oude meuk

Prijs

Theaterafficheprijs

Trofee

Prijs voor het best vormgegeven theateraffiche van het seizoen.

Heette eerder de AP Lintas Theaterafficheprijs en de Riem en Honig Theaterafficheprijs, nu wordt de prijs gesponsort door Muller Visual. Jaarlijks kiest een jury 12 ontwerpen uit de gehele theateraffiche-oogst van een seizoen, die uit zo'n 600 stuks bestaat.

De winnaar krijgt: 2500 euro en jaar abonnement op ITEMS
De prijs wordt uitgereikt door: Theater Instituut Nederland
De prijs bestaat sinds: 1992



Bij deze prijs hoort:

Winnaar

Winnaar in 2006: Maureen Mooren en Daniël van der Velden

Nominaties:

  • 'Ado / Ajax' door Theatergroep Drang. Ontwerp: ping-pong Design.
  • 'Herfststukjes 2005' door Het Lab. Ontwerp: Herman van Bostelen.
  • 'Holland Festival 2006' door Holland Festival. Ontwerp: Maureen Mooren / Daniël van der Velden.
  • 'Hollandse School 1+2' door Het Nationale Ballet. Ontwerp: Martin Pyper, Fotografie: Erwin Olaf.
  • 'Julidans 2006' door Julidans. Ontwerp: -SYB- (Sybren Kuiper)
  • 'Het koude kind' door De Theatercompagnie. Ontwerp: Experimental Jetset,
  • 'Speak for yourself' door Nederlands Dans Theater. Ontwerp: BBK/ Door Vrienschap Sterker.
  • 'Het Sluwe Vosje' door De Nederlandse Opera. Ontwerp en fotografie: Lex Reitsma.
  • 'Springdance Festival 2006' door Springdance. Ontwerp: Newfoundland (Herman van Bostelen en Kummer & Herman).
  • 'Tweetakt 2006' door Tweetakt. Ontwerp: Hotel, Fotografie: Daniël J. Asches.
  • 'Viva la mamma – Le convenienze ed inconvenienze teatrali' door Opera Trionfo. Ontwerp: Jan Bons.

De jury: Joost Swarte (ontwerper), Mechtild Prins (regisseur), Hugues Boekraad (ontwerpcriticus en lector visuele retorica), Carolien Glazenburg (conservator grafische vormgeving Stedelijk Museum te Amsterdam) en Jackie van der Vlis (Hoofd Public Relations Nieuwe Luxor Theater Rotterdam)

voor hun afficheserie voor het Holland Festival: 'Melancholia and Hysteria'.

"Het ruitje van de harlekijn, zoals we dat vorig jaar zagen toegepast, is hier opgebouwd uit gaas dat doorgaans buitensluit of juist binnenhoudt. De fotografie die vorig jaar nog werd gebruikt is verdwenen. Het is een niet makkelijke serie, een reeks die alleen voor insiders is bedoeld, voor het vaste publiek dat het Holland Festival toch al bezoekt maar dat nieuwkomers hopelijk intrigeert en niet buitensluit. Het hoort bij een festival voor mensen die op de hoogte willen worden gehouden van wat er in deze tijd speelt en dat publiek heeft behoefte aan het vernieuwende element in deze affiches. Gemakkelijk zijn ze niet te lezen voor de doorsnee langsrijdende fietser. Het knappe is wel dat de hele reeks die als een zeer vertraagd afgedraaide animatiefilm uitgesmeerd over een aantal weken te zien was, vanaf het eerste affiche compleet aanwezig is in het beeld. Eerst was er het witte affiche, daarna het vraagteken, vervolgens kwam HF erbij, op het vierde het hart en als laatste als een waar feest de Melancholia & Hysteria. De reeks probeert de standaard van het affiche als medium te verhogen. Slaan de sterren op Europa? Ligt in het bloedende hart de melancholie besloten? Wordt de hysterie door de Metallica referenties verbeeld? Kortom allemaal vragen aan de ontwerpers die kans zagen het concept van vorig jaar vernieuwd toe te passen in 2006." Aldus de Jury.

terug naar het overzicht van de winnaars

praat mee

schrijf een mini