Oud Archief

Gouden Tomaat 2000

Commentaar van de redactie

In deze tijd van subsidieverdelingen nemen adviseurs, Kamerleden en beleidsmakers steeds weer de term 'kwaliteit' in de mond. Kwaliteit dient het belangrijkste criterium te zijn bij het toewijzen van subsidie. De vraag wat kwaliteit is blijft echter onbeantwoord of wordt, erger nog, geheel niet gesteld. De Gouden Tomaat is een poging om dit probleem aan de orde te stellen. Wij willen dat de vraag naar de slechtste voorstelling een impuls geeft om stil te staan bij het begrip kwaliteit.

De winnaar van de Gouden Tomaat 2000 is een wel heel andere voorstelling geworden dan vorig jaar. Toen hadden we het genoegen de publieksprijs voor de slechtste voorstelling van het seizoen uit te reiken aan 'Dark Lady' van Toneelgroep Amsterdam en Gastprogrammering Het Muziektheater. Dit jaar is de winnaar van de Gouden Tomaat geen pretentieus experiment, geen exclusief potje Kunst met een grote K, geen voorstelling die een debat op gang wilde brengen. De lezers van Moose hebben dit jaar een voorstelling verkozen die met succes mikt op een groot publiek, op een sfeervolle locatie, door een gezelschap dat permanent lijkt te worden bedreigd door subsidiestormen en letterlijk slecht weer.

We vragen ons af of het eerlijk is dat deze voorstelling van Theater het Amsterdamse Bos op zuiver artistieke merites beoordeeld is. Dit gezelschap doet er in onze ogen alles aan om een publiek aan zich te binden dat niet vaak naar het theater gaat. En is de 'experience' van een avond in het openluchttheater niet minstens zo belangrijk als de voorstelling zelf? Maar het is niet aan de redactie van Moose om de maatstaven voor een slechte voorstelling te bepalen. Het is tenslotte een publieksprijs.

Toch is het opvallend dat een voorstelling is verkozen die zo verbonden is met de picknick in de buitenlucht. Het publiek neemt blijkbaar niet genoegen met enkel een 'experience'. Een maand geleden stelden wij in een artikel dat theatermakers, schouwburgdirecteuren en festivalorganisatoren meer en meer buitenissige locaties, aanvangstijden en neven-activiteiten bedenken, maar dat ze daarbij af en toe het belangrijkste lijken te vergeten: een goede voorstelling. Het publiek vergeet dit niet.

De voorstellingen van Theater Het Amsterdamse Bos kunnen rekenen op een brede belangstelling. Het is gratis, het is een uitje en je kunt er zo lekker picknicken tussen de muggen. En, laten we eerlijk zijn, voor velen is dat genoeg. De voorstellingen worden goed bezocht door een publiek dat doorgaans het theater mijdt. Dat is een verdienste, maar dat maakt nog geen goede voorstelling.

De lezers van Moose hebben geen boodschap aan publieksbereik en zaalbezetting. Ook de picknick met de muggen is ze niet genoeg, ze willen wel degelijk een goede voorstelling zien. En die hebben ze niet gezien. De lezers van Moose kozen 'De Magie van het Kwaad' tot slechtste voorstelling van het afgelopen theaterseizoen. Dat is misschien even slikken, maar is het geen prettige gedachte dat het publiek ook met flessen wijn in de hand wakker blijft?

Door 'De Magie van het Kwaad' realiseren we ons dat openluchttheater meer is dan een broodje brie en dat het publiek zich niet met een experience alleen af laat schepen. We zijn blij dat 'De Magie van het Kwaad' ons redt van de onverschilligheid tegenover zomerfestivals en barbecuetheater.

Zoals wij vorig jaar al schreven: "De Gouden Tomaat is bovenal een prijs van vergeving en troost. Niet voor niets is de trofee een echte tomaat. Hij zal even stinken, maar na verloop van tijd is er niets meer van over. Het geheugen van het publiek is niet lang en roemrijke daden worden theatermakers langer nagedragen dan fouten."

Het is ons een bijzonder genoegen dat de Gouden Tomaat 2000 is gewonnen door:

'De Magie van het Kwaad' van Theater het Amsterdamse Bos.

praat mee

schrijf een mini