instituut Nederland (TIN) de theatergeschiedenis toegankelijk voor een groot publiek. In de database staan theaterproducties vanaf 1988 tot heden, waarbij alle medewerkers aan de productie worden vermeld, evenals het spelende gezelschap, en data van premières. De catalogus bevat gegevens uit de mediatheek en uit de museummaterialen van het TIN. (AD, 12/10/01)

    meer over: archieven, internet


  • Kees Vuyk (1953) wordt per 1 januari de nieuwe directeur van Theater Instituut Nederland in Amsterdam. Hij wordt de opvolger van Dragan Klaic, die opstapte nadat de rijkssubsidie werd gekort en hij zich niet kon vinden in de daaruit volgende reorganisatie. Het TIN wordt nu geleidt door interim directeur Ocker van Munster.
    Vuyk is nu nog directeur van de faculteit beeldende kunst en vormgeving van de Hogeschool Constantijn Huygens in Kampen. Hij is doctor in de wijsbegeerte en schreef diverse cultuurfilosofische boeken, artikelen en essays. Specifiek over theater gaat de bundel 'De esthetisering van het wereldbeeld', een verzameling beschouwingen die Vuyk voor diverse vakbladen schreef. (ANP & VNG, 4/10/01)

  • Steeds meer vrouwen zijn werkzaam in de kunsten, maar hun verdiensten blijven achter bij die van hun mannelijke collega's. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Kunst-werk (m/v)' over loopbanen in de beeldende kunst, muziek en podiumkunsten. Het rapport van Merijn Rengers werd in opdracht van het Theater Instituut Nederland gemaakt. Het onderzoek is een vervolg op 'Rollen en Rolpatronen', een onderzoek naar de positie van vrouwen in de podiumkunsten van twee jaar geleden.
    De verschillen in inkomen zijn bij de podiumkunsten het grootst. Vrouwen verdienen gemiddeld 30 procent minder dan mannen. In de beeldende kunst is dat 22 procent terwijl in de klassieke muziek vrouwen driekwart verdienen van wat mannen opstrijken. In de lichte muziek zijn de verschillen klein, aldus het rapport. Een deel van de inkomensverschillen wordt verklaard doordat mannen gemiddeld meer uren per week maken. Dit verschil is vooral in de podiumkunsten het grootst. Voor muziek en beeldende kunst gaat dit echter niet op, aldus het rapport. De onderzoeker zet overigens zelf vraagtekens bij de representativiteit van zijn werk. Van de ruim 50.000 potentiële deelnemers, deden er 480 mee. De onderzoeker wijt dit aan "een zekere enquêtemoeheid" onder kunstenaars. (ANP, 2/10/01)

  • Directeur Dragan Klaic van het Theater Instituut Nederland (TIN) stapt op. Zijn besluit hangt samen met de subsidiekorting van 1,65 miljoen gulden die op prinsjesdag vorig jaar werd aangekondigd. Klaic vertrekt per 1 september. Hij wil niet dat het TIN minder aandacht zal gaan besteden aan activiteiten voor theaterprofessionals. Het is hem eveneens een doorn in het oog dat het TIN voor de internationale samenwerking afhankelijk wordt van andere externe financiering.
    Het was al bekend dat er bij het TIN een flink aantal banen zou verdwijnen. Nu is vastgesteld dat in totaal zo'n twintig medewerkers het veld moeten ruimen. De Raad van Toezicht heeft inmiddels een nieuw beleidsplan goedgekeurd. Daarin blijft de tentoonstellingsfunctie overeind, precies zoals staatssecretaris Van der Ploeg wil. De bewindsman vond ook dat er bezuinigd moest worden op de internationale activiteiten. Eerder overwoog het TIN het Theatermuseum te sluiten, al kon dat niet rekenen op de instemming van het personeel.
    Het beheer en het toegankelijk maken van het door het TIN bewaarde cultureel erfgoed, het 'nationale theatergeheugen', komt voorop te staan. Verder komt er meer aandacht voor scholieren en studenten. Met eigen publicaties, cd's en tentoonstellingen wil het instituut zich ook nadrukkelijker gaan richten op theatergeïnteresseerden. Dat de serviceverlening aan theatergroepen en de internationale contacten minder worden, is volgens TIN 'onder de huidige omstandigheden het best mogelijke plan als doorstart'.
    De Raad van Toezicht gaat op zoek naar een opvolger voor Klaic, maar stelt intussen Ocker van Munster van Bureau Berenschot aan voor de noodzakelijke reorganisatie. Overigens zet het TIN zet de bezwaarschiftprocedure tegen de subsidiekorting voort. (ANP, 28/3/01)

  • Het Theatermuseum moet open blijven vindt staatsecretaris Rick van der Ploeg. Hij gaat niet akkoord met het herziene beleidsplan van directeur Dragan Klaic. Het TIN krijgt 24% minder subsidie en Klaic wil dit tekort ondervangen door het museum te sluiten. Medewerkers verzetten zich hiertegen. Van der Ploeg sluit zich bij hen aan: "Het kan niet zo zijn dat de schat goed bewaard wordt, maar onbenut blijft als bron van tentoonstellingen in het eigen, met dat doel verbouwde huis." Klaic moet zijn plannen wijzigen, desnoods ten koste van internationale activiteiten. Voor Klaic is dit een 'nieuw moment'. Tot nu toe golden de internationale activiteiten als een kerntaak. (Volkskrant, 13/2/01)

  • Staatssecretaris Van der Ploeg ziet graag dat het Theatermuseum in Amsterdam haar deuren openhoudt. Eerder deze week werd in het nieuwe beleidsplan van het TIN aangekondigd dat het museum dicht zou gaan als gevolg van de subsidievermindering. Ook zouden er 11 van de 49 formatieplaatsen moeten verdwijnen. Er is bij de medewerkers grote onrust ontstaan over de op stapel staande bezuinigingen door directeur Dragan Klaic. Van der Ploeg wil zich niet mengen in de personeelskwestie maar "neemt de signalen serieus". Het ministerie zal met een specifieker standpunt komen zodra zij het beleidsplan daadwerkelijk onder ogen heeft gehad. Het plan had pas 22 januari op de deurmat hoeven liggen maar onder de druk van de plotselinge publiciteit is het gisteren al naar het ministerie gestuurd. Het plan is opgesteld op verzoek van het ministerie nadat het eerste beleidsplan door de Raad voor Cultuur was afgewezen. In plaats van de gevraagde 7,4 miljoen kreeg het instituut maar 5,25 miljoen. Dat betekent een korting van 24 procent op de bestaande subsidie. De ondernemingsraad van het TIN gaat zich nu over het nieuwe plan beraden. De bevindingen van het ministerie zullen er ook bij worden betrokken. In maart hoopt men eruit te zijn. (Volkskrant, 17/1/01)

  • In Amsterdam hebben kunstenaars opnieuw geprotesteerd tegen de Cultuurnota. Plaats van handeling was dit keer de Herengracht voor het Theater Instituut Nederland. De 40 miljoen extra die het kabinet voor cultuur wil uittrekken zal de chaos die zal ontstaan slechts een beetje verkleinen, aldus woordvoerders Adelheid Roossen, Peter Blok, Pierre Bokma en Kees Hulst. De Kunstenaars eisen 150 miljoen gulden structureel bij het cultuurbudget en 25 miljoen eenmalig om de schade die de huidige Cultuurnota zal veroorzaken te repareren. Verder moet er op zijn laatst in de voorjaarsnota van het kabinet een oplossing worden gevonden voor de arbeidsomstandigheden. Peter Blok maakte duidelijk dat de extra gelden niet alleen nodig zijn voor de kunstenaars, maar ook voor kostuumontwerpers, chauffeurs, accountants, technici en muzikanten. Kees Hulst riep de gemeente Amsterdam op om het advies van de Amsterdamse Kunstraad naast zich neer te leggen en 20 miljoen gulden extra op tafel te leggen. Overigens vinden alle instellingen dat het budget voor kunst en cultuur moet worden verhoogd tot 1 procent van de rijksbegroting. Ook in Amsterdam zou dit principe moeten gelden, aldus Hulst.
    Voordat de acteurs aan het woord kwamen zorgde de culturele meute met toeters en fakkels voor flink wat geluids- en rookoverlast, niet in de laatste plaats voor het TIN zelf. Na de toespraken werd de tentoonstelling 'En hij ploegde voort' geopend door een uit het telefoonboek geplukte 'R. van der Ploeg'. De tentoonstelling bestaat uit krantenartikelen over de staatssecretaris en zijn beleid. Het publiek wordt uitgenodigd om met zwarte viltstiften de bijbehorende foto's van Rick te molesteren. De tentoonstelling is nog enkele dagen te zien in het Theatermuseum. (VNG, 20/10/00)

  • Gaan 11 november de theaters plat? Dat is de vraag die de kunstbonden hun achterban stellen. Het plan is om met een landelijke staking de eis van 150 miljoen extra voor de Cultuurnota kracht bij te zetten. Het verzet van de kunstwereld tegen de plannen van Van der Ploeg is nog niet uitgeraasd sinds op 18 september de Cornelis Lelylaan in Amsterdam werd geblokkeerd. Op vrijdag 20 oktober verzamelen vakorganisaties en hun leden zich op het Theater Instituut Nederland voor een ludieke opening van de interactieve tentoonstelling 'En hij ploegde voort' met uitspraken van bewonderaars en criticasters van de staatssecretaris. Tijdens die actie moet duidelijk worden of de landelijke staking er komt. (ANP, 19/10/00)

  • Ruim tachtig mensen uit de theaterwereld hebben donderdag met een fax aan de Tweede Kamer geprotesteerd tegen de korting van 30 procent op de subsidie van het Theater Instituut Nederland. Zelfs André van Duin heeft nu stelling genomen tegen de Cultuurnota van staatssecretaris Van der Ploeg. De kunstenaars vrezen dat de bezuiniging de rol van het theater zal verzwakken. Omdat theater een vluchtige kunst is, is het van belang dat zo'n instituut de gebeurtenissen op de planken voor iedereen inzichtelijk maakt en voor het nageslacht bewaart. "Anders wordt een deel van het culturele geheugen gewist." Onder de ondertekenaars van de fax aan het parlement zijn behalve André van Duin onder anderen Jos Brink, Rudi van Dantzig, Mary Dresselhuys, Jasperina de Jong, Ton Lutz, Annet Nieuwenhuijzen en Willem Nijholt. (ANP, 12/10/00)

  • Het TIN voert de druk op: als de subsidieverlaging van het instituut niet ongedaan wordt gemaakt zal het Theatermuseum op 1 januari 2001 de deuren sluiten. "We kunnen niet anders omdat zowel OC&W als de Raad voor Cultuur onze museumfunctie buiten beschouwing hebben gelaten", aldus directeur Dragan Klaic. In het museum zijn nu de tentoonstellingen 'Een huis vol stemmen' en 'Koopman in illusies' te zien. 40.000 bezoekers bezochten het museum dit jaar. (VNG, 22/9/00)

    meer over: Dragan Klaic


  • De kunstwereld laat weten geen genoegen te nemen met de budgetverruiming voor cultuur die staatssecretaris Van der Ploeg voorstelt. FNV Kiem, de Vereniging van Werkgevers in de Kunsten, de Federatie van Kunstenaarsverenigingen, Kunsten '92 en de Nederlandse Toonkunstenaarsbond eisen 150 miljoen extra. Komt dit geld niet tijdens de Algemene Beschouwingen (die tot donderdag duren), dan volgen er meer acties zoals de wegblokkade eerder deze week. Ook wordt er gedreigd met onderbrekingen van voorstellingen en zelfs totale stakingen. Het extra geld moet ten goede komen aan handhaving van bewezen kwaliteit, goed functionerende orkesten, dans- en theaterinstellingen, verbetering van arbeidsvoorwaarden en stijgende werkgeverslasten.
    Ook in de theaterwereld is woedend gereageerd op de Cultuurnota. De Appel en het TIN hebben aangekondigd naar de rechter te stappen nu Rick van der Ploeg de adviezen van de Raad voor Cultuur heeft overgenomen. Beide instellingen noemen de adviezen 'wankel en onzurgvuldig'.
    Orkater is in een rare positie terecht gekomen. In de cultuurnota is één miljoen gulden uitgetrokken voor het gezelschap, mits de gemeente Amsterdam hen ook steunt. Maar dat wordt lastig. "De bestedingsruimte van de wethouder is uiterst beperkt", zegt Bert Janmaat, secretaris van de Kunstraad. Mocht er meer geld komen, dan zijn er al prioriteiten gemaakt. De Trust bijvoorbeeld, die door een rekenfoutje 3 ton minder kreeg Wel kan hij indenken dat er een uitruil plaats vindt. "Bijvoorbeeld: het rijk heft die zeven ton korting op TGA op en Amsterdam houdt Orkater binnen boord." (Volkskrant, 20/9/00)

  • Na een uitgebreide zoektocht heeft het werkhuisje van Wim Kan - een tuinhuisje uit Kudelstaart - een nieuwe plek gevonden. Het verhuist naar Het Koningstheater in Den Bosch, nadat het Theaterinstituut vanwege plaatsgebrek had gezegd het huisje niet te willen. (Volkskrant, 9/9/00)

    meer over: archieven, Den Bosch


  • De Muziekprijs van het Prins Bernhard Fonds is gewonnen door geluidsrestaurateur Harry Coster. De 53-jarige Coster begon in de jaren '70 met het samenstellen en uitgeven van platen met historisch geluidsmateriaal. Coster maakte in opdracht van het TIN een aantal platen met historische opnames van cabaretiers en zangers. (AD, 23/6/00)


  • Op theaterscholen zijn er meer actrices dan acteurs, maar er zijn relatief weinig rollen voor vrouwen in toneelstukken en films. Daarnaast verdienen vrouwen in de podiumkunsten per jaar gemiddeld tienduizend gulden bruto minder dan hun mannelijke collega's. Deze conclusies worden getrokken in het rapport 'Rollen en Rolpatronen' dat in opdracht van het Theater Instituut Nederland werd verricht door onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Het is onderdeel van een Europees onderzoek naar de positie van mannen en vrouwen in kunst en media. De onderzochte groep verdiende, met inbegrip van uitkeringen, in 1999 bruto gemiddeld ruim 53.000 gulden. Meer dan veertig procent van de podiumkunstenaars ontving in 1999 een WW-uitkering. Van de Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars (WIK) wordt maar zelden gebruik gemaakt. Slechts vijf procent WIKt. Het bruto uurloon binnen de podiumkunsten schommelt rond de dertig gulden. Slechts zes procent van alle podiumkunstenaars werkt uitsluiten binnen het vak. De inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen komen vooral voort uit verschillen in het aantal gewerkte uren. Vrouwen hebben een gemiddelde werkweek van 15,8 uur en mannen werken ongeveer 21 uur per week. De onderzoekers hebben ook een oplossing om dit inkomensverschil op te heffen: choreografen, regisseurs en schrijvers zouden het aantal vrouwenrollen in hun stukken moeten uitbreiden. (Parool & VNG, 27/5/00)

  • Ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van het theaterproductiebedrijf van Joop van den Ende organiseert het Theaterinstituut een tentoonstelling gewijd aan de invloed van Joop op de vrijetheatersector. De tentoonstelling heet 'Koopman in illusies' en is vanaf 2 september te zien in het Theatermuseum. Op de tentoonstelling is veel archiefmateriaal te zien, maar ook een videopresentatie waarin Willem Nijholt praat met onder andere André van Duin, Simone Kleinsma en Mary Dresselhuys. Joop is vereerd met de tentoonstelling: "Ik liet me in 1988 in een interview ontvallen dat ik graag te boek zou staan als iemand die veel bijgedragen aan het toneel. Ik denk dat dat gelukt is en niet alleen op het gebied van toneel, maar ook musical en revue. Deze tentoonstelling is daar het bewijs van. (VNG, 22/3/00)

  • Het TIN is on-line! En de toekomst is veelbelovend: vanaf september kunnen leden van het Theater Instituut Nederland de database met productiegegevens raadplegen. (VNG, 3/1/00)

    meer over: internet


  • Het ontwerpbureau Laboratorivm is de winnaar van de Riem + Honig Theaterafficheprijs 1999 met hun serie affiches voor het Holland Festival. De prijs is 5000 gulden en een email plaquette en is in 1992 ingesteld door het Theater Instituut Nederland. In 1996 kreeg Laboratorivm deze prijs al voor de reeks [NES] Theaters van de straat. De winnende affiche is, samen met de andere genomineerden, te zien in het Theatermuseum van 26 oktober 1999 tot 3 april 2000. Daarnaast is er een kalender gemaakt van de twaalf genomineerde affiches. (VNG, 25/10/99)

    meer over: affiche


  • Orkater probeert met hun tentoonvoorstelling 'Een huis vol stemmen' het publiek "erop te wijzen dat het helemaal niet zo netjes is in hun hoofd". Het gebeuren vindt vanaf 24 november plaats in het Theatermuseum in Amsterdam. De bezoeker moet een route afleggen met walkman. De stemmen van Gijs Scholten van Asschat en Ariane Schlüter wijzen de bezoeker op het contrast tussen het museum, waar herinneringen liggen opgeslagen, en de chaos van het menselijk geheugen. (Parool, 9/9/99)

    meer over: museum, Orkater


  • Riem + Honig Papier neemt de sponsoring van de Theaterafficheprijs over van AP Lintas. Het Theater Instituut Nederland reikt deze prijs sinds 1992 jaarlijks uit voor het best vormgegeven affiche van het afgelopen seizoen. De uitreiking van de Riem + Honig Theaterafficheprijs 1999 vindt plaats op maandag 25 oktober in het Theatermuseum in Amsterdam. Daarnaast zal er dit jaar een symposium worden georganiseerd over het spanningsveld tussen regisseur, ontwerper en publiciteit. De tentoonstelling van de beste 30 (van de in totaal 600) affiches van het afgelopen seizoen is van 5 oktober t/m 5 november te zien in de Lange Houtgang in de Stopera in Amsterdam. (VNG, 26/7/99)

    meer over: affiche


  • De danssector kampt met een minderwaardigheidscomplex. Dat zegt Cees de Graaff, scheidend voorzitter van het Directie Overleg Dans (DOD) en zakelijk leider van Dansgroep Krisztina de Châtel. De Graaff is kritisch bij het rapport 'Dans!', dat de problemen van de dansgezelschappen eenzijdig bij de makers legt. Volgens het rapport, in opdracht van o.a. het Ministerie van OC&W, het DOD en het Theater Instituut Nederland opgesteld door Bureau Driessen, moet de marketing ernstig verbeteren en moeten dansers als sterren worden geafficheerd. "De voorgestelde scenario's zijn kopieën van al jarenlang levende ideeën in de danswereld. Vaak nog belabberd opgeschreven ook", aldus de Graaff, die denkt dat het gebrek aan een overtuigende toekomstvisie de sector vatbaar maakt voor bezuinigingen. (Volkskrant, 13/7/99)

  • Het Theaterinstituut Nederland bezit sinds december een unieke verzameling theaterteksten van de Duitse cabaretier Max Ehrlich. De joodse Ehrlich maakte vanaf 1942 met medegevangen voorstellingen in het concentratiekamp Westerbork onder de naam Gruppe Bühne. De teksten bestaan uit sketches en liedjes uit Ehrlichs vooroorlogse cabaret en uit revues uit Westerbork. (Volkskrant, 20/3/99)

    meer over: cabaret


  • Het Theater Instituut en Canada's National Ballet School organiseren van 12 t/m 14 november een conferentie over de gezondheid van balletdansers. Dat gebeurt via satelliet- en videoverbindingen in twee plaatsen tegelijk: Den Haag en Toronto. Bij de conferentie, 'Not just any body' genaamd, zullen prominente dansers, artistiek directeuren, choreografen, docenten, wetenschappers en gezondheidsdeskundigen discussiëren over het bevorderen van de gezondheid, het welzijn en het functioneren van balletdansers. (Parool, 1/3/99)

    meer over: dans


  • Het TIN besteedt aandacht aan de invloed van vrouwen op het theater van de laatste 25 jaar. Dit gebeurd door middel van een serie discussiebijeenkomsten op 28 februari, 21 maart en 25 april en door de uitgave van het boek 'Wie zou ik zijn als ik zijn kon', onder redactie van Mieke Kolk. Tijdens de laatste bijeenkomst zal de Plombina Wisseltrofee worden uitgereikt, een prijs voor vrouwelijke theatermakers. (Theatermaker, 9/2/99)


  • Met een nieuwe serie boekjes en videobanden wil het Theater Instituut Nederland onder de titel 'De geschiedenis verteld/t' de geschiedenis van het Nederlands theater uitbreiden. Het gaat om monografieën van acteurs en actrices. Coördinator Rob van Gaal wil twee á drie boekjes per jaar uitgeven. Als eerste verschijnt het deel over Elisabeth Andersen. Daarna volgen Henny Orri, Shireen Stroker en Annemarie Prins. Later volgen Peter Oosthoek, Willem Nijholt en André van den Heuvel. (Volkskrant, 27/1/99)


  • In het Theater Instituut Nederland is de tentoonstelling 'Theater op Doek' geopend. Op de tentoonstelling zijn schilderijen uit vijf eeuwen te zien met toneel en acteurs of actrices als onderwerp. (NRC, 27/10/98)

    meer over: museum


praat mee

schrijf een mini