oude meuk

Onderwerp

operette (9 nieuwsberichten)

  • Hannah Belliot licht in een interview haar State of the Union toe. Elitaire kunst moet door meer mensen genoten worden: "Als we er niet in slagen om veel meer mensen, en dan denk ik vooral aan jongeren, emotioneel bij cultuur te betrekken, houdt over dertig jaar niemand meer van Vondel en gaan er alleen nog Japanners en Amerikanen naar het Rijksmuseum." Zo zou het publiek van het Holland Festival diverser moeten worden, bijvoorbeeld door ook operette te programmeren. (NRC, 6/9/02)

  • Eén van de vier produkties die Opera Zuid per seizoen uitbrengt, zal een operette worden. Daarmee moet, samen met de jaarlijkse operette van de Nationale Reisopera, de lacune opgevuld worden die met het wegvallen van de Hoofdstad Operette is ontstaan. De eerste operette van Opera Zuid zal 'La vie parisienne' van Offenbach zijn. (Parool, 5/9/02)


  • Voor de nieuwe operettevoorziening komt volgend jaar 750.000 gulden en in 2003 1,5 miljoen gulden extra beschikbaar. Dat gebeurt op aandringen van de Tweede Kamer, naar aanleiding van het rapport van de commissie Hierck over de muzieksector. In 2003 steekt Van der Ploeg in totaal 4 miljoen in de sector en hij hoopt dat met het extra geld onder andere het publieksbereik wordt vergroot. (ANP, 4/7/01)

    meer over: Tweede Kamer


  • De Operettewereld wacht niet af totdat de beul zijn bijl laat vallen. Nog voor de Tweede Kamer heeft besloten De Hoofdstad Operette op te heffen is er een nieuwe kern in de maak: goedkoper en minder vooruitstrevend. Precies zoals de Raad voor Cultuur en staatsscretaris Van der Ploeg het zich wensen. Stichting de Nederlandse Volksoperette in oprichting heeft een plan ingediend met een begroting van 3,6 miljoen gulden. De Volksoperette richt zich op "het ijzeren repertoire". Ph. Hamel, één van de initiatiefnemers en oud-directeur van de Hoofdstad Operette, "kan niet ontkennen" dat het operettepubliek niet op vernieuwing zit te wachten. "Je kunt weleens een uitstapje maken, maar dan zie je de eerste wenkbrauwen al fronsen. Er is toch die hang naar het bekende en waarom zou je nou altijd alles maar moeten vernieuwen?" (Volkskrant, 2/11/00)

  • Zakelijk leidster Marijke Tulp is inmiddels overgestapt naar Artemis, maar de Hoofdstad Operette is nog niet moegestreden. Hoboïst en OR-voorzitter Marc Stotijn is bereid om in zijn blote reet op het Binnenhof te gaan staan. Stotijn legt uit dat de orkestleden geen watjes zijn: "Ik hoef je niet te vertellen wat het betekent om 150 keer achter elkaar hetzelfde stuk te spelen. Wat je dan krijgt heet het healthy worker's syndrome: alleen degenen die gemotiveerd zijn en het aankunnen, blijven over. Uit díe mensen bestaat dit orkest." Het gaat volgens Stotijn ook om meer dan 50 banen, maar om een muzikale traditie die verloren kan gaan: "Vergelijk het met Mahler, die symfoniën voor het Concertgebouworkest dirigeerde. Daarvan is ook iets in dat orkest bewaard gebleven. Hetzelfde principe bestaat in de operette, al wordt dat niet onderkend. Een zekere sjeuïgheid waarmee we omgaan met muziek, heel anders dan dat je het op het conservatorium leert." (Volkskrant, 15/9/00)

  • De Uitmarkt heeft geen last gehad van Sail: er kwamen net als vorig jaar 500.000 bezoekers naar de opening van het culturele seizoen in Amsterdam. Er was dit jaar veel aandacht voor jeugdtheater en wereldmuziek. Minder ruimte was er voor protesten tegen de adviezen van de Raad voor Cultuur. Alleen Orkater mocht op een podium zijn zegje doen. De Appel probeerde een Sail-crossover door in een bootje de Kloveniersburgwal op en neer te varen. De Hoofdstad Operette deed het omgekeerde en voer op het IJ met een bootje met daarop de protestleus "brengt Van der Ploeg de Hoofdstad Operette om zeep?". Maar waar het publiek pas echt warm voor liep was een aangepaste versie van de voorstelling 'Jeff Koons' van De Trust met schilder Peter Klashorst en pornoster Kim Holland in de hoofdrollen. Niet iedereen werd opgewonden van de Uitmarkt: "Het is een gigantische klus. Er ligt meer rotzooi op straat dan tijdens het EK-voetbal", zegt Frans Horsfaul van de Reiniging Binnenstad, de schade inventariserend. (Volkskrant, AD & VNG, 28/8/00)

  • Het einde is nabij voor de Hoofdstad Operette. De Raad voor Cultuur had geadviseerd om het gezelschap terug te brengen tot een produktiekern en het ministerie van OC&W heeft laten weten dit advies te zullen opvolgen. Het gezelschap had echter in haar beleidsplan geschreven te willen uitbreiden en avontuurlijker repertoire te willen gaan spelen. De Raad vreesde daarentegen dat het gezelschap daarmee de grote en trouwe groep operette-liefhebbers in Nederland van zich zou vervreemden. De Hoofdstad Operette is het enige professionele operette-gezelschap van Nederland en heeft 50 vaste medewerkers. Al in het voorjaar heeft het gezelschap, om de kosten te drukken, geprobeerd het koor en het ballet te ontslaan, maar kreeg daarvoor geen toestemming van de rechter. "Toen zaten we aan alle kanten vast", aldus directeur Marijke Tulp. Tulp zegt dat zo'n produktiekern "een aanfluiting" wordt: "Van de 4 miljoen die het rijk ons biedt moeten we ook nog de orkestbegeleiding betalen. Het wordt arbeidsrechtelijk waarschijnlijk al een probleem. Bovendien kan er hooguit één voorstelling per seizoen worden gemaakt tegen nu drie." Het gezelschap overweegt een gerechtelijke procedure. Marijke Tulp heeft per 1 oktober ontslag genomen. (Haagsche Courant & VNG, 24/8/00)

  • De Blitzkrieg van Joop in de Duitse theaterwereld is nog niet gestuit. Het Berlijnse Metropol Theater moet de derde verovering worden, na theaters in Essen en Hamburg. Stage Holding, het theaterbedrijf van Van den Ende zou er een investering van 80 miljoen gulden voor over hebben. Het Metropol Theater, in het voormalige Oost-Berlijn, heeft een lange operette-traditie, maar staat sinds 1997 leeg. De huidige eigenaar, de gemeente Berlijn, wil van het gebouw af. (NRC & AD, 9/6/00)

  • Theater de Muzeval in Emmen programmeert volgend jaar geen opera en operette meer. Dit is een direct gevolg van de nieuwe ARBO-wet, omdat de orkestbak in het theater niet aan de nieuwe eisen voldoet. Omdat het slechts om twee à vier voorstellingen per seizoen gaat, zijn er geen financiële consequenties. (Volkskrant, 20/11/98)

    meer over: ARBO, opera


praat mee

schrijf een mini