oude meuk

Regiedagen 2002

Profiel: Corrina Oomen

Geboren:29 mei 1975, Maastricht

Ergste bijbaan tijdens je studie:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Ik ben in mijn tweede jaar een jaar gestopt met school om te werken en te reizen. Toen ben ik naar Parijs gegaan en daar heb ik gewerkt bij een restaurant. Ik moest bij de deur staan en mensen naar binnen lokken. Het was wel grappig en theatraal, maar als je dat iedere dag uren achter elkaar moet doen wordt het ook wel erg. Je merkt wel snel hoe je verschillende mensen moet behandelen: Italianen kun je naar binnen praten, maar Nederlanders moet je zelf laten beslissen.

Slechtste voorstelling die je gemaakt hebt:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Volgens mij in mijn eerste jaar, ook de beroemde eerste etude. Ik deed scènes uit 'Maria Stuart' van Dacia Maraini. Je weet in het eerste jaar nog niet zo goed wat je wilt, dus je doet maar wat. Ik wist niet zo goed wat je aan je acteurs moet vragen om te bereiken wat je wilt. En ik dacht: als ik dit vraag vinden ze dat vast raar. Ik heb hiervoor een acteursopleiding gedaan en ik moest nog een taal vinden om met de acteurs te praten en ze te overtuigen.
Maar voor die voorstelling had ik een hoepelrok laten maken, die ik later nog veel gebruikt heb in mijn performances. Dus er komt altijd wel iets uit voort.

Volgend jaar:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Ik heb al een aantal reizen gemaakt naar het Midden Oosten en ik ben gefascineerd door de woestijn in Jordanië. Tot nu toe had dat weinig te maken met mijn werk in het theater, maar er ligt nu een project waar ik regie-assistentie ga doen. Koos Terpstra heeft een voorstelling gemaakt, 'Arabië', die een reprisetournee gaat maken in Libanon, Syrië en Jordanië. Eerst nog subsidie en dan gebeurt het dit najaar of in het voorjaar.
Verder wil ik plannen indienen bij het NNT, het Rozentheater en Generale Oost voor het seizoen 2003/2004 en wil ik eventueel een reprise van 'Oidipous' organiseren.

Theatermakers met wie je je verwant voelt:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Johan Simons. Omdat hij de toeschouwer op een andere manier raakt: via het beeldende, of via de muziek. En ik vind Peter Brook interessant en Ariane Mnouchkine en voor de performances heb ik me laten inspireren door Marina Abramovic.

Grootste les van de opleiding:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Om m'n eigen weg te gaan en m'n ideeën te ontwikkelen en te realiseren. Ik heb altijd een beetje een ander traject gevolgd. De opleiding wil natuurlijk ook dat jij je eigen ding gaat doen. Er is niet een bepaalde richting of pedogagie die de docenten volgen. Toen ik op reis ben gegaan had ik even tijd om andere dingen te zien en met andere dingen bezig te zijn en een beetje te relativeren, want het slokt je zo op als je alleen maar op die school zit. Het is goed om dat in een breder vlak te zien.
Daarna is de eerste stap geweest dat ik performances ben gaan doen en in een galerie heb geëxposeerd. Daar kreeg ik toen wel iets voor terug, mensen zagen daar iets in. Daarmee heb ik een kracht gevonden. Ik weet niet of ik dat nou direct gebruik in het het theater, maar het was voor mij een stap de goede richting. En die richting werd mijn onderzoek aan deze opleiding: de spanning tussen het beeldende en het tekstuele. ik wil onderzoeken of ik een verhaal alleen kan vertellen door het beeldende.

Free-lance of eigen gezelschap:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Ik heb in de loop van de opleiding een aantal mensen om me heen verzameld waarin ik geïnteresseerd ben. Maar als je een groep opricht moet je heel goed weten wat je precies wilt maken, waar je groep voor staat. Als dat niet duidelijk is, heb je al die mensen bij elkaar en weet niemand waar het over gaat en wat je precies aan het doen bent en dan heeft het ook geen zin. Er komt ook zoveel bij kijken. Je moet die groep gaan leiden en allerlei bestuursdingen regelen.

Mooiste voorstelling van het afgelopen jaar:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
'De Bacchanten'. Ik vond dat Syrische koor heel mooi en de afwisseling van de tekst en de muziek. De muzikanten op het toneel hadden een heel sterke aanwezigheid en een enorme rust. Dat vind ik sowieso mooi aan klassieke tragedies: de abstractie van de koorzangen.

Naar welk genre zou je een cross-over willen maken:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Cross-over is wel een beetje mijn ding. Ik wil sowieso altijd met muziek werken, het liefst als die speciaal voor de voorstelling gemaakt wordt. Daarnaast zou ik een keer met video willen werken. Als je theater en video bij elkaar brengt moet er toch iets veranderen in de disciplines. Het moet wel samengaan. Performance is iets wat ik gedaan heb, ik heb dat daarna niet in mijn theater gebruikt. Ik hoef daar niet mee verder, het was een uitstapje.
Omdat ik vaak met andere disciples werk, beeldende disciplines, kan ik me voorstellen dat voorstellingen die ik in Nederland maak zonder al teveel taalproblemen in het buitenland kunnen spelen. Het is ook goed om af en toe in een ander theaterlandschap te zitten.

Gevolgen van 'de ruk naar rechts':
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Het is schokkend. Vooral in Nederland, wat toch een tolerante samenleving was of leek.
Ik geloof niet zo in politiek theater, met een directe boodschap. Ik denk wel dat veel stukken daar indirect over gaan en dat je op die manier politieke thema's kunt meenemen in het theater.
Ik heb wel vertrouwen dat het met de subsidies niet zover gaat als de LPF wil. tenminste, dat is wat ik wil geloven.

Wat trek je aan op de diploma-uitreiking:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Ik dacht eigenlijk dat ik ging zeggen: dat is een verrassing.
Ik heb nog wel wat moois in de kast hangen, maar ik heb ook wel wat moois in de winkel zien hangen. Ik heb net pas mijn scriptie ingeleverd, dus nu mag ik...

Wie wordt Wereldkampioen:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn >   Karina Kroft >   Annemieke Delis >   Martijn Vorstenbosch >   Christiaan Mooij >)
Brazilië. Het lijkt me leuk; die vieren volgens mij wel op een leuke manier feest. In Duitsland gaan ze dan alleen maar bier drinken.

zie ook: MaxiRecensies: 'Midzomernachtsyndroom' en 'Midzomernachtsyndroom' 2

praat mee

schrijf een mini