Ivanov

1 gewei voor het decor, maar hoe je daarin in een Tsjechov geloofwaardig en amusant kunt maken is mij een raadsel.
Deze foute keuze is al desastreus. Domme grappen over Prins Bernhard, dokter Bernhard …. is dat humor? en dan het zielloze spel?
afijn, zonde van mijn avond, maar ik heb in t Bosthater nog nooit iets van kwaliteit gezien.
De bestaansreden is mij dan ook niet duidelijk. Picknicken kan je overal.

jd gezien 01/09/2005

Hulde voor het prachtige decor van Catharina Scholten! En de Tsjechov wordt op zich lekker gespeeld en boeit de hele avond, een prima boscreatie dus. Maar als totaal wringt het enorm; zo’n heerlijk decor en minimaal gebruik daarvan. Het begin van Ivanov verliezen de acteurs totaal van het decor. Waarom heeft niemand in het bos gezegd: “Jongens, flikker weg die tekst, we gaan spelen met dat decor!” Het blijven namelijk twee dingen, het spel van de tekst versus het decor en die komen mondjesmaat samen.

Zo’n decor vraagt om beweging en speelse situaties. Metname dat laatste is minimaal. Zo nu en dan verdwijnen de acteurs in een caravan om daar te ruzien of zich boos terug te trekken. Zo komisch als het decor dan werkt, zo vergeten is het in andere scenes. Ook worden de caravans en trappen zeer inconsequent gebruikt; veel loze loopjes en onduidelijke opkomsten en afgangen.
Zoiets vraagt wellicht toch om een D’Electriqische of Dogtroepiaanse aanpak, niet om een degelijk geregiseerde Tjechov. Veelal staan de acteurs helaas braaf midden op het voortoneel. Dit toneelstuk had zo in ieder toneelbeeld gespeeld kunnen worden; een gemiste kans dat het beeld niet de inhoud meer heeft kunnen sturen. Een hoofdelijke, nette voorstelling is het resultaat.
Schandalig is overigens de casting van de dokter. Zo’n flapdollerige amateur mag niet in zo’n professionele produktie staan. Hij trekt elk belangrijk spelmoment naar de grond. Dit moet toch bij repetities al gebleken zijn? Ongelooflijk.
Ivanov is boven veel een gemiste kans.
Kan er een discussie komen of we af mogen van het repertoire teksttoneel in het bos?

Jobo gezien 03/08/2005

Komt Ivanov uit de verf? Ongetwijfeld zitten er zwakke plekken in de casting. Toch is de voorstelling interessant uitgewerkt gezien de setting. Een openluchttheater vraagt toch om een andere benadering dan een schouwburg. Juist het kolderieke aspect voegt wat toe aan het anders toch wat melodramatische gegeven. Geweien voor decor en spel (en de gezellige picknick), een tomaat voor het ongeloofwaardige spel van Anna Petrovna. In onze ogen een aanrader, zeker vergeleken met de voorstelling die we hier 2 jaar geleden zagen.

LW gezien 04/08/2005

Hebben wij dezelfde voorstelling gezien?? Ja, prachtig decor, ja, mooie omgeving en heerlijk gepicknickt, maar de voorstelling? Alleen Lebedev vond ik echt goed tekstueel, de rest kwam niet van het papier af. Oké Sasja en Misja waren bij vlagen goed, maar daar is het ook echt mee gezegd. De rest nietszeggend, behalve Lvov, die was echt slecht. En Babakina kwam niet verder dan een slap aftreksel van Tineke Schouten. Jammer dat acteurs vaak toch denken dat ze half moeten schreeuwen om verstaan te worden, wat weer ontzettend slecht is voor de geloofwaardigheid. Nee, ik vond het niks.

AW gezien 04/08/2005

Goeie wijn, smakelijke hapjes en prettig gezelschap vooraf - het theater in de openlucht in het Amsterdamse Bos is ons jaarlijkse en feestelijke begin van het nieuwe seizoen. Dit keer keer dan ook nog eens met een bijzonder origineel, bewonderenswaard en spectaculair decor. De voorstelling zelf draait om een onuitstaanbaar tobbende Ivanov en twee volkomen toegewijde vrouwen. Dat drama -hoewel niet echt mijn kopje thee- kwam gisteravond behoorlijk uit de verf. Maar dat de regie van de graaf en de heer en mevrouw Lebedev malloten heeft gemaakt, is een keuze die aan vele kanten wringt.

colson gezien 03/08/2005

Wat een zegen voor het Bos dat Jeroen van den Berg gekomen is! Een schitterend stuk, in een wonderschoon decor en prachtig hertaald. Zelfs de theater-van-de-lach aspecten, bepaald niet mijn ding, zijn niet ergerlijk en brengen de voorstelling niet uit evenwicht. Voor het eerst in jaren waren de twee uur na half tien meer de moeite waard dan de picknick voor die tijd.

PTA gezien 02/08/2005