minirecensies

Wankel Evenwicht

De titel is mooi in het stuk verwerkt. In het stuk lopen verschillende verhaallijnen door elkaar, dronken Claire, thuiskomst dochter, het intrekken van de beste vrienden van Agnes en Tobias. Tussen neus en lippen door wordt ook nog even hun enigszins bekoelde liefdesleven genoemd. Deze verschillende verhaallijnen blijven losse stukjes en mengen zich helaas niet tot een groter geheel: Het wankel evenwicht der verhaallijnen. Ook een wankel evenwicht zag ik tussen de verschillende speelstijlen. Voor het grootste deel is dat de schijnbaar typische Carver stijl: groot, fysiek en buitenkant wat het stuk vrij kluchtig maakt. De scènes van indringers/beste vrienden Harry en Edna zijn meer mime en geven een naargeestige sfeer. Dit vond ik heel sterke beelden. Helaas zit deze kracht er niet in als de twee acteurs beginnen te praten. Het blijft me onduidelijk waarom er is gekozen voor zulk verschillende speelstijlen en waarom het op een gegeven moment er iets tussen in wordt. En dat was wat ik miste aan de hele voorstelling. Er ontbrak een mooie (nu ben ik daar zelf natuurlijk nogal fan van) dramaturgische onderlijn. Er worden geen echte vragen gesteld. ‘Wat is vriendschap’, ‘wat hebben we voor elkaar over’, ‘zijn we eerlijk’ worden wel genoemd door de spelers. Maar de enige reden daarvoor lijkt het feit dat deze woorden in de tekst zitten. Het is mij verder überhaupt onduidelijk waarom de acteurs zeggen wat ze zeggen, de personages zijn niet genoeg gemotiveerd. Ook de vorm blijft buitenkant. Alle acteurs ‘spelen’ heel erg. Claire heeft dus haar maniertjes waarmee ze aantoont dat ze dronken is. Dit geeft de mogelijkheid tot de vraag of ze wel echt een alcoholica is, of dat ze wellicht misschien echt wel alleen ‘eigenzinnig’ is zoals ze zelf beweert. Deze mogelijkheid, die wel in de tekst zit, wordt helaas niet uitgewerkt. Mij lijkt de voornaamste reden van dit stuk de lach van het publiek winnen, wat ik erg jammer vind.

dvmutzy gezien 03/03/2007

Ik denk dat ik Albee nooit zal snappen. Misschien pas als ik zelf oud en dronken ben. Misschien dat in de tijd dat hij zijn successen schreef deze stukken als absurd werden gezien, ik zie alleen harde werkelijkheid, met een absurd randje, maar dat heeft de werkelijkheid altijd. Maar ik heb kunnen genieten van goed acteren in de stijl van Carver, quasi-nonchalant. Geweldig is het echtpaar Harry en Edna. Waar het nou echt mis gaat in de huwelijken ben ik niet achter gekomen. En van het einde kon ik echt niks maken. Ik heb wel met verbazing naar de glazen drank gekeken en hoe dwang-neurotisch er gewisseld werd met die glazen.

Pinguin gezien 27/02/2007

Mooie Carvervoorstelling gezien gisteren. Absurdistische, maar toch huiselijke situaties; het is een wonderlijke tekst, die toch geloofwaardig blijft. De uitvergroting van menselijke relaties waar het stuk op gebaseerd is werkt goed. Minimalistisch spel ten opzichte van de uitbundigheid die ook weer in enkele personages zit, het is mooi om te zien hoe het allemaal in elkaar past.

Jeroen gezien 10/01/2007

Er heerst een relationele koude oorlog ten huize van Tobias en Agnes, waar een inwonende alcoholische, maar lucide zus en een gescheiden dochter, flink aan bijdragen. De bizarre invasie van het bevriende echtpaar Harry en Edna stelt de zaken nog verder op scherp.

Onmiskenbaar staat het kwaliteitsmerk van Albee op dit stuk. Dat garandeert sterke dialogen, die in smakelijk Nederlands zijn vertaald. Het levert over het algemeen degelijk toneel op, waarbij vooral de vier vrouwen de show stelen. Die geven zo nu en dan een spetterend vertoon weg, met een puike mix van schrijnend en geestig. Joke Tjalsma heeft m’n avond gemaakt.

Dat alles neemt niet weg dat ik een zeurende nostalgie voel naar Carver oude stijl.

colson gezien 10/01/2007