Oud Archief

Gouden Tomaat 2000

I. Voorstellingen en motivaties

2 stemmen:

  • 'De Laatsten', De Trust [minirecensies]
  • 'Dame met de Camelia's', Het Zuidelijk Toneel; "Totaal onbegrijpelijke interessant doenerij over een mevrouw, die niet met haar onappetijtelijke minnaar mag trouwen vanwege haar eigen onwelvoegelijk gedrag."; "Een slecht geschreven stuk en slecht opgevoerd. Maar dat hebben ze wel tot het einde van de vierde akte volgehouden. [minirecensies]
  • 'Burning Bombay', Mimegroep Amsterdam; "Totaal onzinnige onzin."; "Alles was slecht." [minirecensies]
  • 'Een Midzomernachtsdroom', Opus One; "De vertaling was werkelijk een verkrachting van Shakespeare. Er werd lomp gedanst in al even lompe kostuums.
  • 'De verlossing', Het Toneel Speelt; "Oer- en oersaai."; "OUAARGHH!!! Onvoorstelbaar saai, duf en oubollig." [minirecensies]
  • 'Misery', Het Nationale Toneel; "Het werd op een manier gespeeld alsof het komisch moest zijn ofzo maar het was alleen maar om te huilen!"; "Vreselijke muziek ook."
  • 'Toch wel', Liever niet; "Vorig jaar deden ze het met z'n tweeën, nu drie erbij: waarom?
  • 'De Herinnering', De Appel; "Een slappe tekst op tenenkrommende wijze gespeeld."; "Traag, achterhaald, suf, gelikt, kortom: helemaal nix." [minirecensies]
  • 'Vijf, geen sprookje', Huis a/d Amstel; "Er werden hoge verwachtingen gewekt in de flyer, maar de voorstelling gaat helemaal nergens over."

3 stemmen:

  • 'Aars', Het Toneelhuis; "Werd er misselijk van."; "Een van de slechtst geregisseerde waterballetten ooit." [minirecensies]
  • 'Balen', Toneelgroep Amsterdam; "Ik zit op het Barlaeus en ik weet alles al en acteur ben ik ook al en je hoeft mij niets meer te leren." [minirecensies]
  • 'Jeff Koons', De Trust; "ik dacht ruw geschat wel vijf keer dat de slotdialoog was aangebroken, maar nee, het enige dat brak was mijn rug." [minirecensies]

6 stemmen:

  • 'Antigone', FACT, Theater Zuidplein; "Allerlei zogenaamd leuke vondstjes, ideetjes en grapjes, waarin het verhaal verdrinkt."; "Alles. Gewoon alles." [minirecensies]

7 stemmen:

  • 'Jeanne d'Arc van de Slachthuizen', Toneelgroep Amsterdam; "Slaapverwekkend en zonde van de tijd zowel van toeschouwers als van de acteurs."; "Geen opgeheven vingertjes meer alsjeblieft."; "Zoveel kansen laten liggen. Zo pretentieus gebracht. Zo slecht vertaald naar de huidige tijd."; "Gelukkig bleek het gezelschap toneelhaters, die ik een avond had beloofd waar in ieder geval iets over te zeggen viel, door ziekte verhinderd." [minirecensies]

8 stemmen:

  • De Magie van het Kwaad, Theater het Amsterdamse Bos; "De wijn, het bier en de resterende geestveruimende middelen hebben me door de avond heen gesleept."; "Een schoolmusical op amateurniveau.";"De grootste dramaturgische janboel die ik in jaren heb gezien."; "Werkelijk een rommeltje, gewild leuk, maar nu al hopeloos ouderwets."; "Een heleboel hoogdravende thema's willen bespreken, met als netto resultaat dat het echter nergens over gaat." [minirecensies]

II. Totaal

Totaal aantal genomineerde voorstellingen:

46

Totaal aantal stemmen:

83

waarvan ongeldig:

4

III. Gezelschappen & Schrijvers

De Trust is het slechtste gezelschap van het seizoen. 'India', 'De laatsten' en 'Jeff Koons' werden samen 6 keer genoemd. Daarna volgt Het Nationale Toneel dat ook drie ijzers in het vuur had: 'De Kersentuin', 'Oude Mensen' en 'Misery' (totaal 4 stemmen). Andere gezelschappen hadden weliswaar meer stemmen, maar die waren verdeeld over minder voorstellingen, zoals bij Toneelgroep Amsterdam ('Balen' en 'Jeanne d'Arc' waren samen goed voor 10 stemmen) en winnaar Theater het Amsterdamse Bos ('De Magie van het Kwaad' kreeg 8 stemmen).

Oscar van Woensel schijft graag voor slechte voorstellingen. Naast 'De Magie van het Kwaad' werden zijn 'Vesuvius' en 'Rob' (samen geschreven met Rob de Graaf) genomineerd. Maar Oscar bevindt zich in uitstekend gezelschap: twee bewerkingen van Bertolt Brecht ('Balen' en 'Jeanne d'Arc', beide van TGA) scoorden goed. Dat belooft wat voor het komende, Brechtvolle jaar. Ook Aischylos doet het goed: zowel de 'Oresteia' van het Ro Theater als 'Aars', de 'Oresteia'-bewerking van Peter Verhelst werden genoemd.

IV. Commentaar

Het was een ongeldige stem (want: geen theatervoorstelling), maar we wilden u het volgende toch niet onthouden:

'Vrouwtjesspin eet na bevruchting het mannetje op', Art & Pro en De Trust
Glansrijk heeft Art & Pro zich in het strijdtoneel rondom het kunstenplan buiten spel geplaatst. Goud voor dit geweldige fusiestuk. Maar een tomaat voor het misplaatste karakter van deze bloedtransfusie. Zonder De Trust zou Art & Pro geruisloos uit toneelbestel zijn geslopen. 'Familiegeschiedenis Belgrado' vond ik al tenenkrommend maar deze actie steelt de show. Een schampschot wordt nooit een voltreffer. Alleen de naam al: Theatercompagnie.

Terug naar de Gouden Tomaat 2000 index

praat mee

schrijf een mini