oude meuk

Regiedagen 2002

Profiel: Kasper Kapteijn

Geboren: 13 december 1973

Ergste bijbaan tijdens je studie:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Ik heb een paar keer bij het VU-corps geregisseerd. En dat was af en toe minder leuk; de acteurs waren allemaal prima, maar de organisatie eromheen was... pfff. Ik wilde me niet inwerken in die structuur daar en vond dat ze me maar ter wille moesten zijn, want ik weet niet hoe een corps werkt. Toch moest ik me ineens aan de ongeschreven wetten houden die ik niet kende. En dan sta je ineens in een ruimte die groot genoeg is voor één piano een bijna grote zaal-voorstelling met veertien acteurs te repeteren. Maar het was wel een belevenis en het betaalde fijn.

Slechtste voorstelling die je gemaakt hebt:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Mijn eind-etude voor het eerste jaar. Die heette -hahaha, ik durf de titel aan niemand te vertellen- 'Heeft u mijn konijn al ontmoet?'. Dat komt uit een boekje met 'De beste eenakters uit Engeland' uit 1969. Ik dacht ik moet geen moeilijk stuk nemen, want ik heb het al moeilijk genoeg met die acteurs. Maar ja, het blijkt dat als je geen goed stuk hebt, dat je er dan ook geen goede voorstelling van kan maken, hoe goed je acteurs ook zijn. Dat is een harde les geweest. Van de vrij onbekende schrijver Michael Stevens, hahaha.

Volgend jaar:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Ik heb nog een beetje een leeg jaar. Ik ga in januari een maand bij Tryater regisseren, een improvisatieproject met twee presentaties aan het eind. Maar het seizoen daarop zit ik bijna helemaal vol! Cosmic heeft mij een traject aangeboden van een voorstelling en als die lukt nog een andere. En Wim T. Schippers gaat een voorstelling maken bij Hummelinck Stuurman. Hij gaat schrijven, Titus Muizelaar speelt en ik... ben daarbij; dramaturg, regie?
En bij toneelgroep COM.PLOT ga ik aan het werk. Daar was ik al grafisch ontwerper, maar nu ga ik ook regisseren en spelen. Dus volgend seizoen wordt subsidieaanvragen schrijven, plannen maken, hier op de toneelschool wat doen, en met Pieter De Buysser om de tafel.

Theatermakers met wie je je verwant voelt:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Wim T. Schippers is ook tegelijk schrijver en beeldend kunstenaar, net als Alex van Warmerdam. Ik deel mezelf daar een beetje bij in. Niet kwalitatief; maar ik put daar moed uit: het kán!
En dan de Vlaamse groepen Stan, De Roovers en De Koe: ik heb hen nog nooit een woord horen spreken op toneel dat ze niet meenden, waarvan ze niet precies wisten waarom ze dat stonden te doen. En tegelijkertijd gaat het heel erg over toneelspelen. Als Damiaan De Schrijver op het podium staat ergens, dan wil ik het sowieso zien. Ook omdat er altijd betrokkenheid is bij de maatschappij, die ik ook wil hebben. Toneel moet niet ongevaarlijk zijn. Het moet iets met de mensen in de zaal te maken hebben. Er moet een noodzaak zijn om een bepaald verhaal te vertellen.

Grootste les van de opleiding:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Het belangrijkste wat ik geleerd heb is zelfvertrouwen, denk ik. En dat ik mensen heb ontmoet met wie ik vaker wil samenwerken. Je krijgt in deze opleiding geen les in regisseren. Ik heb heel vaak tegen mijn docenten uitgeroepen: leer mij regisseren! En dan krijg je het antwoord: iedere acteur is anders, iedere situatie is anders, ieder stuk is anders, dus er zijn geen wetten, er zijn geen algemeenheden te zeggen over regisseren. En ik denk dat dat wèl zo is. Ik kreeg les van Shireen Stroker en tijdens een ruzie met haar en schreeuwde ze: Kasper, jij vindt iedere theaterwet iedere seconde opnieuw uit!
Ik kwam hier ook om te netwerken en te zorgen dat ik die theaterwereld binnen kon komen, want dat lukt niet als je amateur-regisseur uit Arhem bent. Nu word ik serieus genomen, mensen vertrouwen me, soms zelfs zonder dat ze ooit iets van me gezien hebben. Dat is weer het andere uiterste; wat ik helemaal niet prettig vind.
Ik heb geleerd om een team om me heen te verzamelen en dat ook bij elkaar te houden. En dat lukt me. De afgelopen dagen, we hebben crisis op crisis, heb ik een paar keer het compliment gekregen dat ik een soort rustpunt binnen die hectiek ben en dat iedereen dat heel erg waardeert. Het lukt me om op het juiste moment knopen door te hakken. En dat heeft meer met zelfvertrouwen te maken dan een leerboek waarin staat hoe het moet. Het is meer het ontwikkelen van een houding.

Free-lance of eigen gezelschap:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Free-lance. Omdat ik niet wil vastleggen dat ik tweemaal per seizoen iets moet afleveren, want ik ben nog zo veel leuke andere dingen aan het doen, zoals grafisch ontwerpen en acteren en misschien weer schrijven. Ik wil voortdurend veel verschillende dingen blijven doen en niet verantwoordelijk zijn voor andere mensen die geen werk hebben als ik niet wil regisseren. Dat is kut aan een gezelschap.
Ik wil wel mensen om mee heen verzamelen met wie ik goed kan werken, maar ik vind het fijn om dat per keer te kunnen doen.

Mooiste voorstelling van het afgelopen jaar:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Waar ik gelijk aan moet denken is 'Drie zusters' van Stan en De Koe. Dat was zo heerlijk. Het was voor die makers wel iets heel anders dan normaal: meer een lang-leve-de-lol-project.

Naar welk genre zou je een cross-over willen maken:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Cabaret interesseert me, maar meer nog mime. Er zijn zoveel mooie mime-voorstellingen, waarvan je kunt zien waarom het zó moet en het komt uit henzelf. Ik heb inmiddels ook met een aantal mimers samengewerkt en dat is heel prettig werken. Ik regisseerde Roy Peters en dat was heel prettig omdat hij geen moeite had om op het toneel te staan als zichzelf, terwijl de andere acteurs zeiden: geef me een personage!

Gevolgen van 'de ruk naar rechts':
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Als onderwerp is het voor mij heel fijn, want het wordt voor mij steeds helderder waar ik het over moet hebben. Maar tegen 2010 of zo verwacht men dat alle kunstsubsidies afgeschaft zullen zijn. Dus dat wordt klote. Het ijzer moet dus nu gesmeed worden; ik moet het nu laten zien. Maar ik ben niet vies van sponsoren en ik weet dat overal geld zit. En als ik af en toe een nieuw gebouw van de AKZO op kan luisteren met een toneelstuk, dan wil ik dat wel doen. En als acteur wil ik best in een commercial spelen, daar ben ik niet vies van. Op die manier kun je dan dingen die veel minder geld kosten maar veel experimenteler wèl doen als daar geen subsidie meer voor is.

Wat trek je aan op de diploma-uitreiking:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Ik heb een goed maatpak in de kast hangen. Volgens mij gaat dat toch aan. Of een nieuwe broek van Gsus, die ik heb gekocht. Die is licht van kleur, dus die kun je bijna nergens aantrekken, want dan is hij tè vies als je uitgaat. Dit zou wel eens dè gelegenheid kunnen zijn.

Wie wordt Wereldkampioen:
(zelfde vraag aan: Christiaan Mooij >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Corrina Oomen >)
Ik ben er niet mee bezig. Ik hoopte België omdat Alwin met me werkte, maar die zijn er nu uit. Ik volg het niet, het doet me niks. Ik vind het sociologische effect op de samenleving interessanter dan het spel zelf.

zie ook: Minirecensies: 'Het litteken lip'
en ook: MaxiRecensie: 'Het litteken lip'

praat mee

schrijf een mini