oude meuk

Onderwerp

Ger Thijs (13 nieuwsberichten)

  • Er is meer bekend over de transfer van Hans Croiset naar Joop van den Ende Theaterproducties. Croiset wordt artistiek leider van een nieuwe afdeling die onder de naam 'Toneelmeesters' kwaliteitstoneel gaat brengen. Deze afdeling zal jaarlijks drie voorstellingen uitbrengen, waarvan Croiset zelf er minstens één zal regisseren. De samenwerking start in seizoen 2007/2008 met een bewerking van 'Beschuit met muisjes' van Heijermans onder regie van Ger Thijs met Croiset's regie van Moeder Courage van Brecht met Annewil Blankers in de titelrol. Tenslotte zal aan het begin van het seizoen onder de titel Cum Laude een voorstelling worden gemaakt met net afgestudeerde acteurs van de toneelscholen uit Amsterdam, Maastricht en Arnhem, om hen direct in aanraking te brengen met de beroepspraktijk in de grote zaal. Croiset blijft drie jaar verbonden aan Van den Ende, als het project succesvol is zal iemand anders het daarna overnemen. Overigens blijft Van den Ende blijspelen en relatiekomedies produceren, dit gebeurt onder artistieke supervisie van Carline Brouwer. Croiset hoopt hiermee dat een deel van het musicalpubliek van Van den Ende -in totaal twee tot drie miljoen mensen- de stap naar toneel zal maken. (NRC & Volkskrant, 19/6/06)


  • Ger Thijs gaat Het Passiespel in Tegelen regisseren. In Tegelen wordt eens in de vijf jaar het enige Nederlandse passiespel gehouden. Meer dan 400 vrijwilligers spelen in de zomermaanden elke zondag voor 3500 bezoekers de lijdensweg van Christus. Ger Thijs zal de uitvoering in 2005 regisseren. (VNG, 1/4/03)

    meer over: passiespelen


  • Het Nationale Toneel stelt de première van 'Het leven van Galileï' uit tot 10 maart. Acteur Gees Linnebank heeft zich wegens gezondheidsredenen teruggetrokken. Ger Thijs, die de voorstelling ook regisseert, zal zijn rol overnemen. (AD, 16/2/01)

  • Ger Thijs, altijd goed voor een bolle uitspraak, raakt niet uitgepraat over zijn avonturen in Den Haag. Hoewel hij eerder beweerde dat er geen problemen waren tussen hem en het acteurs-ensemble, lijkt hij nu uit een ander vaatje te tappen: "Vooral met de Amsterdamse dames had ik problemen. Er waren actrices die weigerden om in mijn Couperus-bewerking 'Oude Mensen' te spelen. "Ik heb niets met Den Haag", zeiden ze. Hoe bestaat het. Dan zeg ik: "Je zit hier in vaste dienst, in Den Haag. Als je daar niets mee hebt, wat doe je hier nog?"" (AD, 18/11/00)

    meer over: Den Haag


  • 'Ein Kerl muss eine Meinung haben', onder dit motto somt Ger Thijs, acteur, regisseur en oud-artistiek leider van Het Nationale Toneel, de ontwikkelingen in de cultuurpolitiek van de afgelopen twee jaar nog eens op. Staatssecretaris Van der Ploeg heeft geen visie, aldus Thijs: "'jongeren en allochtonen' zijn een doelgroep, geen idee". Ook memoreert hij het in opdracht van de VNT onder anderen door hem geschreven pamflet. "Het idee was: laten we OC&W voor zijn, laten we ze helpen." Maar wat gebeurde er met al die plannen en radicale oplossingen voor de algehele malaise in het cultuurbeleid? "Bitter weinig." Plannen voor één groot prestigieus gezelschap in Amsterdam, een reisgezelschap in Utrecht of bijvoorbeeld voor 'de landelijke intendant' die vier jaar lang als wijze man cultuuradvies uitbrengt, we hebben er niets meer over gehoord. De opmars van "de luizen in de pels" - klein experimenteel gepriegel in de marge, dat langzaam maar zeker de gevestigde orde overbodig maakt - gaat verder en verder. En zo gaat het al dertig jaar. Zou het de volgende keer beter gaan? "Misschien". (Volkskrant, 9/11/00)


  • De Maastrichtse toneelacademie bestaat 50 jaar. Op het feestje kregen oudstudenten die in de praktijk een proeve van hun kunnen hebben gegeven toch nog hun papiertje. Behalve Monique van de Ven, die de school in 1972 verliet voor de opnames van 'Turks Fruit', kregen ook artistiek leider Ger Thijs, regisseur Greet Visser en regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen een diploma. Van de Ven: "Ik heb er 28 jaar over gedaan, de eeuwige student. Eindelijk mag ik me actrice noemen. Nu nog een carrière."
    Ter gelegenheid van het jubileum had Johans Simons met andere oudstudenten 'Elckerlyk' geregiseerd. Jeroen Willems speelde met een watten baard om God en ook Carola Arons, Maike Meijer, Angelique de Bruijne, stonden niet gehinderd door enige voorbereiding, lekker rood op rood te spelen. Natuurlijk werd er ook een jubileumboek gepresenteerd. Max Paume laat in 'Toneel! Toneel! Altijd Toneel!' betrokkenen waarom Maastricht de beste academie is. (Volkskrant, AD & Parool, 19/9/00)

  • De voorstelling van 'De meisjes' van het Nationale Toneel gaat definitief niet door. Een paar dagen voor de première is volgens regisseur Johan Doesburg "niet het gewenste resultaat behaald". Eerder stapten Pleuni Touw en Hugo Metsers uit de productie, maar met hun vervangers Ella van Drumpt en Marthe-Geke Bracht lukt het ook niet. Dit is de tweede afgelasting van het Nationale Toneel in twee maanden. Eerder werd Nora, in regie van Ger Thijs, afgeblazen. (Parool & Volkskrant, 14/4/00)

  • "Het lag niet aan de acteurs", verklaart Ger Thijs zijn ziekmelding als regisseur van 'Nora' bij het Nationale Toneel, "het was de sfeer in het gebouw". Thijs werd twee maanden geleden uit de artistieke leiding gezet en voelt zich aan de kant geschoven. Hij voelt zich verraden door Evert de Jager, die door Thijs zelf bij het gezelschap is binnengehaald. Ondanks de problemen vertrekt Thijs niet: "Het is nog altijd mijn schouwburg. Ik ga door, al is het in de oppositie". (Volkskrant, 10/2/00)
    zie ook: 'Nora' afgelast


  • Ibsens 'Nora' is bij Het Nationale Toneel een vroege dood gestorven. De voorstelling is nog voor de premièredatum van 10 maart afgelast omdat regisseur Ger Thijs zich ziek heeft gemeld. Het is niet duidelijk of de afgelasting iets te maken heeft met de interne conflicten bij Het Nationale Toneel, die ertoe hebben geleid dat Ger Thijs het artistiek leiderschap moest afstaan aan Johan Doesburg en Evert de Jager. (Parool, 5/2/00)

  • Ger Thijs verbitterd? Welnee! Nou ja, een beetje misschien... "Natuurlijk ben ik kwaad. Ik ben gewipt. Ik had op een elegante manier afscheid willen nemen, maar dit is hysterisch, overtrokken en dom. Waarom moet er in de toneelwereld altijd zo'n koningsdrama van gemaakt worden?" Thijs beraadt zich over zijn positie bij Het Nationaal Toneel. Hij spreekt in de verleden tijd over de door hem op te zetten schrijversopleiding en ook blijven regisseren vindt hij niet vanzelfsprekend: "Je moet wel goede verhoudingen hebben om in te werken."
    Toch kan Thijs zijn positie wel relativeren en vergelijkt zich met Gerardjan Rijnders en Frans Strijards: "Mijn vertrek hoort bij het opschuiven van een generatie. Rot op met die baby-boomers, zoiets zit erachter. Misschien moeten we een gezelschap van Oude Mannen oprichten. Dat gaan we doen. Ik ga ze bellen. Daar krijgen we vast geld voor."
    "Ik ben zeven jaar geleden op dezelfde manier begonnen als Evert de Jager nu doet. Mijn voorganger Hans Croiset heeft ook een wenk met een voorhamer gehad. Nu ben ik verbijsterd, maar over een paar maanden ben ik waarschijnlijk een opgelucht man, en misschien wel een betere regisseur. (AD & NRC, 17/11/99)


  • In de Amsterdamse Nes zijn op het Landelijk Festival Amateurtheater drie prijzen uitgereikt. De TOP Theaterprijs, 10.000 gulden groot, werd door Ger Thijs, Matin van Veldhuizen en Mechteld Prins toebedeeld aan het Leidese Rondtheater voor hun voorstelling 'Kunst'. De jury noemde de voorstelling "perfect, een genot om naar te kijken". De Publieksprijs ging naar de Jeugdtheaterschool Zuidholland uit Gouda voor hun 'Grimmige Sprookjes'. De Algemeen Dagblad Persoonsprijs, voor de beste persoonlijke prestatie in het amateurtoneel, werd door AD-journalist Wijbrand Schaap uitgereikt aan Marjan Swart voor haar monoloog in een Shakespeare-collage van Studio Noordholland uit Schagen. (AD/VNG, 14/6/99)

  • Tijdens de viering van het veertigjarig bestaan van de VNT, waarop Rick van der Ploeg veel kritiek uitte op Het Pamflet, kreeg de staatssecretaris stevige kritiek. Zijn partijgenoot Felix Rottenberg waarschuwde hem niet in de valkuil van zijn ambtenaren te tuinen: "Flikker dat hele departement eruit!", aldus de voorzitter van de pamfletcommissie. Mede-ondertekenaar Ger Thijs was ook al niet positief: "Ik had graag een visionaire staatssecretaris gehad. Iemand met een droom." (Theatermaker, 10/5/99)

  • Het moet allemaal anders vindt een werkgroep van de Vereniging voor Nederlandse Theatergezelschappen (VNT). In het 'Pamflet over de Toekomst van het Toneelbestel' schrijven enkele toonaangevende regisseurs (o.a. Theu Boermans, Ger Thijs, Johan Simons en Evert de Jager) dat het aantal grote nationale gezelschappen moet worden teruggebracht van zeven naar twee. De Één gevestigd in de Amsterdamse Stadsschouwburg en de ander een groot, dynamisch reisgezelschap. De andere groepen moeten zich in verschillende steden vestigen en een nieuw curatorium beslist over de verdeling van de subsidies. De reisverplichting vervalt en de subsidie wordt afhankelijk van de artistiek leider; als die opstapt, eindigt de subsidie aan zijn gezelschap.
    Het pamflet is de uitkomst van discussies onder leiding van Felix Rottenberg en is vooral bedoeld als discussiestuk. In het stuk is zware kritiek op de toneelsector zelf. Men noemt het bestel "stuurloos, verstard en onoverzichtelijk". Verder maken de schrijvers zich zorgen over de vergrijzing van zowel het publiek als van de makers. Staatsecretaris Van der Ploeg zal in april 1999 zijn Uitgangspuntennota openbaar maken, in voorbereiding op het Kunstenplan van 2001. (Volkskrant & Parool, 17/11/98)

praat mee

schrijf een mini