discussies

spelregels

over stuggezaal

nieuwsbrief

bijeenkomsten

archief



gasthuis



Achtergronden bij 'Het pluche wordt duur betaald'

Theater moet (mag?) minder elitair. Een nobele zaak die helaas al strandt aan de kassa. Alhoewel iedere culturele boekhouder je kan vertellen dat recette een te verwaarlozen post is op de begroting van een theaterproductie, kost een avondje theater soms net zoveel als een beetje tweedehands wasmachine. Dit maakt de vermeende hoge drempel tot het theater, in ieder geval voor de minder gefortuneerde burgers, niet lager.

De meest radicale oplossing voor de "dure" kunsten is misschien het integraal afschaffen van de kassa. Die krappe 10% van je begroting kun je per slot van rekening makkelijker ergens anders vandaan halen. Wij, theatermakers, houden onszelf met torenhoge toegangsprijzen kunstmatig exclusief. De gemeentelijke kortingspassen sussen ons geweten, de minima zijn voor 50% tegen onze financiële ambities gedekt. Maar wat willen wij er eigelijk mee bereiken?

Ga naar de discussie >

Afgelopen november heeft het Ro-theater de voorstelling 'Lava Lounge' onder het motto 'De verbeelding heeft geen prijs' gratis gespeeld in de Rotterdamse Schouwburg. Door Lava Lounge met vrije entree aan te bieden hoopt het Ro-theater de discussie over het belang van de artistieke verbeelding in de samenleving een inhoudelijke impuls te geven en het publiek op directe wijze bij het debat te betrekken.
Lees meer over de actie van het Ro in 'Verbeelding heeft geen prijs'

Nederlands theater is door ons subsidiestelsel, vergeleken met bijvoorbeeld Amerika, erg goedkoop.

zie ook: Moose Kort Nieuws: AD, 18/9/98

Maar in België kan het nog goedkoper: Studio Tokio

Studio Tokio, het kleine podium van Het Toneelhuis (90 stoelen) heft dit hele seizoen geen entree. Volgens Kurt Melens, dramaturg bij Het Toneelhuis waren er verschillende argumenten om entree gratis te maken. Ten eerste de sociale discussie over de plaats van de kunsten en dat bepaalde doelgroepen te weinig participeren. Daarnaast worden in de Studio in een korte produktie tijd wat meer experimentele voorstellingen gemaakt. Deze zijn nog niet helemaal "af" maar worden wel gepresenteerd aan het publiek.

De voorstellingen zijn gratis maar er moet wel van te voren gereserveerd worden, de meesten doen dat via internet. Het gaat goed, de zaal zit vol. Uit een publieksonderzoek bleek dat het publiek bestaat uit uitersten; het is duidelijk anders dan dat voor de betaalde voorstellingen. Opvallend veel senioren maken gebruik van de gratis theatervoorzieningen. Jong en oud vindt de weg naar de Studio, maar de middenklasse, de twee verdieners, is moeilijk te bereiken. Er is bijna tot geen doorstroom naar de grote zaal van Het Toneelhuis.

Het blijkt dat als de drempel erg laag is om te komen, de drempel erg laag is om niet te komen. Ervaring leert dat de zaal zo'n 30 procent kan worden overgeboekt, veel mensen komen niet opdagen. Ook is de inzet, de voorbereiding van het publiek nu erg weinig. Zonder entreekaartje is er helemaal geen "contract" meer tussen theatermakers en publiek. Desondanks blijft Studio Tokio zeer enthousiast over de nieuwe koers, wel overweegt men volgend seizoen een minimum prijs (± 2,50 euro) te vragen.

zie ook: www.studiotokio.be

Juist niet meer gratis is de Uitmarkt. Waar tot voor kort eens per jaar een hoop gratis theater te zien was, moet tegenwoordig juist weer betaald worden.

zie ook: Moose Kort Nieuws: VNG, 14/6/02
en ook: www.parool.nl

Vera Aikens is theatermaakster bij Noordvolk. Eerder schreef zij als Buitenmooser het stuk 'Nu nog duurder... Jong gezelschap in conclaaf over de prijs van het entreekaartje' over de dilemma's rond het bepalen van een prijs voor een voorstelling.

zie ook: BuitenMoosers: 'Nu nog duurder...'
en ook: www.noordvolk.net