Oud Archief

Krijgt u al trek?

September 1998


'The Cocktail Party' is misschien het best te omschrijven als een radiografie van de burgerlijke liefde.
De Tijd met 'The Cocktail Party' van T.S. Eliot



Zijn wij als Stanley? Weliswaar krijgen wij geen direct bezoek van mensen die ons lastige vragen stellen -of het moet de sociale recherche zijn- maar Goldberg en McCann zijn net als de sociale controle, onzichtbaar in een stad aanwezig. Wij zijn niet alleen Stanley, wij zijn ook Goldberg en McCann.
Theater van het Oosten met 'Het verjaardagsfeest' van Harold Pinter



De Bermuda driehoek: het 'zwarte gat' in de Atlantische Oceaan, waarin vliegtuigen en schepen op onverklaarbare wijze verdwijnen. Bermuda Triangle: twee mannen, een vrouw: een driehoek.
Art + Pro met 'Bermuda Triangle'



Een familiebijeenkomst waarin het verleden van de familie explodeert. Met de brokstukken van dat verleden bekogelt men elkaar.
Art + Pro met 'Hitchcock's Driesprong' van Frans Strijards



Weldra valt er echter een geur van geschroeide mensenziel waar te nemen. Daarna veroorzaken bemoeizucht, nonchalance en onwetendheid en passant nog een paar open wonden. En waar gefeest wordt is ook altijd 'the day after'.
Art + Pro met 'Golfbrakers' van Frans Strijards



Desirée Delaunay, altijd goed voor een emotioneel, rauw en ontluisterend dansoptreden, buigt zich over 'De stervende Zwaan'.
Desirée Delaunay met 'Variations sur le Soupir'



Acht maanden is de streeftijd, maar iedereen weet dat asielzoekers vaak wel 2, 3 of zelfs 4 jaar wachten op een besluit over een mogelijke verblijfsstatus. Jaren die moeten worden doorgebracht in een transit. Pingpongen is voor AZC-bewoners veelal meer dan een vrijetijdsbesteding; het is een manier van overleven.
[NES] theaters met 'Ping Pong' (werktitel)
zie ook: Toffie en Kee
en ook: Moose op het [ON]ze Keuze Festival: Er is niets veranderd



Zijn tedere hardheid. Zijn grillige beelden. Zijn lyrische taalgebruik waarbij de zinnen branden in je keel als een krachtig eau de vie: 't Barre Land was meteen verkocht aan de vroege werken van Bertolt Brecht.
't Barre land met 'Dickicht' van Bertolt Brecht.


In 'Ritter, Dene, Voss' confronteert Thomas Bernhard -de man met de zwartste aller gallen- twee vrouwen en een man met Het Leven, Het Toneel en Zichzelf. Maar ook met dat mysterieuze fenomeen: Familie.
Cie. De Koe met 'Ritter, Dene, Voss' van Thomas Bernhard.



Deze drie voorstellingen belichten niet de grote levenvragen, noch de 'groten der aarde', maar de zotte lotgevallen van de onbekende helden van alledag, met hun kleine onbetekenende maar o zo menselijke drama's.
ELS Inc. met het drieluik 'Lof der zotheid'



Via het personage Eva, via haar argeloze ogen, laat hij zien hoe ridicuul Hitler en zijn hofhouding in feite waren, en breekt hij de mythe van 'genie' Hitler af. Als Hitler ergens bovenmenselijk in was, dan alleen in zijn bespottelijkheid.
WWdW met 'EVA, Hitlers Geliebte' van Stefan Kolditz



Een prins die treurt om de dood van zijn vader. Een overhaast huwelijk tussen zijn moeder en de broer van zijn vader. Een 'geestesverschijning' die melding maakt van broedermoord en oproept tot wraak. Een geliefde die aan de kant wordt geschoven... Ziehier de succes-ingrediënten voor een B-film. Shakespeare bepaalde anders.
Het Nationaal Toneel met 'Hamlet' van William Shakespeare


Twintig 'shots of live' rijgen zich aaneen als in een TRIP. Drastische HUMOR en WRANGE scènes roepen een paradoxaal samengaan van LACHEN en KOTSEN op. Klaar voor de lach, maar in de mond verzamelt zich het zuur uit de maag.
ZEP met 'Trainspotting' van Irvine Welsh en Harry Gibson



Het idee voor 'Naakt' ontstond in de tijd van de varkenspest, het grote doden van tienduizenden naakte, roze wezens. Een ontluisterend gebeuren, omschreven in een ontluisterende terminologie: 'ruimen', 'vernietigen', 'afvoeren', 'vergassen', 'electrocuteren'. Woorden die afschuwelijke herinneringen en machteloze beelden bij me opriepen. Volgens krantenberichten bleek er sprake van 'kapitaalvernietiging'; dat het om levende wezens ging scheen bijzaak. Varken en mens, de naaktste, blootste zoogdieren. In 'Toen Gij naakt en bloot waart' wordt een groep mensen samengedreven op een booreiland, het kaalste, efficiëntste en meest geïsoleerde oord dat ik me voor de geest kan halen.
De Appel met 'Toen Gij naakt en bloot waart' van Rudi van Dantzig



Het is een compleet nieuw toneelstuk geworden. Bij Vondel is Jefta de hoofdpersoon. Bij Barnard ook, maar Ifis is in haar hartverscheurende tweestrijd een tragische heldin geworden, die zich kan meten met een Elektra of een Antigone. En waar Vondel gebruik maakt van een wetsgeleerde, komt bij Barnard een liberale rabbijn het toneel op.
Het Toneel Speelt met 'Jefta of Semitische liefdes' van Benno Barnard.



Het zwarte circus. In een eerste intuïtieve opwelling kwam deze ondertitel bij me op. Associatief wordt de voorstelling daar gespeeld, in de piste en in de nok. Macbeth, balancerend op het slappe koord, roekeloos, de dood tartend. De geur van paarden, te harde geluiden, kleur, het gevaar en de clown (de poortwachters-scène is een regelrechte clownsact).
De Appel met 'Macbeth, het zwarte circus' van William Shakespeare


De acteurs citeren fragmenten uit de brieven van Theo en Vincent van Gogh in Nederlandse Gebarentaal afgewisseld door korte choreografieën. Daarnaast beelden de acteurs een aantal schilderijen van Van Gogh uit in beweging. Decor en licht weerspiegelen de schildertechniek en het kleurgebruik van Van Gogh. Het werk van Vincent van Gogh uit de laatste periode vertoont opvallende overeenkomsten met de Nederlandse Gebarentaal: sterk visueel, beeldend, kleurrijk en impressionistisch.
Handtheater met 'Theo & Vincent, een briefwisseling in Nederlandse Gebarentaal' van Mieke Julien



In de roes van prille liefde denkt het liefdesduo te kunnen vluchten voor de status quo van hun wereld, maar zelfs de liefde draagt de menselijke tweestrijd in zich van ordening en ontembaarheid.
Het Zuidelijk Toneel met 'Romeo & Julia' van William Shakespeare



praat mee

schrijf een mini