theaterpraat

Promotie Leeuwarden per helicopter

De Stichting Promotie Leeuwarden heeft er alles aan gedaan om de wereld op de hoogte te brengen van de tweede editie van het festival Sirkus Ljouwert. Journalisten werden per helicopter van Schiphol naar Leeuwarden gevlogen voor een nachtelijke persconferentie met als thema: ‘Festivals als marketing-tool’. De randstedelijke pers bleef weinig onder de indruk van het festival, ondanks de ontvangst met champagne, rode loper, fanfare en burgemeester. Op de eerste avond van het festival bleven de feesttenten namelijk nog angstvallig leeg. De organisatoren gaven toe dat Sirkus Ljouwert nog niet is wat het moet worden, maar Leeuwarden heeft volgens hen wel de aspiraties. Genodigde Martin van Amerongen mompelde: “Ik schrijf het allemaal maar op, maar het heeft niet veel zin.” Genodigde Joop Mulder, organisator van het Oerol-festival: “Promotiestichtingen willen een breed publiek. Vaak wordt de inhoud van het festival dan een verzameling kunstjes naast elkaar. Maar een festival moet bovenal eigenwijs zijn, en dus geen concessies doen. Aan een culturele braderie heeft niemand behoefte.” (Parool, 14/9/99)

zie ook: In Leeuwarden gebeurt alles 30 jaar te laat

Moose op 13/09/1999 - 23:00  
meer over Friesland, publiciteitsstunts, recensenten