Oud Archief

Krijgt u al trek?

Vroege trek

Hoe theatermakers u in programmaboekjes lekker proberen te maken door hun voorstellingen van sociale, filosofische en actuele contexten te voorzien. Op papier, dat is.



Peter Verhelst bleef trouw aan het centrale thema: de absolute liefde en de tweestrijd in elk mens; de strijd tussen de behoefte aan duidelijkheid en de wil om aan de beklemmende ordening te ontsnappen.
Het Zuidelijk Toneel, 'Romeo en Julia', 15 t/m 18 juni 1998.
Steekwoorden: ELK MENS, STRIJD, WIL



'Global Life' is gebaseerd op interviews met een Nederlandse vrouw en haar Turkse echtgenoot. Het gaat over de alledaagse consequenties van een multi-cultureel bestaan. Over een ontheemde man in een land waarin hij zich vreemdeling blijft voelen. Over een vrouw die aarzelt Nederland, haar 'thuis' op te geven. 'Global Life' is een portrettengalerij van mensen uit verschillende culturen.
FACT, Global Life (een docudrama), 1 april t/m 9 mei 1998.
steekwoorden: GEBASEERD OP INTERVIEWS, VREEMDELING, MULTI-CULTUREEL BESTAAN, VERSCHILLENDE CULTUREN.



Heen en weer geslingerd tussen macht en moraal zoekt Agamemnon konkelend een uitweg. Zijn dochter confronteert hem met essentiële menselijke waarden.
Hollandia, 'Ifigineia in Aulis', april t/m juni 1998
steekwoorden: MACHT, MORAAL, ESSENTIËLE MENSELIJKE WAARDEN




De hoofdpersonen zijn strijdende eenlingen die door hun opvattingen in sterk contrast met hun omgeving staan. Zij trekken fel van leer tegen leugenachtigheid en halfslachtigheid, vechten tegen het egocentrisme en oppurtunisme van de meerderheid, zetten hun maatschappelijke positie op het spel, geven alles op voor de strijd en slepen zelfs hun familie mee de afgrond in. Daardoor komen ze geheel alleen te staan. Ze blijven echter trouw aan zichzelf en gaan tenslotte strijdend ten onder.
Het Veem Theater, 'Brand!', 14 maart t/m mei 1998.
Steekwoorden: EENLINGEN, OMGEVING, LEUGENACHTIGHEID, EGOCENTRISME, OPPURTUNISME, MEERDERHEID, TROUW AAN ZICHZELF.



In hun zoektocht confronteren ze het publiek met vooroordelen over zowel de Nederlandse cultuur als hun eigen cultuur. Maar ook de tegenkant van de clichés komt aan Door de geschiedenis heen is er veel geschreven over de complexe relatie tussen vaders en zonen. Hoe vergaat het de vaders van vandaag, de dertigers en veertigers die plotseling met een koter op de arm rondlopen? Tien hedendaagse toneelschrijvers leveren speciaal voor dit project nieuw tekstmateriaal aan.
Theater van het Oosten, 'Vader en zoon', vanaf 24 februari 1998.
Steekwoorden: NEDERLANDSE CULTUUR, EIGEN CULTUUR, COMPLEXE RELATIE, HEDENDAAGSE TONEELSCHRIJVERS, CONFRONTEREN HET PUBLIEK, VAN VANDAAG



Maakt de gemechaniseerde en gedigitaliseerde arbeid de mens vrij? Biedt bevlogen democratisch leiderschap de mens gelijke mogelijkheden?
Hollandia, 'KLM Cargo: bedrijvenproject 1', januari t/m februari 1998.
Steekwoorden: GEDIGITALISEERD, GELIJKE MOGELIJKHEDEN.




We onderzoeken de motieven, behoeften en verlangens die ons ertoe bewegen lichamen te kopen en te verkopen. Verkopen kan een verlangen zijn. Verkopen kan een financiële noodzaak zijn. Dat is de aanleiding: dat we in deze tijd van supersonische vooruitgang onze basisbehoeften nog altijd exploiteren door het op de markt aanbieden van seks.
Frantic Assembly, 'Flesh', BELLEVUE 13 t/m 15 november 1997.
Steekwoorden: SUPERSONISCHE VOORUITGANG, SEKS.



Een indringend beeld van een aantal studenten in Wenen (1923), dat na de Eerste Wereldoorlog opgroeit en alle illusies heeft verloren. Ze gaan elkaar, de wereld en hun eigen illusies te lijf. Individualisme en nihilisme vieren hoogtij. Dit blijkt driekwart eeuw later nog steeds actueel te zijn.
RO Theater, 'De ziekte die jeugd heet', 15 september t/m 25 oktober 1997.
Steekwoorden; ILLUSIES, DE WERELD, INDIVIDUALISME, NIHILISME, ACTUEEL.



Acht acteurs maken een tocht door de 'naakte stad' die het leven is en waarin overleven een kunst is. Zijn begrippen als solidariteit, rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid verleden tijd geworden? Of zijn er nog morele waarden en ideologieën die sterker zijn? Wat is de prijs die de mens moet betalen om waarachtige compassie te tonen?
FACT, 'De Naakte Stad, drie manieren om te overleven, 11 september t/m 13 oktober 1997.
Steekwoorden: SOLIDARITEIT, RECHTVAARDIGHEID, VERANTWOORDELIJKHEID, VERLEDEN TIJD, MORELE WAARDEN, IDEOLOGIEÀN, WAARACHTIGE COMPASSIE.



praat mee

schrijf een mini