moosers

Praatjes van Simber

Filmrece_1282893b.jpg

Schouwen dus, tweemaal. Gehrels wil ze wel, de Kunstraad (vanzelfsprekend) niet. Volgens mij zouden we een schouw vier jaar geleden nog intendant noemen, maar het taalgebruik verandert in de kunsten nu eenmaal sneller dan de ideeën.

Een enthousiaster ontvangen idee was de registratie van Zonder Pardon van Theo Maassen op het grote scherm. 13.000 bezoekers in de eerste week.

Daar zal Romeinse Tragedies nog flink voor moeten touren. Iemand had echter Hans Kesting vóór de voorstelling op vrijdag de dertiende té enthousiast ‘Hals- und Beinbruch’ toegewenst en tijdens de grote Marcus Antonius-redevoering maakte hij met Hugo Koolschijn in de armen een smak en brak zijn voet. Extra onhandig: de week erna moest de voorstelling naar het hol van de leeuw: Londen.

Hans hield echter voet bij stuk en speelde in een rolstoel. De held. Misschien hielp het; de Engelse pers was in ieder geval dolenthousiast. Met als bonus nog een mooi stuk in American Theater.

En verder:

En de prijzen:

Lees meer

Simber op 28/11/2009 - 00:12  
meer over cabaret, Kunstraad
Wiek06 Jochem Jurgens.jpg

Twee doorsudderende verhalen de afgelopen weken. Eerst de gerechtelijke uitspraak over De Theatercompagnie. George Lawson blogt; de Kamer debatteert; en Ab Gietelink draagt ook zijn steentje bij. Inmiddels is het grote sussen begonnen. Het gaat tenslotte maar om één lid van de commissie; en het moet toch mogelijk zijn om een commissie samen te stellen zonder economische belangenverstrengeling. Dat is "het beschermen van een kwestbaar systeem" vindt Moose-reageerder Richter. "Een kwestie van wat langer zoeken", stelt Harmen Bockma in de Volkskrant. Case closed? Het lijkt erop.

Zover zijn we nog niet bij de VSCD/BPP rel: het wordt nu welles/nietes. VSCD stuurt voorzitter Benjamin Koolstra als onderhandelaar. BPP zegt: dat was geen onderhandeling; VSCD zegt: BPP verwerpt bemiddelingsvoorstel; BPP legt het allemaal nog eens even uit. SPTC zegt: ziejewel, de VSCD geeft ons gelijk. (Die Koolstra had nog een ander akkefietje afgelopen week; hij heeft het maar druk)

En verder:

En dan de prijzen:

(foto: Wiek, fotograaf Jochem Jurgens; een van de nominaties voor de Theaterfotoprijs)

Lees meer

Simber op 08/11/2009 - 12:20  

media_xl_69881.jpg

De Amsterdamse rechtbank heeft De Theatercompagnie in het gelijk gesteld: de groep kreeg onterecht geen subsidie van het Superfonds NFPK.

Dat is al verrassend, maar helemaal opzienbarend is de argumentatie van de rechter: adviseurs in de commissie zouden niet onpartijdig zijn, omdat ze zelf een subsidieaanvraag hadden lopen. In het vonnis wordt Jarrod Francisco genoemd, directeur van Likeminds en Jan Zoet, uit hoofde van zijn functie bij Produktiehuis Rotterdam (Update: Jan Zoet weerspreekt dit).

Volgens de rechter zijn zij dus concurrenten om subsidie en daarom "partijdig". Dit is echter een zeer verstrekkende redenering omdat het in Nederland traditie is om subsidie-aanvragen te laten beoordelen door mensen uit het veld, en niet door professionele beoordelaars.

Theu Boermans zegt in een eerste reactie "gepast blij en bescheiden tevreden" te zijn. Directeur George Lawson van het NFPK gaat in beroep bij de Raad van State.

Meer: Volkskrant; NRC

(Foto: Theu Boermans in de rol van Louis in de film ‘Jan Rap en z’n maat’. ANP)

Lees meer

Simber op 27/10/2009 - 19:43   12 reacties
meer over De Theatercompagnie, rechtszaken, subsidies, Superfonds
Dakconcert Joep_Lennarts.JPG

Hèhè. Burgemeester exit, voorlopig het laatste slachtoffer  van de Adje-theater-rel in Tilburg. En Adje zelf? Die zoekt een nieuw theater...
Hopelijk was dit wel het einde van dit eindeloze conflict, wij zijn het wel een beetje zat...

We zouden liever meer willen weten over Melsert versus Van den Berg. Martijn Sanders mengt zich erin, het Cultureel Persbureau houdt het allemaal keurig voor ons bij.

De dans is een  natuurlijk een bron van conflicten, kort en lang. Tijdens het Zwanen-gala op de Dansdagen in Maastricht telden we drie aanvarinkjes: een burgemeester die op z'n nummer wordt gezet; een zich geschoffeerd voelende Hans van Manen; en als klap op de vuurpijl een prijswinnaar die z'n prijs direct doorgeeft. Kilián wil in een klap de hele prijzen hervormen, maar de VSCD slaat meteen hard terug (hier wel ;-).

En als allerlaatste een heerlijk stukje directe conflictbeheersing op Broadway, waar Wolverine en James Bond een beller even goed in de zeik nemen.

(foto: Dakconcert van The Sadists voor 'Help' van tg. Max, fotograaf Joep Lennarts)

Lees meer

Simber op 24/10/2009 - 13:20  
meer over dans, Tilburg
HOvdB_METLASERS.jpg

Mooie rel bij de koepelorganisaties: de SPTC (de organisatie die de Theater en Concertbon beheert) wil Yolande Melsert, directeur van het BPP (Bureau Promotie Podiumkunsten - o.a. organisator van de VSCD-prijzen) wippen en gaat daarin zover dat ze de financiering van die organisatie stopzetten. De theaterbon-gelden zijn echter de belangrijkste bron van inkomsten van het BPP en zonder moet de organisatie zichzelf opheffen. De ontslagbrieven zijn al de deur uit.

Achter de verstoorde verhoudingen tussen de organisaties zou een conflict zitten tussen Melsert en SPTC-directeur Hans Onno van den Berg. De kwestie kwam naar buiten door een email van BPP-bestuurslid Benien van Berkel. De VSCD heeft zich nu opgeworpen als bemiddelaar in het conflict, wat nogal geestig is, omdat Van den Berg daar óók directeur van is. Oh, en hij is pas "over een paar maanden" bereikbaar voor commentaar.

Het geblunder van de VSCD in deze wordt doorgezet met een blog van schouwburgdirecteur Leo Pot, waarin hij over de mail van Van Berkel zegt dat "Daaruit blijkt dat een universtitaire [sic] opleiding en intelligentie niet per definitie hand in hand hoeven te gaan". De sneer is inmiddels verwijderd, maar Pot leert the hard way dat er op internet geen eerste versies bestaan.

Op 16 november is de algemene ledenvergadering van de VSCD. Wordt dan ongetwijfeld vervolgd…

(En wie maakt er even een plaatje van Hans Onno als James Bond-schurk? Ah, dank Miel)

Lees meer

Simber op 19/10/2009 - 14:00   1 reactie

IMG_0021.jpg

Op 9 oktober vieren wij tomatendag. Opvallend veel aandacht in de dagbladen (en opvallend weinig elders) voor het jubileum van Aktie Tomaat, waarschijnlijk vooral door de tentoonstelling in het AHM. Helaas allemaal niet online, dus hier de samenvatting:

In de Volkskrant een stuk van toenmalig toneelverslaggever Jan Paul Bresser die effectief de mythe ontzenuwt dat Han Bentz van den Berg vermoord is door Tomaat, zoals beweerd door Ellen Vogel in de tv-serie Allemaal Theater. Bentz maakte nog schitterende voorstellingen bij Centrum. "Ik besef nu wel hoe hard het hele bestel aan vernieuwing toe was en ik vind het nog steeds jammer dat daar in eerste instantie van buitenaf op gehamerd is en niet van binnenuit", zei hij in 1974 bij het eerste jubileum.

In het Parool een interview met Hans Croiset met een hoog enerzijds/anderzijds gehalte. Wilfred Takken in NRC stelt de grote vraag: wat hebben we verloren? Het nogal uitgebreide antwoord: toneelschrijvers, traditie, grootschaligheid en publiek. Kortom, een voorzichtig pleidooi voor restauratie.

Maar er blijft ontwikkeling zitten in de Tomaat-reflectie. De ‘Tomaat-was-terreur’ opvatting, die naar voren kwam in Allemaal Theater en De vergeten personages van Han Bentz van den Berg wordt genuanceerd en er zijn alweer stemmen (m.n. Loek Zonneveld en Jan Joris Lamers) die stellen dat Aktie Tomaat er helemaal niet toe deed; Studio en Mickery waren al bezig, het Werktheater was al opgericht en de Nederlandsche Comedie zou sowieso binnen een paar jaar zijn omgevallen.

De tentoonstelling zelf beweert het tegenovergestelde: het mooie, diverse theaterlandschap dat we nu kennen komt allemaal voort uit Aktie Tomaat. Het is een mooie tentoonstelling die, zoals de titel Theater Na Tomaat al doet vermoeden niet over de aktie gaat, maar over de gevolgen. Veel beeldmateriaal van vroeger en nu en interviews met hedendaagse makers. De recensies zijn lovend.

Overigens was er gisteravond nog een buitengewoon intrigerend voorval in de Stadsschouwburg: vlak voor het einde van Kruistochten werd de zaal ontruimd omdat het brandalarm afging. Een rookbom als tribute van een retro-actievoerder? Helaas, een rookmachine in de Melkweg. Nu was de Moose-redactie daar toevallig aanwezig… Maar verder zeggen we niks ;-)

Lees meer

Simber op 10/10/2009 - 14:20  
meer over Actie Tomaat
fassbinder_DW_Kultu_893597g.jpg

Het is weer zover. Een Duits gezelschap (Theater an der Ruhr uit Mühlheim) wil Het Vuil, de Stad en de Dood opvoeren en er zijn protesten. Waar is Johan Doesburg als je hem nodig hebt?

In datzelfde genre: hoe noem je het als een duo uit elkaar gaat, beiden solo carrière maken, één overlijdt en de ander onder de naam van het duo optreedt? Freek de Jonge zou het wel weten.

Aller-, aller-, allerlaatste nieuws over New Island: 25.000 bezoekers. Blijkbaar heeft China er lucht van gekregen, want die verboden een Fringe festival rondom de Wereldtentoonstelling in Shanghai. Jammer voor Boukje Schweigman, want die zou gaan.

Tenslotte een ouwe koe die lekker in de sloot mag blijven hangen: nostalgiemusical Dorus gaat niet door. Hoofdrolspelers Mini & Maxi hadden geen chemie met het onderwerp.

En verder:

Na een prijzenloze week wordt er weer volop uitgedeeld:

En nou maar hopen dat de regel dat prijzen slecht zijn voor financiering in het theater niet opgaat…
(foto: demonstranten tegen de opvoering van HVdSedD in 1985 in Frankfurt)

Lees meer

Simber op 24/09/2009 - 08:56  
meer over 'Het vuil, de stad en de dood', prijzen
614837_d3083b.jpg

Gisteren was de uitzending van Kasimir & Karoline van De Veenfabriek en NT Gent voorlopig de laatste in de serie Toneel op 2. (Alles is na te kijken op Cultura, plus making of-filmpjes.) Ik heb er vooraf elders het eea over geschreven, maar ik was erg benieuwd of er Moose-lezers gekeken hebben naar een van de registraties en wat jullie er dan van vonden.

Is het de moeite waard? Als je de voorstelling niet gezien hebt, is de registratie dan een alternatief? Wat vinden jullie van de keuze van de voorstellingen? En van de beslissing om de het echt registraties te maken en geen aanpassingen te doen voor tv?

En, nog interessanter, zijn er mensen die niet naar het theater gaan, maar die wel een of meer uitzendingen hebben gezien? En was dat dan aanmoedigend of afschrikwekkend? 

Als bonus de kijkcijfers van de serie:

  • Geslacht: 135.000
  • Blackface: ? (kon ik niet meer vinden)
  • Temmen van de Feeks: 102.000
  • Op hoop van Zegen: 172.000 (deze werd als enige op prime time uitgezonden)
  • Koopman van Venetië: 68.000
  • Kasimir en Karoline: 34.000 

(Wat ik gemiddeld helemaal niet zo slecht vind…)

Lees meer

Simber op 19/09/2009 - 18:48   7 reacties
meer over televisie
30088729.JPG

Na de prijzenregen van september is er altijd die heerlijke, rustige week vóór de eerste grote premières (dit weekend Ultimo en Glengarry Glen Ross). Dat geeft nog even tijd om na te denken over het plan van TF om vanaf 2011 te openen met een grote zaal-première. Dat lijkt raar, maar is eigenlijk wel logisch gezien de grootste bedreiging van het festival: te weinig interessant grote zaal-toneel.

Ga maar na: vorig jaar selecteerde de jury alleen Romeinse Tragedies, dit jaar kostte het vinden van de verplichte vijf grote zaal-voorstellingen veel moeite (liet juryvoorzitter Clairy Polak doorschemeren) en moest er gesmokkeld worden (De Geit). Tijdens het festival kon TGA gewoon De Kruistochten spelen in de oude zaal van de Stadsschouwburg. 

Dat is nu allemaal nog niet zo erg, maar in 2011 is het nieuwe Nieuwe de la Mar open en wil het festival rond het Leidseplein per avond zo’n 3000 stoelen vullen. Maar waarmee?

Meanwhile, aan de andere kant van de oceaan warmt NY langzaam op voor het New Island festival: NYT over dans; V-Voice over Broeders, Halina; Parool doet verslag; Radio 1 blogt. En er is ook al een schandaaltje! Mocht Halina niet met PWA praten vanwege haar rol van Mabel? De Volkskrant zoekt het uit.

En verder:

(foto: Hiroko Masuike voor The New York Times)

Lees meer

Simber op 17/09/2009 - 10:12   2 reacties

beeldmerkgala2009.jpg

Telt u even mee? Zondag in de Stadsschouwburg de Theo, Louis, Arlecchino, Colombina (nominaties), Toneel Publieksprijs, Prosceniumprijs (mijn voorspellingen), Mimeprijs, Gouden Krekel (prestatie) & Gouden Krekel (productie). Dan is er het nieuwe (leuke) Bal van de Vergeten Toneelprijzen in het Rozentheater waar de Gouden Kniertje, de Vergulde Gijsbregt, de Betonnen Duw-in-het-ruggetje, de Gipsen Gymschoen, de Glazen Stage en de Gouden Bouwmeester worden uitgereikt. Dat is me daar een regen van 15 prijzen op zomaar een nazomerse zondagavond. We zullen proberen via Twitter de chaos adequaat te verslaan.

En dan hebben we zaterdag nog de Fringe Award, en eerder vandaag de BNG Nieuwe Theatermakers Prijs, die ging naar Leen Braspenning. Oh, de nepprijs van HNT ging (alweer) naar Anniek Pheifer. (Jonge acteurs op in Den Haag?) En dat de film van Adel Blank een prijs wint in Venetië, telt dat ook? En een eredoctoraat, is dat ook een prijs? En moeten we het recht op prijzen niet opnemen in de nieuwe acteurs-CAO?

En verder:

Lees meer

Simber op 11/09/2009 - 18:37  
meer over prijzen
123 > >>
Syndicate content