oude meuk

Theaterfestival 2000

De Meningen

De jury vond 11 voorstellingen belangwekkend genoeg om te selecteren voor het Theaterfestival. Maar wat vonden de Minirecensenten van Moose ervan? Een vergelijking.

'Allemaal Indiaan', Victoria & Les Ballets C. de la B.

uit de minirecensies:
"Ik vind het foute boel, debielensentiment."
"Ik denk wel eens bij mezelf dat 't maar goed is dat de mensen die werkelijk in achterbuurten leven niet naar het theater gaan, want het is ook werkelijk niet voor hen bedoeld."

uit het juryrapport:
"Sierens & Platel hebben de portretten met tederheid getekend. Het blijven doodgewone mensen temidden van gevaar, gekte en dreiging. Het wordt nooit aapjes kijken. Ze halen de rollen uit het lijf van de acteurs en schrijven ze weer terug op dat lijf en laten ze verder heel vrij."


'Bêt noir', Jan Decorte/De Onderneming

uit de minirecensies:
"Was het spannend? Mwoahhhhh. Indrukwekkend? Mwoahhhhhh. Mooi? Mowahhhhhhh. Heb ik een impressie gekregen van wat Jan Decorte mij wil zeggen? Mwoahhhhhhh."

uit het juryrapport:
"Alles is van een ongelooflijke, telkens op dezelfde manier herhaalde intensiteit."


'De Cid', Toneelgroep Amsterdam

uit de minirecensies:
"geen actie, alleen maar liefde."
"Wanneer vorm belangrijker wordt dan inhoud, haak ik af."
"Prachtige vormgeving, coole kleren en mooie plaatjes."
"Ja, er gebeurt inderdaad weinig tot niets, maar wat spannend!"

uit het juryrapport:
"Er zijn veel elementen in de voorstelling die modern aanvoelen, zoals het recht op liefde, het omringd zijn door machtigen, het individu versus de groep. (...) De tragedie van Corneille is echt naar ons toegetrokken."

[lees het juryrapport]

[lees krantenrecensies van deze voorstelling op www.tga.nl]


'Cleansed/Crave', De Bottelarij, KVS

uit de minirecensies:
"Mooie, droeve, wrede tekst. Prachtacteurs. Retestrakke regie."

uit het juryrapport:
"De interpretatie van Sarah Kane's vergaande stuk is op een compromisloze manier helder. Belangwekkend is het acteursengagement dat eruit spreekt."


'De dame met de camelia's', Het Zuidelijk Toneel

uit de minirecensies:
"Een verhaal over hartstocht dat me volkomen koud laat: daar is iets niet goed."
"De trage dialogen tussen Chris Nietvelt en Steven vd Watermeulen boeien niet."

uit het juryrapport:
"Van Hove is heel consequent geweest. Hij heeft een esthetische opeenvolging gemaakt van indrukwekkende taferelen. Van een theatraliteit waarvan je in het bgein denkt: kan het iets minder? maar in de lege ruimte was het toch schitterend, dankzij ontwerper Jan Versweyveld."

[lees het juryrapport]

[lees krantenrecensies van deze voorstelling op www.hzt.nl]


'Diep in het bos', Het muziek Lod

Er zijn (nog) geen Minirecensies over deze voorstelling.

uit het juryrapport:
"Het is mooi en lelijk tegelijk. (...) 'Diep in het bos' brengt troost bij een trauma. Het is een loutering die pijn blijft doen."


'India Song', Het Zuidelijk Toneel

uit de minirecensies:
"Geraffineerd, sluimerend verhaal verzuipt in een bombastische overdaad aan techniek."
"Maar buiten de sfeer, wordt er in die zeventig minuten niks bereikt."
"De voorstelling op zich is een geweldige ervaring."
"Alles aan deze voorstelling ademt sfeer uit."

uit het juryrapport:
"Van Hove laat met deze voorstelling zien dat hij en van de weinige regisseurs is die iets indringends en zinvols met pathetiek weet te doen."

[lees het juryrapport]

[lees krantenrecensies van deze voorstelling op www.hzt.nl]


'King Lear', Needcompany

uit de minirecensies:
"Een paar heel pakkende momenten, prachtige dansscènes die me wisten te overtuigen."
"Er bleef niets over van het prachtige verhaal in een allerbelabberste enscenering, nietszeggende dansjes, die ook nog veel te lang duren en een enorme stijlbreuk in het slot."

uit het juryrapport:
"'Needcompany's King Lear' is geloofwaardig, niet perfect, wel belangwekkend. Het is een broze voorstelling die de herinnering aan de Woostergroup levend houdt."


'Maria Stuart', De Roovers

uit de minirecensies:
"Stuart wordt echt opwindend kwaad, ik snap wel wat al die heren in haar zien. Het blijft allemaal wel wat luchtig (...)"

uit het juryrapport:
"Deze voorstelling verheft een bijzondere stem in dit seizoen, toont een zeer eigen vorm van politiek theater en nodigt uit tot denken."


'Platonov', 't Barre Land

uit de minirecensies:
"Dat Tsjechov niet trots was op dit stuk is me duidelijk, maar op deze manier uitgevoerd levert het een geweldige toneelavond op."
"Wat een onbelangrijke voorstelling is dat toch. En zo lang."

uit het juryrapport:
"Het losbladige karakter van 't Barre Land sluit wonderwel aan bij de zo weinig doelgerichte strevingen van Tsjechov's personages en dat bepaalt in ieder geval de voorkeur voor de jury voor de briljante bruisende 'Platonov'."

[lees het juryrapport]

[lees krantenrecensies van deze voorstelling op www.barreland.nl]


'Reigen' van De Paardenkathedraal

uit de minirecensies:
"de stemvervormingen leiden teveel af, het wordt allemaal cartoonesk en 1-dimensionaal."
"Als een maker zijn regievondsten door overdrijving weet te verkwanselen krijg je in dit geval de dwingende terreur van een frustraat te zien."
"Ik vond de voostelling tijdens twee dialogen wat inkakken, maar daarvoor en daarna is het tempo in orde en valt er gelukkig genoeg te lachen."

uit het juryrapport:
"Het duo Peter de Graef en Marie-Louise Stheins laat een serie mensen zien die menselijk zijn én karikaturaal en ze doen dat grandioos. Met de keus van twee acteurs komt de nadruk te liggen op het variaties-op-een-thema karakter van 'Reigen'"

praat mee

schrijf een mini