oude meuk

Onderwerp

affiche (22 nieuwsberichten)

  • In Utrecht is ophef ontstaan over de nieuwe voorstelling van Dood Paard en Maatschappij Discordia, 'Mannetje met de lange lul'. De flyers werden geweigerd door de baliemedewerker van de gemeentebibliotheek en ook de bibliotheek in Overecht wilden het promotiemateriaal niet neerleggen, netzomin als grand café Broese. De flyer bevat geen expliciet beeldmateriaal. De voorstelling, gemaakt door Kuno Bakker en Jorn Heijdenrijk, is geïnspireerd op de amorele ideeën van de 18e-eeuwse arts en filosoof Julien Ofrray de la Mettrie. De titel is ontleend aan een essay van de La Mettrie. (Redactie, 4/3/07)

  • Sander Plug en Marieke Schellart van FHV/BBDO hebben voor hun affiche van 'De Vagina Monologen' heeft de Theaterafficheprijs 2002 gewonnen. (VNG, 23/10/02)


  • Anton Beeke heeft de Theaterafficheprijs 2001 gewonnen voor het ontwerp van het affiche 'Zonder Titel' voor Toneelgroep Amsterdam. Het is voor de tweede keer dat Beeke de prijs wint. In 1993 werd hij beloond voor het affiche voor 'Count your Blessings', eveneens voor Toneelgroep Amsterdam. De afficheprijs bestaat uit 5000 gulden en een plaquette, dit keer ontworpen door Cees Krijnen. Volgens de jury maakte Beeke een "inspirerend en fantastische affiche waarbij de typografie als autonoom beeld fungeert".
    De afficheprijs werd voor de tiende keer uitgereikt. Ter gelegenheid van dit jubileum heeft het Theaterinstituut Nederland een tentoonstelling met genomineerde en winnende affiches van de afgelopen jaren ingericht. Bezoekers van de expositie, die zaterdag opengaat en tot 1 april te zien is, kunnen hun favoriet aangeven. In januari wordt de bekendgemaakt welke aanprijzing het meest bij het publiek in de smaak viel. (ANP, 8/11/01)

    meer over: Anthon Beeke


  • Twaalf affiches zijn genomineerd voor de Riem + Honig Theaterafficheprijs 2001:
  • 'Zonder Titel' van TGA, ontwerp Anthon Beeke
  • 'Neanderdal' van Nieuw West, ontwerp Maarten Evenhuis
  • 'Peter Grimes' van De Nederlandse Opera, ontwerp Lex Reitsma
  • 'De wereld draait door' van Youp van 't Hek, ontwerp MPGO, Marijke Meester
  • 'Zwart' van Lebbis, ontwerp Martin Oudshoorn, Roland Feith
  • 'Hup' van Hester Macrander, ontwerp Hester Macrander, Verheij en Van der Heide
  • 'Nieuw Ensemble 20 jaar' van Nieuw Ensemble, ontwerp Jan Bons
  • 'Ik teken wat ik wil' van Speeltheater Holland, ontwerp Selwyn Senatori
  • 'Mama Pia' van Teatro Munganga, ontwerp Marion Hoekveld
  • 'Richard' van Het Syndicaat, ontwerp Mathilde de Vriese, Niek van der Horst
  • 'Manfred' van De Trust, ontwerp Anthon Beeke
  • Daarnaast is buiten mededinging de affiche 'POEtry' van Thalia Theater ontworpen door Robert Wilson geselecteerd.
    De Theaterafficheprijs wordt dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. Het TIN toont daarom alle genomineerde affiches van de afgelopen tien jaar. De prijs wordt op 8 november uitgereikt en bestaat uit 5000 gulden en een email plaquette. (VNG, 22/9/01)

  • Het Amsterdamse theater De Balie heeft de aankondigingen van het toneelstuk 'Adolf' op het gebouw bij het Leidseplein aangepast. De voorstelling van de Britse acteur en regisseur Pip Utton staat deze week nog een keer in Amsterdam. Daarna gaat het stuk op tournee naar andere steden in het land. Op advies van de politie heeft De Balie woensdagavond gezorgd dat de swastika's op de posters gedeeltelijk zijn afgedekt. Nu zijn alleen maar halve swastika's zichtbaar, aldus een woordvoerster van het theater. Verder is een uitleg over de aard van de voorstelling aangebracht. Overigens was er volgens het Meldpunt voor Discriminatie niets mis met de posters, stelt de woordvoerster. "Het ging duidelijk over een toneelstuk en Hitler was ook maar gedeeltelijk afgebeeld." (ANP, 11/1/01)

    meer over: De Balie


  • Een poster voor een toneelstuk over Adolf Hitler in de Balie heeft voor commotie gezorgd. Het Meldpunt Discriminatie heeft diverse klachten gekregen van voorbijgangers die zich storen aan de afbeelding van Hitler met een hakenkruis op de achtergrond. De affiche hoort bij de voorstelling 'Adolf' van de Engelse theatermaker Pip Utton. Het Meldpunt Discriminatie kan er niet voor zorgen dat de afbeelding verdwijnt. De directie van De Balie heeft besloten dat de posters bijven hangen. De voorstelling 'Adolf' gaat woensdag in première en is tot zondag te zien. (AT5, 10/1/01)

    meer over: De Balie


  • Ontwerpbureau VANDEJONG heeft de Riem + Honig Theaterafficheprijs 2000 van het Theater Instituut Nederland gekregen. Het bureau werd bekroond voor het affichedrieluik voor de voorstelling 'Een echte Van Dongen'. Het gaat om drie affiches voor een voorstelling van Lenette van Dongen. "Het zijn drie beelden die niet te scheiden zijn. Samen vormen zij één affiche. Dat is iets nieuws'', aldus de jury. De prijs bestaat uit vijfduizend gulden en een plaquette. (ANP, 30/10/00)


  • Ook bij het Holland Festival zijn ze zich ervan bewust dat het EK voetbal in het land is. Op een poster-campagne is een 'alternatief elftal' van musici en regisseurs, zoals Dick Raaijmakers, Theu Boermans, Gerardjan Rijnders, Ravi Shankar en Reinbert de Leeuw, door middel van de computer in oranje shirts gestoken. Ivo van Hove draagt de aanvoerdersband. Met de posters wil het Holland Festival duidelijk maken "dat het voetbalpubliek niet van het Holland Festivalpubliek hoeft te verschillen. Één overeenkomst is in ieder geval pijnlijk duidelijk: ook bij de Holland Festival elf is er geen vrouw te bekennen. (Parool & Volkskrant, 18/5/00)

  • De blote piemel op het affiche van de voorstelling 'Lang genoeg jong' van Robert Long blijft voor ophef zorgen. Dit keer is de hoofdstad in de ban van het manlijk naakt. In de advertentie van de voorstelling in de Volkskrant,blijkt een keurig balkje over het lid geplaatst te zijn. Wie is de moraalridder? De impressario Jacques Senf en Partners. Volgens medewerkster Lotje Dercksen wilden zij een advertentie "die zowel in het lokale sufferdje van Bemmel als in de Telegraaf moet passen". Dercksen is verbaasd dat er weer "gedoe is over die pik". In Amsterdam liepen de reacties hoog op. "Daar zijn affiches besmeurd, weggehaald en (...) met bijbelteksten beklad. (Volkskrant, 2/3/00)

    meer over: bloot, Robert Long


  • 60 exemplaren van de poster van 'Reigen' zijn weggehaald door de dienst stadsbeheer van de gemeente Utrecht. Op de poster staat een vrouw die nonchalant een forse stijve piemel vasthoudt. De dienst deed dit naar eigen zeggen vanwege de intocht van Sinterklaas. Zakelijk leider van de Paardenkathedraal, Jetta Ernst: "Schnitzler stelt in 'Reigen' de hypocrisie aan de kaak van een samenleving waarin seks nooit expliciet getoond of besproken wordt. Nu treft ons eenzelfde hypocrisie." Op last van het stadsbestuur zijn de posters weer teruggehangen. De Paardenkathedraal heeft veiligheidsmaatregelen genomen en stickers over het geslachtsdeel geplaatst met daarop de tekst "coming soon" - pun intended indeed. Het gezelschap heeft de stickers ook ter beschikking gesteld aan alle theaters waar de voorstelling speelt. Drie toonden belangstelling. (Volkskrant, 18/11/99)

  • Het ontwerpbureau Laboratorivm is de winnaar van de Riem + Honig Theaterafficheprijs 1999 met hun serie affiches voor het Holland Festival. De prijs is 5000 gulden en een email plaquette en is in 1992 ingesteld door het Theater Instituut Nederland. In 1996 kreeg Laboratorivm deze prijs al voor de reeks [NES] Theaters van de straat. De winnende affiche is, samen met de andere genomineerden, te zien in het Theatermuseum van 26 oktober 1999 tot 3 april 2000. Daarnaast is er een kalender gemaakt van de twaalf genomineerde affiches. (VNG, 25/10/99)

  • Voor de Riem + Honig Theaterafficheprijs zijn twaalf affiches genomineerd:
  • 'De Paradox van Pergamon' van Adhoc, ontwerp Hannie van den Bergh
  • 'Na de repetitie' van De Appel, ontwerp Jan Bons
  • '1, 2, 1, 2, 3, 4' van Truus Bronkhorst en Marien Jongewaard, ontwerp Maarten Evenhuis
  • 'Westkaai' van Fact, ontwerp Maarten Evenhuis
  • 'Donderdag' van Het Groene Balkon, ontwerp Marten Jongema
  • 'Parade 1999' van Mobile Arts, ontwerp Marten Jongema (met dank aan Annaleen Louwes)
  • 'Stiefmoeders!!' van Artemis, ontwerp Kok Korpershoek
  • 'Holland Festival 1999' (serie), ontwerp Laboratorivm
  • '[NES] Theaters van de straat' (1 uit een serie van 5), ontwerp Laboratorivm
  • 'Salt', Gastprogrammering Muziektheater/LaLaLa Human Steps, ontwerp Mevis/Van Deursen (foto Édouard Lock)
  • 'Drijfijs' van Huis aan de Amstel, ontwerp Corriene Nelissen en Mathilde de Vriese
  • 'Nachtasiel' van het Ro-Theater, ontwerp Polyester i.s.m. Marc Warning
  • De jury heeft deze keus gemaakt uit het aanbod van in totaal 548 affiches. De prijs wordt uitgereikt op maandag 25 oktober in het Theater Instituut. (VNG, 21/9/99)


  • In Friesland zijn promotiefoto's voor de theatervoorstelling van Robert Long gekuist. Op de foto staat een geklede Long voor een oude en jonge man. De lul van één van de twee heren is zichtbaar en schoot schouwburgdirecteuren in Drachten en Dokkum in het verkeerde keelgat. Jos Jutte van theater De Lawei zegt dat hij rekening moet houden met het gedeelte van zijn publiek dat gereformeerd is. (Volkskrant, 9/9/99)
    zie ook: Toffie en Kee


  • Riem + Honig Papier neemt de sponsoring van de Theaterafficheprijs over van AP Lintas. Het Theater Instituut Nederland reikt deze prijs sinds 1992 jaarlijks uit voor het best vormgegeven affiche van het afgelopen seizoen. De uitreiking van de Riem + Honig Theaterafficheprijs 1999 vindt plaats op maandag 25 oktober in het Theatermuseum in Amsterdam. Daarnaast zal er dit jaar een symposium worden georganiseerd over het spanningsveld tussen regisseur, ontwerper en publiciteit. De tentoonstelling van de beste 30 (van de in totaal 600) affiches van het afgelopen seizoen is van 5 oktober t/m 5 november te zien in de Lange Houtgang in de Stopera in Amsterdam. (VNG, 26/7/99)

  • Het Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de H.N. Werkmanprijs 1999, een prijs voor grafische vormgeving, toegekend aan Marten Jongema. De jury vond dat zijn posters voor de Boulevard of Broken Dreams en De Parade "in een flits de aandacht van de kijker trekken, die slechts enkele seconden naar het affiche kunnen kijken". In 1992 won Jongema de Theater Afficheprijs voor zijn posters voor Theatergroep Carrousel (AD, 17/7/99)

    meer over: De Parade


  • De affiche voor 'Ten Oorlog' is bekroond met Herman Teirlinckprijs. De ontwerper, Gert Dooreman, krijgt ruim 5000 gulden (Volkskrant, 20/10/98)


  • Marijke Meester en Joep Paulussen hebben de AP Lintas Theaterafficheprijs gewonnen voor hun affiche voor de voorstelling 'De waker, de slaper en de dromer' van Yoep van 't Hek. Het is voor het eerst dat de prijs, bestaande uit 5000 gulden en een plaquette, naar een vrije productie gaat. Paulussen: "Vroeger maakte Van 't Hek zijn affiches zelf, maar omdat ik daar regelmatig commentaar op leverde vond hij dat ik het maar moest gaan doen." (Volkskrant, 13/10/98)


  • Anthon Beeke's nominatie voor de AP Lintas theaterafficheprijs blijkt buiten mededinging te zijn. "Ik kan toch niet mijn eigen affiche beoordelen?", vindt jurylid Beeke. Overigens zijn dertig theateraffiches, waaronder de tien genomineerden, t/m 1 november te zien in de Stopera. (Parool, 5/10/98)

    meer over: Anthon Beeke


  • De nominaties voor de AP Lintas Theaterafficheprijs 1998 zijn bekend gemaakt. De tien ontwerpers zijn:
  • Anthon Beeke (voor 'Haar leven, haar doden' van TGA)
  • Jan Bons (voor 'Antigone' van De Appel)
  • Koeweiden Postma Ass. (voor 'Dora Kremer' van Theater van het Oosten)
  • Sybren Kuiper & Marianne van Ham (voor het Festival aan de Werf 1998)
  • Het Lab (voor het Humor & Cartoonfestival 1998)
  • Laboratorivm (voor de NES Theaters van de Straat)
  • Jan Joris Lamers (voor 'Deschrijver, Dekoning' van Maatschappij Discordia)
  • Marten Jongsma (voor de Parade 1998)
  • Meester/Paulussen Grafisch Ontwerpers (voor 'De waker, de slaper en de dromer' van Youp van 't Hek)
  • Joost Swarte (voor het Internationaal jeugdtheaterfestival provincie Zuid Holland)
  • Opvallend is de nominatie van Anthon Beeke; hij zit zelf in de jury. De prijs, ter waarde van 5000 gulden, wordt maandag 12 oktober om 17:00 uur uitgereikt in café Vienna in Amsterdam. (Theatermaker, 2/10/98)

    meer over: Anthon Beeke


  • Peter van de Cotte spreekt! De ontwerper van de affiche van het Theaterfestival legt eindelijk de relatie uit tussen een aardappel en een theaterfestival: "Die is er niet." Hij vond de aardappel op een foto van Mark Hill. Het piepkleine coloradokevertje heeft hij zelf toegevoegd. "Je mag het beschouwen als symbool voor het broodnodige venijn op het toneel." (Volkskrant, 3/9/98)


  • Onder het motto "Begin met het beste" wordt op 3 september het Theaterfestival in Amsterdam geopend. In de grafische vormgeving is gekozen voor de Aardappel als symbool. Festivaldirecteur Arthur Sonnen ziet het maar als een combinatie van 'De Aardappeleters' en Vlaamse Friet. In het festival worden de beste voorstellingen van het afgelopen seizoen nog eenmaal vertoond. Één van de verkozen voorstellingen kan echter niet worden hernomen: 'Ten Oorlog' van de Blauwe Maandag Compagnie. De vertaler/bewerker van deze voorstelling Tom Lanoye zal wel een rap laten horen van delen van de tekst en bovendien zal hij de drie prijzen die er op het festival te verdelen zijn uitreiken. Een erejury, dit jaar bestaande uit buitenlandse critici, zal de beste voorstelling van het festival kiezen voor De Grote Theaterfestivalprijs (50.000 gulden). Daarnaast wordt de Taalunie Toneelschrijfprijs (20.000 gulden) uitgereikt aan de schrijver van een Nederlandstalige theatertekst. Tenslotte wordt in het kader van de verjonging van de doelgroep de Theaterfestival CJP Trofee (De Eer) uitgereikt. (Parool, 13/8/98)

  • Ontwerpers Sybren Kuiper en Marianne van Ham na aanleiding van hun "postordercatalogus"-festivalbrochure voor het Festival a/d Werf: "Er wordt tegenwoordig eerst naar de prijs gekeken en pas later naar de kwaliteit van kunst. Kunstenaars staan steeds meer onder druk om hun prijs waar te maken. Dat is natuurlijk onzin. Aan kunst kun je geen prijskaartje hangen." (AD, 19/5/98)


praat mee

schrijf een mini