oude meuk

Onderwerp

Rotterdamse Schouwburg (11 nieuwsberichten)

  • Voor het tweede jaar organiseert de Rotterdamse Schouwburg 'De Internationale Keuze'. De programmering van bevat spannende en klinkende namen, zoals 'Endstation Amerika' door Volksbühne Berlin/Frank Castorf, de onvermijdelijke Meg Stuart, de Nederlandse première van 'L. King of Pain' van Het Toneelhuis/Luk Perceval en 'Tragbar', een voorstelling die Johan Simons bij het Schauspielhaus Zürich heeft gemaakt. Het programma wordt omlijst door een randprogramma, verzorgd van Jan van den Berg en Rien Stegman van theatergezelschap Ad Hoc. (VNG, 12/6/02)


  • De Rotterdamse Schouwburg probeert alsnog een voorstelling over Aïsja, de vrouw van de profeet Mohammed, op de planken te krijgen. Het OT zei de uitvoering van 'Aïsja en de vrouwen van Medina' in november af. De schouwburg onderhandelt nu met producenten in Italië die een vergelijkbaar stuk uitvoeren. (Volkskrant, 15/1/01)

  • Voor de voorstelling '9 x 9' van Les Ballet C. de la B. zoekt de Rotterdamse Schouwburg 70 vaders of moeders met een pasgeboren kind. De baby's moeten aan het volgende profiel voldoen: minimaal 6 maanden, nog niet kunnen lopen en liefst multi-cultureel. Hiermee wil choreografe Christine de Smedt "twee generaties uit de jonge cultureel diverse Rotterdamse gemeenschap" uitbeelden. (AD, 12/10/00)

    meer over: audities


  • De Rotterdamse Schouwburg opent het nieuwe seizoen met 'An die Musik', een voorstelling van Pip Simmons die 25 jaar geleden een enorme indruk maakte. Het was destijds ook de bedoeling van de regisseur om het publiek te overdonderen: "Ik heb het stuk bedoeld als een klap in het gezicht. In 1975 was voor onze generatie de jodenvervolging iets waar niemand echt over sprak... Het was een aanslag op onze emoties. Zo'n voorstelling grijpt niet alleen het publiek aan. Voor de spelers was het een beproeving om het steeds opnieuw mee te maken. De internationale tour was bijna een lijdensweg."
    In 1984 hield de legendarische Pip Simmons Group op te bestaan: "Ik kwam steeds vaker dezelfde mensen tegen in het publiek. Theaterlefhebbers die benieuwd waren naar wat voor schokkends ik nu weer zou brengen." Drie jaar geleden zocht Ruud Engelander hem op om hem over te halen 'An die Musik' te hernemen. Dit keer in Boekarest; in Roemenië begint nu het bewustwordingsproces van de Tweede Wereldoorlog; "Dat is de enige reden dat we het opnieuw doen." (AD, 1/9/00)


  • De Rotterdamse Schouwburg wil de jongeren bereiken. Behalve met een kortingsregeling houdt directeur Jan Zoet ook in de programmering sterk rekening met "het publiek van de toekomst". "Jongeren willen op een bijna fysieke manier geraakt worden. Dat zie je aan hoe het amusement zich ontwikkelt. Paintball. bungeejumpen, survivaltochten en force feedback-joysticks. Ik houd vol dat theater dat ook kan bieden." Zoet denkt dat de 24-urige voorstelling 'Who can sing a song to unfrighten me' van Forced Entertainment de jongeren zeker zal aanspreken. Afgelopen zomer zag hij op Lowlands hoe enthousiast het publiek reageerde op de dansvoorstelling 'Twools' van Scapino. Gelukkig doet de Schouwburg volgend jaar een multi-project met deze groep: "Dansers op de trap, DJ's in de zaal, kunstenaars op de bühne en een tekst van Büchners 'Woyczeck' in de foyer." (AD, 31/8/00)

    meer over: Jan Zoet, Lowlands


  • De selectie voor de 'De Keuze van de Schouwburg', de beste voorstellingen van het afgelopen seizoen volgens de Rotterdamse Schouwburg is bekend gemaakt. De geselecteerde voorstellingen, die in september in Rotterdam te zien zijn, zijn:
  • 'Wilhelmina' van Imp. Jacques Senf [minirecensie]
  • 'De Burgermansbruiloft' van De Paardenkathedraal [minirecensie]
  • 'De moed om te doden' van het Ro Theater
  • 'De Woudduivel' van het Onafhankelijk Toneel [minirecensie]
  • 'Iets op Bach' van Les Ballets C. de la B./Ensemble Explorations
  • 'De Bitterzoet' van Hollandia [minirecensie]
  • 'Mission Impossible' van Dood Paard [minirecensie]
  • 'De vergissing' van Carrousel [minirecensie]
  • 'Rotjoch' van Stichting Toneelschuurproducties, KunstenFESTIVALdesArts Brussel, Holland Festival
  • 'Rap trap' van Nultwintig
  • 'Gorilla meets Bambie' van Lieber Gorilla en Bambie [minirecensie]
  • Daarnaast zijn er drie dansvoorstellingen geselecteerd:
  • 'Nothing Hurts', van Anouk van Dijk en Falk Richter
  • 'Extra Dry' van Emio Greco en Pieter Scholten
  • 'Creole' van Paul Salwyn Norton
  • (Volkskrant, 4/6/99)


  • Er wordt opnieuw gestaakt de Rotterdamse theaters. Door de stukgelopen onderhandelingen over een nieuwe CAO Gemeenten konden eind april al enkel voorstellingen in de Rotterdamse Schouwburg niet doorgaan. Dit keer staken niet alleen de technici van de Rotterdamse Schouwburg, maar ook die van Theater Zuidplein en het Luxor Theater. Hierdoor gaan onder andere een voorstelling van Herman Finkers en van de Royal Shakespeare Company niet door. Alle toeschouwers worden opgebeld en kunnen een andere keer de voorstelling inhalen (Volkskrant, 11/5/99)

  • Van 11 t/m 14 mei geeft de Royal Shakespeare Company vier voorstellingen in de Rotterdamse Schouwburg. Op 11 en 12 mei speelt het gezelschap een toneelbewerking van Toergenjev's 'Een maand op het land' door Brian Friel. De twee dagen erna is 'Troilus and Cressida' te zien. (AD, 19/2/99)


  • Jan Zoet wordt de nieuwe directeur van de Rotterdamse Schouwburg. Hij volgt per 1 december Carel Alons op, die vertrekt naar de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Zoet is nu zakelijk leider van Theatergroep Hollandia. Daarnaast is hij verbonden aan de Hogeschool voor Beeldende Kunst, Muziek en Dans in Den Haag, waar hij docent dramaturgie van muziektheater is. (NRC, 28/10/98)


  • Directeur Carel Alons verlaat na 10 jaar de Rotterdamse Schouwburg. Hij wordt voorzitter van het college van bestuur van de raad van toezicht van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten. Over zijn opvolger kan hij nog niks zeggen. (AD, 9/6/98)


  • Carel Alons, de directeur van de Rotterdamse Schouwburg, schrijft het Hollands Dagboek. De schouwburg bestaat 10 jaar en voor die gelegenheid zijn er de voorstellingen "Showtime" van Forced Entertainment en "Romeo and Juliette" door de Royal Shakespeare Company te zien. "... Duidelijk [is] zichtbaar dat beide produkties gemaakt zijn op een eiland waar het publiek nooit met tomaten heeft gegooid." (NRC, 25/4/98)

praat mee

schrijf een mini