minirecensies

King Lear

Gaaaap…nog nooit zo’n saaie Shakespeare gezien! Wat heeft Doesburg met al die acteurs gedaan die eens konden acteren en nu enkel zinnen opdreunen? Acteurs die niet met elkaar spelen, saai taalgebruik, weinig actie, saai licht en geluid etc. etc. Bespaar jezelf het geld en vooral de moeite!

OP gezien 07/12/2001

eh…ja….
(dikke vette NEE dus)
Ik probeerde even te spelen zoals de acteurs van het Nationaal doen, maar ik kan het niet; “onspelen” (bestaat dat woord? en waarom niet?). King Lear met een takkebos op z’n kalende kruin, ‘t toneelbeeld is de beste acteur, moet ik doorgaan? Na z’n ‘Huis van Bernarda Alba’ had ik meer verwacht van Johan Doesburg maar dit was tenenkrommend “kijk-mij-eens- tekstjes-opzeggen” theater, zo fossiel als Elvis met andere woorden. Het Nationaal zet het theater weer even een aantal decennia terug op de evolutionaire kalender. Haal ‘t decor en licht weg en je houdt werkelijk niks over behalve wat grote namen die abominabel om het hardst kwaad, verontwaardigd, bedroefd en strijdlustig Shakespeare (on)spelen (“Hah schavuit!Nu heb ik je!” Pippi Langkous zou zich omdraaien in r graf voor zo’n hoog “schavuit/bengel/apekop”-gehalte). In de gemiddelde gymzaal met goedbedoelende amateurs zou het niet misstaan. Ik heb echt geprobeerd ‘n gewei uit deze barre en boze avond te distilleren; nou vooruit dan maar: toneelbeeld/de pauze/de uitgang van de schouwburg moeten er eentje delen. Verder wil ik niet gaan. Oh ja, nog een laatste gedachte: Hebben we deze Nationaal-Kameel-fabriek überhaupt nog wel nodig?

BW gezien 07/12/2001