minirecensies

Con Amore

Eindelijk iets goed van tga. geweldige voorstelling, geweldige cast, geweldige regie heb erg gelachen en het was ook nog heeeel mooi!!!

SWTV gezien 14/02/2002 op Tam Tam

Een vermakelijke brij van eten, naakte lijven, bij vlagen leuk spel en mooie soudtrack, maar wat een stom stuk zeg. En dit soort intriges in zo’n setting rammelt aan alle kanten en kan dan ook niet goedgaan, want het wordt noch spannend, noch actueel. En hoewel de mensen op het toneel er duidelijk veel zin in hebben allemaal, staat er ook een dijk aan talent zo goed als uit zijn neus te vreten. Maar dus toch een leuke avond gehad…

KV gezien 16/02/2002

Inderdaad een optimistisch stuk over de liefde, verpakt in een drama over keizer Nero en Popea. Fantastisch acteerspel, vooral van Halina Reijn en Roeland Fernhout. De liedjes zijn niet misplaatst, maar onderstrepen de gevoelens die je op dat moment hebt bij het bekijken van het toneelspel. Het zangniveau verschilt wel danig, maar vooral Ricky Koole blijkt over een verrassend goed zangtalent te beschikken. Wat voor mij het enige minpuntje was: sommige handelingen die volgens de regisseur bij dit open decor horen (koken, urineren) lijken overbodig en leiden af. Eindoordeel: prachtig acteerwerk, goed stuk.

PB gezien 08/02/2002

Is Van Hove op een slimme manier de mode vooruit gelopen of is dit echt een oprechte voorstelling die sinds LANGE tijd optimisme in de liefde omhelst? Hoe dan ook, ik was een aantal keren erg ontroerd en dat was behalve aan het enthousiaste spel van de acteurs ook aan de mooie regievondsten van Ivo te danken. Verder was de orginele vormgeving (waarover iedereen zo over door zeurt) en de muziek in perfecte harmonie. Dus, geen kwaad woord over deze voorstelling, wij zijn mooie mensen en we willen genieten. Verder wil ik er toch maar even zeggen dat Gunilla Verbeke, Leon Voorberg, Jorre Vandenbussche en Maarten Claeysens ook heel mooi speelden en niet alleen de Grote Namen.

RH gezien 06/02/2002 op Tam Tam

In alle media wil Ivo ons ervan overtuigen dat hij met ‘Con Amore’ een positieve, hoopvolle voorstelling over de liefde heeft willen maken, van elk cynisme gespeend. Verdomd interessant, meneer Van Hove, maar gaat u verder.
Ik zie het dus niet. Ik zie vooral afstandelijkheid, voyeurisme en ongegeneerde vrouwonvriendelijkheid. Als Ivo nou eens een voorstelling zou maken over de moeite die het hem kost om niet cynisch te zijn; dat zou nog eens wat wezen…
Toch geweien, hoor. De acteurs willen wel, en het decor is fantastisch. Oh gruwel: een interessante mislukking, wellicht?

SvdB gezien 03/02/2002 op Tam Tam

He he, Ivo maakt weer eens wat. Je zou toch bijna vergeten dat hij de nieuwe chief was van de TGA-clan. Jammer alleen dat het niet helemaal je-van-het is. Oh, het is vermakelijk, zeer zeker, en af en toe zit er wel eens iets interessants in. Maar voor de rest, tja…
In ieder geval is ‘Con Amore’ toegankelijk, de vraag is alleen of niet geprobeerd is het te toegankelijk te maken. En dus vecht een jonge trosje acteurs en actrices zich door teksten van een eeuwenoud Monteverdi-libretto in een vrolijke VT Wonen keuken en zetten ze te pas en te onpas een eigenlijk altijd misplaatst liedje in. Goed goed, diep respect voor de dappere poging met zo’n jonge groep zo’n ambitieuze tekst op te pakken, en de meeste spelers brengen het er nog niet eens zo heel slecht vanaf, maar het blijft me allemaal iets te vrijblijvend. Bepaald geen acteerwerk waarvan je op het puntje van je stoel gaat zitten. Zal voor een deel ook wel aan de vreselijke ‘hertaling’ liggen. Wat dat betreft blijft TGA wel trendvast: ze maken de ene vreselijke tekstbewerking na de andere, na de veel te barokke ‘Massacre at Paris’ en de tenenkrommende ‘Macbeth’ dan nu een ‘generation X’ -bewerking van dit libretto. Ach, wel cultuurnotavriendelijk, zullen we maar denken.
Het enige echt goede is de constant aanwezige soundtrack die het spel mooi ondersteunt. Wat dat betreft is Con Amore een waardig vervolg op ‘True Love’ en is het op een paar punten (met name vormgeving) aanzienlijk beter dan zijn voorganger.
Maar ja, dan die vreselijke liedjes, die de voorstelling een onbedoeld ironische wending geven. Dat kan toch niet meer jongens… dit maakt dat de voorstelling er uit ziet als een eerstejaars-regieschool-lunchpauze-probeersel.

TvdS gezien 19/01/2002