discussies

spelregels

over stuggezaal

nieuwsbrief

bijeenkomsten

archief



gasthuis



Achtergronden bij 'Nieuwe Modellen'

Het werk van jonge theatermakers staat in hoge belangstelling, maar er wordt door ouderwetse ogen naar gekeken. In haar ‘State of the joeng’ gaat Clara van den Broek in op het marge-centrum model dat nog steeds gehanteerd wordt om het werk en de ontwikkeling van jonge makers te plaatsen. De wereld is inmiddels veranderd en dit model heeft afgedaan. Dus: tijd voor andere modellen! Andere filosofische - en andere kunstenaarsmodellen!

Deze oproep neemt de redactie van Stuggezaal.nl graag ter harte. Wij zien een uitdaging. Op zoek naar nieuwe modellen nodigen we iedereen uit zijn of haar gedachten hierover te laten gaan.

Hoe ziet de wereld van jonge makers eruit? Wat is hun reflectie kader? Waar houden zij zich op binnen de theaterwereld? Hoe benoemen wij hun werk als dit niet ‘afzetten tegen’ is?

Ga naar de discussie >

Modellen



De State of the joeng van Clara van den Broek kan je in zijn geheel lezen in de rubriek BuitenMoosers op Moose.

Zie: State of the Joeng


Het Marge-centrum model waarover Clara van den Broek spreekt is eerder benoemd door Marianne van Kerkhoven in haar tekst 'De Paradox van dr. Hinckelfuss' in het boek 'Alles is rustig' uit 1999.